Gå til innhold

Programmering på NTNU Gjøvik. Forskjell fra informatikk og dataingeniør.


MPCME

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå dataingeniør eller informatikk. Jeg er enda litt usikker på disse da jeg vet at det er mer matte og fysikk i dataingeniørstudie enn det er i informatikk. Jeg ser de har et studie på NTNU gjøvik som heter Programmering. 

 

Hva blir den store forskjellen mellom informatikk, dataingeniør og programmering?

Kan jeg ta master i dataingeniør når jeg tar programmering eller informatikk?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Hva blir den store forskjellen mellom informatikk, dataingeniør og programmering?

Informatikk: Datafag med minimal matematikk og realfag.

Dataingeniør: Datafag med matematikk og realfag.

Programmering er en sentral "fagfelt" innenfor studiene informatikk og dataingeniør. De aller fleste studiene innenfor data og informatikk har programmering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-JEm7FT
On 4/11/2020 at 1:59 PM, CME said:

Kan jeg ta master i dataingeniør når jeg tar programmering eller informatikk?

 

Ja det er fullt mulig, men de fleste master etter dataingeniør krever at du har så og så mange studiepoeng i Mattematikk og Datafag.

https://www.ntnu.no/studier/midt/opptak
 

Quote

Faglig opptakskrav

Opptaksgrunnlaget er en fullført bachelorgrad i ingeniørfag, data som oppfyller følgende krav:

  • Minst 25 studiepoeng i matematikk inkludert diskret matematikk, 5 studiepoeng i statistikk og 7,5 studiepoeng i fysikk
  • Minst 70 studiepoeng IT-emner som dekker følgende tema
    • Algoritmer og datastrukturer
    • Datamodellering og databasesystemer
    • Datakommunikasjon/nettverk
    • Objektorientert programmering
    • Operativsystemer
    • Programvareutvikling
  • Minimum "C"-snitt (2,5) av alle emner i ingeniørgraden


https://www.hvl.no/studier/studieprogram/2020h/dpu-ma/

 

Quote

Opptakskrav

Bachelorgrad med minst 80 studiepoeng med matematikk og datafag, der minst 40 studiepoeng er datafag og minst 20 er matematikk. Opptakspoenga blir rekna ut på grunnlag av dei 40 beste studiepoenga datafag, dei 20 beste studiepoenga matematikk, og så dei 20 beste studiepoenga datafag eller matematikk utanom dette. Søkarar må ha minst C i snitt på desse faga, men opptaksgrensa kan ligge høgare.


f.eks.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei, 

 

Jeg vurderer også å ta bachelor grad i programering ved ntnu i Gjøvik, men bor i Oslo for tiden. Lurer litt på om hvordan forelesninger foregår og er det et krav at man burde bo i Gjøvik? Er undervisninger blir lagt opp på nett slik at studenter kan følge med? Jeg vet at det blir en del gruppearbeid men er det obligatorisk å møte opp? 
 

håper at noen kan svare på dette her. Ellee noen kjenner noen som har gjort det samme? 

Lenke til kommentar
Krusti skrev (4 timer siden):

Hei, 

 

Jeg vurderer også å ta bachelor grad i programering ved ntnu i Gjøvik, men bor i Oslo for tiden. Lurer litt på om hvordan forelesninger foregår og er det et krav at man burde bo i Gjøvik? Er undervisninger blir lagt opp på nett slik at studenter kan følge med? Jeg vet at det blir en del gruppearbeid men er det obligatorisk å møte opp? 
 

håper at noen kan svare på dette her. Ellee noen kjenner noen som har gjort det samme? 

Vil heller anbefale deg å ta datateknikk hos UiT på nett, eller å flytte til Gjøvik. Slike studier er lagt opp til at man møter opp og det er ikke alle forelesere som laster opp forelesningene når studiet ikke er tilpasset nett. Du må nesten høre med studieadministrasjonen dersom du vil ha et definitivt svar.

Lenke til kommentar
Quaric skrev (1 time siden):

Vil heller anbefale deg å ta datateknikk hos UiT på nett, eller å flytte til Gjøvik. Slike studier er lagt opp til at man møter opp og det er ikke alle forelesere som laster opp forelesningene når studiet ikke er tilpasset nett. Du må nesten høre med studieadministrasjonen dersom du vil ha et definitivt svar.

Datateknikk hos UiT er en ingeniør grad som kreves matematikk r2 og det har jeg ikke. Det finnes også informasjonsbehandling (nettbasert) ved NTNU i Trondheim som har syk høy poenggrense. Jeg har også ringt rundt i de universitetene som tilbyr bachelor grad innen IT uten å få konkret svar. 

Lenke til kommentar
nirolo skrev (44 minutter siden):

Nei, det er ikke riktig. Sivilingeniør har hatt litt flere krav enn master. Forøvrig er det ingen som har nevnt sivilingeniør. Dataingeniør er ikke det samme som sivilingeniør så vidt jeg vet.

Du har rett - informatikk hadde tidligere løp til datateknologi 2årig, det er fjernet nå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...