Gå til innhold

Bil med problemer.


Danda

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skriver dette da jeg er rådvill og lurer på hva vi egentlig har krav på.

For ca 1.5 år siden kjøpte vi en 2009 bruktbil. Vi kjenner tidligere eier og det har aldri vært noen problemer med bilen tidligere. 

Problemet starter når bilen var på vei til oss,  det begynte å lyse på dpf (dieselpartikkelfilter) lampen og bilen gikk i nødmodus, den ble da kjørt direkte til verksted, de fant ingenting galt med den og resatt filter og feilen gikk bort, fikk bilen etter dette.

Gikk 2 uker så skjedde det samme igjen, da ble bilen levert inn, de bestemte seg for å bytte en sensor de mente var defekt.

Etter dette så har lyset kommet på og godt av igjen ganske fort, da vi har kjørt bilen lange strekninger, men rett før jul begynte bilen å tulle igjen.

Vi leverte denne da inn igjen å fikk beskjed at det ut i fra feilkode kunne være turbo, så da ble denne byttet.

Det hjalp ingenting og nå er bilen i nødmodus igjen. 

Jeg lurer på hva vi har krav på i forbindelse med dette? Kan vi krevet at tidligere eier må fikse/ betale for reprasjon, da det har vært en feil på bilen siden vi fikk den?   

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kjøper en eldre bil betaler man mindre enn en ny bil. Dette pga forventet kortere levetid og høyere vedlikeholdskost. Du tok altså en risiko med å kjøpe en over 10 år gammel bil, og må nok nå ta konsekvensen av det. Dersom tidligere eier aldri har opplevd problemer kommer du ingen vei. Men han SKAL opplyse om ting som er feil eller har vært feil tidligere. Et tips fra min side: Aldri kjøp en bil fra noen du kjenner, det kan veldig fort bli et surt forhold.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar, denne feilen har i grunn vært på bilen siden vi fikk den. Det ble opplyst til oss når bilen ble kjørt til oss at den var kjørt på verksted pga av den hadde gått i nødmodus. 

Bilen hadde gått 109000 km på disse 10 åra, dette er den eneste feilen vi har opplevd med bilen.

Det er jo i tillegg 2 års reklamasjonstid på bruktbil.  

Lenke til kommentar
kremt skrev (3 timer siden):

Når man kjøper en eldre bil betaler man mindre enn en ny bil. Dette pga forventet kortere levetid og høyere vedlikeholdskost. Du tok altså en risiko med å kjøpe en over 10 år gammel bil, og må nok nå ta konsekvensen av det. Dersom tidligere eier aldri har opplevd problemer kommer du ingen vei. Men han SKAL opplyse om ting som er feil eller har vært feil tidligere. Et tips fra min side: Aldri kjøp en bil fra noen du kjenner, det kan veldig fort bli et surt forhold.

Forbrukerkjøpsloven sier at skjulte feil og mangler skal dekkes av selger inntil 5 år etter kjøp.

Han "skal" opplyse om det, men hva om han ikke har gjort det? Hvordan kan dette avdekkes? Etter mitt syn, når det er en så tydelig feil som kommer hele tiden, så er det noe han med svært stor sannsynlighet -har- visst om og visste at dette kom til å bli vanskelig å fikse og ville bare bli kvitt bilen for å unngå kostnadene.

Hvilke rettigheter han har her, det burde jo gå under forbrukerkjøpsloven da, siden det er en feil som er uidentifiserbar og med stor sannsynlighet har vært kjent tidligere.

Prat med selger og spør om et ærlig svar på om han kjente til feilen før salg.

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Feilen skal reklameres på "innen rimelig tid", og 1,5 år er ikke innen rimelig tid
 

Spørs vel på hvilkens tidsperspektiv man går ut fra ^^ Tid er relativt ^^ Som jeg har lært i astronomiprogram på tv: For oss går lyset veldig raskt, men for lyset er vi ekstremt trege ^^

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Feilen skal reklameres på "innen rimelig tid", og 1,5 år er ikke innen rimelig tid
 

Nå har vi hatt bilen inn og ut av verksted for for å finne og fikse denne feilen, sist nå ble som sagt turbo byttet, men det hjalp ikke. Vi har gjort det vi kan og ønsker ikke å kaste mer penger ut av vinduet. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Som jeg har lært i astronomiprogram på tv: For oss går lyset veldig raskt, men for lyset er vi ekstremt trege ^^

<nerdsvar>
Da har du ikke fulgt med i timen. For en partikkel som beveger seg nær eller ved lysets hastighet, vil alle andre hendelser oppleves som sammenfallende, dvs for et foton fremstår "reisen" som øyeblikkelig, selv om lyset brukte flere år på å nå frem.
</nerdsvar>

Ett lite tips: unngå å kjøpe bil fra kjentfolk - det er rett og slett for stor risiko for å bli uvenner dersom tekniske problemer oppstår i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siden både du og selger er privatpersoner, så er det kjøpsloven som gjelder.

I tråd med kjøpsloven så har kjøper 2 års reklamasjonsfrist på mangler om ikke annet er avtalt. Skal man kreve en mangel rettet av selger så må man reklamere innen rimelig tid. Denne fristen løper fra mangelen ble oppdaget eller burde bli oppdaget. Her er det ikke noen tvil om at mangelen ble oppdaget på vei hjem fra selger og at beregningen starter her.

Hvem hva som er rimelig tid blir en vurdering i hvert tilfelle, evnt basert på rettspraksis. Men etter min mening så skal dere ha rimelig god grunn til å få igjennom reklamasjon nå etter halvannet år etter at feilen oppstod.

Men slik jeg tolker det så har dere altså ikke reklamert til selger enda? Har dere snakket med selger om dette problemet i det hele tatt? Undersøkte dere bilen før dere kjøpte den? Skrev dere kontrakt?

Lenke til kommentar

Det har blitt høyrisiko å selge en eldre bil i senere tid. Den siste bilen jeg hadde byttet jeg inn mot en nyere, fikk 30 for bilen og den ble solgt for 55. Høres mye ut, men jeg slapp å selge den og jeg har overhodet intet ansvar mot ny eier for noe som helst som skulle skje med bilen siden jeg ikke har solgt den. Gammel eier skal altså være ansvarlig for alt som skjer med bilen i de neste 2 år? Høres vanvittig ut. Ny eier kan jo misbruke bilen og kreve reparert mot gammel eier. Gammel bil har alltid vært høyrisiko men nå ser det ut som det er høyest risiko for den som selger den.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 11.4.2020 den 15.03):

Spørs vel på hvilkens tidsperspektiv man går ut fra ^^ Tid er relativt ^^ Som jeg har lært i astronomiprogram på tv: For oss går lyset veldig raskt, men for lyset er vi ekstremt trege ^^

Nå er det riktignok kjøpsloven som gjelder i dette tilfellet, men i forbrukerkjøpsloven så står det at rimelig tid " kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. " Det vil si at selger kan avvise krav om retting av mangler om mangelen ble oppdaget for mer enn to måneder siden. I kjøpsloven er det ikke spesifisert en slik grense, men vil tro at den ikke kan dras for langt.

At feilen (lyset) har kommet og gått, er irrelevant. Det har vært en sporadisk feil, som burde blitt underrettet til selger. Venter man for lenge, kan en mangel forverres og til og med føre til skader på andre komponenter i tingen. Spesielt i en bil kan en feil på en komponent fort føre til at en annen komponent også skades, og det kan ha skjedd også her. En tilsynelatende liten feil, som fører til at varsellyset går på innimellom, kan ha ført til skade på en annen del av bilen fordi den ikke har blitt rettet. Det er ikke sikkert at det har vært en feil med verken turbo eller noe annet tidligere, men at det har blitt det over tid.

Slik jeg ser det, har ikke kjøperen så mye å stille opp med. Hadde han fremsatt et krav kort tid etter at det viste seg at feilen fortsatt var til stede, kunne han ha hatt en god sak. Men ikke 1,5 år etter.

Lenke til kommentar

Hei.

Takk for alle svar, skjønner at vi har vært litt for snille her, vi burde ha klagd på dette med engang, noe vi ikke gjorde da vi som sagt kjenner de. (ikke jeg som ville ha bilen heller for å si det sånn) 

Vi skrev kontrakt og alt er etter boka, de kjørte bilen til oss, og det var på vei til oss den først fikk feil, bytte av sensor og resett av filter dekket de, men alt etter det har vi betalt selv, vi får ta det som en lærdom og håpe at det ikke koster så mye å få fikset bilen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...