Gå til innhold

Nytt forslag om elbilfordeler vil komme de billigste bilene til gode


Anbefalte innlegg

uname -l skrev (På 14.4.2020 den 16.53):

De har da moms i Tyskland? Men i stedetfor å introdusere galskapen med momsfritak over hele fjøla for elbiler så kom de med incentiver som får flere elbiler på veiene gjennom et fast fradrag. I dette ligger også et incentiv for bilprodusentene å lage billigere elbiler.

Forslaget til Ap er momsfritak opp til 600 000 kroner. De som syter og skyver barnefamilier foran seg for å slippe å betale moms på luksus over dette beløpet burde rett og slett skamme seg.

En får vel knulle og kjøpe bil etter størrelsen på lommeboka. Kjøpe sprit på vinmonopolet og flybiletter for å fly.

 

Vi bør besinne oss litt vertfall, om det er slik at China har over 400 000 batteribusser (blir samme akselvekt som norske busser det, om dei har 2 500 kilo batterier, da kineseren er 50 kg lettere pr person inkl matkorg).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, uname -l said:

De har da moms i Tyskland? Men i stedetfor å introdusere galskapen med momsfritak over hele fjøla for elbiler så kom de med incentiver som får flere elbiler på veiene gjennom et fast fradrag. I dette ligger også et incentiv for bilprodusentene å lage billigere elbiler.

Tyskland har vald den formen for incitament som gagnar deira eigen bilindustri best.

18 hours ago, uname -l said:

Forslaget til Ap er momsfritak opp til 600 000 kroner. De som syter og skyver barnefamilier foran seg for å slippe å betale moms på luksus over dette beløpet burde rett og slett skamme seg.

Skal eg skamme meg for å meine at elbildraumen bør vere oppnåeleg for familiar med born?  Nemn eit par elbilar til under 600.000 kroner som eignar seg til ein familie med to vaksne og fire born.

 

Det er haugevis av ulike incitamentsordningar for elbil rundt om i verda.

 

Kina favoriserer elbilar med lang rekkjeivdde.  Elbilar med mindre enn 250 km rekkjevidde får null i støtte.  Dermed favoriserer dei utvikling av elbilar med betre rekkjevidde.

 

Frankrike har eit bonus/malus-system.  Dei som kjøper eksosbilar betaler ei ekstra avgift basert på utslepp.  Avgifta finansierer støtte til dei som kjøper elbil.

 

Ingen av desse har lagt inn restriksjonar som gjer at store familiebilar får redusert støtte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (24 minutter siden):

Skal eg skamme meg for å meine at elbildraumen bør vere oppnåeleg for familiar med born?  Nemn eit par elbilar til under 600.000 kroner som eignar seg til ein familie med to vaksne og fire born.

De får kjøpe seg normal bil. Husk at de fleste familiefedre ikke er Tesla-misjonærer som påtvinger familien en upraktisk bil.

Edit: Og med et momstak på 600 000 så er det fremdeles slik at den dyre Teslaen får mer støtte enn en elbil til 350 000. Men mye vil ha mer og kravstorheten kjenner ingen grense.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, uname -l said:

De får kjøpe seg normal bil. Husk at de fleste familiefedre ikke er Tesla-misjonærer som påtvinger familien en upraktisk bil.

Hæ?  Eg ba deg om å komme med eit døme på ein normal ny bil.  Dvs ein elbil, som no utgjer over halvparten av nybilsalet.

33 minutes ago, uname -l said:

Edit: Og med et momstak på 600 000 så er det fremdeles slik at den dyre Teslaen får mer støtte enn en elbil til 350 000. Men mye vil ha mer og kravstorheten kjenner ingen grense.

Ja men kom no då med eit døme på ein elbil til 350.000 kroner som eignar seg til ein familie med to vaksne og fire ungar.

 

Familien får barnetrygd.  Det er støtte.  Dei får til og med meir støtte for kvar unge.  Sjølvsagt er barnetrygda den einaste grunnen til at folk får fleire ungar, for som du seier: "Mykje vil ha meir."  (Nei, eg er ikkje samd.)

 

Avgiftslette og skattelette er ikkje støtte.  Avgiftslette er staten som tek inn mindre avgifter.  Avgiftene på eksosbilar har gått mykje ned dei siste åra.  Vil du då hevde at eksosbilar får mykje støtte, eller er det berre støtte når avgiftsletta gjeld elbilar?  Ingen får ei krone utbetalt av staten for å kjøpe elbil eller eksosbil.  Det er berre avgifta til staten som er redusert.  Ingen kjøper elbil for å få pengar frå staten.  (Slik du insinuerer at grenselaust kravstore foreldre får fleire ungar for å få støtte.)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Ja men kom no då med eit døme på ein elbil til 350.000 kroner som eignar seg til ein familie med to vaksne og fire ungar.

Staten: Her har du 150 000 kroner i støtte for å kjøpe deg ny bil.
Sturle: Jeg vil ha enda mer! Hvis ikke er det en sammensvergelse av misunnelige mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sturle S, må innrømme at jeg er mektig imponert over at du orker å fortsette å svare saklig på all den svadaen som blir spredd av de to Tesla-haterne her. Kudos til deg! ? Du demonstrerer her utrolig mye mer tålmodighet enn det jeg er i besittelse av i hvertfall.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (45 minutter siden):

Sturle S, må innrømme at jeg er mektig imponert over at du orker å fortsette å svare saklig på all den svadaen som blir spredd av de to Tesla-haterne her. Kudos til deg! ? Du demonstrerer her utrolig mye mer tålmodighet enn det jeg er i besittelse av i hvertfall.

Når du en gang i fremtiden føler deg trygg nok til å ta steget fra heia-gjeng til deltaker så er du hjertelig velkommen i diskusjonen.

Endret av uname -l
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, uname -l said:

Staten: Her har du 150 000 kroner i støtte for å kjøpe deg ny bil.
Sturle: Jeg vil ha enda mer! Hvis ikke er det en sammensvergelse av misunnelige mennesker.

Sovidt eg veit skal du ha spesielle behov, til dømes ei funksjonshemming som krev dyr tilpassing av bilen, dersom du skal få pengestøtte til å kjøpe ny bil.  Eg har aldri fått det, so du kan droppe personåtaket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 minutter siden):

Sovidt eg veit skal du ha spesielle behov, til dømes ei funksjonshemming som krev dyr tilpassing av bilen, dersom du skal få pengestøtte til å kjøpe ny bil.  Eg har aldri fått det, so du kan droppe personåtaket.

Staten: Her har du 150 000 kroner tilbake på momsen du betalte for denne bilen.
Staten: Du slipper å betale 150 000 i moms på denne bilen

Ekvivalens. Resten er den vanlige elbilfan-semantikken for å pynte på virkeligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Staten: Her har du 150 000 kroner tilbake på momsen du betalte for denne bilen.
Staten: Du slipper å betale 150 000 i moms på denne bilen

Ekvivalens. Resten er den vanlige elbilfan-semantikken for å pynte på virkeligheten.

Når staten kutta effektavgifta og til dømes ein Porsche 918 Spyder fekk redusert avgifta med 278.676 kroner i 2016, var det pengestøtte til kjøparar av dyre eksosbilar?

https://www.nrk.no/norge/store-drivstoffslukere-blir-avgiftsvinnere-1.12669364

 

Pussig tankegang det der, at dersom ei avgift har eksistert er det brått statsstøtte når avgifta vert fjerna heilt eller delvis.  Uavhengig av kor lenge avgifta har eksistert, sjølv for avgifter som i utgangspunktet var meint å berre vare i eit avgrensa tidsrom.  Skattar og avgifter er skattar og avgifter.  Reduksjon eller fjerning av ei avgift er ikkje utbetaling av frie midlar på linje med barnetrygd eller foreldrepengar.

 

Trivia: Ordet moms kjem av "mellombels omsetningsavgift".  Berre rett og rimeleg at dei fjernar avgifta av og til, for å oppretthalde inntrykket av at det skulle vere ei mellombels avgift.

 

Oljeindustrien betaler null i elavgift.  Er det subsidiering av olje og fossilt drivstoff?

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Når du en gang i fremtiden føler deg trygg nok til å ta steget fra heia-gjeng til deltaker så er du hjertelig velkommen i diskusjonen.

Jeg blir gjerne med i saklige diskusjoner, men ikke med sånne som bare pøser på med svada-argumenter og trolling. Sånne har jeg ikke ork til å sysselsette. Må bare beundre sånne som Sturle S som står i det. Like saklig og høflig uansett hvor usaklig trolling han blir servert. Tar av meg hatten for sånne som han.

Ser også at poenget mitt blir behørig sementert over her...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 4/14/2020 at 11:51 AM, hekomo said:

Når det er sagt, så vil Teslas Cybertruck visstnok komme i en utgave med minst 800 km rekkevidde.

Forsåvidt er det vel forventa at den trenge det, gitt at den er bygd for ei ny oppgave også - å trekke vesentlig tyngre last.

Men skal bli moro å sjå. Skjønt eg ynskje heller ein mindre bil i same stil enn ein pickup-truck...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (3 timer siden):

Skal eg skamme meg for å meine at elbildraumen bør vere oppnåeleg for familiar med born?  Nemn eit par elbilar til under 600.000 kroner som eignar seg til ein familie med to vaksne og fire born.

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html  feks?

Jeg er helt enig i at man ikke skal "subsidiere" dyre "luksusbiler" om det man vil oppnå er å få flest mulig over på elbil fortest mulig, men hvor en evt grense skal gå/det skal gjøres i praksis er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
daruu skrev (10 minutter siden):

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html  feks?

Jeg er helt enig i at man ikke skal "subsidiere" dyre "luksusbiler" om det man vil oppnå er å få flest mulig over på elbil fortest mulig, men hvor en evt grense skal gå/det skal gjøres i praksis er jeg usikker på.

Alt for kort rekkevidde. Men jeg har sansen for biltypen. Dobler Nissan rekkevidden på den så har de en vinner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Alt for kort rekkevidde. Men jeg har sansen for biltypen. Dobler Nissan rekkevidden på den så har de en vinner.

Det greier seg jo for 99% av all den daglige kjøringen. Trenger du mer enn det må du påregne å betale ekstra, sånn som med alt annet her i verden....

Lenke til kommentar
39 minutes ago, daruu said:

Det greier seg jo for 99% av all den daglige kjøringen. Trenger du mer enn det må du påregne å betale ekstra, sånn som med alt annet her i verden....

Trur nok 200 km held til 99% av den daglege køyringa for relativt få.  Alle dagar er ikkje like.  Berre 21% av reiser med bil er reiser til og frå jobb, til dømes.  For ein familie med fire ungar er det mange som skal ein eller annan stad utanom skuletid.  I grisgrendte strok kan det verte lange turar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
daruu skrev (1 time siden):

Det greier seg jo for 99% av all den daglige kjøringen. Trenger du mer enn det må du påregne å betale ekstra, sånn som med alt annet her i verden....

1% = 3,65 dager i året med behov for å leie en annen bil, evt beholde en man allerede har eid i stedet for å selge den. Mulig det treffer folk som holder seg stort sett nært hjemstedet og bruker tog/fly når de skal på ferie. Men jeg tror det er såpass mange som liker bilferier at 1% er en kraftig underdrivelse. Personlig kjørte jeg langturer over 20 mil ca 30 dager i 2019, totalt ca 9500 km + ca 15 dager mer stasjonært uten tilgang på saktelading over natta. Jeg har også erstattet en hel del klimafiendtlige flybilletter med fremdrift med miljøvennlig vannkraft.

Si 90% så tror jeg du er nærmere sannheten. Altså 36,5 dager i året med større behov.

Jeg liker selv biltypen e-NV200, men rekkevidda er som sagt for kort og ladehastigheta for lav for langturer. Da blir det heller klimafiendtlig fly + leiebil ved destinasjonen. Komforten kunne også vært hakket bedre. Dessuten har Nissan fortsatt Chademo. Derfor håper jeg en annen produsent lager noe i omtrent samme format, men på en annen måte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Jeg blir gjerne med i saklige diskusjoner, men ikke med sånne som bare pøser på med svada-argumenter og trolling. Sånne har jeg ikke ork til å sysselsette. Må bare beundre sånne som Sturle S som står i det. Like saklig og høflig uansett hvor usaklig trolling han blir servert. Tar av meg hatten for sånne som han.

Ser også at poenget mitt blir behørig sementert over her...

Fin bruk av ironi dette, for å ikke bli sensurert !

 

Det er bare fantastisk, og tro er jo det viktigste her i forumet. Han vil kunne komme langt som politiker......, se bare på stemmene han får.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
daruu skrev (5 timer siden):

Det greier seg jo for 99% av all den daglige kjøringen. Trenger du mer enn det må du påregne å betale ekstra, sånn som med alt annet her i verden....

Mitt daglige kjørebehov er akkurat 0 km. Jeg har gangavstand til jobb. Andre bruker kollektivtrafikk til jobbreisen, og har derfor ikke behov for bil hver dag. 

Derimot bruker jeg bil til det meste andre, som jeg ikke får dekket godt nok opp av kollektivtrafikk. Tog og buss til å reise dit jeg ønsker, er eller har vært ikke-eksisterende, og for de steder det har vært en endring, har den ikke vært tilstrekkelig.

Jeg påstår ikke at jeg representerer hverken en hovedvekt eller en vektig mindrevekt av bilistene, men heller er et glimrende eksempel på at statistikken blir skivebom for min del. Kunne selvsagt regnet ut et snitt av årlig kjørelengde og fordelt på antall arbeidsdager eller dager i året, men det ville bare representert en svært liten prosent av mine faktiske reiser.

Min påstånd er derfor at snittet er relativt lite relevant. Men i motsetning til enkelte andre, så definerer jeg heller min vilje til å stoppe for å lade og pause, som tilsvarende den tids/avstandsforventningen som jeg ville forventet å klare med hvilken som annen bil, for det er mest relevant for meg. Bryr meg derfor lite om at pausen innebærer lading.

De fleste turene mine vil ikke kreve hurtiglading, og de som gjør det, vil i hovedsak kun kreve en lading før jeg er fremme ved mitt mål eller delmål. Derimot er jeg mer opptatt av mulighet for lading ved ankomst, enten det er destinasjonslading som burde være det foretrukne, eller tilgang til hurtigladning før jeg setter bilen på pause.

Jeg tror og, som flere andre nevner, at snittet er irrelevant for svært mange, det er det som må betegnes som en normaltur som er viktig, og den kan altså avvike svært mye fra snittet.

Simen1 skrev (3 timer siden):

1% = 3,65 dager i året med behov for å leie en annen bil, evt beholde en man allerede har eid i stedet for å selge den. Mulig det treffer folk som holder seg stort sett nært hjemstedet og bruker tog/fly når de skal på ferie. Men jeg tror det er såpass mange som liker bilferier at 1% er en kraftig underdrivelse. Personlig kjørte jeg langturer over 20 mil ca 30 dager i 2019, totalt ca 9500 km + ca 15 dager mer stasjonært uten tilgang på saktelading over natta. Jeg har også erstattet en hel del klimafiendtlige flybilletter med fremdrift med miljøvennlig vannkraft.

Si 90% så tror jeg du er nærmere sannheten. Altså 36,5 dager i året med større behov.

Jeg liker selv biltypen e-NV200, men rekkevidda er som sagt for kort og ladehastigheta for lav for langturer. Da blir det heller klimafiendtlig fly + leiebil ved destinasjonen. Komforten kunne også vært hakket bedre. Dessuten har Nissan fortsatt Chademo. Derfor håper jeg en annen produsent lager noe i omtrent samme format, men på en annen måte.

Tenkte ikke så mye på ladeport da jeg gjorde mine vurderinger, selv om jeg ønsket med CCS også på E-NV200. Men rekkevidde, ladefart og #chargegate ble veldig viktige moment. Også det at den har litt for mange "varebil"-elementer, som manglende muligheter for å åpne bakvinduer, gjør at det trekker veldig ned. I ettertid har jeg og sett at ChaDeMo fremfor CCS er passé i det meste av Europa allerede nå, men enda mere for nær fremtid.

Er dog veldig spent på hva E-NV300, Opel E-Vivaro og MB EQV, der sistnevnte nok blir alt for dyr for meg, vil dekke mitt noe sære bilbehov, inkludert ønske om å bruke bilen til Weekendcamper. Enten det nå betyr å skaffe meg en ferdig campervan (tvilsomt) eller kjøre rundt med en camperboks-løsning til vanlig.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (31 minutter siden):

Mitt daglige kjørebehov er akkurat 0 km. Jeg har gangavstand til jobb. Andre bruker kollektivtrafikk til jobbreisen, og har derfor ikke behov for bil hver dag. 

Derimot bruker jeg bil til det meste andre, som jeg ikke får dekket godt nok opp av kollektivtrafikk. Tog og buss til å reise dit jeg ønsker, er eller har vært ikke-eksisterende, og for de steder det har vært en endring, har den ikke vært tilstrekkelig.

Jeg påstår ikke at jeg representerer hverken en hovedvekt eller en vektig mindrevekt av bilistene, men heller er et glimrende eksempel på at statistikken blir skivebom for min del. Kunne selvsagt regnet ut et snitt av årlig kjørelengde og fordelt på antall arbeidsdager eller dager i året, men det ville bare representert en svært liten prosent av mine faktiske reiser.

Min påstånd er derfor at snittet er relativt lite relevant. Men i motsetning til enkelte andre, så definerer jeg heller min vilje til å stoppe for å lade og pause, som tilsvarende den tids/avstandsforventningen som jeg ville forventet å klare med hvilken som annen bil, for det er mest relevant for meg. Bryr meg derfor lite om at pausen innebærer lading.

De fleste turene mine vil ikke kreve hurtiglading, og de som gjør det, vil i hovedsak kun kreve en lading før jeg er fremme ved mitt mål eller delmål. Derimot er jeg mer opptatt av mulighet for lading ved ankomst, enten det er destinasjonslading som burde være det foretrukne, eller tilgang til hurtigladning før jeg setter bilen på pause.

Jeg tror og, som flere andre nevner, at snittet er irrelevant for svært mange, det er det som må betegnes som en normaltur som er viktig, og den kan altså avvike svært mye fra snittet.

Tenkte ikke så mye på ladeport da jeg gjorde mine vurderinger, selv om jeg ønsket med CCS også på E-NV200. Men rekkevidde, ladefart og #chargegate ble veldig viktige moment. Også det at den har litt for mange "varebil"-elementer, som manglende muligheter for å åpne bakvinduer, gjør at det trekker veldig ned. I ettertid har jeg og sett at ChaDeMo fremfor CCS er passé i det meste av Europa allerede nå, men enda mere for nær fremtid.

Er dog veldig spent på hva E-NV300, Opel E-Vivaro og MB EQV, der sistnevnte nok blir alt for dyr for meg, vil dekke mitt noe sære bilbehov, inkludert ønske om å bruke bilen til Weekendcamper. Enten det nå betyr å skaffe meg en ferdig campervan (tvilsomt) eller kjøre rundt med en camperboks-løsning til vanlig.

Fan.... da. Forskjelen på selvfølgligheter og forkortelser hva er det ?

Svar : Preken eller visdom (lære bort). Og ikke alle her som er inkognitoer (segler utenlandsk) forstår dette.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...