Gå til innhold

Nytt forslag om elbilfordeler vil komme de billigste bilene til gode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sturle S skrev (36 minutter siden):

Kvifor skal vi gje fordelar til matpakke-bilar som er ubrukelege for familiar? Er poenget å få flest mogeleg personlege småbilar som skal erstatte kollektivtransport, eller er poenget med støtteordningane at folk skal velje elbil framfor eksosbil?

Helt enig i at elbilpolitikken primært er statssubsidert matpakkekjøring. Det ser man av tettheten av elbiler inn og ut av byene sammenlignet med landeveien og det gjelder også disse dyre familiebilene. 

Derfor er forslaget smart. Skal man først subsidiere det å ikke ville ta bussen så bør man gjøre det så billig som mulig og la de som er opptatt av statusen med dyrt og flott betale for det selv. La oss si 75 000 flatt etter at momsen er lagt på. Så kan man ha en litt lavere sats for ladehybrider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Kvifor skal vi gje fordelar til matpakke-bilar som er ubrukelege for familiar? Er poenget å få flest mogeleg personlege småbilar som skal erstatte kollektivtransport, eller er poenget med støtteordningane at folk skal velje elbil framfor eksosbil?

Ser du på bilsalet dankar elektriske småbilar ut eksos-småbilar mange gonger. Fleire fordelar til dei minste elbilane vil berre gje fleire bilar på vegen, for det er nesten ikkje eksos-småbilar att å fordrive. For dei litt større bilane er det derimot fleire eksos-modellar att blant topp 10. I 2019 finn eg desse blant topp-10: Misubishi Outlander, Toyota Rav4 og Skoda Octavia.

Jepp, de ønsker visst ikke å få alle over på batterielektrisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 timer siden):

Helt enig i at elbilpolitikken primært er statssubsidert matpakkekjøring. Det ser man av tettheten av elbiler inn og ut av byene sammenlignet med landeveien og det gjelder også disse dyre familiebilene. 

Derfor er forslaget smart. Skal man først subsidiere det å ikke ville ta bussen så bør man gjøre det så billig som mulig og la de som er opptatt av statusen med dyrt og flott betale for det selv. La oss si 75 000 flatt etter at momsen er lagt på. Så kan man ha en litt lavere sats for ladehybrider.

Aldeles einig.

Man får en svært god batteribil for 300 000 før MVA, og da utgjør MVA 75 000 (batteri-pakken) som er det som gjør batteribiler dyrere.

 

Eg kjenner litt til grunnboka i samfunsøkonomi, der er den gjennomgående tankegang; lag så mange forskjellige avgifter at ingen merker noe. Konklusjon, bare glømm å tenke på å gjøre det enkelt. Fakta og realkalkulasjon er utelukket, bare reklame, utredninger, hestehandel og møtegodgjørelser teller.

Når det gjeld ladehybrider så kommer nok dei om litt, med 10 kW generator som er rikelig i lag med et 20 kWt batteri. Vil gå utover gruvearbeid i Kongo rett nok, men utvinning i Engebøfjellet vil man ikke ha.

Eller strøm fra Alta-kraftverket, gud bedre krav om minstevassføring er for bra for laksen, noe som strider mot biologenes krav om naturlig utvalg uten mennesklig påvirkning. For ikke å snakke om hipstere, kålhue og bønnespire-spisere og dei som ikke respekterer myggens rett til et værdig liv.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Når det gjeld ladehybrider så kommer nok dei om litt, med 10 kW generator som er rikelig i lag med et 20 kWt batteri.

BMW i3 REx hadde 25 kW motor, men eigarane klagar over at det er alt for lite for køyring på motorveg.  Der går 20 kWh på mindre enn ein time.  (BMW i3 REx hadde opp til 42,2 kWh batteri.)  Det går fortare å fylle rekkjevidde på ein BMW i3 REx ved å hurtiglade han enn ved å fylle bensintanken og la han lade sjølv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

BMW i3 REx hadde 25 kW motor, men eigarane klagar over at det er alt for lite for køyring på motorveg.  Der går 20 kWh på mindre enn ein time.  (BMW i3 REx hadde opp til 42,2 kWh batteri.)  Det går fortare å fylle rekkjevidde på ein BMW i3 REx ved å hurtiglade han enn ved å fylle bensintanken og la han lade sjølv.

Aldrig et untak som ikke bekrefter regelen, det har Du rett i....!

 

I 1954 hadde 2CV (3CV om vi rekner 4,5 hp pr hestekraft) fra Citroën 9,3 kW motor og gjorde 80 km/t. https://en.wikipedia.org/wiki/Citroën_2CV

Med dagens teknologi som ikke bare Du påstår ligger 5 år forran hva angår Tesla mot normalt, som er dei resterende 99% av bilproduksjonen burde dette gå fint også i dag. 66 år ekstra med utvikling på dekk og transmisjons siden, lettere matrialer, og en luftmotstand verdi som er komt under 2CV´s som var på 0,51 i forhold til størrelse på frontareal (største tversnitt)

 

Regnestykket er enkelt:

I løpet av 4 timer har man tilgjenglig 20 kWt fra batteri og 4 x 10 kWt fra generator => 60 kWt

Dette medfører at uttaket kan vere 15 kW, noe som gir et formidabelt fartspotensial ( 61% mer kraft en en treng til 80 km/t med en 2CV), langt over det forsvarlige miljømessig. Og spillvarme har man til kalde dager.

Etter 4 timer er det tid for mat og ladepause.

 

Eg forstår jo det at Du mente det ironisk (ikke er en fordømt kranglefant)

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (4 timer siden):

Det er allerede et brukbart utvalg av rimelig matpakkeelbiler. Det som mangler mer er middelklassebiler med bra rekkevidde og plass, uten at en må betale 200k ekstra for ludicrous akselerasjon og annet dill som en ikke trenger. I dag vil jeg si at det er segmentet 400-600k som trenger mest støtte.

På siste turen man tar er det fult avgiftsfradrag, og bare de fineste Cadilakker og Merzederser som brukes.

Ca 100 kr/km utgør siste reis i en finere bil i avgiftsfradrag.

https://www.youtube.com/watch?v=nRSO5HF_FKE

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
dahln skrev (11 timer siden):

Siden både moms og bilavgifter er lønnsdrivende, så er det på tide å se på begge deler.

Veit ikkje heilt om eg ville bruke ordet «lønnsdrivende»

 

Kompliserte system skaper merarbeid og utsletter realkalkulasjon, er innefektivt.

Her en lang snutt for korona-insatte (laget av meg), for man soner jo med fotlenke (har mobiltelefonen med seg) og kan bli insatt med tvang om karantene brytes.

https://www.youtube.com/watch?v=kXagZaML4l8

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Rene elbiler vil aldri komme over 50% innen 2025
Bare å se hvor lang tid det tok å komme til 10%

Tviler på at jeg får oppleve en elbil som er verdt å kjøpe i min levetid (80 mil rekkevidde, omtrent det samme jeg har i dag, og hvor man fyller på minutter)
I beste fall blir det nok en hybrid

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 11.4.2020 den 13.07):
Sitat

– Dagens ordning, med et generelt momsfritak, betyr at hvis du kjøper en dyr bil med mye ekstrautstyr, blir fritaket også ganske stort, konstaterer Arnstad.

At de skal flisespikke og ha mva på tilleggsutstyr som koster noen få prosent av bilens totalpris er nok et eksempel på norsk misunnelse. Flere av ekstrautstyrene som hengerfeste og ekstra seter er nettopp det som øker nytteverdien til bilen slik at flere vil velge el framfor eksos.

Sitat

– Mange har kritisert at et generelt momsfritak gir uforholdsmessig stor støtte til de dyreste bilene og derfor er mindre treffsikkert enn det bør være, legger hun til.

Mange glemmer at vi allerede har sosial profil på inntektskatten. De som tjener mest betaler mest i skatt, både i kroner og prosent. (bunnfradrtag, toppskatt nivå 1 og 2 osv). Ønsker man endring i den sosiale profilen så gjør man det nettopp der, fordi det treffer veldig godt. Gjør man det på biler så treffer det veldig dårlig. Noen har spart lenge med to inntekter for å få råd til en elbil som passer deres bruk. Andre kjøper nøyaktig samme elbil med én inntekt kort tid etter forrige bilkjøp. Det treffer elendig! og bremser hele poenget med elbilincentiver: å få flere til å velge elbil.

En tredje ting er at de forsøker å gå under radaren nå mens folk har et vanvittig fokus på noe helt annet. Rett og slett sleipt og udemokratisk!

Så, absolutt ikke overraskende fra Marit Arnstad og Sp.

Enig! ? Et totalt populistisk forslag fra Senterpartiet, som tydeligvis prøver å ta igjen FrP som det mest populistiske partiet i Norge.

Og timingen er alt annet enn tilfeldig. De prøver å lure dette inn "under radaren" mens hele Norge har hovedfokus på Korona-krisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (22 minutter siden):

Enig! ? Et totalt populistisk forslag fra Senterpartiet, som tydeligvis prøver å ta igjen FrP som det mest populistiske partiet i Norge.

Og timingen er alt annet enn tilfeldig. De prøver å lure dette inn "under radaren" mens hele Norge har hovedfokus på Korona-krisen.

For noe tull ?

 

Store biler med plugg-in-hybrid er da blitt vesentlig billigere, om vi rekner CO2 avgifter som alene utgjør 16,60 pr 10 km ved antatt kjørelengde på 300 000 km på en større ren bensin bil. Av dei 500 000 spart/avgiftslette spises 100 000 opp av at plugg in hybrid koster mer å produsere.

 

Påstanden gjeld om vi samenligner en som bruker 0,4 og 1 liter pr 10 km, og plugg in hybriden vil komme på 0,4.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

For noe tull ?

At det er populistisk er fakta

At det er en sleip timing for å gå under radaren er også fakta

At du påstår dette er tull trekker bare ned troverdigheten din. Man kan ikke høre på folk som påstår at fakta er tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 timer siden):

Rene elbiler vil aldri komme over 50% innen 2025
Bare å se hvor lang tid det tok å komme til 10%

Tviler på at jeg får oppleve en elbil som er verdt å kjøpe i min levetid (80 mil rekkevidde, omtrent det samme jeg har i dag, og hvor man fyller på minutter)
I beste fall blir det nok en hybrid

Det tok lang tid å komme til 10% fordi det var mangel på utvalg, dårlig rekkevidde, og det var dyrt. Det er i ferd med å endre seg. Prisene går nedover, og det er flere biler med bedre rekkevidde. Denne utviklingen vil bare fortsette.

Du trenger sannsynligvis ikke 80 mil rekkevidde eller å lade på minutter. Faktisk er det en selvmotsigelse da ingen bør kjøre 80 mil uten å hvilke minst et par ganger.

Når det er sagt, så vil Teslas Cybertruck visstnok komme i en utgave med minst 800 km rekkevidde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...