Gå til innhold

Rottefella pønsker på helt ny teknologi for ski-bindinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt og spennende å se nytenking for bindinger - det trengs et nytt og bedre bindingssystem med bredere bruksmuligheter og bedre egenskaper . Bindingen må passe også skøyter og truger mm . Som det nevnes kan snø og ising være en utfordring og er jo utfordrende nok med dagens systemer der fks snø og ising under støvlene / på bindingene er noe eg sliter med . Et nytt system må være enkelt , grovbygd og solid og mekanisk ufeilbarlig så det er et utfordrende tema å lage et nytt bindingssystem ... Eg er skeptisk til komplisert finmekanikk innebygd i sålen men er nysjerrig på alle forslag ... Eg har mest tro på en bred og solid festebøyle innebygd under skotuppen ala som nå men med sterkere , åpnere , enklere og mer funksjonell låsemekanisme på skien . Eg ser også mulighet for å lage fjellstøvler der det er hakk langs sida av framsålen så man kan spenne fast en stålramme med bøyle foran som passer til låsen på skien / skøyta / brettet / truga . Man bør også forske på temaet snø og is mellom støvelsåle og ski ...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lurer på hvem han mener randoutstyr er feil for. Den eneste grunnen jeg ser til å kjøpe Rottefella BC i stedet for rando er dersom man ønsker å ha muligheten til å gå i langrennsspor i tillegg til utenfor sporene, eller dersom man synes utstyret er for dyrt.

Utenom disse to tilfellene er lett randoutstyr helt ideelt også for rolige fjellturer. Utløsningsfunksjon er faktisk gull verdt selv når man står "rolig" på ski. Det finnes nok av mennesker som har skadet seg på ski fordi langrennsbindingen tviholdt på foten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
joffeloff skrev (36 minutter siden):

Lurer på hvem han mener randoutstyr er feil for. Den eneste grunnen jeg ser til å kjøpe Rottefella BC i stedet for rando er dersom man ønsker å ha muligheten til å gå i langrennsspor i tillegg til utenfor sporene, eller dersom man synes utstyret er for dyrt.

Utenom disse to tilfellene er lett randoutstyr helt ideelt også for rolige fjellturer. Utløsningsfunksjon er faktisk gull verdt selv når man står "rolig" på ski. Det finnes nok av mennesker som har skadet seg på ski fordi langrennsbindingen tviholdt på foten.

Selv om jeg har både lett randoutstyr og fjellski med BC, så velger jeg lett BC på flatere langtur. BC-sko har en helt annen dynamikk og komfort når du labber over snødekte vidder i 20-30 km. Det henger sammen med fleksibilitet i skoene, friksjon og spenn i skiene, litt motstand i bindingen, muligheten til å gå med blå-voks i stedet for feller, osv. Rando-ski har kun ett pivot-punkt helt i front, mens  en BC-sko har fleks både i tåballene og rett under tærne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nok komme med en rettelse i artikkelen her

Rottefella er ikke lenger Norsk selv om ideen oprinnelig var Norsk og det enda finnes Norske Arbeidere i bedriften.

Den tradisjonsrike skibindingsfabrikken på Klokkarstua er nå kontrollert av utlendinger, rettere sagt østerrikere. Det er Sportinvest GmbH og Wolfgang Titze som har økt sine eierandeler, og nå eier nesten 60 prosent av aksjene i Rottefella.

Rent formelt eier østerrikerne 70 prosent av Rottefella Holding, som igjen eier 91 prosent av Rottefella AS. Resten av aksjene kontrolleres av venture-selskapet Katalysator AS.

Dette skjedde for 11 år siden

https://www.dt.no/nyheter/rottefella-til-utlandet/s/2-2.1748-1.3396323

Så å bruke Norsk som ett utrykk er bare som ett forsøk i billig reklametriks.

Kalles falsk reklame, med mindre det har igjen kommet norske investorer som har kjøpt tilbake aksjene siden den gang.

Freia er forresten heller ikke Norsk mer, eies av Mondelēz International

Endret av Lodium
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
endrebjo skrev (På 11.4.2020 den 16.03):

Selv om jeg har både lett randoutstyr og fjellski med BC, så velger jeg lett BC på flatere langtur. BC-sko har en helt annen dynamikk og komfort når du labber over snødekte vidder i 20-30 km. Det henger sammen med fleksibilitet i skoene, friksjon og spenn i skiene, litt motstand i bindingen, muligheten til å gå med blå-voks i stedet for feller, osv. Rando-ski har kun ett pivot-punkt helt i front, mens  en BC-sko har fleks både i tåballene og rett under tærne.

Helt enig. Skal man på andre turer enn bare oppover trumfer BC-skoa rando

Lenke til kommentar

Jeg får rekke opp hånda. Jeg har gått mye langrenn og har problemer med å se meg selv på rando. Før jeg fikk barn gikk jeg f.eks en tur fra Randsverk til Tyinholmen, med overnatting på toppene, Nautgardstind, Glittertind, Memuruskaret og Langeskalvtind. Det krever en del utstyr, det er en del bratte bakker, ingen langrennsløyper men likevel viktig å få hofta fram for å gå fort nok til å dekke avstanden, samtidig som det ikke skal være en konkurranse med klokka. Etter at jeg ble småbarnsfar ble det slutt på soloturene, men å gå Veotindene på våren blir fort en tur på 50 km. Det ville vært galskap på rando. Jeg har også skøytet fra Leirvassbu til Geitsetra på Telemarkski etter herlig nedkjøring fra Høgvagltind. Jeg har sluttet å gå brattere enn 30 grader, og da finner jeg at plaststøvler med løs hæl gir meg mulighet til å både nyte en nedkjøring samtidig som jeg kan gå langrenn når avstandene blir større. Så finnes det dem som går mye fortere opp og ned enn det jeg gjør og gjør det på rando, men det er en helt annen type tur enn det jeg liker.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...