Gå til innhold

27 skjerm ok til bilderedigering og brukbar til spill


casemodd

Anbefalte innlegg

Hei, trenger tips til en 27 tommers skjerm som er ok til bilderedigering og brukbar til spilling. Skjermen må være 1920 x 1080p, da jeg ikke har kraftig nok skjermkort til høyere oppløsning. Så vidt jeg har skjønt er minimumskrav for en ok skjerm til redigering at den må være 8bit +frc og da må kunne vise minst 99% sRGB og mye av Adobe RGB. IPS eller VA må det være, TN er visst fy fy!  Ser de fleste skjermtester enten prater kun om spill eller superproffe skjermer. Jeg må kompromisse av budsjettårsaker.  Ren spillskjerm er helt uaktuelt og jeg må ha flat og ikke buet skjerm.

Når det gjelder spilling går det primært i RPG singelplayer og veldig lite av FPS, så må ikke ha sinnssykt rask responstid.

Så hvilke skjermer bør jeg titte på? Takknemlig for tips ?

Kan også være aktuelt med 24 eller 25 tommer om det gjør mulighetene større / valget enklere.

Endret av casemodd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, L/-R~ said:

Hvilket kamera bruker du? Om det er stilt inn på Adobe RGB kan du bry deg, hvis ikke så trenger du ikke. Holder med 80% av Adobe RGB egentlig, for regner med at det er til amatør/hobbybruk? Spørs jo helt hvor og hvordan det skal publiseres eller printes.  

Har et gammelt Canon 70d. Jeg er amatør/hobbybruker ja, så derfor må jeg styre unna dyre fotoskjermer. Har en Dell 22 skjerm som funker helt greit til formålet men ønsker en større skjerm som ikke er dårligere enn denne. Skal nok skrive ut noe bilder med egen skriver, samt noe til web og kanskje også fotobutikk om jeg skal skrive ut bilder større enn A4.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For utskrift kan det ha noe for seg å ha litt adobe-rbg område ja.

Jeg er i ca samme båt som deg tilfeldigvis. Jeg vurderer 4k da, siden det gir en del fordel ved redigering, og ved spilling kan en bare skru ned oppløsningen til 1920x1080 uten å miste noe bildekvalitet. Mens refresh rate og sånt har ikke noe å si, siden jeg ikke spiller multiplayer skytespill.

Jeg ser litt på Acer xb271hk og asus pg27aq, disse har g-sync og god fargedynamikk, men er gamle og dyre. Eller en Philips 278E1A, som er nyere uten g-sync. Jeg så også at AOC hadde et godt utvalg.

Men generelt er det vel bare å gå inn på prisjakt, under kategorien skjermer, velge 27", 1980x1080 og velge å vise SRGB, ARGB osv, så ser du hvilke som dekker et godt fargeområde til en pris du blir fornøyd med. 

 

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (9 minutter siden):

Jeg vurderer 4k da, siden det gir en del fordel ved redigering

Hvilken fordel egentlig? Har aldri følt det behovet, mer en skarpt nok til å se selv små ting og skitt, og zoomer inn når jeg skal fjerne ting, og se på det nærmere. 24mpx, 27" 1920x1080p. 
Bare lurer. :) 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, L/-R~ said:

Hvilken fordel egentlig? Har aldri følt det behovet, mer en skarpt nok til å se selv små ting og skitt, og zoomer inn når jeg skal fjerne ting, og se på det nærmere. 24mpx, 27" 1920x1080p. 
Bare lurer. :) 

Jeg sitter noe nærme skjermen og ser veldig godt forskjell på fullHD og 4k på ca 27-32"(jeg har de side om side på jobb). På jobb er det mye tall, tekst og grafer, men jeg vil tro det samme gjelder redigering til en viss grad. 

Det sagt, det går jo fint med fullHD også. Men prisforskjellen fullHD vs 4k er ganske liten, og 4k funker kanskje i noen mindre krevende spill. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...