Gå til innhold

Telenor fiber og t-we boks ii og Unifi Dream Macjine


Anbefalte innlegg

Hei

Får fiber installert etter påske med t-we boks ii. Har sett på litt guider.

1. Kan jeg koble t-we box II trådløst? Manuelen sier så. Fiberen kommer inn på helt annet sted enn der tvene våre står.

2. https://stavdal.me/2019/05/how-to-set-up-iptv-multicast-from-telenor-fibre-on-usg-3p/

Viser fremgangmåte men dette er for usg. Dream machine (UDM) har ikke mulighet til å editere denne config fila.

3. Hvordan fikse dette? Vurderer å drite i hele dekoderen å gå apple tv veien. 

Jeg vurderte fks asus ct8 mesh. Men ser ikke ut som jeg kan editere og konfe opp mesh punktet sine porter. Bare ruteren sine porter og det er jeg like langt. Er veldig glad i UDMen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kan bruke den trådløst er avhengig av hvordan tv-signalet leveres til deg. Telenor leverer tv på to måter via fiber: IPTV eller RF-Overlay. 

Om du har RF-Overlay er det koaks som benyttes til signalet (kabel-tv-signal kommer over fiber og blir konvertert til koaks) og her kan wifi benyttes. Har du imidlertid en aksess med iptv kan ikke wifi benyttes. Noe av bakgrunnen for det er at iptv i praksis er sanntidstrafikk uten retransmisjon. Litt dårlig wifi vil fort gi forstyrrelser i bildet. I tillegg vil denne sanntidstrafikken belaste wifi såpass ellers at wifi-ytelsen ellers blir ganske begrenset. En løsning her er jo imidlertid å koble tv-dekoderen til en av satellittene i en mesh-løsning, hvis de tillater at iptv (multicast) går over wifi.

Ikke helt kjent i Ubiquiti-verdenen. Kan godt være at løsningen har det du trenger å ha aktivert som default, og at det bare vil fungere? Evt. at det bare er en innstiling for IGMP-aktivering, slik det er for mange rutere ellers.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Om du kan bruke den trådløst er avhengig av hvordan tv-signalet leveres til deg. Telenor leverer tv på to måter via fiber: IPTV eller RF-Overlay. 

Om du har RF-Overlay er det koaks som benyttes til signalet (kabel-tv-signal kommer over fiber og blir konvertert til koaks) og her kan wifi benyttes. Har du imidlertid en aksess med iptv kan ikke wifi benyttes. Noe av bakgrunnen for det er at iptv i praksis er sanntidstrafikk uten retransmisjon. Litt dårlig wifi vil fort gi forstyrrelser i bildet. I tillegg vil denne sanntidstrafikken belaste wifi såpass ellers at wifi-ytelsen ellers blir ganske begrenset. En løsning her er jo imidlertid å koble tv-dekoderen til en av satellittene i en mesh-løsning, hvis de tillater at iptv (multicast) går over wifi.

Ikke helt kjent i Ubiquiti-verdenen. Kan godt være at løsningen har det du trenger å ha aktivert som default, og at det bare vil fungere? Evt. at det bare er en innstiling for IGMP-aktivering, slik det er for mange rutere ellers.

Takk for god forklaring. Det er nok IPTV ja. Så da utgår trådløst.
 

Tenker jeg da har to valg.

 

1. kjøpe en managed Switch. Dra kabler fra kjeller ut og inn der dekoder står. Ikke garantert det fungerer heller. Siden jeg ikke kan SSH inn på min dream machine. Ref punkt 2 i hovedinnlegget.

2. Eller kutte ut dekoder. Og gå for Apple TV. Usikker på hvor god bildekvalitet det er på Apple TV appen og hva jeg eventuelt mister. 
 

Spurte Telenor om jeg kunne levere tilbake t-we boks ii men de mente at jeg måtte ha i hvert fall en dekoder på mitt abonnement for at t-we appen skulle fungere på telefoner og Apple TV. Greit nok det men litt stiv pris for noe jeg ikke har bruk for.

Endret av henrikr
Lenke til kommentar

 

Quote

Takk for god forklaring. Det er nok IPTV ja. Så da utgår trådløst.

Hvis du ikke har en mesh-satellitt rett ved dekoderen da.

Quote

1. kjøpe en managed Switch. Dra kabler fra kjeller ut og inn der dekoder står. Ikke garantert det fungerer heller. Siden jeg ikke kan SSH inn på min dream machine. Ref punkt 2 i hovedinnlegget.

Sentrale med svitsjen er vel IGMP-støtten. Finnes unmanaged-svitsjer som også støtter det. Men en TP-Link med management og mulighet for mer avanserte konfigurasjoner koster jo ikke mange kronene (Telenor sin IPTV-løsning trenger ikke VLAN).

 

Quote

2. Eller kutte ut dekoder. Og gå for Apple TV. Usikker på hvor god bildekvalitet det er på Apple TV appen og hva jeg eventuelt mister. 

Er noe forskjell, spesielt på sport. I tillegg er det ikke alle kanalene som finnes på AppleTV eller i appene ellers, samt at enkelte kanaler/arkiv kun fungerer hvis det finnes en tv-dekoder i hjemmenettet.

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

 

Hvis du ikke har en mesh-satellitt rett ved dekoderen da.

er man sikker på at dette fungerer, for eksempel med Asus CT8, så må jeg gjøre noe i IPTV innstillingene under ruteren, fikk denne av på en facebook gruppe

"Akkurat satt opp Asus og fiber fra telenor. Funker fint uten router fra telenor. Om du skal bruke T-we-boks er det eget valg du setter opp og dedikerer en port til. Under LAN -velg IPTV. Så under LAN Port -Select ISP Profile til None og velg en port du vil bruke. Deretter disable dhcproutes og sett UDP proxy til 0 og IGMP til 3"
 

Spesielt det punktet om dedikerer en port, jeg har ikke valget med CT8 og dedikere en port på mesh enheten, men har gått Unifi veien, så får trekke kabel ut og inn og sette en switch oppe med dekoderen.

Da stemmer det de sa også om at jeg trenger en dekoder for at noen ting skal funke. 

Takker for meget god hjelp

Lenke til kommentar
36 minutes ago, henrikr said:

er man sikker på at dette fungerer, for eksempel med Asus CT8, så må jeg gjøre noe i IPTV innstillingene under ruteren, fikk denne av på en facebook gruppe

"Akkurat satt opp Asus og fiber fra telenor. Funker fint uten router fra telenor. Om du skal bruke T-we-boks er det eget valg du setter opp og dedikerer en port til. Under LAN -velg IPTV. Så under LAN Port -Select ISP Profile til None og velg en port du vil bruke. Deretter disable dhcproutes og sett UDP proxy til 0 og IGMP til 3"
 

Spesielt det punktet om dedikerer en port, jeg har ikke valget med CT8 og dedikere en port på mesh enheten, men har gått Unifi veien, så får trekke kabel ut og inn og sette en switch oppe med dekoderen.

Da stemmer det de sa også om at jeg trenger en dekoder for at noen ting skal funke. 

Takker for meget god hjelp

Kjenner ikke CT8, men har vel brukt bl.a. RT-AC87U, RT-AC3200, RT-AC68U og RT-AC66U. Jeg mistenker at med sitatet du hadde her, får han live-tv til å fungere, men får enkelte andre komplikasjoner. 

Min konfig på Asus-ruteren:

image.thumb.png.106a2e9ff538eafae8e2184dea1e4bbf.png

Eneste endringer gjort er å aktivere IGMP Proxy og IGMP Snooping. Når denne settes opp på en egen port, hvilket er nødvendig for en del leverandører som bl.a. bruker VLAN for IPTV, mistenker at enkelte funksjoner og tjenester ellers ikke vil fungere. Blant annet vil ikke apper se dekoderen, hvilken er nødvendig for å få tilgang til innhold du kun kan se hjemme, og man vil ikke kunne caste fra Youtube- og Netflix-app på telefonen til dekoderen.

Siden Telenors IPTV-løsning ikke er avhengig av å dedikere en port, VLAN e.l., er vel spørsmålet egentlig bare om CT8 støtter IGMP. Ifølge spesifikasjonene til Asus på web, er det støtte for IGMP v1/2/3. Så burde i teorien fungere. Om det kun fungerer på første enhet eller om den også overfører IPTV-multicast videre er dog et annet spørsmål. Noen mesh-enheter gjør det, andre ikke.

 

Endret av NULL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (49 minutter siden):

Kjenner ikke CT8, men har vel brukt bl.a. RT-AC87U, RT-AC3200, RT-AC68U og RT-AC66U. Jeg mistenker at med sitatet du hadde her, får han live-tv til å fungere, men får enkelte andre komplikasjoner. 

Min konfig på Asus-ruteren:

image.thumb.png.106a2e9ff538eafae8e2184dea1e4bbf.png

Eneste endringer gjort er å aktivere IGMP Proxy og IGMP Snooping. Når denne settes opp på en egen port, hvilket er nødvendig for en del leverandører som bl.a. bruker VLAN for IPTV, mistenker at enkelte funksjoner og tjenester ellers ikke vil fungere. Blant annet vil ikke apper se dekoderen, hvilken er nødvendig for å få tilgang til innhold du kun kan se hjemme, og man vil ikke kunne caste fra Youtube- og Netflix-app på telefonen til dekoderen.

Siden Telenors IPTV-løsning ikke er avhengig av å dedikere en port, VLAN e.l., er vel spørsmålet egentlig bare om CT8 støtter IGMP. Ifølge spesifikasjonene til Asus på web, er det støtte for IGMP v1/2/3. Så burde i teorien fungere. Om det kun fungerer på første enhet eller om den også overfører IPTV-multicast videre er dog et annet spørsmål. Noen mesh-enheter gjør det, andre ikke.

 

Jeg skal teste mer når jeg får dekoderen. Takker igjen for meget gode forklaringer og generelt veldig god hjelp. Utrolig takknemlig for det.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Fremdeles mye lavere bitrate og så ligger man 1 min etter. Kjedelig når man ser sport.

appen i seg selv har vært en katastrofe UI-messig, men iPhonen appen er oppgradert nå, så mulig det skjer noe på Android TV og Apple TV. At det skal være vanskelig å pause (!) og spole tilbake eller fremover og starte forfra er helt komisk. Altibox-appen er utrolig fin og enkel. En annen irriterende ting er menyen for å velge kanal. Man ser ikke kanallogoene, men logoene for programmene som vises på den respektive kanalen. På Altibox-appen får man se 24 kanaler med stor logo, og under står det hva som sendes. På Twe vises noen få bilder av ulike programmer som sendes på ulike kanaler. De kan gjerne ha en hel side med programmer fra kanaler som er helt irrelevante. Ingen sortering. Så må man trykke og trykke og trykke. NRK og TV2 ligger ofte milevis unna hverandre. Helt tragikomisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...