Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Auris 2008 - DAB+ ved hjelp av integrasjonsmodul vs. ny spiller


olavrb

Anbefalte innlegg

Vurderer ettermontering av DAB+ i en Auris 2008, og lurte på om folk har litt erfaring å dele her. Har for øyeblikket 100% originalt anlegg med W13807 hovedenhet.

Ønsker:

  • DAB+, AUX
  • Nice to have: Bluetooth
  • Ingen synlig ekstern boks/ adapter
  • Ikke adapter med FM-transmitter
  • Ikke "smart"-radio med GPS, Android Auto etc.
  • Helst gjenbruke eksisterende antenne med adapter fremfor å klistre opp noe i frontruta.

 

Alternativ 1: Integreringsmodul

norDAB ND600. Dyr, og finner lite informasjon om hvor bra dette virker. Om tilsvarende produkt fra Dension (Dension Gateway Lite) kan man bla. lese at skifte av kanaler kan ta opp i mot 10 sekunder. Slike drawbacks er ikke verdt prislappen på 3000,-++ pluss adapter(e).

 

Alternativ 2: Ny hovedenhet

Vurderer ellers en ny hovedenhet, da helst en "dum" 1DIN med DAB+, AUX og Bluetooth. Vil da at kontroll på rattet fortsatt skal funke (finnes adapter for dette), og ønsker ikke å punge ut mange tusen for noe "smart" med Android Auto, GPS o.l.

  • Noen som har erfaring med slik setup, inkludert monteringskit, rattkontrolladapter?

 

Alternativ 3: Kun legge til AUX til eksisterende spiller, bruk mobilen.

Har en adapter på vei fra AliExpress som legger til AUX til spilleren jeg har nå. Billig løsning, og kan hende det gir meg alt jeg trenger.

 

Evt. om noen har noen andre anbefalinger og erfaringer lytter jeg øret. ?

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3000 kr for den oppgraderingen. 

Hadde heller brukt de pengene på en 2-din spiller og satt inn. 

Ser mye bedre ut og enn den kjedelige originalspillern. 

 

https://bilradiospes.no/produkter/bestselgere/avh-a3200daban Det blir litt dyrere da du må ha festeramme. kabelsett og muligens et platdeksel eller to. Du kan søke opp bilen din inne der og se hvilket tilbehør du trenger. 

Endret av Opelduude
  • Liker 1
Lenke til kommentar
o-l-a-v skrev (18 timer siden):

Helst gjenbruke eksisterende antenne med adapter fremfor å klistre opp noe i frontruta.

Kjenner ikke til hvordan det er i Auris/Toyota men ofte har biler en aktiv antenneforsterker i/nært antennefoten og da kommer du til å slite. Antenneforsterkere vil normalt forsterke FM-båndet (87.5-108 MHz) og filtrere ut alle andre frekvenser når den er aktiv. Siden DAB opererer på andre frekvenser (174–240 MHz*)  vil du få dårligere/manglende mottak når antenneforsterkeren er aktivert. Når den ikke er aktivert blir likevel signalet ofte for svakt; min erfaring er at DAB trenger en aktiv forsterkning av signalet for å gi en avbruddsfri og god lytteropplevelse.

Dersom bilen har en aktiv antenneforsterker, og denne sitter nært antennefoten, blir det fort mye jobb og $$ hvis du skal (må) bytte ut den modulen. Hvis Toyota/tredjepart da i det hele tatt tilbyr (antenne med) aktiv antenneforsterker for DAB til bilen.

Ville ha vurdert glassantenne. Mulig en passiv fremføring av signalet fra antenne gir deg nok DAB-dekning til hverdagsturene og at du så benytter nettradio/Spotify el. lignende via Bluetooth  for de lengre turene. Det siste blir fort klønete og lite brukervennlig.
 

Eksisterende antenne kan i seg selv gi dårligere mottak da den normalt er designet for frekvensene til FM (og AM.) Se eks. denne artikkelen for en idé om den tekniske forskjellen. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vurderer nå denne pakka fra bilradiospes.no. Ønsker at rattkontroll skal fungere. Synes ikke sluttsum på 3 745,- virker så ille.

image.thumb.png.fdc49878bcd29539dcb0b1eb94ec74d1.png

  • Ser det ut som man har det som trengs her da?
  • Noen som har erfaring med å bytte antenne og dra antennekabler i Auris eller lignende Toyota? Er dette noe man typisk får til selv, eller trengs det spesialverktøy og ekspertise for å få det bra?
    • Selve antennebyttet ser jo ikke så ille ut, gitt at å fjerne panel er enkelt: 

Stash:

Endret av o-l-a-v
Lenke til kommentar

Til info har jeg fått svar fra Bilradiospesialisten som bekreftet at listen over er det en trenger for DAB+ og rattkontroll. De mente også at det var ganske kurrant å få fisket antennekabelen gjennom taktrekket uten å måtte demontere det, så skal prøve det.

Har bestilt varene, legger ut her hvordan installasjonen går. Regner med at det kan være hjelpsomt for andre.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå er jeg endelig ferdig med utskiftning av radio. Det var en tidkrevende og komplisert prosess. Jeg har lett brukt 12 timer på montering og feilsøking. Jeg har lært mye, og resultatet ble bra. Hadde jeg gjort det igjen med samme utganspunkt jeg hadde før jeg startet jobben? Nei. Men nå som jeg har blitt mange erfaringer rikere, har alt verktøy og utstyr som trengs, ville jeg absolutt oppgradert til ettermarkeds-DAB-radio.

 

Hva trengs av verktøy?

  • Fastnøkler, 23mm (for å ta av mutter under original takantenne), 21mm (mutter under ny takantenne), 10mm og 9mm (for feste av SMB-kontakt fra takantenne).
  • Pipenøkkel med forlenger, str. 10mm for å ta ut selve radioen.
  • Avbitertang, for å kutte strips.
  • Strips, for cable management.
  • Kabelfisker, for å trekke kabler i himling.
  • Trimavtagere i plast, for å få av trim og deksler.
  • Masse plastplugger for feste av interiør til karosseri.

Prosedyren var lang og tidkrevende. Om noen er interessert i det, kan jeg skrive en liten fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
On 4/11/2020 at 12:23 AM, Opelduude said:

3000 kr for den oppgraderingen. 

Hadde heller brukt de pengene på en 2-din spiller og satt inn. 

Ser mye bedre ut og enn den kjedelige originalspillern. 

 

https://bilradiospes.no/produkter/bestselgere/avh-a3200daban Det blir litt dyrere da du må ha festeramme. kabelsett og muligens et platdeksel eller to. Du kan søke opp bilen din inne der og se hvilket tilbehør du trenger. 

For 3000kr kan du vel høre nettradio fra mobiilen i en del år?

Og man får bedre lydkvalitet da dab har forferdelig bitrate. Og ikke minst slippe reklame.

Densio funker bra i noen biler og et helt ubrukelig i andre. Man må leke seg litt att å frem med konfigurasjonsfilene. Men dab er elendig uansett.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Complexity said:

For 3000kr kan du vel høre nettradio fra mobiilen i en del år?

Og man får bedre lydkvalitet da dab har forferdelig bitrate. Og ikke minst slippe reklame.

Densio funker bra i noen biler og et helt ubrukelig i andre. Man må leke seg litt att å frem med konfigurasjonsfilene. Men dab er elendig uansett.

Har hatt DAB radio i biler siden 2002. Det funker helt fint. Elvis høres ut som Elvis, fremdeles. 
Selv i dag, på en av de nye lokale kanalene på Riks II nettet, Radio Riks som sender med 64 kbps. Radio er radio.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 4.6.2022 den 0.23):

For 3000kr kan du vel høre nettradio fra mobiilen i en del år?

Og man får bedre lydkvalitet da dab har forferdelig bitrate. Og ikke minst slippe reklame.

Densio funker bra i noen biler og et helt ubrukelig i andre. Man må leke seg litt att å frem med konfigurasjonsfilene. Men dab er elendig uansett.

Du siterer ett to år gammelt innlegg. Oppgraderer da ikke kun for å høre på radio. Har du Bluetooth med muligheter for hands-free med automatisk tilkobling når du starter bilen osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...