Gå til innhold

Trenger hjelp til å overføre video fra gammelt analogt videokamera til PC? (VHS-C bånd)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et kjapt spørsmål til dere! Mine foreldre har et eldre analogt videokamera, som tar opp på VHS-C kasetter / bånd. Jeg ser at det virker som om det kun er S-Video utgang på kameraet, ikke noe annet. 

426-VM-C40-Monitor-tmp.jpg

 

 

 

20200409_205045.jpg

984_896600999.jpg

 

På de adapterne til usb-plugg, ser jeg at det er S-video, og så også rød, hvit, gul kabel. Hva skal jeg gjøre med disse 3 fargede kablene når kameraet ikke har disse utgangene? Trenger jeg de? Får jeg både lyd og bilde uten? 

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Ved nærmere ettersyn ser det ut som utgangen på kameraet er en egen standard som krever en overgang for å få ut lyd og bilde til eksterne enheter. Har foreldrene dine denne? S-video er vel bare fire plugger samt jord. 

 

Den pluggen der er laget kun for å ha noen valg ved tilkobling. Du kan velge og bruke S-video samt rød/hvis for lyd, eller Gul(composite video) samt rød/hvit for lyd. Det blir bare kluss hvis du bruker alle samtidig.

Endret av traskas waits for alice
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kameraet er vel ikke S-VHS, men "VHS Compact", som da i praksis er VHS i en mer kompakt tape så vidt jeg husker (uten at det er det samme som Video8).

I praksis er du vel her avhengig av å finne en dongle som gir deg mulighet til å koble til noe mer standard. 

Litt usikker her, men egentlig kunne du vel bruk den gule, røde og hvite og laget en form for kabel som går rett inn i hullene som på kontakten på kameraet. Rød og hvit er lyd, mens gul er "composite video". Da er video signalert over denne ene kabelen. Men riktig adapter her kan gi bedre signalkvalitet. For å finne slikt til gamle kameraer, kan f.eks. ebay være en mulighet. 

Tror ikke man hadde noe mulighet for component for VHS, og at det ikke blir alternativer som gir bedre kvalitet enn det composite-tilkobling gir. Begynner å bli "en del år siden" man holdt på med slikt  ? 

Lenke til kommentar

Flere mulige løsninger her, men bildekvaliteten vil nok være heller dårlig på en moderne TV eller på PC-skjerm uansett løsning.

VHS-adapteren i posten over funker greit hvis man har en fungerende VHS-maskin tilgjengelig.

Kabelen to poster over (fulgt med en sånn da kameraet var nytt) vil også hjelpe, men det er litt spennende om kameraet fungerer da dette er temmelig gammelt.

Begge løsingene over git mulighet til å se innholdet på TV hvis man har TV med "gamle nok tilkoblinger" eller man kan koble det via en dings som vist i første post for å digitalisere på PC.

En annen mulighet er å sette bort jobben til f.eks. BGA Minner. Dette koster litt, men gir sansynligvis noe bedre bildekvalitet og sparer mye jobb og prøving og feiling.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, traskas waits for alice said:

https://probe.com.au/ocart2/index.php?route=product/product&product_id=441

D2JkBeEYn7-IMG_0149-500x500.jpg

Ser ut som det bare er mono-lyd, men da har du hvertfall mulighet for å få video og lyd ut til USB-adapteren du har kikka på.

Er vel et greit alternativ til det han har av utstyr fra før. Monolyd er som regel enkelt å fikse i software.

Fant ikke spec på pluggen når jeg søkte på det, så vet ikke hva pinnene gir ut. Mulig de gir ut lys og farge separat. Da får du vel litt bedre bilde. VHS tok opp i composite, så mener man først fikk separat signal ved SVHS, så neppe verdt det.

Wikipedia skriver litt om kassett-adapteret;

Since VHS-C tapes are based on the same magnetic tape as full-size tapes, they can be played back in standard VHS players using a mechanical adapter, without the need of any kind of signal conversion. The magnetic tape on VHS-C cassettes is wound on one main spool and uses a gear wheel to advance the tape.[23]

The adapter is mechanical, although early examples were motorized, with a battery. It has an internal hub to engage with the VCR mechanism in the location of a normal full-size tape hub, driving the gearing on the VHS-C cassette. Also, when a VHS-C cassette is inserted into the adapter, a small swing-arm pulls the tape out of the miniature cassette to span the standard tape path distance between the guide rollers of a full-size tape. This allows the tape from the miniature cassette to use the same loading mechanism as that from the standard cassette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...