Gå til innhold

Ikke fått lønn - "remisse"?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, unnskyld, mente ikke å dramatisere da.

Det kan like gjerne hende det er noe harmløst. Og har du ikke gjort noe galt, så er det svært liten sannsynlighet for at noen bare tar penga dine.

Det er sannsynligvis en misforståelse. Slapp av, nyt ferien og la det ligge til tirsdagen. Det skjer mye rart i verden, tro meg, har opplevd mye rart jeg også.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (Akkurat nå):

Ok, unnskyld, mente ikke å dramatisere da.

Det kan like gjerne hende det er noe harmløst. Og har du ikke gjort noe galt, så er det svært liten sannsynlighet for at noen bare tar penga dine.

Det er sannsynligvis en misforståelse. Slapp av, nyt ferien og la det ligge til tirsdagen. Det skjer mye rart i verden, tro meg, har opplevd mye rart jeg også.

Jeg vet at du ikke mente noe vondt. Man blir bare litt paranoid.

Som sakt så har jeg ikke gjort noe galt. Mitt kontonummer var også fjernet fra systemet. Så det er det eneste det kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Jeg tror det heller betyr at det er noen som har juridisk inngått remisse mot deg, og dermed er lønna sendt til dem du skylder penger til i stedet for.

Har du vært i en ulykke eller noe annet og blitt dømt for det?

Da brukes ikke begrepet remisse. Her har nok TS av en eller annen grunn fått utbetalt kontant (sikkert gjennom bankremisse) heller enn direkte til konto. Gudene må vite hvorfor. Jævlig kjipt rett før påske. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

Da brukes ikke begrepet remisse. Her har nok TS av en eller annen grunn fått utbetalt kontant (sikkert gjennom bankremisse) heller enn direkte til konto. Gudene må vite hvorfor. Jævlig kjipt rett før påske. 

Takk for tryggende ord!
Som jeg har sakt; mitt kontonummer var forsvunnet fra systemet, rart nok. 

Lenke til kommentar
NiceHorse skrev (Akkurat nå):

Takk for tryggende ord!
Som jeg har sakt; mitt kontonummer var forsvunnet fra systemet, rart nok. 

Det er nok det dette handler om. 

Hvis det var trekk i lønn ville man ikke brukt dette begrepet, det ville være en oppstilling av trekkene på lønnsslippen, og du ville fått beholde noe av lønnen. Så du kan ta det helt med ro hva gjelder trekk i lønn. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Det er nok det dette handler om. 

Hvis det var trekk i lønn ville man ikke brukt dette begrepet, det ville være en oppstilling av trekkene på lønnsslippen, og du ville fått beholde noe av lønnen. Så du kan ta det helt med ro hva gjelder trekk i lønn. 

Akkurat det jeg også tenkte.
Takk enda en gang! Nå kan jeg sove bra i påske.

 

God påske!

Endret av NiceHorse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 9.4.2020 den 21.44):

Jeg tror det heller betyr at det er noen som har juridisk inngått remisse mot deg, og dermed er lønna sendt til dem du skylder penger til i stedet for.

Har du vært i en ulykke eller noe annet og blitt dømt for det?

Da hadde han nok vist på forhånd at det ville skjedd. Det er da Staten som gjør dette, og de tar ikke hele lønnen. Får man lønnstrekk, så trekker de en viss sum, men man skal alltid ha igjen ett minimum i lønn for å kunne leve av slik jeg har skjønt det.

Lenke til kommentar
NiceHorse skrev (På 9.4.2020 den 22.35):

Ja. Takk!
Igjen; mitt kontonummer var borte fra siden der alt skal stå. Så det må være derfor, og at jeg får en sjekk hjem på tirsdag (eller onsdag). Men jeg ringer kontoret direkt på tirsdag.

Fant du ut av hva det var?

Sikkert manglende kontonummer som du skrev, men interessant å vite.

Og enda mer fascinerende om du faktisk får lønna via en bankremisse. Trodde ikke sånt eksisterte lenger jeg. Det som er skummelt er at en remisse er et verdipapir, så hvis dette mistes så er pengene borte for alltid. Feks, om man skal kjøpe en bil for 40k kontant, og man ønsker å få en bankremisse istedenfor 40stk tusenlapper, så må man kjøpe remissen for 40k, og da er dette papiret verdt denne summen. Kan såklart hende jeg har misforstått det, men var slik jeg ble fortalt dette for mange år siden da jeg skulle kjøpe en bil med en remisse.

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (Akkurat nå):

Fant du ut av hva det var?

Sikkert manglende kontonummer som du skrev, men interessant å vite.

Og enda mer fascinerende om du faktisk får lønna via en bankremisse. Trodde ikke sånt eksisterte lenger jeg. Det som er skummelt er at en remisse er et verdipapir, så hvis dette mistes så er pengene borte for alltid. Feks, om man skal kjøpe en bil for 40k kontant, og man ønsker å få en bankremisse istedenfor 40stk tusenlapper, så må man kjøpe remissen for 40k, og da er dette papiret verdt denne summen. Kan såklart hende jeg har misforstått det, men var slik jeg ble fortalt dette for mange år siden da jeg skulle kjøpe en bil med en remisse.

Kontonummer som manglet.
Spørsmålet er hvem som har fjernet mitt kontonummer i systemet. Lønningskontoret skulle se på det.
Og jeg spurte om de kunne sperre bankremissen, og isteden overføre det til min konto. Jeg håper de ordner dette.

Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (På 14.4.2020 den 10.24):

Og enda mer fascinerende om du faktisk får lønna via en bankremisse. Trodde ikke sånt eksisterte lenger jeg. Det som er skummelt er at en remisse er et verdipapir, så hvis dette mistes så er pengene borte for alltid. Feks, om man skal kjøpe en bil for 40k kontant, og man ønsker å få en bankremisse istedenfor 40stk tusenlapper, så må man kjøpe remissen for 40k, og da er dette papiret verdt denne summen. Kan såklart hende jeg har misforstått det, men var slik jeg ble fortalt dette for mange år siden da jeg skulle kjøpe en bil med en remisse.

Bankremisser eksisterer og brukes fortsatt, men blir mindre og mindre vanlig da andre betalingsmåter er både raskere, billigere og enklere for både betaler og mottaker, som f.eks. straksbetaling.

Pengene er ikke automatisk tapt om en bankremisse mistes, da pengene fortsatt står på en internkonto hos banken som du kjøpte bankremissen fra. Der står pengene inntil bankremissen innløses. Har du mistet en bankremisse, så tar du kontakt med banken hvor denne er kjøpt, slik at banken får varslet øvrige banker om at bankremissen er mistet og ikke skal innløses. Bankene har rutiner for slikt.

En bankremisse som ikke er innløst innen 6 mnd fra utstedelsesdato, kan kjøper få tilbakeført fra banken. Noen banker har også rutiner for automatisk tilbakeføring av utgåtte bankremisser.

I dag brukes gjerne bankremisser til gaver i forbindelse med bryllup og konfirmasjoner der hvor giver ønsker å ha en fysisk gave å gi, men hvor giver kanskje synes at en kvittering på at penger er overført til en konto er litt "kjedelig", men ønsker noe som er sikrere enn kontanter. 

 

Lenke til kommentar
Wlffrsether skrev (1 time siden):

Bankremisser eksisterer og brukes fortsatt, men blir mindre og mindre vanlig da andre betalingsmåter er både raskere, billigere og enklere for både betaler og mottaker, som f.eks. straksbetaling.

Pengene er ikke automatisk tapt om en bankremisse mistes, da pengene fortsatt står på en internkonto hos banken som du kjøpte bankremissen fra. Der står pengene inntil bankremissen innløses. Har du mistet en bankremisse, så tar du kontakt med banken hvor denne er kjøpt, slik at banken får varslet øvrige banker om at bankremissen er mistet og ikke skal innløses. Bankene har rutiner for slikt.

En bankremisse som ikke er innløst innen 6 mnd fra utstedelsesdato, kan kjøper få tilbakeført fra banken. Noen banker har også rutiner for automatisk tilbakeføring av utgåtte bankremisser.

I dag brukes gjerne bankremisser til gaver i forbindelse med bryllup og konfirmasjoner der hvor giver ønsker å ha en fysisk gave å gi, men hvor giver kanskje synes at en kvittering på at penger er overført til en konto er litt "kjedelig", men ønsker noe som er sikrere enn kontanter. 

 

Takk for god forklaring :)

Lenke til kommentar
Wlffrsether skrev (2 timer siden):

Bankremisser eksisterer og brukes fortsatt, men blir mindre og mindre vanlig da andre betalingsmåter er både raskere, billigere og enklere for både betaler og mottaker, som f.eks. straksbetaling.

Pengene er ikke automatisk tapt om en bankremisse mistes, da pengene fortsatt står på en internkonto hos banken som du kjøpte bankremissen fra. Der står pengene inntil bankremissen innløses. Har du mistet en bankremisse, så tar du kontakt med banken hvor denne er kjøpt, slik at banken får varslet øvrige banker om at bankremissen er mistet og ikke skal innløses. Bankene har rutiner for slikt.

En bankremisse som ikke er innløst innen 6 mnd fra utstedelsesdato, kan kjøper få tilbakeført fra banken. Noen banker har også rutiner for automatisk tilbakeføring av utgåtte bankremisser.

I dag brukes gjerne bankremisser til gaver i forbindelse med bryllup og konfirmasjoner der hvor giver ønsker å ha en fysisk gave å gi, men hvor giver kanskje synes at en kvittering på at penger er overført til en konto er litt "kjedelig", men ønsker noe som er sikrere enn kontanter. 

 

Det er også en mye brukt oppgjørsmåte ved bruktbilkjøp, og andre mellomstore kjøp hvor en trenger et alternativ til kontanter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...