Gå til innhold

Selge laptop, og slette brukerkonto etter fabrikkreset


Anbefalte innlegg

Jeg skal selge en laptop med oppdatert Windows 10 for et yngre familiemedlem.

Jeg kjørte fabrikkresetting, men etter den prosessen gikk den i automatisk restart til en basis åpningsskjerm for bruker-innlogging. Ettersom det var ingen andre alternativer eller utveier (?) valgte jeg min egen Microsoft-innlogging for å komme videre.

Og selvfølgelig; nå er hele laptopen klistret til min egen brukerkonto, med eposttilgang og alt som hører med. Jeg har googlet for å prøve å slette kontoen min fra laptopen, men det ser ut som det ikke er mulig.

Da spør jeg retorisk: da er det jo ikke mulig å få solgt laptopen! Jeg vil selvfølgelig ha bort alle spor, innlogging- og tilgangsmuligheter for kjøperen av laptopen. Det må da gå an å la den starte opp uten innlogging eller brukerkonto, slik som det litt eldre Windows 7??

Denne lenken fra Microsoft viser hvor overfladisk dem som har laget prosedyren har tenkt, og hvor misvisende og feilaktig de fremstiller dette skal gjøres. For selv om jeg har logget inn på min Microsoft-account fra en annen PC, og slettet denne laptopen fra tilknyttede enheter, får jeg likevel opp mitt fulle kontonavn ved oppstart. Det mangler kun mitt passord. 

https://support.microsoft.com/nb-no/help/10547/microsoft-account-selling-gifting-windows-10-device-xbox-one

Skal jeg bare lete etter en "av"- funksjon i dette basis-vinduet som kommer opp etter fabrikkresetting? Isåfall vil jo kun et slikt basis-vindu komme opp når jeg skal slå på laptopen for å demonstrere for en kjøper at den virker skikkelig (om den i det hele tatt kommer opp der jeg slapp etter en slik bråstopp). Og det er jo ikke en løsning.

Dette kan umulig være så dårlig utpønsket av Microsoft (?). Noen som har en løsning på dette?

 

Endret av 5FFP1X9W
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Omnithunder skrev (17 minutter siden):

Takker, veldig bra, Omnithunder!

Lenken fra deg beskriver nettopp dette problemet. Men det ser ut som jeg må fabrikkresette nok en gang for å komme til denne omveien rundt Microsofts brukerkonto-policy? Stemmer det? Isåfall er det bare å starte med den timerlange prosessen ..

Endret av 5FFP1X9W
Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (1 minutt siden):

Husk å deaktivere wifi også.

Ja, jeg slår faktisk av hele trådløs-routeren hos meg.

Men nå leser jeg på fabrikkreset-alternativet (innstillinger -> Gjenoppretting -> Flere gjenopprettingsalternativer -> Ny begynnelse) at "Du beholder de personlige filene dine og enkelte Windows-innstillinger ....." 

Hva?? Er jeg på feil slette-alternativ, eller har Microsoft skrudd tommeskruen ytterligere til?

Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (3 timer siden):

Du er nok på feil slette-alternativ. 

Det ordnet seg:) Jeg valgte et annet gjenvinningsalternativ som også var inkludert sletting av filer, i et tilvalg like ved.

Jeg fikk opp litt andre valg i gjenoppstartsprosessen enn det som linken fra deg beskrev, men det viktige her var å gå for valgalternativet "Jeg har ikke internett" som fremkom underveis.

Takker!

Lenke til kommentar
di501 skrev (49 minutter siden):

Formatér harddisken. Bruk en oppstarts-CD/DVD eller USB minnepinne.

Dette vil jo ikke hjelpe. Jeg ville møtt på det samme problemet underveis.

Foruten at det ikke foreligger (ihvertfall ikke hos meg) noe recovery-DVD/CD, eller operativsystem på minnepinne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...