Gå til innhold

FHIs korona-app kommer like over påske


Anbefalte innlegg

JØI skrev (2 minutter siden):

Dette er sannheter som bevises om og om igjen. Jeg vil gjerne at diskusjonen skal omhandle hvorfor en får helt panikk når en krever at koden skal være fri og åpen. Og alt i en kontekst av Clearview. Legg gjerne til Lund-rapporten om du vil. 

Ja hvorfor er ikke koden open-source? Legg ved backend koden også, sikkert mye grums og ræl der som bare venter på å bli hacket/misbrukt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, JØI said:

Dette er sannheter som bevises om og om igjen.

Det visste jeg ikke, beklager.

10 minutes ago, JØI said:

Jeg vil gjerne at diskusjonen skal omhandle hvorfor en får helt panikk når en krever at koden skal være fri og åpen.

Igjen, beklager, det forsto jeg ikke ut fra ditt forrige innlegg,

10 minutes ago, JØI said:

 Og alt i en kontekst av Clearview.

Jeg vet at Clearview er en omdiskutert løsning, men du sa ingenting om Clearview først?

10 minutes ago, JØI said:

Legg gjerne til Lund-rapporten om du vil. 

Jeg vet desverre ikke hva Lund-rapporten sier, men ser frem til at du diskuterer Lund-rapporten i kontekst med FHI-appen :)

Lenke til kommentar
10 minutes ago, spots said:

Legg ved backend koden også, sikkert mye grums og ræl der som bare venter på å bli hacket/misbrukt

Jeg har åpenbart mye å lære om backend-kode skrevet av Simula. Du tenker på grums og ræl som f.eks. at B. Stroustrup baserte C++ på "Simula-styled classes" cirka 1970? Det er jo mange som mener at C++ er grums og ræl, du kan ha rett.

Lenke til kommentar
Sandormen skrev (3 minutter siden):

Ja, en *registrert* smittet...

Skal det her bli en sånn falsk trygghets-app?

Hvorfor ikke innføre hjelm med blålys og sirene, bluetooth, selvfølgelig...

Bekreftet smittede sitter i hjemme-isolat. Du trenger ingen hjelm med blålys for å varsle når du er i nærheten av de.

Men når noen får positivt test-resultat f,eks 9. april, så vil alle som vedkommende har vært i kontakt med i perioden 26. mars - 9. april få varsel om at de har vært i nærheten av en smittet, slik at de kan være ekstra obs på eventuelle symptomer og ta ekstra forholdsregler mot å potensielt smitte andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Simen1 skrev (3 timer siden):

De befinner seg hjemme i isolatet, så det er fint lite å følge med på og fint lite å frykte.

Det er i en ideell verden, vi vet at i realiteten er det ikke slik. Selv i Kina måtte myndighetene bruke makt mot smittebærere og sveise igjen utgangen. I Norge får du bot, men når ingen følger med ...

Når appen ikke har noe som helst interessant for sluttbruker, vil det dessverre også bli tilsvarende liten interesse.

For min del ville jeg ønske å se på kartet om det er registrert smitte i mitt nærmiljø, minst på gatenivå. Det vil øke forsiktighetsnivået. Jeg vil slå opp i ettertid og sjekke om noen har fått registrert smitte hvor jeg har vært på samme tid i løpet av de siste dagene. Jeg vil vite om det er smitte før jeg reiser til et sted.

Der det er registeret smitte, kan vi gå ut fra at det er asymptomatiske smittebærere i miljøet. Nettopp derfor reiser vi ikke på skiferie til Italia, Østerrike, og den som ikke bor i Oslo unngår å dra dit.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Sandormen skrev (2 timer siden):

Ja, en *registrert* smittet...

Skal det her bli en sånn falsk trygghets-app?

Hvorfor ikke innføre hjelm med blålys og sirene, bluetooth, selvfølgelig...

Jepp! Eller, på 30-tallet hadde de sånne fancy stjerner. Kanskje vi skal hente frem dem igjen? /s

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Johosianna skrev (3 timer siden):

Det visste jeg ikke, beklager.

Igjen, beklager, det forsto jeg ikke ut fra ditt forrige innlegg,

Jeg vet at Clearview er en omdiskutert løsning, men du sa ingenting om Clearview først?

Jeg vet desverre ikke hva Lund-rapporten sier, men ser frem til at du diskuterer Lund-rapporten i kontekst med FHI-appen :)

Da har du mye mer lesing enn Lund-rapporten å gjøre før du fortsetter med din ekstremt naive tilnærming til myndighetene. Vi bor i et land som i store trekk er fredelig og fritt, men du har lest lite til ingen historie om du tror norske myndigheter ikke har rævpult egne borgere mer enn en gang. 

Lyst på en oppdagelse i hvor ekstremt kyniske AP er? Les om krigsseilerne og deres pensjoner, eller nordsjødykkerne. Du mister troen på myndigheter og politikere lenge før du har kommet til siste siden. 

Lenke til kommentar
JØI skrev (14 timer siden):

Jepp! Eller, på 30-tallet hadde de sånne fancy stjerner. Kanskje vi skal hente frem dem igjen? /s

Ja, og la oss tilføye litt ekstra funksjoner i appen så vi kan se hvor registrerte venstreorienterte politikere, SJWs, ikke-binære og andre skjeve personligheter...

Dystopisk? Ja, ødeleggende for personvern? Ja.

Er det sånn vi vil ha det? Ref: 1984 og Farenheit 451...

Lenke til kommentar

Og der ble det klart at Apple og Google vil samarbeide om et API for smittesporing, fulgt av en bredere løsning. Varslingen vil fungere anonymt med offentlig smitteregistrering som kilde.

FHI må nå for all del ikke la det gå prestisje i å få lansert sin egen løsning. Når Apple og Google samarbeider om en løsning er det åpenbart den som må støttes. API er allerede publisert, så her er det bare å omprioritere ASAP.

https://www.apple.com/newsroom/2020/04/apple-and-google-partner-on-covid-19-contact-tracing-technology/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor fortsetter helsemyndighetene å si at "appen gir et varsel dersom du har vært mindre enn to meter fra en koronasmittet i over et kvarter."?

Enten prøver de bevisst å lure oss, eller så vet de ikke bedre. Det øker ikke min tillit til dem.

Se f.eks. : https://www.aclu.org/report/aclu-white-paper-limits-location-tracking-epidemic

som viser at dette ikke er mulig å oppnå.

Jeg har i en tid forsøkt å informere om GPS'ens begrensede nøyaktighet, men det virker som om det sitter langt inne å forholde seg til det.

Ellers er jeg enig med spiff42 - i at Apple og Google's nye innspill er en "Game Changer".

(Så snart slipper vi å tenke på problemer med GPS og innsamling av data om hvor brukerne befinner seg.)

Endret av Terje Bølstad
Lenke til kommentar
Terje Bølstad skrev (49 minutter siden):

Jeg har i en tid forsøkt å informere om GPS'ens begrensede nøyaktighet, men det virker som om det sitter langt inne å forholde seg til det.

Det skal visstnok brukes i kombinasjon med bluetooth. Sistnevnte kan brukes til mer nøyaktig avstandsmåling (fra telefon til telefon).

Ellers så må du huske at unøyaktigheter i GPS-posisjonen har en andel av synkron feil for alle enheter i nærheten. F.eks om telefon A viser 2 meter for langt øst, så viser også telefon B i samme område 2m for langt øst.

Videre så støttes ofte GPS-posisjoneringen i moderne telefoner av andre GNSS-systemer som Galileo osv.

Videre så støttes ofte GPS-posisjoneringen av mobilmastenes faste posisjoner og triangulering.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...