Gå til innhold

Smarthus anno 2020: Her er utstyret jeg trengte for å hente brevene fra den smarte postkassa mi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste avsnitt i artikkelen oppsummerer egentlig dette godt: "For én ting har de fleste smarthusentusiaster innsett: Det er ikke for strømregningas skyld man kjøper sin neste smarthusdings."

Jeg synes jeg må grave ganske dypt i skuffen for å finne områder hvor jeg vil få noe glede av smarthusteknologi, utover selve byggeprosessen. ;)

Jeg kunne for eksempel tenkt meg automatisk belysning i kjelleren men det er jo så enkelt som å sette inn pærer med bevegelsessensor. Lading av elbil er også en kandidat men også der velger jeg det enkle, plugg inn når jeg skal lade, kanskje supplere med bilens ladekalender.. Noe mer? Kanskje varmepumpa kunne gis litt ekstra styring? På denne tiden av året henger ikke termostaten helt med når det plutselig er så varmt at vi lufter..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Smarthus er en av de tingene jeg virkelig ikke skjønner. Ok, jeg kan forstå at det er praktisk å styre enkelte ting som oppvarming og ventilasjon på en smart måte. Jeg kan til og med forstå at noen vil ha smarte lys, selv om det ikke er for meg. Det jeg aldri vil forstå er en smart postkasse, hva er poenget? 

På et tidspunkt blir det vel en hobby og det er jo mange som bruker mye penger og tid på latterlige hobbyer, meg selv inkludert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, mye opphauset "nytte", men personlig er noe av det som frister mest:

- Slå av alt lys med ett trykk når jeg forlater hjemmet, eller legger meg, i stedet for å gå runden for å slå av hvert enkelt lys.

- Trådløse brytere som ikke trenger skjultanlegg, kan plasseres hvor som helst og flyttes på.

- Scenario-styring: Bortescenarie (temperatur og lys), filmscenarie (lys), rengjøring (fullt lys over alt), nattscenarie (bevegelsestyrt unntatt soverom og maks 10% lys, gjerne ekstra varmhvit) etc

- Tidsstyring av VVB. Dvs. alltid av kl 07-09 og 16-20, som forberedelse til framtidig effektprising

Det jeg ikke trenger er muligheten til å kunne slå av og på lys når jeg ikke er hjemme, mer detaljert varmestyring enn termostater, fjernstyrte markiser, persienner, gardiner, TVer som skjules og dukker frem osv.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, det morsomste er vel når man bygger og programmerer selv, basert på Arduino eller andre microcontrollere. Det trekker også lite effekt.

Dessuten er det vel ikke så energieffektivt å ha 100 smartbrytere/kontrollere som trekker 0.5W permanent (ofte basert på ESP8266) i alle landets husstander, med 1 million hjem blir det over 400GWh/år bortkastet og enormt med søppel når de må byttes fortløpende etter noen år.

La oss håpe at automatisering blir for de få.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 timer siden):

- Slå av alt lys med ett trykk når jeg forlater hjemmet,

Ikea Trådløs gir deg denne muligheten, i kombinasjon med Apple Homekit. Antar det finnes tilsvarende for Android. Jeg har en batteridreven trådløs bryter ved utgangsdøra, som fungerer som hovedbryter for lys. I tillegg styres lysene av tid på døgnet, soloppgang/solnedgang, om noen er hjemme i huset. Kan velge stemninger også.

Simen1 skrev (23 timer siden):

- Tidsstyring av VVB. Dvs. alltid av kl 07-09 og 16-20, som forberedelse til framtidig effektprising

Der har jeg testa ut en trådløs bryter med måling og logging. Bruker kun en timerfunksjon, der strømmen er slått på fra 0100 til 0600. VVB trekker da strøm i drøyt to timer, og bruker 4-5 kWh. Et helt enkelt tidsur vil gjøre samme nytta her. Wifi gir meg mulighet for logging og fjernstyring om behovet skulle oppstå. Kan f.eks. styre VVB i motfase med elbillading. Med litt mer innsats kan Tibber styre tidspunktene, men det er ikke mye å hente. Strøm er "alltid" billig 01-06.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er tingen, det er ikke det som ligger i smart teknologi eller smarthus i mine øyne. Et smarthus er mer enn at vi kan styre lys m.m. fra en applikasjon eller trådløs kontroller, mer enn senariostyrte enheter og lignende. Et smarthus hjelper deg ut over dette, det ser via diverse sensorer hva som kan gjøres bedre eller annerledes og gir deg forslag om dette (eller tilpasser det automatisk). Det gjør tilpassninger via teknologien som gir oss en bedre og enklere hverdag, uten at vi må tenke på det eller gjøre noe.

Eks. hjemmesentralen ser via bevegelsessensorene i en Nest røykvarsler at et område i huset som har normal dag-/natt-styring av wifi-ovner ikke blir benyttet på ukedager, og dermed justerer slik at temperaturen ikke stilles opp disse dagene. At hjemmesentralen via tibber eller lignende tjenester ser an prisene på strømmen og strømtoppene, og kun lader bilen i lavpris-perioder. Den sørger for å ha nok kapasitet tilgjengelig til da du normalt drar på jobb og lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (På 9.4.2020 den 15.09):

La oss håpe at automatisering blir for de få.

Skal vi ikke heller håpe på at det blir for alle?  I dag må man nesten ha gått ingeniørhøgskole, linje for industriell automasjon, for å ha glede av dette. Og til og med da sliter jeg litt med 'hvorfor'. Ideelt så skal dette være noe du bare kan kjøpe, så konfigurerer det seg selv, også trenger du ikke tenke mer på det, mens det ligger i bakgrunnen og sparer deg for tid, energi, penger og ergrelser.    

Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (På 9.4.2020 den 15.09):

Dessuten er det vel ikke så energieffektivt å ha 100 smartbrytere/kontrollere som trekker 0.5W permanent (ofte basert på ESP8266) i alle landets husstander,

100 smartbrytere pr. husstand var da voldsomt! 0,5 watt er også mye, i hvert fall om vi snakker batteridrevet utstyr. Et AA-batteri er i området 2-4 Wh. Jeg har trådløse brytere som går på knappeceller. Jeg har ikke byttet batteri ennå, og de er i hvert fall ett år gamle. Huset mitt bruker oppunder 2000 watt i snitt gjennom året. Selv 100 stk. 0,5 watt dingser vil ikke utgjøre det helt store. Halve året jobber varmepumpa tilsvarende lettere, så da er det "gratis" energi. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...