Gå til innhold

Oppgradert RAM, PC'en booter kun hvis jeg mixer ny og gammel


ardevd

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har et Asrock Z170 Extreme4 hovedkort med en Intel i7-6700k i en maskin som opprinnelig hadde 2 x Crucial DDR4 2133 8GB brikker.

Fikk i dag et stedd med 4 x HyperX Fury DDR4 2666MHz 8 GB brikker.

Installerte de nye brikkene og maskinen nektet å boote og kode 55 vises på hovedkortet noe som indikerer "Memory not found". Kommer ikke forbi POST og ikke inn i UEFI.

I manualen til hovedkortet mitt står følgende: 

Supports DDR4 3866+(OC)*/3600(OC)/3200(OC)/2933(OC)/2800(OC)/2400(OC)/2133 non-ECC, un-buffered memory

Så kortet kan kun bruke 2133MHz minne uten OC?

Etter mye prøving å feiling fant jeg ut at den eneste måten jeg får systemet til å boote på med nye brikker er å bruke 1 av de gamle Crucial-brikkene sammen med en HyperX Fury-brikke. Da ser det ut til at hovedkortet klarer å klokke ned HyperX-brikkene til 2133 MHz.

Er det noen gode tips på hvordan jeg kan få dette til å funke med de nye brikkene eller må jeg bare bite i det sure eplet og returnere brikkene og prøve å kjøpe noe annet? Eneste jeg kan komme på er å manuelt konfiguerere innstillingene for minnet i UEFI, men litt usikker på hvorfor de ikke funker out of the box og hvilke innstillinger jeg eventuelt må justere på.

Vedlagte screenshots viser minnekonfig (auto) fra UEFI når en av hver brikke er installert.

Takker for hjelp!

 

 

IMG_20200408_222852.jpg

IMG_20200408_222858.jpg

Endret av ardevd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

PCen skal klare å klokke ned minnet. Klarer du å komme inn i bios i det PCen booter?

Min umiddelbare tanke er at 1.2V er ekstremt lavt for 3866mhz. Om du kommer inn i BIOS før oppstår (med begge de nye brikkene), ville jeg prøvd å økt voltage, og satt overklokk på CPU (om du ikke alt gjør det).

Men er enig i at dette var et uvanlig problem, er vant med at minne klokker ned når man setter de i ny PC. Skal ærlig innrømme at dette var nytt for meg...

Lenke til kommentar

Har selv vært nødt til å kombinere gammel og ny RAM for å få den til å fungere. Er det et problem å bare kombinere brikkene slik at par-konfigurasjonen blir gammel+ny og gammel+ny? Det var det jeg endte opp med. Så lenge du ikke mister kapasitet fordi brikkene ikke er like store i kapasitet er dette vanligvis en grei løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...