Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan uttale passive verbformer på nynorsk


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg ønsker å lage en oversikt over passive verbformer på nynorsk. På bokmål er formene som følger: 

NB: Presens:
vaskes / blir vasket

NB: Preteritum:
ble vasket

NB: Presens perfektum:
har blitt vasket

NB: Preteritum perfektum:
hadde blitt vasket

 

Blir de nynorske formene som følger?

NN: Presens:
blir/vert vaska

NN: Preteritum:
vart vaska

NN: Presens perfektum:
Har vorte vaska

NN: Preteritum perfektum:
hadde vorte vaska

Men så leser jeg :

"Eller du legg endinga -ast til stammen av verbet som følgjer etter dei modale hjelpeverba skal/skullevil/villekan/kunne/måtte og bør/burde".

I hvilke tider putter jeg inn de forskjellige modale hjelpeverbene? Og hvordan blir strukturen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dei passive formene finn du på https://ordbok.uib.no/ om du klikkar deg inn på bøyinga av verbet og ser under perfektum partisipp. Å vaska er ganske grei, mens t.d. Å skyta er litt meir ulik det ein er vandt til frå bokmål.

Med dei modale hjelpeverba kan, skal, bør, vil og må blir bøyinga t.d. «bordet bør vaskast». Merk at den forma, ulikt bokmål, berre kan nyttast etter modale hjelpeverb på nynorsk. På bokmål skriv ein gjerne «bordet vaskes hver dag», mens på nynorsk må ein nytta «bli/verta» for å uttrykka passiv form: «bordet blir vaska kvar dag». Kort fortalt: Om du ikkje har eit av dei modale hjelpeverba i setninga, kan du ikkje nytta endinga -ast.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

"Bordet bør vaskast". Faller den kun under presens?

Hvilke tider faller de andre modale hjelpeverbene under? (skal/skullevil/villekan/kunne/måtte og bør/burde)

Og hvordan bruker man de i de forskjellige tidene?

Vart vaskast, har vorte vaskast og hadde vorte vaskast går jo ikke an å si.

Det jeg prøver på er å få dette til å stemme med de forskjellige passive tidene som nevnt innledningsvis.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet frem til følgende. Men er usikker på presens perfektum og preteritum perfektum.

Noen som kan bekrefte at dette er riktig?

PASSIV VERB FORM

NN: Presens:
blir/vert vaska – skal/vil/kan/må/bør vaskast

NN: Preteritum:
vart vaska – skulle/ville/kunne/måtte/burde vaskast

NN: Presens perfektum:
har vorte vaska

NN: Preteritum perfektum:
hadde vorte vaska

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...