Gå til innhold

Oppgradere fra 8600K til 3900X, valg av komp


Anbefalte innlegg

FranZe skrev (1 time siden):

Med en 1080 og 8600k? Dette er ikke usannsynlige ting å gjøre. Men det er vel der en havner når en ikke spør hva det skal brukes til?..

Jeg kan kjøre Plex samtidig som jeg spiller, og det er en god del folk som har plex, som ikke har egen dedikert server til dette. Jeg har 3900X av den grunn egentlig. Da kan jeg gjøre flere ting samtidig

Jeg kan også fint gjøre det uten 3900x. Intel har faktisk CPUer som er bedre egnet enn 8600k om man skal game samtidig som man gjør andre ting i bakgrunnen. I tillegg faller det også mye på minnehastighet. Nizzen sa bare at intel er bedre om målet er gaming, som forsåvidt er helt korrekt. Så hvorfor vi fikk denne diskusjonen forstår jeg ikke helt for å være ærlig? Da et Nizzen presenterer faktisk er sant (dersom kun gaming er målet). Men men.

Med min skjerm og setup hadde jeg mista 15-20 prosent i fps om jeg hadde gått for 3900x. Når man har høy refresh rate så er slike marginer mye, og snakk om ganske mange fps. 3900x fungerer helt fint som all-rounder, og til en hyggelig pris.

Men skal vi gå etter ren ytelse i gaming så er og forblir 3900x et dårlig kjøp.

Denne diskusjonen blir like dum som at man skulle hevde at Vega VII er bedre enn 2080 ti, fordi 2080 ti er så dyrt. Intel er dyrere, men man betaler for den ekstra ytelsen i spill, akuratt slik som man gjør med minne, skjermkort og alt annet.

Enig at 3900x er bedre enn 8600k som allround. Det er det ingen tvil om. Men i ren gaming ytelse er det ingen oppgradering å kjøpe 3900x dersom man har raskt nok minne. Tror det var poenget til Nizzen. Ikke at 8600k var bedre all-round, for det er den selvfølgelig ikke.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (4 timer siden):

Så lenge man ikke nerfer 8600k med lav minnehastighet, så er 8600k en av de raskeste gamingcpuene på markedet.

Så tar man ut potensialet med 8600k, altså overklokker cpu litt og kjører 4000+ tweaket minne, så er det svært få cpuer som klarer å slå den i spill.

Alt er vel løgn frem til man lærer hvordan ting henger sammen :)

 

 

8600k vs 3900x starwars.PNG

Jeg har snart "doktorgrad" i å teste 3900x og 9900k, så vet veldig godt hvordan disse cpuene fungerer i spill ;)

Påstanden din står fortsatt som uriktig. 3900x er raskere i nesten alle spill enn 8600K. En med doktorgrad i dette burde ha et litt strammere forhold til fakta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, DrAlban3000 said:

Påstanden din står fortsatt som uriktig. 3900x er raskere i nesten alle spill enn 8600K. En med doktorgrad i dette burde ha et litt strammere forhold til fakta. 

Finn 8600k med 4000+ minne og post resultater. PS: Selv med 3200c14 skal du være god med å finne MANGE spill 3900x er raskere enn 8600k.

Jeg venter ;)
Regner med at jeg må vente LENGE.... ?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (15 timer siden):

Finn 8600k med 4000+ minne og post resultater. PS: Selv med 3200c14 skal du være god med å finne MANGE spill 3900x er raskere enn 8600k.

Jeg venter ;)
Regner med at jeg må vente LENGE.... ?

Jeg sitter ikke med en faktabyrde her, doktor. Jeg hadde prøvd å finne noen gode argumenter om jeg var deg. Testene er CPU imot CPU, 3900x er raskere i nesten alle spill. 

Jeg sa bare at påstanden din var feil, noe den var. Diskusjoner om overklokking og 9900K er nok fristende for deg, da kan du jo bytte tema (som kjent taktikk når argumentasjonen svikter)

Jeg kan godt spandere noen kilder da, selvom jeg i prinsippet allerede har gjort det. Merk at 8600K ikke er med, men bruker 8700K som en slags pekepinn. 8600K er som kjent ganske mye svakere enn 8700K. 

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-9-3900x-review/

 

https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900x-review-raising-the-bar/18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, DrAlban3000 said:

Jeg sitter ikke med en faktabyrde her, doktor. Jeg hadde prøvd å finne noen gode argumenter om jeg var deg. Testene er CPU imot CPU, 3900x er raskere i nesten alle spill. 

Jeg sa bare at påstanden din var feil, noe den var. Diskusjoner om overklokking og 9900K er nok fristende for deg, da kan du jo bytte tema (som kjent taktikk når argumentasjonen svikter)

Jeg kan godt spandere noen kilder da, selvom jeg i prinsippet allerede har gjort det. Merk at 8600K ikke er med, men bruker 8700K som en slags pekepinn. 8600K er som kjent ganske mye svakere enn 8700K. 

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-ryzen-9-3900x-review/

 

https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900x-review-raising-the-bar/18

nice 2666 minne på intel ? handikappa som bare det. meningsløs test når de bruker forskjellig minne.. da kan man like godt putte 4000+ minne hos intel

x3UEmYI.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Rajak said:

Her har man best case fra både amd og intel.

hpvOmJZ.pngQfIxrAU.pngp0pCIGN.jpg

Det er bare å gi opp, DrAlban3000 skjønner ikkje poenget uansett. Det viste han ved å poste link med 2666mhz minne. Han kom dermed på Ignore lista mi.  Fin funksjon forrensten https://www.diskusjon.no/ignore/

Hvis noen skal kommentere, så er det VELDIG lurt å lese ALLE postene i denne tråden.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med et 1080 merker du ikke store forskjellen mellom 8600k og 3900x i spill, med mindre spillet bruker flere enn 6 tråder. Og hvis spillet kun bruker 6 tråder maks, vil en 8600k yte bedre hvis den er overklokket. Fordelen med 3900x er at du kan kjøre flere ting samtidig. Benytter du deg av programvare som benytter mange tråder, kan den være verdt det.

De nye konsollene fra MS og Sony vil ha 8c/16t, og da vil spill følge etter. Da kan en 8600k bli litt snaut, men det er uansett en stund til, og behovet er ikke helt der enda når det gjelder spill som er tilgjengelige nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det aktivitet gitt, har ikke vært her på noen dager!

Jeg har forstått at å velge 3900x foran 8600k ikke vil gi meg noe særlig bedre ytelse i spill, men det er helt greit for min del. Bruker pcen til å spille ja, men det er begrenset med tid til med 3 barn. Bruker den også til mye jobb og dermed endel multitasking. Vil ha en pc som ''føles'' kraftig ut og holder lenge, og her tror jeg en 3900X med 12 kjerner holder lenge med min bruk. Overklokking er for egen personlig interesse jeg har hatt siden jeg bygde min første pc som 17 år(nå en pappageek på 32?) Om jeg får den til 4.3 eller 4.4ghz er ikke så viktig, bare utrolig gøy å dille med.

Jeg ønsket hovedsaklig innspill på valget av komponenter jeg hadde gjort, som feks Asrock hovedkort, minne og nzxt kjølingen jeg har valgt. At jeg kan velge å beholde Z370 plattformen og velge intel cpu vet jeg, men har ikke hatt AMD siden athlon 64 og vil nå prøve 3000 serien. 

Endret av fujjii
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, fujjii said:

Her var det aktivitet gitt, har ikke vært her på noen dager!

Jeg har forstått at å velge 3900x foran 8600k ikke vil gi meg noe særlig bedre ytelse i spill, men det er helt greit for min del. Bruker pcen til å spille ja, men det er begrenset med tid til med 3 barn. Bruker den også til mye jobb og dermed endel multitasking. Vil ha en pc som ''føles'' kraftig ut og holder lenge, og her tror jeg en 3900X med 12 kjerner holder lenge med min bruk. Overklokking er for egen personlig interesse jeg har hatt siden jeg bygde min første pc som 17 år(nå en pappageek på 32?) Om jeg får den til 4.3 eller 4.4ghz er ikke så viktig, bare utrolig gøy å dille med.

Jeg ønsket hovedsaklig innspill på valget av komponenter jeg hadde gjort, som feks Asrock hovedkort, minne og nzxt kjølingen jeg har valgt. At jeg kan velge å beholde Z370 plattformen og velge intel cpu vet jeg, men har ikke hatt AMD siden athlon 64 og vil nå prøve 3000 serien. 

Jeg kan godt anbefale Asrock x570 Taichi, 3900x og 3200c14/3600mhz c15 minne. Har selv brukt dette lengemed godt resultat :)
PS: Lurt å kjøpe en AIO "vannkjøling" til den cpuen, da stock kjøleren bråker som et uvær når du kjører cpuen hardt :D

Her er tråden min for testing av Ryzen gen 3.  Kom innom der om du trenger noen tips og triks :)
Lykke til med ny data :D

 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (5 minutter siden):

Jeg kan godt anbefale Asrock x570 Taichi, 3900x og 3200c14/3600mhz c15 minne. Har selv brukt dette lengemed godt resultat :)
PS: Lurt å kjøpe en AIO "vannkjøling" til den cpuen, da stock kjøleren bråker som et uvær når du kjører cpuen hardt :D

Her er tråden min for testing av Ryzen gen 3.  Kom innom der om du trenger noen tips og triks :)
Lykke til med ny data :D

 

Kanon, takk ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (23 timer siden):

Det er bare å gi opp, DrAlban3000 skjønner ikkje poenget uansett. Det viste han ved å poste link med 2666mhz minne. Han kom dermed på Ignore lista mi.  Fin funksjon forrensten https://www.diskusjon.no/ignore/

Hvis noen skal kommentere, så er det VELDIG lurt å lese ALLE postene i denne tråden.

Lol. Den første linken jeg postet, som var et direkte svar på  påstand om at 8600K var bedre enn 3900x til spilling bruker samme minne.

Uansett, spørsmålet til TS står, og om du ser på hans PC, vil det være en upgrade eller downgrade å kjøpe 3900x? 

Beklager om jeg har såret følelsene dine! 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (18 minutter siden):

Lol. Den første linken jeg postet, som var et direkte svar på  påstand om at 8600K var bedre enn 3900x til spilling bruker samme minne.

Uansett, spørsmålet til TS står, og om du ser på hans PC, vil det være en upgrade eller downgrade å kjøpe 3900x? 

Beklager om jeg har såret følelsene dine! 

Samme minne, men tregt minne som bottlenecker intel.

Enig med Nizzen, les alle trådene i posten før du kommenterer. 

Ord som lol, og «såret følelser» kan du helle bruke på kg, det hører ikke hjemme her.

 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 8.4.2020 den 21.44):

Kommer ca våren 2021 til desktop :)

Det kan hende at det ikke kommer alikevel, at Intel velger å skippe 10nm (Desktop) og vi vil ikke se noe ny desktop cpu før 2022 (7nm).
Mao: De tenker å starte å produsere 7nm i 2021 isteden.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, magnusavr said:

Kjører Selv 3900x med 2080Ti. Spiller i 4k. CPU er ikke bottleneck, men skjermkort er! 

Altså man kan ha en 5 år gammel cpu, og få samme ytelse :)
/Sherlock Holmes ?


Kjører du kongeskjerm eller 60hz skjerm?

Endret av Nizzen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nizzen said:

Altså man kan ha en 5 år gammel cpu, og få samme ytelse :)
/Sherlock Holmes ?


Kjører du kongeskjerm eller 60hz skjerm?

Har to stk acer xb273kp. Kjører dem i 120Hz normalt. Kan sette dem til 144Hz med da får jeg chroma subsampling. Uansett er nok snitt fpsen lavere :)

Vi er vel i samme discord tråd SiA. Har nick nighteagle der :)

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...