Gå til innhold

– Vi kan ikke risikere å miste en generasjon virksomheter som skal gi oss nødvendig konkurransekraft i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Teknologi- og kunnskapsbedriftene er avgjørende for at vi skal lykkes med fremtidens verdiskaping, omstilling og innovasjon."

En akademisk måte å uttrykke seg på, og kanskje tenker jeg på andre bedrifter enn artikkelforfatteren.

Eksportindustrien er motoren i velferdsstaten, og er ofte bedriftene som utnytter naturressursene i landet.

Skipsindustrien hører også til i denne gruppen som skaffer landet eksportinntekter, men problemet er at de som faktisk skaper produktet kommer fra utlandet.

Kan vi i fremtiden basere oss på at andre har fagkompetansen, og at vi bare kan sitte på toppen og kontrollere pengestrømmen?

Skipsindustrien er blitt en lavtlønnsindustri, og de som tjener mest jobber med å flytte papir og penger.

Mange fikk en "a-ha" opplevelse da jordbruket manglet folk, og mente at noen av de 300 000 nye ledige burde hjelpe til.

Da dukket problemet opp: for hvem vil jobbe for kr 123,- pr. time når en tjener mer ved å være permittert?

Har etterlyst mer informasjon rundt "Livsvitenskapssenteret" som bygges i Oslo, for er det slik at når et bygg til 7 mrd. står ferdig får staten 15000 flere på lønningslisten for hvert 10. år?

Det blir mer press på boligmarkedet, så utleierne gnir seg nok i hendene, men skaper det eksportinntekter til landet?

Kanskje NRK burde flytte til Trondheim, så ble det litt mindre press.

Når nå regjeringen bruker 50 mrd. for å dekke faste utgifter, betyr det at utleierne, bankene og Statkraft som selger strøm får det meste av pengene?

Håper det blir en evaluering av pengebruken i etterkant, da jeg er skeptisk til måten det gjøres på.

Hadde jeg vært diktator ville jeg forlangt at uten en halvering av leien og strømutgiftene, ble det ikke betalt ut penger fra denne støtten.

De som da var med på "Spleiselaget" fikk penger, og de som ikke ville være med ville oppleve konkurser, og at de ikke får noe.

Grunnen til at vi syr puter under armene på kapitalkreftene for tiden er nok at dette er kjernevelgerne til Høyre.

Det er industriarbeidsplassene og kompetansen i denne industrien som er viktig, og ikke kapitalen.

Penger har vi nok av, og med rette folkene på rett plass skaper vi ny industri, når samfunnet er tilbake til normalen igjen.

 

 

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før: I disse krisetider burde Norge ha brukt samme type tiltak som i Danmark og Tyskland hvor man i mye større grad satser på å gi lønnstilskudd til bedriftene istedenfor å permittere ansatte slik som Norge gjør. Selv om omsetting og inntekter i bedriftene faller kraftig så kan bedriftene fremdeles ha både ansatte og aktivitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...