Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skifte til trege sikringer


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nylig kjøpt en 2kW terrassevarmer, som jo i utgangspunktet bør gå greit på en 10A sikring.

Når jeg leser nøyere i instruksjonsboka ser jeg at det kreves en C10 sikring (treghet klasse C, 10A), og riktignok ryker B10 automatsikringen jeg nå har i det jeg skrur på ovnen. 

Er det en enkel jobb å skifte sikring til en tregere variant, og er det noen gode grunner til å ikke gjøre det? Jeg er klar over at det selvsagt skal gjøres av autorisert elektriker, men greit å vite litt om omfang i jobb før jeg bestemmer om det er verdt det. Gjort av elektriker på 10 min? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Eg har ikkje så mykje erfaring med terrassevarmarar, men det ser ut som dei kan ha ein startstraum:

Sitat

– Kortbølgevarmere har en lei tendens til å sluke en masse strøm før wolfram-tråden blir varm. Wolfram-tråden blir riktignok varm i løpet av et brøkdels sekund. Resultatet kan likevel bli at sikringen går, til tross for at strømkursen er dimensjonert for langt høyere belastning enn varmerens nominelle effekt (mengden strøm varmeren trekker ved normal bruk - red.anm.), skriver de.

I så fall kan det ha noko for seg med å endre til C-karakteristikk, men først av alt ville eg sjekka at det faktisk ikkje er noko anna som heng på samme kurs. Kor lang tid går det frå du startar ovnen til sikringen går?

Endret av Zeph
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...