Gå til innhold

Veksling - USD/NOK, rett til økonomisk kompensasjon?


Zamiazm

Anbefalte innlegg

Hei,

I slutten av mars, bestemte jeg meg å kjøpe noen amerikanske aksjer. For å kunne kjøpe amerikanske aksjer så måtte jeg veksle fra NOK til USD. Denne gangen bestemte jeg å brukte Nordnet for første gang (meldte meg som ny kunde osv...), tidligere har jeg brukt andre enn Nordnet. Nordnet har faste tidspunkter for valutaveksling, vekslingen skjer daglig (normale arbeidsdager) ca. 11.30, 17.00 og 22.00. Det var ca. 11.25 på morgen da jeg logget inn. Jeg hadde ca. 12500 NOK i kontoen og skulle veksle alt til USD. Jeg la mitt ordre om å veksle kl. 11.29. Systemene deres viste en preliminær vekslingskurs på 9.1484, og estimerte at jeg kan kjøpe 1365,00 USD for ca. 12500 NOK som jeg hadde. Så jeg la mitt ordre kl. 11.29. Noen få minutter etter, ble vekslingen gjennomført og jeg ble belastet litt over 16000 NOK for 1365 USD (altså jeg fikk negativt beløp i kontoen, ca . - 3500 NOK).  Jeg fant ut at jeg fikk en kurs på 11,7241.

Jeg vet at en preliminær vekslingskurs er forberedende eller foreløpig, men her var det et stort gap. Jeg har vekslet mange ganger før (ikke hos Nordnet) og har aldri blitt belastet mer enn noen hundre lapper enn det den preliminær vekslingskursen viste. 

Så jeg tok straks kontakt med kundeservice. Etter noen dager fikk jeg svar. Svaret kort oppsummert var: "beløpet som vises er basert på en preelimærkurs og vil ikke være den kursen du får".  Det vet jeg, men gapet var stort!. Så tok jeg kontakt igjen, og fikk ny svar: "Gapet skyldes overgangen fra en kursleverandør til en annen og de prelimære kursene vil først blir rettet når valutakontoen kommer på nye Nordnet nå snart." til slutt fikk jeg en melding om at kunde service har ferdigbehandlet saken min.

Nordnet hadde en eller annen feil som viste helt feil preliminær kurs. Jeg må nevne at det var en mandag da jeg vekslet, det vil si at ingen vekslinger skjedde siden fredag, så her er det helt mulig at data ikke ble oppdatert eller hentet fra API. Men det er ikke min feil. Som kunde så går jeg utfra at prisene er riktige.  Tror dere at jeg har rett til økonomisk kompensasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Valuta er jo notorisk cowboyvirksomhet hos bankene. Hva står i Nordnets vilkår om dette? Tar de noen forbehold knyttet til de preliminære kursene? 

Det ligger jo i sakens natur at du ikke får 30 % bedre valutakurs hos Nordnet enn i markedet for øvrig, så jeg tviler ærlig talt på at du kommer til å nå frem her. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, aomt said:

Kva var kursen med Sentralbanken? Det blir litt som "du burde skjønt at kurset var feil med Nordnet" eller ikkje. 

Når jeg veksler så sjekker jeg ikke kursen med sentralbanken. Kanskje det er noe jeg burde ha gjort. Jeg er ikke noe ekspert innen økonomi, alt jeg gjør er å kjøpe aksjer for å spare på lang sikt. Når jeg skal veksle så sjekker jeg de preliminære kursene hos banken der jeg skal veksle, itillegg så får jeg et estimat på hvor mye det kommer til å koste, det er disse verdiene jeg bruker for å veksle. Det har fungert godt hele tiden, har alltid blitt belastet noe rundt det systemet estimerer.

Lenke til kommentar

Har også dobbeltsjekket valutaspread i prislisten, der står det 0.15%. helt nederst i prislisten så står det følgende: *Kursen du ser på nordnet.no er mer eksakt enn kursen vi utgår fra, da det kan skilles med noen hundredeler.

Endret av Zamiazm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...