Gå til innhold

Oppgradering av PC


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har følgende pc:

GPU: AMD Radeon R9 380 serier 2gb ram.

CPU: i5-7600K 3.80 GHz

Ram: DDR4 16 gb

Kjøpte cpu og ram for 3 år siden. Skjermkortet er 4 år gammelt. Kjøpte ikke det dyreste akkurat da (1400 kr var tilbud (50 %)). Problemet er at når jeg feks skal spille warzone, går ram og cpu på maks. Samme når jeg prøver å redigere i 4k. Det går å spille Warzone, og redigering går også i noen programmer. Lurer på om prosessor og ram kanskje kompenserer en del for dårlig skjermkort (skjermkortet er flaskehalsen) eller om alt burde byttes ut?

Dersom det kan være aktuelt å kun bytte skjermkort, noen anbefalinger? Tenker ca 5000, men det viktigste er valuta for penga. betaler gjerne et par tusen ekstra for et kort som varer en god del lengre/takler det som er nå. Tenker da på redigering, cod osv. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (6 minutter siden):

Hvilken programvare? Har du sett på hjemmesiden til programvaren om det står noe om minste anbefalt HW ?

Nei har forsåvidt ikke gjort det. Har prøvd premier pro, det funket ikke i det hele tatt. Resolve, det funket litt bedre. Shotcut har jeg også prøvd, det funker greit. Men lagger litt. Mye mindre avansert program så derfor det går bra.

Lenke til kommentar

Bytt ut grafikkortet i første omgang. Dette er nok største flaskehalsen akkurat nå, mest pga. lite VRAM.

Ville kjøpt Radeon RX 5700 eller 2060 Super om du har budsjett til det. Skal du spille spill i 4K, så ville jeg kanskje gått for noe enda raskere.

Ville i hvert fall startet med GPUen, og så sett om ting bedrer seg. i5 bør også skiftes ut på sikt, pga. at den kun har 4 kjerner og ingen HT/SMT.

Lenke til kommentar

CPUen holder nok. Det har dessverre ikke vært veldig stor endring der før Ryzen kom, og det vil nok koste mer enn du får igjen å bytte noe der. Byttet selv 3770K til Ryzen 1800X og så til 8700K, og i spille var det ikke veldig stort hopp opp.

Det er skjermkortet som vil gi mye å gi, men til redigering så kommer det nok mye an på hvilket program, og om det utnytter GPU.

Ett lite tips hvis du ikke har veldig dårlig tid, er å avvente til Nvidia slipper 3000-serien sin senere i år, da kan du gjøre kupp på både 10 og 20 serien for de som oppgraderer til den. Men det slippet er mest sannsynlig på høsten en gang, ikke noe konkret enda.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Gjelder dette både 4k video og "vanlig HD" ?

HD går det bra, er i 4k hvor det begynner å lagge.

MrMarbles skrev (52 minutter siden):

Bytt ut grafikkortet i første omgang. Dette er nok største flaskehalsen akkurat nå, mest pga. lite VRAM.

Ville kjøpt Radeon RX 5700 eller 2060 Super om du har budsjett til det. Skal du spille spill i 4K, så ville jeg kanskje gått for noe enda raskere.

Ville i hvert fall startet med GPUen, og så sett om ting bedrer seg. i5 bør også skiftes ut på sikt, pga. at den kun har 4 kjerner og ingen HT/SMT.

 

AndersT2 skrev (41 minutter siden):

CPUen holder nok. Det har dessverre ikke vært veldig stor endring der før Ryzen kom, og det vil nok koste mer enn du får igjen å bytte noe der. Byttet selv 3770K til Ryzen 1800X og så til 8700K, og i spille var det ikke veldig stort hopp opp.

Det er skjermkortet som vil gi mye å gi, men til redigering så kommer det nok mye an på hvilket program, og om det utnytter GPU.

Ett lite tips hvis du ikke har veldig dårlig tid, er å avvente til Nvidia slipper 3000-serien sin senere i år, da kan du gjøre kupp på både 10 og 20 serien for de som oppgraderer til den. Men det slippet er mest sannsynlig på høsten en gang, ikke noe konkret enda.

Takk for svar! Det er det jeg tenker og. Tenker jeg starter med å oppgradere GPUen og så eventuelt får ta flere oppgraderinger senere. Godt tips Anders å vente til neste serie slippes, men tror ikke jeg har tid til å vente på det. Har begynt å streame litt, og kunne tenkt meg å spille CoD osv. Så tenker jeg kjører på med et nytt kort nå. Ser komplett selger demo kort av RX 5700 XT. Det skrives mye bra om det,  så tenker jeg kjører på med et slikt ett :) Tusen takk for hjelpen folkens!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (9 minutter siden):

5700XT har hatt bra tester. Har sett det vært noe klager på driverne, men ikke satt giddet å lest noe direkte om det. Så ville tatt en kjapp googling på hvordan de er om dagen. Tror det ikke skal være noe veldig store problemer.

Ja, riktig. Leste at en del meldte om at driverproblemene var ordnet i november i fjor. Så tenker det er bra nå. 

Lenke til kommentar

Skal du redigere går du ikke for 5700 xt, og iværtfall ikke om du skal bruke Premiere Pro. 

Premiere Pro har støtte for CUDA accelerasjon når du rendrer, og da får du om lag 50% raskere rendering med tilsvarende nvidia kort.

Selv til gaming ville jeg ikke anbefalt 5700 xt, pga dårligere drivere og mangel på dlss 2.0.

Siden dlss 2.0 bruker direct X 12 ultimate, er det ikke avhengig av at spillutviklere implimenterer støtte for dlss 2.0 så lenge spillet kan kjøre i direct x 12 ultimate, som blir den nye standarden. Det vil si at du i fremtiden vil få 40% høyere fps med dagens RTX kort takket være dlss 2.0.

Kjøper du 5700 xt vil du møte på samme begrensninger som du har nå, fordi kortet er lite fremtidsrettet. 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (28 minutter siden):

Skal du redigere går du ikke for 5700 xt, og iværtfall ikke om du skal bruke Premiere Pro. 

Premiere Pro har støtte for CUDA accelerasjon når du rendrer, og da får du om lag 50% raskere rendering med tilsvarende nvidia kort.

Selv til gaming ville jeg ikke anbefalt 5700 xt, pga dårligere drivere og mangel på dlss 2.0.

Siden dlss 2.0 bruker direct X 12 ultimate, er det ikke avhengig av at spillutviklere implimenterer støtte for dlss 2.0 så lenge spillet kan kjøre i direct x 12 ultimate, som blir den nye standarden. Det vil si at du i fremtiden vil få 40% høyere fps med dagens RTX kort takket være dlss 2.0.

Kjøper du 5700 xt vil du møte på samme begrensninger som du har nå, fordi kortet er lite fremtidsrettet. 

Takk for tips :) 

Tenker ikke å bruke Premiere Pro. Tenker det blir Shotcut eller lignende.

dlss 2.0 har jeg ikke hørt om, men så på det nå. Virket veldig bra! Hvilket kort vil du anbefale å kjøpe?

Lenke til kommentar
Slackie skrev (19 minutter siden):

Takk for tips :) 

Tenker ikke å bruke Premiere Pro. Tenker det blir Shotcut eller lignende.

dlss 2.0 har jeg ikke hørt om, men så på det nå. Virket veldig bra! Hvilket kort vil du anbefale å kjøpe?

Kommer an på hvordan skjerm du har.

Jeg vil alltid si det er lurt å bruke så mye du har råd til, siden du da får komponenter som var lengre.  

Billigste 2070S kortene ligger rett over 5000, ville muligens sett på det, de litt dyrere 2070S kortene ligger en tusenlapp over. Om man overklokker kommer man ganske nærme 2080 ytelse med 2070S, så om du kan ta deg råd til 2070S ville jeg helt klart gått for det. 

Er 5000 maks grense, eller kan det strekkes litt er også et spørsmål, men alt avhenger også av behov og hvordan skjerm du har :) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (37 minutter siden):

Kommer an på hvordan skjerm du har.

Jeg vil alltid si det er lurt å bruke så mye du har råd til, siden du da får komponenter som var lengre.  

Billigste 2070S kortene ligger rett over 5000, ville muligens sett på det, de litt dyrere 2070S kortene ligger en tusenlapp over. Om man overklokker kommer man ganske nærme 2080 ytelse med 2070S, så om du kan ta deg råd til 2070S ville jeg helt klart gått for det. 

Er 5000 maks grense, eller kan det strekkes litt er også et spørsmål, men alt avhenger også av behov og hvordan skjerm du har :) 

Skjønner. Jeg har acer predator xg270hu 27 freesync. Så spiller i 1440 p. 

Har i utgangspunktet ikke noe maks grense. Ønsker mest valuta for penga bare. Og så må det til en viss grad passe til de komponentene jeg har, evt at jeg kan oppgradere det andre om 1-2 år. 

Vet ikke om jeg får overklokket så mye. har mini itx case (node 202) så er litt begrenset med kjøling.

Kunne dette kortet vært noe? https://www.komplett.no/product/1149778/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/msi-geforce-rtx-2070-super-gaming-x-demo#

Endret av Slackie
Lenke til kommentar
Slackie skrev (41 minutter siden):

Skjønner. Jeg har acer predator xg270hu 27 freesync. Så spiller i 1440 p. 

Har i utgangspunktet ikke noe maks grense. Ønsker mest valuta for penga bare. Og så må det til en viss grad passe til de komponentene jeg har, evt at jeg kan oppgradere det andre om 1-2 år. 

Vet ikke om jeg får overklokket så mye. har mini itx case (node 202) så er litt begrenset med kjøling.

Kunne dette kortet vært noe? https://www.komplett.no/product/1149778/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/msi-geforce-rtx-2070-super-gaming-x-demo#

Det kortet (Kjøleren) mener jeg fikk best i test hos tek når du testa ut ulike 2060 kort, om jeg husker rett. 

2070S helt klart om du har 1440p og 144hz, da har du et kort som holder følge lengre, MSI gaming X modellene har også a-chip så de kan overklokkes høyere enn de uten a-chip. Jeg ville gått for den om du har råd, høres ut som et veldig fornuftig valg mtp kjøler :) 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Slackie skrev (35 minutter siden):

Skjønner. Jeg har acer predator xg270hu 27 freesync. Så spiller i 1440 p. 

Har i utgangspunktet ikke noe maks grense. Ønsker mest valuta for penga bare. Og så må det til en viss grad passe til de komponentene jeg har, evt at jeg kan oppgradere det andre om 1-2 år. 

Vet ikke om jeg får overklokket så mye. har mini itx case (node 202) så er litt begrenset med kjøling.

Kunne dette kortet vært noe? https://www.komplett.no/product/1149778/demovarer/datautstyr/demo-skjermkort/msi-geforce-rtx-2070-super-gaming-x-demo#

Det kortet er gull om du har råd ? 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (9 minutter siden):

Det kortet (Kjøleren) menter jeg fikk best i test hos tek når du testa ut ulike 2060 kort, om jeg husker rett. 

2070S helt klrt om du har 1440p og 144hz, da har du et kort som holder følge lengre, MSI gaming X modellene har også a-chip så de kan overklokkes høyere enn de uten a-chip. Jeg ville gått for den om du har råd, høres ut som et veldig fornuftig valg mtp kjøler :) 

Skjønner :) takk! Jeg fant dette også https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/53943/pny-rtx-2070s-8g-dual-grafikkort. Ser PNY fikk gode skussmål av TEK her:https://www.tek.no/test/i/Wbe1q2/pny-xlr8-geforce-gtx-770-oc?page=6. Leser også på nettet at de har fått gode anmeldelser. Har ikke selv hørt om det merket før, men leser de er nye i forbrukermarkedet, og har tidligere spesialisert seg i det profesjonelle markedet. Tror du det kunne vært noe? Fordelen er da at jeg kan dra å kjøpe det nå, så har jeg det før påsken hehe. Men er jo ikke noe bråhast egentlig, bare tenkte om det var ca. samme kortet.

Lenke til kommentar
Slackie skrev (Akkurat nå):

Skjønner :) takk! Jeg fant dette også https://www.elkjop.no/product/data/pc-komponenter/grafikkort/53943/pny-rtx-2070s-8g-dual-grafikkort. Ser PNY fikk gode skussmål av TEK her:https://www.tek.no/test/i/Wbe1q2/pny-xlr8-geforce-gtx-770-oc?page=6. Leser også på nettet at de har fått gode anmeldelser. Har ikke selv hørt om det merket før, men leser de er nye i forbrukermarkedet, og har tidligere spesialisert seg i det profesjonelle markedet. Tror du det kunne vært noe? Fordelen er da at jeg kan dra å kjøpe det nå, så har jeg det før påsken hehe. Men er jo ikke noe bråhast egentlig, bare tenkte om det var ca. samme kortet.

Gå heller for MSI gaming X. PNY er dårligere, ikke a-chip. 

Av det jeg har vært borti av PNY har det vært mye coilwhine og ymse kvalitet etter min mening.

MSI Gaming X til samme pris er no-brainer, PNY kjøper man kun fordi det er billig etter min mening :) 

Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (12 minutter siden):

Gå heller for MSI gaming X. PNY er dårligere, ikke a-chip. 

Av det jeg har vært borti av PNY har det vært mye coilwhine og ymse kvalitet etter min mening.

MSI Gaming X til samme pris er no-brainer, PNY kjøper man kun fordi det er billig etter min mening :) 

Gode argumenter.. Hvilke produkter har det vært da? Er det ting som evt. kan tas på reklamasjon?

MrMarbles skrev (11 minutter siden):

Det PNY-kortet har uansett 5 års reklamasjon og veldig lik ytelse selv om kjølern sikkert er bedre på MSI-kortet. Jeg hadde kjøpt det om jeg ville hatt det nå ?

Det er sant. Frister veldig :D 

 

Ser på benchmark compare så skårer de ca likt. MSI er en smule bedre. https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=4588&gid2=4293&compare=Nvidia GeForce RTX 2070 Super MSI Armor 8GB-vs-Nvidia GeForce RTX 2070 PNY Blower 8GB

Lenke til kommentar
Slackie skrev (2 minutter siden):

Gode argumenter.. Hvilke produkter har det vært da? Er det ting som evt. kan tas på reklamasjon?

Det er sant. Frister veldig :D 

 

Ser på benchmark compare så skårer de ca likt. MSI er en smule bedre. https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=4588&gid2=4293&compare=Nvidia GeForce RTX 2070 Super MSI Armor 8GB-vs-Nvidia GeForce RTX 2070 PNY Blower 8GB

MSI kortet er også et demo-kort. Så kan være det også har coil whine eller andre problemer. Har brent meg på demo-hovedkort og demo-skjermer hos Komplett. Hovedkortet gav bluescreen selv ved kun 1MHz overklokk (Asus Z270-E gaming) og skjermen gav flickering ved bruk av G-sync etter å ha stått på noen timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...