Gå til innhold

Høy mnd forsikringspris eller ikke?!


Anbefalte innlegg

Siden foreldrene har bedt meg om å ta hånd om regningene, så har jeg tatt en titt på de, og der stusser jeg på at dems forsikringspris pr. mnd er på 3130kr hos Gjensidige... Det gjelder hus + innbo + bil. Er ikke det litt vel mye, eller er det helt vanlig pris..? Hva er det som gjør mnd.prisen så dyr da? Har vedlagt info om huset + tall.

Hjelp og råd tas imot med takk!

204989028390128.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok litt an på biltypen også.

Blir 37560,- i året. og de får også igjen litt, da Gjensidige gir penger tilbake til kundene hvert år. Har hatt 12.000,- i forsikring, og har da fått igjen rundt 2000,- i året også., vil tro dine foreldre får igjen mer.

Men det er også viktig å prute på prisen av og til. Ringe inn og høre med om det er noe de kan gjøre med prisen, det pleier å holde for å få den ned en del.

Man kan også få ned prisen litt ved å heve egenandelen hvis man har god økonomi ellers, og kan ta  mer av det selv. Man sparar fort inn 4000,- ekstra i egenandel igjennom noen år når man ikke får bruk for forsikringen.

Lenke til kommentar

Ja, var det jeg også tenkte at det høres litt VEL dyrt ut... De har en Toyota Avensis, 2005-modell. Er bare det. De har bare 1 bil og felles forsikring, forøvrig.

Kanskje jeg må ta å ringe til Gjensidige i dag å høre med de, ja...

Ja, de får igjen rundt 4000kr fra Gjensidige.

Hva tenker dere at de kan gjøre for å få prisen ned? Er det noe de bør nedjustere for å få prisen ned?

Lenke til kommentar

Det beste er jo å sjekke opp tilbud med andre selskap. Sjekk pris på nett hos f.eks. IF, Storebrand osv. Ta den billigste prisen der og si til Gjensidige at du trenger et bedre tilbud fra dem for å la være å flytte forsikringene.

Å flytte forsikring er så lett at det er gjort på 5 minutter, og man tjener ikke på å være lojal mot et firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AndersT2 said:

Hvis du får logget deg inn på dem side på Gjensidige, så står det mye info der også.

Det får jeg, men makan til rotete side. Står ikke detaljert HVA det er som gjør at prisen er såpass. Bil-delen er nå grei nok, men verre med hus + innbo-delen av avtalen... Finner ingenting om det. Bare totalprisen pr. mnd og årlig, uten at det står nøyaktig hva detaljert det er.

Lenke til kommentar

Uten å vite mer om de faktiske forholdene, så blir det vanskelig å svare kategorisk på ditt spørsmål, men forenklet kan du si at prisen på en forsikring er et resultat av:

  • Verdien på det som er forsikret
  • Hvilke skader forsikringen skal dekke
  • Risikoen for at skade kan oppstå

Kjenner du til skadehistorikken til dine foreldre? 

Hvis dine foreldre har hatt mange skader, så kan det påvirke prisen på forsikringene negativt, da mange skader kan være et tegn på at risikoen for at skade oppstår høyere, avhengig av hvilke typer skader det er snakk om.

På bilforskring f.eks. så har man et "bonus/malus" system. De fleste er kjent med bonus, dvs. billigere forsikring ved skadefri kjøring, men færre er kjent med begrepet malus, dvs. negativ bonus. Bonus på kjøretøy kan nemlig bli lavere enn 0% hvis man har mange nok skader som medfører bonustap. Det kan bli dyrt, særlig hvis man har kaskoforsikring.

Det kan uansett være fornuftig å ta en runde hos andre selskaper, men husk at dine foreldre da normalt må avgi en egenerklæring hvor man blant annet blir spurt om antall skader over en gitt tidsperiode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/7/2020 at 11:09 AM, NoTrace said:

Man får også høyere pris om man bor et områder som er mer utsatt for f.eks. tyveri o.l. 

Ellers kan grunnen være at de aldri har klagd/forhandlet på prisen. Da er det ingen grunn for Gjensidige til å skru den ned...?

Må være en av de dårligste kunderådgiverne jeg har snakket med... Fremfor å svare på om det er mulighet å finne en måte på å få ned månedsprisen på en eller annen måte, så kontrer vedkommende med at det blir billigere hvis jeg også tar reiseforsikring fordi jeg da får billigere årspris; 36000kr fremfor 35000kr.... whoopdidoo for en rabatt...... :( Så ja, nå sitter jeg fast her, ja...

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Seawanderer said:

Må være en av de dårligste kunderådgiverne jeg har snakket med... Fremfor å svare på om det er mulighet å finne en måte på å få ned månedsprisen på en eller annen måte, så kontrer vedkommende med at det blir billigere hvis jeg også tar reiseforsikring fordi jeg da får billigere årspris; 36000kr fremfor 35000kr.... whoopdidoo for en rabatt...... :( Så ja, nå sitter jeg fast her, ja...

Det selskapet de er kunde hos vil veldig sjelden justere priser nedover bare fordi man spør, man må i så fall henvise til et bedre tilbud. Det tar ikke mange minuttene å sjekke hva If og et par andre tar for samme dekning.

Når dere har fått pris der, fortell Gjensidige hva dere har fått. Enten matcher de, eller så bytter dere bare. Det er lurt å gjøre endringer sånn sjekk ca 1 gang i året, samme som med bank, for å sikre at man har en god avtale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, GA said:

Det selskapet de er kunde hos vil veldig sjelden justere priser nedover bare fordi man spør, man må i så fall henvise til et bedre tilbud. Det tar ikke mange minuttene å sjekke hva If og et par andre tar for samme dekning.

Når dere har fått pris der, fortell Gjensidige hva dere har fått. Enten matcher de, eller så bytter dere bare. Det er lurt å gjøre endringer sånn sjekk ca 1 gang i året, samme som med bank, for å sikre at man har en god avtale.

Skal ta meg en sjekk, ja. Må uansett ringe de i morgen igjen... Takker for tips. Hvor kan man ta en sjekk hos andre selskaper, eller må jeg gå innom hver av de individuelt, eller?

Lenke til kommentar

Er det full kasko på en bil fra 2005?

Kan jo få billån på nyere bil + kasko for så mye som de betaler. Ansvarsforsikring er vel typ 300 i måneden. Kanskje noe å vurdere for en bil som ikke er helt verdt kasko? Innbo skal være rundt 100kr. Boligforsikring er jo litt dyrere affære, men er vel rundt 500-1000? Så i teorien får man alt dette under tusenlappen hvis man dropper kasko

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, djgudleif said:

Er det full kasko på en bil fra 2005?

Kan jo få billån på nyere bil + kasko for så mye som de betaler. Ansvarsforsikring er vel typ 300 i måneden. Kanskje noe å vurdere for en bil som ikke er helt verdt kasko? Innbo skal være rundt 100kr. Boligforsikring er jo litt dyrere affære, men er vel rundt 500-1000? Så i teorien får man alt dette under tusenlappen hvis man dropper kasko

Beklager om jeg er litt grønn på det med kasko, men dette er hva som står på bildelen av forsikringen. Er det noe her jeg kan endre på slik at prisen blir billigere, kanskje, eller?

2137826347821.jpg

Lenke til kommentar
57 minutes ago, Seawanderer said:

Skal ta meg en sjekk, ja. Må uansett ringe de i morgen igjen... Takker for tips. Hvor kan man ta en sjekk hos andre selskaper, eller må jeg gå innom hver av de individuelt, eller?

Det enkleste er å benytte https://www.finansportalen.no/ Da får du oversikt over alle selskaper. Merk at det noen ganger kan være enda bedre pris i noen selskaper, dersom du samler bil, hus og reise i samme selskap.

Men jeg tipper at bare ved å sjekke 1 annet selskap onlinge, så vil du få en langt bedre pris enn de har i dag.

Til info kan jeg si at jeg har både større hus(med "pluss" forsikring), langt høyere innbosum og dyrere bil og jeg får allikevel vesentlig lavere pris enn dine foreldre også hos Gjensidige(byttet til If i fjor da de var enda billigere). Jeg tipper hovedårsaken til dette er at jeg kontrollerer avtalen min hvert år opp mot de største konkurrentene,  og at jeg faktisk bytter dersom det selskapet jeg har ikke "matcher" prisen.

Lenke til kommentar
Seawanderer skrev (22 timer siden):

Må være en av de dårligste kunderådgiverne jeg har snakket med... Fremfor å svare på om det er mulighet å finne en måte på å få ned månedsprisen på en eller annen måte, så kontrer vedkommende med at det blir billigere hvis jeg også tar reiseforsikring fordi jeg da får billigere årspris; 36000kr fremfor 35000kr.... whoopdidoo for en rabatt...... :( Så ja, nå sitter jeg fast her, ja...

Basert på de opplysningene du har kommet med om selve forsikringene, så er den prisen det dobbelte av det man nok burde forvente i et normalt tilfelle, om ikke mer. Jeg finner i alle fall ingenting i det du har kommet med som skulle tilsi en slik pris.

Så da holder jeg en knapp på at det er skadehistorikken som er årsaken til den høye prisen. Dvs. at det har vært såpass mange/store skader over en gitt tidsperiode, at risikoen for at nye skader oppstår er vurdert å være høyere enn normalt. Høy risiko for skade = høy pris på forsikring, som hovedregel. Men dette bør du kunne få opplysninger om fra forsikringselskapet.

Du bør uansett ta en runde med andre forsikringsselskaper og innhente pristilbud. Det vil ofte være lurt uansett. Men husk da å avklare det med skadehistorikken, da det gjerne har betydning for de tilbudene du får. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...