Gå til innhold

hvordan styre garasjeport med Arduino? (se bilde)


Anbefalte innlegg

Jeg har en garasjeportåpner som sikkert er snart 20 år gammel. Den funker, men hadde vert gøy og lagt til litt ekstra funksjonalitet ved å koble til en ESP32 med wifi og styrt porten via en app. 
 

her er et bilde av styreenheten som sitter der i dag:

F3B89481-FC1F-47E6-87E7-90A949111612.thumb.jpeg.d68926389ba49c7e79190cdf0e330f76.jpeg

noen ide om hvordan dette kan la seg gjøre med noen hint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, tingo said:

dog kan det være lurt å måle spenningen over de to punktene dersom det er impulsbryter, ikke sikkert at du har lyst å koble en høyere spenning enn 5 V direkte til i/o på en Arduino ?

Spiller ingen rolle hvis han bruker relé.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg drar opp denne tråden igjen da jeg lurer litt på hvordan jeg skal koble dette, gitt at jeg bruker rele og anser denne "start"-knappen som å være det rette stedet.

Hvor tar jeg strømmen fra som skal kibles via releet? Skal jeg fyre den med en ekstern 5v kilde (typisk mobillader adapter etc)? Og koble +5v via denne gjennom releet og inn der det stør "start" og jord (utenom rele selvsagt) fra jord på arduino til terminalen ved siden av start? 

Ser for meg da og fyre arduino fra samme 5v kilde evt. 
 

Eller har dere andre ideer?

Lenke til kommentar

Klarer heller ikke å finne noe særlig. Ser ikke ut til at Teleradio AB driver med portåpnere lenger.

Hva skjer hvis du trykker på testknappen? Hvis porten åpner/lukker seg så ville jeg sett på port 15 og 16 på skruterminalene da det ser ut til at de er koblet opp mot samme pinnene som test knappen. Regner med pin 16 er koblet til mcu sammen med testknappen og pin 15 er koblet til det store jordplanet rett over skruterminalene.

Lenke til kommentar

Mulig jeg husker feil, men tror den har, eller kan kobles til bryter for å låse ut hele åpneren. Som sagt så er det et helt annet merke og den har heller ikke samme merkingene på terminalene.

Jeg hadde bare prøvd å holde en ledningsbit mot 15 og 16 og se om den starter. Det er slik jeg åpner og lukker vår fra innsiden. Har ikke fått surra meg til å koble opp bryter inne.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...