Gå til innhold

Koble gamingskjerm til bærbar PC.


andi_c

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver på å ser på om jeg skal skaffe meg en helt ok gamingskjerm til å koble til min Multicom Kunshan P950 bærbar PC. Har ikke sånn veldig god peiling på skjerm, og lurer på om det er mulig? Har 2x Mini DisplayPorts, samt 1x HDMI port. Er vel DisplayPortene som er mest aktuelt å bruke? Har noen eventuelt en helt grei gamingskjerm å anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar! 

Har sett litt på skjermer til rundt 3k, og hadde egentlig tenkt meg denne     https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AOCG2590FX/aoc-g2590fx-24-5-gamingskjerm mtp at den er G-sync kompatibel. Ser at komplett har salg på denne skjermen som også kunne vært et alternativ https://www.komplett.no/product/1154851/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/acer-27-gamingskjerm-kg271ua 

Noen som har erfaringer med disse skjermene, eller noen andre anbefalinger i prisklassen rundt 3k? Hvor mye vil det at en skjerm er g sync kompatibel si kontra freesync? 

Endret av andi_c
Lenke til kommentar
andi_c skrev (På 9.4.2020 den 20.14):

Takker for svar! 

Har sett litt på skjermer til rundt 3k, og hadde egentlig tenkt meg denne     https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/AOCG2590FX/aoc-g2590fx-24-5-gamingskjerm mtp at den er G-sync kompatibel. Ser at komplett har salg på denne skjermen som også kunne vært et alternativ https://www.komplett.no/product/1154851/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/acer-27-gamingskjerm-kg271ua 

Noen som har erfaringer med disse skjermene, eller noen andre anbefalinger i prisklassen rundt 3k? Hvor mye vil det at en skjerm er g sync kompatibel si kontra freesync? 

Det vil ha null å si. Det er absolutt ingen forskjell på g-sync kompatible og freesync skjermer, ingen av de har innebygd g-sync modul. 

De skjermene som er g-sync kompatible er enkelt forklart freesync skjermer, som er testet av nvidia og garantert at skal fungere med adaptiv sync (som igjen vil redusere tearing).

Men så til ulempene med å bruke freesync skjerm på nvidia:

1) Freesync range er vesentlig lavere enn ved g-sync, vanligvis en range på 20-40hz, mens g-sync oftest har range fra 30hz og helt opp til maks refresh rate. Det er derfor sjanse for tearing med freesync dersom du Får veldig varierende fps eller fps drop (noe du slipper med g-sync).

2) Freesync har ingen overdrive funksjon eller funksjon for å justere voltage til pixler, som vil si at man ved høy refresh rate (spesielt på VA-panel) vil oppleve ghosting og smearing. Dette slipper du dersom du har et kvalitetspanel med g-sync.

3) Dersom du skal bruke freesync med et nvidia kort vil du i flere tilfeller oppleve flickering. Dette avhenger av modell på skjerm, hvilke spill du spiller og drivere. Siden freesync ikke er et nvidia prosukt, gir ikke nvidia noen driveroppdateringer for å fikse dette.

Min erfaring med g-sync kompatible skjermer er at det gir mer problemer enn det løser. Da driverstøtter og optimalisering for spill er totalt fraværende. Med freesync skjerm funker det bedre å slå av g-sync funksjonen og heller bruke vsync, selv hvor kjipt det måtte høres ut.

Du kjøper ikke freesync eller g-sync kompatibel skjerm dersom g-sync er en funksjon man vektlegger. 

Helt ærlig ville jeg ikke kjøpt noen av de skjermene. TN panel er noe jeg aldri kan anbefale.

Disse er helt ok skjermer innen for denne prisklassen: 

https://www.komplett.no/product/1146135/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-25-gamingskjerm-vg259q

https://www.komplett.no/product/1138824/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/aoc-27-gamingskjerm-27g2u

https://www.komplett.no/product/1151083/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/acer-27-gamingskjerm-nitro-xv270p
 

Har testet både Asus og AOC skjermen, og har ikke noe spesielt jeg vil utsette på de (tatt i betrakning hva de koster), da man får mye skjerm for pengene :)

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
12 hours ago, Emile the rat said:

Det vil ha null å si. Det er absolutt ingen forskjell på g-sync kompatible og freesync skjermer, ingen av de har innebygd g-sync modul. 

De skjermene som er g-sync kompatible er enkelt forklart freesync skjermer, som er testet av nvidia og garantert at skal fungere med adaptiv sync (som igjen vil redusere tearing).

Men så til ulempene med å bruke freesync skjerm på nvidia:

1) Freesync range er vesentlig lavere enn ved g-sync, vanligvis en range på 20-40hz, mens g-sync oftest har range fra 30hz og helt opp til maks refresh rate. Det er derfor sjanse for tearing med freesync dersom du Får veldig varierende fps eller fps drop (noe du slipper med g-sync).

2) Freesync har ingen overdrive funksjon eller funksjon for å justere voltage til pixler, som vil si at man ved høy refresh rate (spesielt på VA-panel) vil oppleve ghosting og smearing. Dette slipper du dersom du har et kvalitetspanel med g-sync.

3) Dersom du skal bruke freesync med et nvidia kort vil du i flere tilfeller oppleve flickering. Dette avhenger av modell på skjerm, hvilke spill du spiller og drivere. Siden freesync ikke er et nvidia prosukt, gir ikke nvidia noen driveroppdateringer for å fikse dette.

Min erfaring med g-sync kompatible skjermer er at det gir mer problemer enn det løser. Da driverstøtter og optimalisering for spill er totalt fraværende. Med freesync skjerm funker det bedre å slå av g-sync funksjonen og heller bruke vsync, selv hvor kjipt det måtte høres ut.

Du kjøper ikke freesync eller g-sync kompatibel skjerm dersom g-sync er en funksjon man vektlegger. 

Helt ærlig ville jeg ikke kjøpt noen av de skjermene. TN panel er noe jeg aldri kan anbefale.

Disse er helt ok skjermer innen for denne prisklassen: 

https://www.komplett.no/product/1146135/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/asus-25-gamingskjerm-vg259q

https://www.komplett.no/product/1138824/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/aoc-27-gamingskjerm-27g2u

https://www.komplett.no/product/1151083/gaming/gaming-utstyr/gamingskjermer/acer-27-gamingskjerm-nitro-xv270p
 

Har testet både Asus og AOC skjermen, og har ikke noe spesielt jeg vil utsette på de (tatt i betrakning hva de koster), da man får mye skjerm for pengene :)

 

Takker for svar! Hvordan vil 1080p på 27" funke? Burde jeg legge inn litt mer penger og satse på en 1440p skjerm heller? Er jo ikke den sterkeste PCen jeg har, men vet ikke hvor mye det vil ha å si? 

Lenke til kommentar
andi_c skrev (29 minutter siden):

Takker for svar! Hvordan vil 1080p på 27" funke? Burde jeg legge inn litt mer penger og satse på en 1440p skjerm heller? Er jo ikke den sterkeste PCen jeg har, men vet ikke hvor mye det vil ha å si? 

På 27" vil jeg sterkt anbefale 1440p.

på 1080p så blir ting litt uklart. Du vil legge merke til det enda mer når du leser tekster, nettleser osv.

Selvom du kjøper 1440p skjerm, så trenger du ikke kjøre 1440p oppløsning i alle spillene. du kan fint skru ned til 1080p dersom det er nødvendig.

 

Lenke til kommentar
andi_c skrev (1 time siden):

Takker for svar! Hvordan vil 1080p på 27" funke? Burde jeg legge inn litt mer penger og satse på en 1440p skjerm heller? Er jo ikke den sterkeste PCen jeg har, men vet ikke hvor mye det vil ha å si? 

1080p var den oppløsningen jeg hadde på skjermen min i 2009.

Jeg mener at det å kjøpe 1080p er en like dårlig innvestering som å kjøpe en 1080p TV. Det er utdatert.

1440p har blitt den nye standarden, og selv om PCen din nå ikke klarer å kjøre alle spill på den oppløsningen, så vil det være verdt det den gangen du oppgrader skjermkort. 

Du har en skjerm som varer lengre om du går for 1440p. Det at de fremdeles selger 1080p er noe jeg ikke skjønner :) 

Men da må man nok opp på 5000 for å få noe decent med 144hz. Viktigste med  kjøp av skjerm etter min mening er å unngå TN panel.

 

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar

Om det er 24" eller 27" så er det ikke så stor forskjell. Jeg vil kanskje si at 1080p på 27" kanskje kan være noe om en vil ha skjermen litt lenger fra seg enn det en ville ha en 1080p 24" skjerm. Men ikke store forskjellen. Føler at 24" er beste valg av de to.

 

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (16 minutter siden):

Om det er 24" eller 27" så er det ikke så stor forskjell. Jeg vil kanskje si at 1080p på 27" kanskje kan være noe om en vil ha skjermen litt lenger fra seg enn det en ville ha en 1080p 24" skjerm. Men ikke store forskjellen.

 

 

Må nok si meg uenig i den, 1080p er fryktelig, selv om det er 24" eller 27".

1080p gir uklart bilde, og i UI og windows er tekst blurry. I tillegg har man vesentlig mindre skjermplass på 1080p. 

Selv på min bærbare som er 14" kunne jeg aldri vurdert 1080p av disse grunner.

1080p har ingenting å gjøre med størrelse på selve skjermen, problemet er begrensningene en slik oppløsning gir sammenlignet med høyere oppløsning som er langt mer praktisk.

Lenke til kommentar

De forskjellige variantene blir da

24" eller 27"

60, 75, 120, 144Hz (eller høyere)

TN, IPS, VA panel (TN liker jeg ikke)

1920x1080 eller 2560x1440

Freesync,  g-sync kompatible Freesync (som er det samme som Freesync?) eller g-sync (best men dyrt).

Personlig så ville jeg valgt 27", 2560x1440 og minst 75Hz. VA eller IPS skjerm. Freesync. Men kan ikke garantere at dette er rette valget for alle.

Jeg ville helst hatt både 2560x1440 og 144Hz, men om det ble for dyrt så ville jeg gått ned til 75Hz.

Og 2560x1440 passer bra på 27" for vanlig sitte avstand.

1920x1080 er greit nok for spill og film, men er litt lite for annen bruk (tekst og bilder).

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
andi_c skrev (1 time siden):

Denne har en død piksel i nedre høyre hjørne. Vil dette være merkbart under bruk? 

Om det er èn pixel, vil du ikke merke det så fremt du ikke ser nøye etter.

Er den nede i hjørne i tilegg, så vil du nok ikke se til den da sidesynet ikke vil kunne fange den opp. Spesielt under spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...