Gå til innhold

Felles lån eller separat lån?


Anbefalte innlegg

Hva er lurest av å ha felles lån eller separat lån? Skal kjøpe bolig med samboer. 

Jeg tjener mer enn samboer. Tjener ca. 150 000 mer per nå, men det er også mulig at jeg kommer også til å øke mer i lønn fremover. Jeg er den eneste med egenkapital, så jeg spytter inn ca. 800 000 i EK. Eierandelen blir ca. 60/40, men vi ønsker å betale likt på lånet.

Det frister med separat lån ettersom det gjør det enklere dersom arv skulle kommet inn i bildet, eller dersom en har lyst til å betale lånet raskere enn den andre. Samtidig blir det da dobbelt termingebyr.

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dokumenter tydeleg kven som legg penger inn i lånet, dvs at det går frem at du legg inn ein vesentlig sum i egenkapital, og korleis lånet blir betalt ned. Om det er ein tvist mellom dykk i framtida gjer det det enklare å etablere kven som eige kva.

Om ein av dykk går bort følger vel normale arveregler, og det vil ha lite eller intet å sei om du har eit eller to lån så lenge boligen er delvis eigd av begge. Eg anbefale å lesa opp meir nøyaktig korleis ting blir fordelt i det eventuelle tilfellet.

Eg forstår slikt at kun ein av dykk kan ta nytte av redusert skatt basert på renter, men les meir her. Termingebyret er vel ikkje store greiene, og er ikkje store pengene for å tydeleg dokumentere kven som betaler kva på lånet, men er du villig til å legga ein betydelig del av egenkapitalen din i hans lån? Elles vil han sei seg pent nødt til å betale meir pr mnd om det skal vera 60/40 eigarskap.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Kan legge til at jeg og samboer var i samme situasjon. Vi har ulik egenkapital, men ønsket å betale likt inn på lånet. Vi satt eierskap til 50/50, men skrev en samboerkontrakt på at jeg hadde tilført X kr egenkapital, at hun hadde tilført Y kr egenkapital, og at disse skulle trekkes ut først (m/markedsjustering) før resterende ble delt 50/50 ved et eventuelt salg/brudd.

Lenke til kommentar

Neste gang jeg deler lån med noen blir det to lån selv om det er dyrere.

Jeg har lært på den harde måten at kontrakter, avtaler og kvitteringer ikke betyr så mye når det kommer til stykket. Banken driter i dine vansker og det er håpløst å drive inn gjeld i Norge.

Folk blir sinnssyke når man skilles og når kontrakter og avtaler ikke fungerer som et vern så er det best å ikke blande inn the first place.

Lenke til kommentar

Tok lån sammens med min sammboer, selv om kun jeg satt på egenandel.

Skrev samboerkontrakt om at jeg har krav på all egenandelen ved salg, også betaler vi like mye hver i måneden på selve lånet.

Har en felles budsjettkonto som lånet trekkes fra, og begge overfører like mye til denne kontoen når vi får lønn. Fungere veldig bra for oss men kansje ikke alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...