Gå til innhold

Skatt, fordeling renter, Gift med partner uten lønn


Anbefalte innlegg

Er gift med kone uten inntekt.  

Huset (4mil) er fordelt 50/50 - så hun må betale formyeskatt på ca 800kr årlig

Jeg har litt penger i banken - står på mitt navn og dermed renteinntekter.

De må jeg skatte av .......

Er det noe vits å redusere de fra min skatteseddel og føre de opp på kona istedenfor?

Kan de da trekkes fra minstebeløp slik at vi som par sparer skatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ligninsveriden på boligen deres 4 millioner? Hvis ikke, vil vel ikke likningsverdien på en bolig til 4 millioner være litt over 1 million og gi hun formue på litt over 500k langt unner kravet for formueskatt på 1,5 millioner 2020?

 

Og dette antar hun er helt gjeldsfri.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

Jada, 4mil verdi dermed får hun 500.000 som formue og jeg dito.

Men som sagt lurer jeg på om det er noe vits at jeg tar mine ca 90.000kr i RENTEINNTEKT og skriver de over på henne som har "0" inntekt. Får jeg lavere skatt da / kan hun da benytte seg av minstefradraget? Eller er det fast sats på Renter?

Altså jeg: xxx.xxx kr inntekt plus 90.000kr renterintekter      vs kona "0" inntekt og "0" rent  slik det er nå

Eller lønner det seg å sette renter over til henne:

Jeg xxx.xxx kr inntekt    vs kona med 90.000 kr renteinntekt 

Får hun benyttet seg av minstefradrag da og vi samlet sparer skatt eller blir det hipp som happ?

Lenke til kommentar

I ett utdrag fra en artikkel fra nettavisen kan det se ut til at det kan lønne seg

 

Sitat

Kapitalinntekter og formue har ingen direkte virkning på reduksjonen. Men kapitalinntekter kan ha indirekte betydning for ektefeller. Hvis den ene ektefellen skal betale en lavere skatt enn 29.940 kroner (29.950 kroner i 2017), vil det lønne seg å føre kapitalinntekter på denne. I praksis vil kapitalinntektene være skattefrie inntil skatten blir 29.940 kroner.

 

Lenke til kommentar

ja, det var jo hele tanken min - og grunnen å gjøre det.

Men kollegen påstår slike inntekter blir beskattet med 22% - og da er det jo ingen vits.

Vel, få se om jeg får det til, så ser vi hva resultatet er ..... 22.000kr i restskatt å betale eller  .... ????

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...