Gå til innhold

Server med flest mulig PCI-spor etter "å, f...." øyeblikk


Anbefalte innlegg

Jeg våknet til en uvanlig stillhet på teknisk rom på hytta i dag morges. Slapp av, korona-politi! Hytta er i samme kommune som jeg bor i! ? Serveren sto stille. Serveren står ALDRI stille! Så den var død som ei sild. Jeg prøvde å kjøre den opp igjen, og den startet, kom et visst stykke og ga meg den koselige blåskjermen. Og det bare et par måneder etter at jeg brukte et par dager på å oppdatere greia til Server 2019!  Jeg drev litt minnesjonglering og prøvde med en annen SSD, men det hjalp ikke. Så tok jeg ut alle ekspansjonskort, nullet ut BIOS og etter det nekter den fullstendig å starte. Derav "å, faen..."

Dette er et Asus P10S-X-hovedkort, som fremdeles er i salg noen steder, med en Xeon E3 og 32 gig ram, som har kjørt virtualisering av diverse greier, blant annet hjemmeautomasjonen (så det var 23 grader i stua...). Jeg har egentlig ikke hatt noen problemer med den, og jeg har en identisk i huset i byen, som heller ikke skaper vansker. Eneste forskjell er at den i byen ble kjøpt året etter og har en litt nyere prosessor (som ikke støttes av Windows 7 og Server 2008).

Problemet er at Jeg trenger minst seks utvidelsesspor, hvor av helst fire standard PCI, for jeg kjører lyd i alle rom (12 soner) ved hjelp av en bunke Sound Blaster Audigy-kort med kX-drivere. Jeg har lagret opp en bunke Audigy-kort for aldri å slippe opp, men uten server å bruke dem i, blir de jo litt håpløst. Jeg kan kjøpe PCI-E-lydkort, og da må kortet ha minst 6 PCI-E-spor, ett 16 til skjermkortet (serveren brukes også som HDPC for hovedsoverommet), og fem til lydkortene og et Intel server-LAN med fire porter. To porter holder ikke.

 

Så bør jeg bare kjøpe meg et nytt av det opprinnelige, fire år gamle hovedkortet, med minne og prosessor som står til, eller fins det et eller annet nyere som faktisk kan oppfylle kravene mine til utvidelsesspor, ikke koster en formue og er en faktisk oppgradering?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@sedsberg Alternativet er jo å ha en egen boks til de greiene. Og det funker hvis det er ekstern kabel, som på det nederste. Hvor fant du et bildet? Jeg har prøvd å google etter PCI Express to 4xpci med forskjellige ordlyder, men jeg fant ikke det riktige.

 

Jeg fant noe tilsvarende fra Startech, med boks. Men den kostet 4500 kroner, og det blir litt vel drastisk. ;)

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Takk, fant den. Men som du sier, er det ikke noe å finne på forhandlere. Jeg kan jo prøve å sende E-post til dem, men det spørs om de klarer å lese det bak alle munnbindene og vernebrillene... ?

Snedig at den kan fås med standard 20-pins DP-kabel! Da er det jo bare avhengig av signalstyrken hvor langt det rekker. Jeg får prøve å maile.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Så langt har jeg vel funnet ut at prosessoren bør være noe sånt som Intel Xeon Silver 4210, med Socket 3647. Og da faller jo selvsagt PCI-slottene bort. Så da blir det å finne noe med 1 PCI-e 16x, og så nok av de mindre til å dekke fem kort.Da står jeg igjen med Supermicro X11SPL-F. Men jeg har ingen som helst erfaring med det merket. En annen ting er at jeg må ha muligheten for tradisjonell oppstart (altså ikke bare UEFI, men legacy), og det vet jeg jo ikke om det kortet støtter. Er det noen som leser dette og har noen erfaring med Supermicro?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Så langt har jeg vel funnet ut at prosessoren bør være noe sånt som Intel Xeon Silver 4210, med Socket 3647. Og da faller jo selvsagt PCI-slottene bort. Så da blir det å finne noe med 1 PCI-e 16x, og så nok av de mindre til å dekke fem kort.Da står jeg igjen med Supermicro X11SPL-F. Men jeg har ingen som helst erfaring med det merket. En annen ting er at jeg må ha muligheten for tradisjonell boting (altså ikke bare UEFI, men legacy), og det vet jeg jo ikke om det kortet støtter. Er det noen som leser dette og har noen erfaring med Supermicro?

 

Edit: Jeg har søkt og finner egentlig mye godord om Supermicro, så jeg tror det er verd å prøve. Og til slutt trenger jeg jo 64 gig RAM, fordi jeg alltid overdriver med RAM og alltid klarer å finne nok virtuelle maskiner til nesten å fylle det. Særlig siden jeg skal migrere alle mine VM-er fra Windows 7 til Windows 10 når jeg har fått inn denne serveren. Så da blir det nok Crucial DDR4 2666MHz ECC 64GB. Da blir det til sammen...MYE! ;) Men det burde holde noen år med det oppsettet. Og i bruksanvisningen til Supermicro-kortet sto det at det støtter "legacy boot". Så da bør egentlig alt være klart...bortsett fra atpåsken kommer i veien, selvsagt! ;)

Lenke til kommentar

Og dermed var det gjort. ?Fruen krevde heldigvis ikke ny sofa eller noe sånt da hun hørte prisen på greiene (18 000 med Sound Blaster-kortene, som Komplett hadde billigere), men det kommer nok... Jeg lurer bare litt på hvordan CDON skal få sendt meg klimakompensasjonen, og om de klimakompenserer den sendingen! ?image.thumb.png.daf7aae1e888610d6de0764791210358.png

Lenke til kommentar

Og som vanlig klarte jeg å bestille én ting feil, med ikke-ECC-mine. ? Fordelen ved å handle Computersalg på CDON, var at det var veldig lett å slette den linjen og så bare bestille på nytt med riktig minne. Jeg valgte ellers CDON fordi de som en av få støtter Amex. Man må jo få noen flybonuspoeng å bruke når koronafengslets tid er over! ;)

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...