Gå til innhold

ANMELDELSE: Final Fantasy VII Remake


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit nok at dette er en remake av et spill fra 1997, så det er vel min egen feil at jeg ikke har fått det med meg. Men synes det er litt unødvendig å legge til en såppas stor spoiler i en anmeldelse i et spill som kommer senere. En remake er laget for eldre og nye spillere.

Sitat
Eg veit kva som kjem

Du Ja..

Endret av Nazomi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gleder meg skikkelig til fredagen nå, forhåndskjøpte spillet direkte på PS Store etter at jeg fullførte demoen.

Jeg kan forstå at det er mange som syns det er en dårlig avgjørelse å gjøre spillet episodisk men jeg tror det hadde strukket grensene på hva som er mulig å skulle lage en remake på dette nivået av kvalitet for hele spillet i ett prosjekt.

Det hadde vært mye mer utfordrende å satse så mye ressurser på prosjektet og utviklingen hadde tatt enormt lang tid.

 

Forestiller meg også at størstedelen av de tekniske utfordringene er løst i denne første episoden slik at det vil være mindre ressurser som kreves for de neste delene av spillet i samme engine. Jeg er ganske sikker på at jeg får det jeg vil ha i denne episoden og jeg håper vi får informasjon om når neste episode kan forventes relativt snart. Det er jo godt mulig neste blir på PS5 for den saks skyld, som er spennende og velkomment for min del.

Lenke til kommentar

Final Fantasy 7 har betydd mer for meg enn noe annet spill. Jeg ble mindblown tilbake i 1997 da broren min, til min store skuffelse kjøpte FF7 istedet for 2 platinum-spill (Tombi og Porsche Challenge). 

Jeg hadde aldri spilt noe lignende og trodde spill skulle være plattform-basert, eller doom eller mortal kombat. 
Little did I know hva jeg hadde i vente. Jeg satt låst fast til skjermen i månedsvis, helt mesmerized av storyen og strukturen på spillet. 

Nå, 25 år seinere spiller jeg part 1 av remaken og er nå rundt chapter 14. Så langt må jeg si meg 100% enig i anmelderen
Dette er et love-letter til originalen, og det er tydelig at det er deler som er med her som ikke ble med i originalen. Faktisk vil jeg strekke meg så langt til å si at alt som er direkte fra originalen eller har en form for opprinnelse fra originalen er bedre enn originalen. 

Det som derimot IKKE er bra er enkelte deler som er strekt ut, kun for å dra ut tid. Dette er virkelig ikke bra altså.
Jeg har ikke så mye imot side quests, de er greie nok. Og jeg la ikke merke til noe ekstraordinært jeg mislikte før en sekvens som i originalen er én screen, mellom sektor 7 og playground - påvei til wall market.

Direkte sitat, meg - "Neeeeei?!!?!"

Det føltes som FF13 all over again, klubb-musikk i FF7? What. Hvorfor ødelegge den fantastiske musikken som opprinnelig ble brukt i wall market, med club-piss? Jeg bare kom meg kjapt gjennom den sekvensen og tilga spillet ganske umiddelbart når storyen kom på gli igjen.

Mer positive ting: Alle karakterer fra originalen er knallbra! Turks, good lord de er bra. Jeg hadde ikke trodd av karakterene fra Avalanche kunne bli fleshed out så bra, men de er også skikkelig bra. Enkelte nye characters er pretty good too, Johnny, som var med i originalen, men mye materiale ble kuttet, han er så direkte tatt fra de originale notatene at det gjør meg skikkelig glad. Til og med animasjonene når han løper er on-par!

Final note: Stort sett alt som var med i originalen, eller er tatt direkte fra originalen er føkkings great. Alt som er brukt som fyllmasse er IKKE great, faktisk langt fra. Men det faller likevel ikke så lavt at det havner lavere enn det beste FF15 har å by på. Det gir det litt kontekst kanskje. For jeg likte FF15. Det er bare at FF7 er så mye bedre at kontrasten mellom bra og dårlig blir så sterk. 

Når alle delene av remaken er lansert og kommer til PC så kommer det nok garantert modder som fjerner all fyllmasse, hopefully. Så vi får 1 lang story som faktisk er shit good. 

Endret av Kenny Bones
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

jeg er ikke uenig, men det har jo vært kjent i lang tid (år?!) at det ble episoder så jeg har kommet litt over det. 

har blitt nevnt flere ganger i ff tråden at det blir spennende å se hvordan de skal dele opp spillet videre og om de skal fortsette legge til like mye gjennom hele spillet. Kan jo fort bli 8 deler og ta 16 år før man har "hele" spillet. 

Lenke til kommentar

Problemet mitt med spillet: Kan inneholde spoilers. så ikke åpne med mindre du har spillt spillet.

Spoiler

er nok ikke utfallet, men heller hvordan de gikk frem og uttalte seg før spillet ble sluppet. Er jo ikke en remake, er en sequel. Final Kingdom hearts: timetravel boogaloo.

Hadde jeg kjøpt spillet selv om jeg visste det? Ja.

Føler jeg meg lurt? Ja.

Er vel derfor jeg bryr meg også. Fordi jeg føler meg lurt.. Uten å snakke om slutten så er det et solid spill. Litt mye padding enkelte steder og det føles litt rusha, men jeg koste meg som faen. Når man får løpe rundt som barret med big bertha på armen. oh lawd. Det var artig!

 

Endret av Høvding Angry Butter Kek
Lenke til kommentar

Nostalgi som faen! Spilte dette spillet på min PS1 når det kom ut, og har godt over 150-200 timer. Jeg grindet virkelig spillet fordi jeg elsket det så mye. Var så stor betydning for barndommen min. Jeg kjøpte såklart spillet som fysisk kopi og har ikke mottatt det ennå, men tror jeg skal kjøpe spillet på ps store heller for orker ikke å vente men jeg har et par spørsmål til dere om dere kan svare meg uten å kanskje røpe noen spoilere takk.

1. Kan man grinde spillet og komme opp i level når du går og løper rundt hvor det er fiender? Eller det veldig story basert at man ikke får gått i kamper så mye man vil?

2. Når du kjøper eller får nye våpen som feks sverd til Cloud, ser du det nye våpenet på ryggen hans da?

3. Hvor mange timer varer dette spillet sånn ca hvis man gjør sidequest også?

4. Spillet er jo episodisk sant? Når man har kjøpt spillet så vil episodene bare komme på spillet automatisk innen måneder eller år? Ikke fortell meg at man må kjøpe et nytt spill eller episode for samme pris?

Lenke til kommentar

Uenig. I mine øyne er dette tvert om en forbedring av originalen, som i de 6 første timene rushet seg gjennom den ikoniske Midgar lokasjonen. Remake gir også karakterene litt mer dimensjon og ikke de utdaterte karikaturene som ble representert i 1997. Make no mistake. Midgar fortjener et helt spill, og det har Square E virkelig levert her. Ikke la dere lure av anmeldelsen her hvis dere er på gjerdet ennå.

 

Er mer enig i anmeldelsen her:

https://games.avclub.com/the-final-fantasy-vii-remake-s-storytelling-blows-the-o-1842768178

Denne anmelderen kan ta seg en diger Choco-bolle. ?

Nå er det hard mode som står for tur!

Lenke til kommentar
New77Era skrev (9 timer siden):

Nostalgi som faen! Spilte dette spillet på min PS1 når det kom ut, og har godt over 150-200 timer. Jeg grindet virkelig spillet fordi jeg elsket det så mye. Var så stor betydning for barndommen min. Jeg kjøpte såklart spillet som fysisk kopi og har ikke mottatt det ennå, men tror jeg skal kjøpe spillet på ps store heller for orker ikke å vente men jeg har et par spørsmål til dere om dere kan svare meg uten å kanskje røpe noen spoilere takk.

1. Kan man grinde spillet og komme opp i level når du går og løper rundt hvor det er fiender? Eller det veldig story basert at man ikke får gått i kamper så mye man vil?

2. Når du kjøper eller får nye våpen som feks sverd til Cloud, ser du det nye våpenet på ryggen hans da?

3. Hvor mange timer varer dette spillet sånn ca hvis man gjør sidequest også?

4. Spillet er jo episodisk sant? Når man har kjøpt spillet så vil episodene bare komme på spillet automatisk innen måneder eller år? Ikke fortell meg at man må kjøpe et nytt spill eller episode for samme pris?

1. Jeg testa det ikke så mye, men jeg minns å huske at du kan grinde innen for visse rammer. Don't quote me on this, just trying to help :)

2. Ja, det nye våpnet blir vist på cloud, også for Tifa, Barret og Aerith blir de equipa våpna vist. 

3. Jeg gjorde sidequest og fight sim og vr battles. Min første playthrough var på normal og varte i 39 timer ca.

4. Hver episode meg bekjent er regna som 1 fullverdig spill. Skal du ha del 2 eller episode 2 må du nok forvente å punge ut for et helt nytt spill. 

Håper dette svarte på noen av spørsmålene dine :)

ockallis skrev (6 timer siden):

Uenig. I mine øyne er dette tvert om en forbedring av originalen, som i de 6 første timene rushet seg gjennom den ikoniske Midgar lokasjonen. Remake gir også karakterene litt mer dimensjon og ikke de utdaterte karikaturene som ble representert i 1997. Make no mistake. Midgar fortjener et helt spill, og det har Square E virkelig levert her. Ikke la dere lure av anmeldelsen her hvis dere er på gjerdet ennå.

 

Er mer enig i anmeldelsen her:

https://games.avclub.com/the-final-fantasy-vii-remake-s-storytelling-blows-the-o-1842768178

Denne anmelderen kan ta seg en diger Choco-bolle. ?

Nå er det hard mode som står for tur!

Et solid spill ja, men

Spoiler

det er ikke en remake. Det er en etterfølger. Time travel spehi boii bogaloo. Jeg liker at de har gjort det. Musikken, grafikken osv digga alt det, men jeg ble solgt en remake, men fikk noe annet. Tok meg 39 timer å komme meg igjennom og ønsker meg mer. Håper det de nå begir seg ut på er like bra eller bedre, men jeg føler med alle som føler seg litt snytt. Jeg også følte meg også litt snytt siden det ikke er en remake, og mye av det man muligens forventa å se i del 2 er nå veldig opp i lufta. Står jo på slutten at det som kommer nå er en UKJENT fortsettelse så det er nok mange som er litt skuffa ja. Kan ikke gjøre noe annet enn å vente på del 2 og ta det derfra :) Håper det blir gudd shit :D!

 

Lenke til kommentar

Final Fantasy VII er mitt favorittspill gjennom tidene og har lenge sett frem til denne "Remaken", til tross for verdens største fallhøyde. Greide Square Enix å innfri? Bare delvis, og jeg er helt enig med anmelderen.

Mye er helt fantastisk, men noe er også så helt malplassert at jeg ikke skjønner hva SE tenkte på da dem trodde at dette var en genistrek.

For å oppsumere:

**SPOILERS**

Bra:
- Grafikken er helt nydelig.
- Karakterene høres ut og snakker akkurat som jeg forestilte meg da jeg spilte originalen for over 20 år siden. Spesielt Barret og Aeris er fantastiske. Gode stemmeskuespillere.
- Kampsystemet fungerer bra som en videreutvikling og hybrid av ATB i møte med real time.
- Første bombeoppdraget, Wall Market og klatringen samt første del av Shinra HQ er like fantastisk som det fortjener å være.
- Trioen med Madam M, Andrea Rhodea og Chocobo-mannen fungerte godt som nye karakterer.

Dårlig:
-  Unødvendige sidehistorier. Spesielt oppdraget hvor man skal stjele sprengstoff fra Shinra og ender opp med timesvis lang historie om familien til Jesse og man blir introdusert til spillets døveste "skurk".

- Kjedelige side-quests (fks finne katter, unger og ingredienser).

- Hvordan historien drukner i gameplay og endeløse korridorer.
I originalen hvor man havner i kloakken etter å ha besøkt Don Corneo til man er ferdig med tog-kirkegården går det kanskje 15-minutter. Det hele i en kamp med klokka for å rekke å redde Sektor 7 i en episk kamp mellom Avalanche og Shinra. I remaken drar dette ut i timer hvor man går og går og må løse kjedelige puzzles for å komme seg videre. Legg og til at utviklerne vil at vi skal bry oss og synes synd på noen spøkelser av barn på tog-kirkegården. Det hele bruker karakterene tid på, mens hele sektoren er i ferd med å bli pulverisert. Det samme gjelder Aeris som bruker flere minuter på kontaktetablering med Marlene når sektoren kan slutte å eksistere når som helst. Noen vil kanskje kalle dette flisespikkeri, men jeg holdt på å irritere meg grønn.

Jakten på Don Corneo i kloakken var og fullstendig unødvendig og uengasjerende.

- Nye elementer med historien. Noen som har forstått hva greien med "spøkelse"-svermen var? 
I originalen fikk man se brutaliteten til Shinra da Avalanche ble utslettet og Jesse, Wedge og Biggs døde. Men i remaken ser det ut til at både Biggs og Wedge overlevde. Man prøver også å sminke over det faktum at Avalanche er en terror-organisasjon og gjøre dem "snille" som fks at bomben til Jesse aldri skulle være så kraftig at hele reaktoren kunne gå i lufta. Dette var aldri tilfellet i originalen. I originalen sa til og med Barret at den neste eksplosjonen skulle bli enda større.

- Sephiroth: 
Det tok selvsagt ikke mer enn en time ut i remaken før utviklerne ikke greide å holde seg mer og måtte presentere Sephiroth. Jeg digget hvordan Sephiroth fikk en større og større rolle utover i originalen og hvordan hans trussel mot verden sakte ble bygget opp. Men her går Square Enix bananas og avslutter spillet med ett smell med runking til One Winged Angel-tematikken kombinert med en slåsskamp mot ett Weapon-lignende vesen (som ingen vet hva er?) høyt over Midgar. Square har selvsagt fått med seg at fansen digger Sephiroth, og (som anmelder er inne på) tror tydeligvis at mer er bedre, men ender med å drukne oss i stedet.

- Avslutningen:
Er det noen som skjønte den?


Denne kommentaren fra anmeldelsen oppsummerer det hele ganske greit.
"Det einaste eg er heilt sikker på er at eg er frykteleg skuffa. Eg er skuffa over at Square Enix såg seg nøydde til å ta det som burda ha vore ei enkel historie om å kjempe mot overmakta før ein rømmer åstaden, og gjere den om til metafysisk skvip som skal eskalerast i det endelause heilt til du sit igjen som eit forvirra nek og lurer på korleis i alle dagar historia skal halde fram etter dette".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg er redd for er hvordan dem skal få hele spillet her innenfor 3 episoder. Jeg regner med de kommer til å forkaste verdenskartet og heller kjøre på med mye mer lineært gameplay opp mot Sephiroth. Mye av det magiske med FFVII var når du hadde brukt mye tid i Midgar, du stod på kanten og tittet utenom byen og tenkte spillet var ferdig. Men da startet alt, verdenskartet ble introdusert og man så Midgar var bare en by av maaaaange. 

Og en annen ting, episode 2 skal visstnok komme på PS5 så hvordan skal dem håndtere RPG elementene. Mye av morroa var jo også å bygge opp karakterne men hvis vi må starte på nytt for hver episode så kan bli rart og kjedelig. Krysser fingrene for at vi faktisk får hele spillet tilslutt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...