Gå til innhold

Gripe inn eller ikke Del 2


Taurean

Anbefalte innlegg

Lagde denne tråden for lenge siden:


For en stund siden skjedde det en ny situasjon.

Satt på bussen her i byen, rett bak de setene som det er 4 av på her side, med 2 og 2 som står mot hverandre. Disse setene er mest beregnet på eldre og funksjonshemmede, men så klart bruker hvem som helst dem når de ikke er noen av disse som tilsynelatende trenger dem. Dette er heller ikke poenget.

Henger skilt på veggen rett ved disse setene hvor det står "Vennligst ikke sitt med skoene i setene".

Det satt to ungdomsgutter ved siden av hverandre i den venstre delen av disse setene. Den éne gutten satt og regelret -gned- den éne skoen inn i setet på andre siden. De prata om bare bøll og tull, selv jeg på den alderen sa ikke så mye stygge ting. Det gikk i "lang pikk" og "knulle" og masse sånt tull som jeg ikke en gang gidder å prøve å huske.

Uansett, jeg var like ved å spørre den éne veldig pent om han ikke kunne være så snill å ikke ha skoen i setet, for da får andre folk dritt og skitt på buksene sine. Gikk mange runder med meg selv, så jeg kom eventuelt frem til at det burde egentlig være buss-sjåførens ansvar. Jeg vet ikke om han så det i det hele tatt, men det så ut som han burde ha sett det.

Ut fra hvordan disse gutta oppførte seg og hva de prata om, anslo jeg med 90% sannsynlighet at de ville vært aggressive og frekke tilbake, selv om jeg hadde vært høflig. Og hva skulle jeg da gjort? Hvis det hadde eskalért, og de hadde angrepet meg, så måtte jeg jo ha forsvart meg, og da hadde -jeg- blitt anmeldt for mishandling av yngre?

Dette var også i perioden hvor corona-viruset var slått i full effekt, så det var ikke mulig å gå frem til sjåføren for å si fra. Og man skulle liksom holde litt avstand til folk.

Så her var det igjen mange nyanser som surra rundt i huet mitt og lurer på hva andre ville gjort?

Jeg har jo dårlig samvittighet, for det er jo unge gutter som burde blitt disiplinert og hadde kanskje hatt godt av å bli fortalt rett og galt på en vennlig måte. Men det blir vanskelig når de har sånn aggressiv oppførsel og ting har sannsynlighet for å eskalére. Man skal jo unngå håndgemeng så langt som mulig.

Samtidig har jeg et annet syn på det. Det kan jo hende at dette var barnevernsungdom som hadde det vanskelig nok fra før og ikke trengte noe mer tilsnakk i livet sitt, og at dette med skitt på setet bare er noe samfunnet må tåle som en bieffekt av andre voksne menneskers irrasjonelle og uansvarlige adferd. Så ved å se det i en større sammenheng, så er det lite verdt å risikere håndgemeng og eskaléring for litt skitt på setet.

Igjen, vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest c92cd...f07

Tja, mye kommer nok an på personen som sier ifra. Jeg er 2m høy og 100kg og passe bred, og kan fort bli sint og heve stemmen. Har sagt ifra veldig godt til folk på stillevognen før, eller rett og slett bedt folk unnskylde seg mot meg eller andre om de bare sniker eller dytter seg forbi andre osv, uten å noen gang ha fått et eneste ord tilbake.. 

Anonymous poster hash: c92cd...f07

Lenke til kommentar
V-by skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke det hadde hatt noe for seg, hadde du sagt ifra ville det bare blitt deg de hadde pratet dritt om.

Jeg hadde ikke brydd meg så mye om dét egentlig. De virket bare så aggressive og ustyrlige og jeg ville ikke risikere håndgemeng... fra da blir jo jeg den som er skyldig, siden de var mindreårige. Det er jo kameraer på bussene også.

Gjest c92cd...f07 skrev (2 timer siden):

Tja, mye kommer nok an på personen som sier ifra. Jeg er 2m høy og 100kg og passe bred, og kan fort bli sint og heve stemmen. Har sagt ifra veldig godt til folk på stillevognen før, eller rett og slett bedt folk unnskylde seg mot meg eller andre om de bare sniker eller dytter seg forbi andre osv, uten å noen gang ha fått et eneste ord tilbake.. 

Anonymous poster hash: c92cd...f07

Greit nok det. Men én dag møter du en som ikke bryr seg, som kanskje har kniv eller noe verre. Så jeg håper du tenker gjennom hvordan du prater til folk og ser an situasjonen litt.

Hvis du leste den første tråden jeg lagde, så var det ei jente som satt bak den fyren som prata høyt i telefonen, som sa fra. Han bare snudde hodet og sa "HYSJ" med -høy- stemme ... så han ville ikke hatt respekt for noen som helst. Og som jeg skrev; Han beklaget seg til ho etterpå (så det ut som), men så tok han opp telefonen IGJEN og fortsatte å prate høyt! Så han må ha vært en mental case av de skjeldne. Jeg burde ha gått frem og sagt fra til kontrolløren.

Lenke til kommentar

Når man ferdes blant andre folk da har alle et egen ansvar, uansett hvordan man prater, er på, hvordan man ser ut, osv. I dagens samfunn, reagerer folk på det meste nå for tiden. Det er skremmende.

Og tenker ikke på hva den personen sliter med, kan være at h*n er hørselshemmet, blind, sliter mentalt, osv.

Etter egen erfaring, virker det sånn om at det blir bare mer og mer folk som gir f'en i andre. Det er trist utvikling.

Det viktigste er å si i fra på en vennlig måte. Og håper på at motparteren er vennlig og respektfull tilbake.

Endret av TheDarkSapling - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Miri skrev (5 timer siden):

Her utelater du en vesentlig opplysning: Hvilken kulturbakgrunn hadde drittungene? For det er klart, du angriper situasjonen annerledes om det er snakk om importvare fra voldskulturer. Selv politiet gjør det.

Ellers bærer historien din preg av at du forsøker å rasjonalisere overfor deg selv at du ikke grep inn. Du var ikke tøff nok, så enkelt er det. Og noen ganger er det kanskje det beste.

Men var det ikke egentlig bussjåførens ansvar ...? Tenker du slik også når du ser søppel på bakken, at det er noen som har som jobb å plukke det opp? Selvsagt er det (også) ditt ansvar, og årsaken til at du føler som du gjør i ettertid, er at du sviktet når du skulle ha stått opp for dine verdier.

De var Norske, så langt jeg klarte å se og tyde. Du har nok rett i det, men jeg ville tenkt de samme tankene om det var utlendinger som gned skoen inn i setet. Ville vurdert å reagere på samme måte. Når det kommer til prinsipp, gjør jeg ikke forskjell på noen.

Jeg vil heller si at jeg ser meg selv som tøff som -ikke- grep inn. Som jeg skrev: De kan ha vært barnevernsunger som bare har hatt det tøft hele livet. Så kanskje de ikke trengte mer disiplinprat. Les punktet jeg skrev om dette i den siste posten, nøye.

Gjør du? Går du rundt og plukker opp hver eneste søppelbit du ser på bakken? Når du ser de tusenvis av søppelartiklene ved veikanten, stopper du bilen, går ut og bruker hele arbeidsuka di på å plukke det opp og kjøre det til søppeldynga? Tenkte meg ikke det, nei.

Du må være forsiktig så du ikke står i fare for å stå i selvmotsigelse, før du dømmer.

 

TheDarkSapling - SCM skrev (5 timer siden):

Når man ferdes blant andre folk da har alle et egen ansvar, uansett hvordan man prater, er på, hvordan man ser ut, osv. I dagens samfunn, reagerer folk på det meste nå for tiden. Det er skremmende.

Og tenker ikke på hva den personen sliter med, kan være at h*n er hørselshemmet, blind, sliter mentalt, osv.

Etter egen erfaring, virker det sånn om at det blir bare mer og mer folk som gir f'en i andre. Det er trist utvikling.

Det viktigste er å si i fra på en vennlig måte. Og håper på at motparteren er vennlig og respektfull tilbake.

Hva mente du med det første poenget?

Til det siste du skriver, joda, men anbefaler å se Mot i brøstet-episode som heter Slående argumenter ^^

Lenke til kommentar

Jeg hadde en post for lenge siden angående ens ansvar til å irettesette slike mennesker i offentlighet. Jeg mener at de av oss som er litt rørslige og kan fremstå som autoriteter (eller truende om du vil) har et visst ansvar til å bruke dette for å hjelpe andre.

Jeg konfronterer ungdommer som oppfører seg ufint mot andre. Ja, de tøffere seg og prøver å spare ansikt, men stort sett vil de regulere oppførselen sin selv om de vil skifte litt fokus til å prøve å håne deg. Vi, som voksne, forstår at de bare preiker piss. Alle voksne rundt setter pris på det og vennene deres vet godt at du hadde grisebanket den det gjelder om det hadde gått til det skrittet, men ingen sier det høyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde en post for lenge siden angående ens ansvar til å irettesette slike mennesker i offentlighet. Jeg mener at de av oss som er litt rørslige og kan fremstå som autoriteter (eller truende om du vil) har et visst ansvar til å bruke dette for å hjelpe andre.

Jeg konfronterer ungdommer som oppfører seg ufint mot andre. Ja, de tøffere seg og prøver å spare ansikt, men stort sett vil de regulere oppførselen sin selv om de vil skifte litt fokus til å prøve å håne deg. Vi, som voksne, forstår at de bare preiker piss. Alle voksne rundt setter pris på det og vennene deres vet godt at du hadde grisebanket den det gjelder om det hadde gått til det skrittet, men ingen sier det høyt.

Ikke alltid det, kanskje noen har kniv, kanskje noen har en psykopatisk storebror som kjenner deg igjen på byen. Man vet aldri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...