Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuge med silikon selv?


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal selge bolig og fikser noe småtteri. Nå er det en liten jobb igjen med noen plater og fuging med silikon. Er dette noe som er lett å få til selv eller bør jeg forsøke å finne noen som kan det? Nærmer seg besøk av takstmann, så litt nervøs for å fucke det opp selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fuging er som regel en av de mer takknemlige oppgavene. Med mindre du kliner utover alt og griser noe voldsomt så går det stort sett bra med minimalt rom for å feile voldsomt. Er du redd for å søle kan du maskere (teipe) på begge sider av fugen og dra av slik at det blir en fin og rett linje etterpå uten gris.

Sjekk youtube, der finner du sikkert mye inspirasjon.

Lenke til kommentar

Hvis det er silikon i flishjørner vi snakker om, så lærte jeg at den skal være skrå, ikke konkav, som den blir når du bruker den avrundede delen på det gummiverktøyet.

Vi brukte trepinner, som vi ofte slipte på sandpapir eller skjærte med gjerdesag, så den holdt seg skarp. Da får du en trekantet fuge.

Min erfaring var at bruk av teip bare sinker arbeidet voldsomt, og det blir like mye søl.

1) Tørk av hjørnene med papir. Ordne deg en sprayflaske med en jevn og innstillbar spray. Ha i en god del oppvasksåpe og bland med vann, 20%såpe/80%vann funker bra, såvidt jeg husker.

2) Kutt av plasthylsen litt skrå, åpningen må være passe stor, ca 8-10 mm. Legg på i gulv/veggfugen først. Legg på en passelig tykk mengde hele veien, én vegg om gangen, og gjerne 20 cm forbi til neste vegg.

3) Spray på godt med såpevann ca 1-2 meter bortover. Skjær av i en direkte vinkel med trepinner, stopp når det blir mye avskjær og fjern avskjæret, legg det på en pappbit. Når du har gjort den delen, ta såpevann på fingeren, og dra lett over fugen så den blir kompakt og får en glatt overflate.

4) Fortsett sånn hele veien rundt rommet. Når du er ferdig med gulv/veggfugene, så kan du sette på godt med lys, og inspisére at det ikke ligger igjen fugerester på veggen ved siden av fugen, og også skjære av eventuelle feilpartier med en bred trepinne. Husk å fukt trepinnen i enden. Bruk finger etter skjærejobb igjen.

Trepinnene bør helst ligge i såpevann konstant, men skal du ha dem ut, skyll grundig med vann og tørk skikkelig med et håndkle. Ellers kan de tørke og bli sprø, da blir de fort ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...