Gå til innhold

Mount & Blade II: Bannerlord - Tips og triks


Anbefalte innlegg

Mount-Blade-II-Bannerlord-600x339.jpg

Mount & Blade II: Bannerlord

Sitat

Mount & Blade II: Bannerlord is an action role-playing game with strategy elements. The fundamental gameplay premise is the same as previous entries in the series: the player builds up a party of soldiers and performs quests on an overhead campaign map, with battles being played out on battlefields that allow the player to personally engage in combat alongside their troops. Bannerlord, however, includes significant improvements to numerous elements of gameplay.

Sieges in Bannerlord are intended to be more strategic than they were in Warband. The player may construct a variety of different siege engines and strategically position them before the battle begins in order to target certain sections of the enemy fortifications. On the overhead campaign map, the player can choose to bombard the walls, possibly creating breaches that can be used once the battle begins. To discourage prolonged bombardments on the battle map, only the merlons, gatehouses, and siege engines will be destructible during the actual battle. The design of the defending castles and cities is intended to be biased in favor of the defenders; for example, murder holes are often located at key chokepoints, allowing the defenders to slaughter large numbers of the attackers before they can breach the gates.

Bannerlord will feature numerous improvements to the relationships between characters. The player will be able to use a more advanced dialogue system to try to persuade non-player characters to do things that they want. While conversing with a character, the player will need to fill up a progress bar by successfully pushing their arguments; if the bar is filled, the character will give in to the player. If the character does not give in to charm alone, the player can employ the game's bartering system to try to bribe the character; this system is also used for regular transactions between the player and merchants. If the player repeatedly fails to persuade the character, a deal may become impossible and the relationship between them may be negatively affected. The persuasion system can also be used to court and marry characters. While Warband allowed characters to marry, the player may also have children with their spouse in Bannerlord. If the player character dies, one of their children can inherit their soldiers and fiefs and become the new player character.

Bannerlord, like Warband, will have a multiplayer component that allows players to engage in combat with each other across a variety of maps and gamemodes. As in Warband, the multiplayer of Bannerlord will be restricted to battles and is separate from the campaign, although the developers have expressed interest in adding multiplayer to the campaign through post-release downloadable content. Bannerlord utilizes a class system that allows players to choose what type of soldier they want to play as. Classes are divided into three categories: infantry, ranged, and cavalry. Each class has positive and negative elements that are influenced by the positive and negative elements of their faction in general. Players select classes using a point system, which replaces the money system of Warband.

 

Tips of triks

Bannerlord er et spill med mange funksjoner som ikke er så godt beskrevet i spillet. Det er derfor greit å samle nyttig informasjon et sted, som er grunnen til at jeg startet denne tråden. Etter å ha spilt det i en del timer, er jeg forbløffet over alle mulighetene man har. Jeg tror heller jeg aldri har spilt et spill som forandrer seg så mye fra begynnelsen av spillet og til selve endgame. Man går fra å jakte fredløse som kaster stein etter deg, til å danne et kongerike man kan erobre verden med! Men det er en lang vei til toppen, og her er de beste tipsene og triksene jeg har samlet opp så langt!

PS: Jeg bruker mange engelske ord slik at de har samme navn som i selve spillet.

  • Det tar lang tid å levle opp skills, så det er en fordel å fokusere på få skills (spesielt våpenskills) i begynnelsen slik at de øker raskere.
  • Dobbeltrykk på W-tasten (fremover) på hesteryggen for å galoppere direkte fra stillestående.
  • Dobbeltrykk på S-tasten (bakover) på hesteryggen for å stoppe umiddelbart.
  • For å få hesten til å gå sidelengs (strafe), hold nede E-tasten (kick/shield bash) rett etter at du har trykken A-tasten (venstre) eller D-tasten (høyre).
  • Hold nede Alt-tasten for å se navn på steder og personer i byene, eller informasjon om soldatene på slagmarken.
  • Hold musepekeren over fiender på kartet for å får informasjon om type styrker, antall, hvor de er på vei, og ikke minst hastigheten. Du kan sammenligne hastigheten med din egen hastighet (utvid panelet nede til høyre) for å se om du kan ta de igjen eller ikke.
  • Hastigheten din er avhengig av hvor mange og raske hester du har, hvor mange fanger du har, og hvor mye utstyr du har med deg. Unngå trege esler, hester og kameler.
  • Det er en god idé å delta i turneringer i begynnelsen av spill siden premiene ofte er gode, og man kan selge de for masse penger.
  • Å jakte looters og etterhvert banditter er en nyttig måte å skaffe seg midler tidlig i spillet. Vær varsom før du angriper og se om de har mange ranged units (bueskyttere etc.). I så fall anbefales det at du bruker shield wall formasjon, og advance, ikke charge. Looters dreper ikke soldatene dine, bare skader de, hvis du bruker 'Send soldiers' (simulation/auto resolve) istedet for å delta i kampen selv. Dette er en bra måte å oppgradere soldatene dine på.
  • Prøv å hold deg til en region i begynnelsen og gjør oppdrag for folkene der. Jo mer folk liker deg, jo bedre soldater vil de selge deg.
  • Fanger kan selges til taverns, doneres til dungeons for innflytelse, eller rekrutteres inn i hæren din hvis de er med deg lenge nok.
  • Øverst på hvert panel når du er i inventory/barter el. er en 'mass transfer' knapp slik at du slipper å overføre eller selge hver enkelt gjenstand. Du kan først låse ting i inventory som du vil beholde ved å trykke på det lille hullet til høyre, og så trykk 'mass transfer' knappen for å selge alt det andre.
  • Ta med deg så mange companions som du kan siden disse kan brukes til å tjene penger (f.eks. caravans eller gjøre oppdrag) for deg mens du gjør andre ting. Sliter du med å klarere bandit camps, kan det være bedre å sende en companion og håndplukkede soldater.
  • Velg companions med ulike ferdigheter slik at du kan bruke de til å styre borgene dine, være scout for deg, eller heale deg fortere med medicine skills (velg relevant rolle i klanen din - surgeon eller scout).
  • Som klan level 1 kan du bli mercenary for en konge, som klan level 2 kan du bli vassal.
  • Tykk N-tasten for å åpne encyclopedia. Denne kan du bruke for å spore opp folk og steder, eller for å finne en ugift noble å gifte deg med.
  • Gifter du deg med en ugift noble, blir de en del av klanen din, samt at h*n har bra utstyr du kan selge eller bruke selv. H*n kan også gi deg arvinger ved å reise rundt i samme gruppe som deg. Jeg regner med at barna dine kan fungere som companions etterhvert som de vokser opp.
  • Du kan kjøpe workshops som gir deg faste inntekter. Finn en smed eller lignende i en by ved å vandre rundt og snakk med h*n. Bare pass på at råmaterialene de trenger er billig i den byen. Det er en fordel om en landsby tilhørende byen produserer relevante råvarer. For å få ned prisen, kan du alltids selge en drøss av det aktuelle råstoffet slik at det blir inflasjon i den aktuelle byen.
  • Du kan kjøpe billig og selge dyrt ved å reise fra by til by og finne ut hva prisene er de forskjellige stedene. Varer som er billigere enn ordinær pris har grønn farge på prisen, og det motsatte har rød. Pass på inflasjon hvis du selger for mye av gangen.
  • Du kan starte en caravan og sette en companion til å drive handel mellom to byer. Bortsett fra krig, er dette det mest lukrative jeg har funnet så langt.

 

Jeg kommer til å oppdatere denne posten hvis andre kommer med flere tips og triks senere i tråden.

Endret av Orwandel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt lille tips, som jeg fant på Rock Paper Shotgun for å mest mulig effektivisert workshops:

  • Sjekk hva landsbyene som tilhører byen produserer, og bygg en workshop utfra hva som produseres der. Merk: Det kom en patch som gjør at workshops kan tjene maks 200 om dagen.
    1. Clay: Pottery shop
    2. Cotton: Velvet weavery
    3. Flax: Linen weavery
    4. Grain: Brewery
    5. Grapes: Wine press
    6. Hardwood: Wood Workshop
    7. Iron Ore: Smithy
    8. Olives: Olive press
    9. Rawhide: Tannery
    10. Silver: Silversmith
    11. Wool: Wool weavery

Et par andre tips jeg har, som fungerer ganske greit for meg er:

  • Skaff caravans og companions så fort som mulig, koster ca 15 000 (maks?), og du sender da med 1 companion for å lede den. Og du får også 30 vakter/soldater som følger med. Det er en ganske grei passiv ekstra inntekt. Og så vidt jeg veit, så trenger du ikke å gå rundt og "barnepasse" den, den klarer seg godt selv, ihvertfall for banditter som; looterssea raiders etc.
  • Companions er også ganske gode i kamper, og klarer ofte flere fiender om gangen. De er ofte ganske sterke med høye stats når du først rekrutterer dem. Ganske nyttige sammen med vanlige soldater.
  • Vassals og lords i spillet gjør stort sett det samme som spilleren på det store kartet; rekrutterer fra byer og landsbyer, kjøper mat etc. Så pass litt på om en av dem har vært i en landsby eller by du ønsker å rekruttere fra, kan hende at det ikke er noen igjen. Men det er stort sett ikke et problem.
  • Når clan level er level 2; lag et party med en av dine companions, overfør endel soldater slik at den blir full, og lag deretter en army sammen med dem. (Du lager en army ved å trykke på noen piler helt nederst til høyre på skjermen). Og rekrutter nye soldater.

 

Litt rotete innlegg, men håper det ga ihvertfall litt mening. :ph34r:

Endret av Sarcoex - Gnålern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering i dag: 

Sitat

Caravans are now seen as more valuable targets by bandits and minor factions, which means that they will be attacked more. This will increase the number of battles that involve caravans. Previously, caravans were a nearly totally safe investment. Now bandits and minor faction lords sometimes attack caravans even if they are a bit stronger.

https://www.taleworlds.com/en/News/341

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...