Gå til innhold

Krever helseadvarsler på bensinpumpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
spiff42 skrev (På 6.4.2020 den 16.47):

Det som ikke er naturlig er at CO2 som har blitt bundet opp i fossilt materiale gjennom titalls millioner år, nå blir frigjort i løpet av noen generasjoner. Det skjer fordi vi forbrenner kull, olje og gass. Vi frigjør CO2 raskere enn det naturlige prosesser klarer å ta den opp. Derfor blir det mer CO2 i atmosfæren, og fordi CO2 reflekterer varme tilbake mot jorda så fører det til at temperaturen over tid stiger.

Hverken IPCC eller MDG påstår at CO2 som slippes ut fra forbrenning av fossile kilder er annerledes enn annen CO2. Andre stråmenn klimaendring-skeptikere må slutte med er at noen påstår at CO2 ikke er naturlig, at vi må fjerne all CO2 eller at CO2 ikke er helt nødvendig for alt liv på kloden. Det er ingen som sier det, så du trenger ikke å argumentere mot det.

Eg har jo heimebrent apperat, og trudde de var det pirko skreiv om. No har eg lest bruksanvisninga. Og det stemmer fan ikke det heller.

Omsetninga til Vinmonopolet har gått opp 50%, er det støttekjøp ? For å berge en viktig bedrift, for slampene i KrF vil neppe gi Corona støtte, og kirken gjør ikke vann til vin lenger og spotter sin historiske høvding. Eg pratar av erfaring, for under komformasjonsforbredelsene mine tok eg en kasse, surt og ga ingen effekt.

 

Eg putter litt gamle aviser opp i tanken i lag med potetene, MAX 30% står det på bruksanvisningen. Og vent et lite bel etter at det bobla før du brenner.

 

Tjaa..., er litt som når Norges største KYLLING innen hotell fin seg ei dame som anbefaler frø og belgfrukter. Slik er det blitt :

79C6FD87-C1BE-440B-B38A-63485790A3AF.jpeg.466a09b75b241bb7828d29196319c912.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Rudde skrev (6 timer siden):

Politikere burde måtte still med hvor mye de personlig forurenser også sammenlignet med gjennomsnittborgeren i Norge når de stiller til valg. Bør være like vanlig og vise dette tallet som navnet deres.

Da trur eg en først må få SSB (Statistisk Sentral Byrå) til å vise forurensning pr krone brukt innen produktkategorier.

 

Slik enkelt sagt; statsrådlønn er 3 ganger så høg som middel løn => 3 ganger så høgt CO2 utslepp

 

Siden Du har en F35 til bilde som nok kan tanke over 5 tonn parafin (+ noen tilsetningstoffer) internt så vil eg tru at på et slikt «spiss» fly er det ikke det som er kostnaden.

Hovedkostnad er manuelt arbeid, så pris/CO2 kommer svært godt ut. Helt motsatt av rutefly.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 timer siden):

Slik enkelt sagt; statsrådlønn er 3 ganger så høg som middel løn => 3 ganger så høgt CO2 utslepp

Hadde det bare vært så enkelt at statsråder spiser 3x mer biff enn middelmannen, bruker 3x så mye bensin, kjøper 3x så mange klær, reiser til Thailand 3x så ofte, drikker 3x så mye whisky osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Korona vil ha null å si.

Fødselsoverskuddet i verden er på 180-190.000 hver eneste dag...."

Du har nok rett.

I 2100 vil Afrika ha 4.3 milliarder mennesker, = 3 X Kinas befolkning.

Svar:

Det er antatt at det vil finnes arbeid for 1/4 av alle disse nye medborgerne, og garantert alle vil ønske å "flykte" til "det gode liv" i Europa. Her har Egeland en stor oppgave.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 7.4.2020 den 21.08):

Hadde det bare vært så enkelt at statsråder spiser 3x mer biff enn middelmannen, bruker 3x så mye bensin, kjøper 3x så mange klær, reiser til Thailand 3x så ofte, drikker 3x så mye whisky osv.

Dei gjør gjærne som Stordalen, tar seg en flytur som stort sett er drivstoff. Svir av en 500 tonn parafin i året + litt til båten.

Pengene må dei bruke, i motsatt fall blir det andre som bruker dei. Kinakål har jo mer utslipp og matsvinn en biff, selv om den er kortreist.

Det går på hva som er mixet, hvor mye energi går med til hvært kjøp pr krone. Ta batteribil, vi har ikke statestikk på hva utsleppet er, SSB gir blankt fan så lenge det heiter 0-utslepp bil.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (16 timer siden):

Da trur eg en først må få SSB (Statistisk Sentral Byrå) til å vise forurensning pr krone brukt innen produktkategorier.

 

Slik enkelt sagt; statsrådlønn er 3 ganger så høg som middel løn => 3 ganger så høgt CO2 utslepp

 

Siden Du har en F35 til bilde som nok kan tanke over 5 tonn parafin (+ noen tilsetningstoffer) internt så vil eg tru at på et slikt «spiss» fly er det ikke det som er kostnaden.

Hovedkostnad er manuelt arbeid, så pris/CO2 kommer svært godt ut. Helt motsatt av rutefly.

Jeg vil anta de har mye høyere co2 utslipp enn jeg tror tilsvarende personer med samme lønn som dem har. De har så mange ekstragoder som ofte resulterer i mer utslipp. Hvis vi ser på statsministeren alene, greit nok at de ikke har norges høyeste lønn, men de må aldri ofre lønnen sin til bolig da de bor gratis, noe en tilsvarende person på samme lønningnivå ikke har samme mulighet til. Og derfor sitter statsministeren igjen med mer disponibel inntekt som kan brukes mer skittent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (42 minutter siden):

Jeg vil anta de har mye høyere co2 utslipp enn jeg tror tilsvarende personer med samme lønn som dem har. De har så mange ekstragoder som ofte resulterer i mer utslipp. Hvis vi ser på statsministeren alene, greit nok at de ikke har norges høyeste lønn, men de må aldri ofre lønnen sin til bolig da de bor gratis, noe en tilsvarende person på samme lønningnivå ikke har samme mulighet til. Og derfor sitter statsministeren igjen med mer disponibel inntekt som kan brukes mer skittent.

Det har Du jo rett i. Men det er noen år siden den skattefrie dietten var gode 2 000,- i afrika. Tilsvarer en 7 - 8 000 i dag, men så var det jo svært populært å fly ned å støtte litt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hadde penger vært et mål på CO2-utslipp kunne man jo bare døpt om mva til CO2-avgift og kalt reduserte mva-satser for CO2-rabatt. Samme med inntektsskatt. Det kunne også blitt kalt CO2-avgift med topp-CO2-avgift for de som tjener mest og minstefradrag på CO2-utslipp for de som tjener minst. Lurt eller hva? ;)

Lenke til kommentar

Korrelasjon  linearitet

Det er begrenset hvor mange biffer man klarer å dytte innpå og hvor mange bukser man gidder å kjøpe i løpet av et år. Hadde det vært lineært ville jo Bill Gates spist et trailerlass med biff daglig og kjøpt et trailerlass med bukser daglig. Sånn fungerer det jo åpenbart ikke. Derfor ingen linearitet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Korrelasjon  linearitet

Det er begrenset hvor mange biffer man klarer å dytte innpå og hvor mange bukser man gidder å kjøpe i løpet av et år. Hadde det vært lineært ville jo Bill Gates spist et trailerlass med biff daglig og kjøpt et trailerlass med bukser daglig. Sånn fungerer det jo åpenbart ikke. Derfor ingen linearitet.

Å kjøpe skreddersydd dress er miljøvenlig, biff fra Japanske kuer, spekekjøt fra viltgående gris (langtidsspeknet), litt bedre vin og kartøfler; i forhold til penger brukt.

Likeledes kommer en fin Bently betre ut miljømessig en en Tesla.

 

Stordalen som brenner Ca 500 000 kg parafin i året blir det samme som at man kjørte 10 000 000 km (666 år med vanlig bilkjøring) med en MB E220D. Det sier seg selv at eneste løsning er å kjøre jett-fly for å få brukt opp litt penger, dei har ikke annet valg.

https://www.nettavisen.no/okonomi/klima-stordalen-sliter-med-flyskam-floy-privatflyet-33-timer--i-april/3423679837.html

 

Skulle gjærne hatt et slikt fly selv, gjærne en Boing 747, med upåklagelig service og vareutvalg (går fint om man står på utenlands plassen).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Spoiler

 

Jeg kjører bare litt tall gjennom calc her, men alle kilder er usikre, ingen mørketall er med og ingen fremtidige smittede er med så ta det for hva det er. Aldersfordeling * dødsrate = forventet antall dødsfall i de ulike aldersgruppene.

Aldersfordeling.png.06b789ccc038bc4641f997bc086ffc59.pngAldersfordeling2.png.145d82c1a18a0485b888cefccf23fa9d.pngAldersfordeling3.png.973df7caeb55e4cace2f756485a8d400.png

Dette er altså det vi har i vente med dagens bekreftet smittede. Ca 146 stk + mørketall + framtidige tall. NB. Merk at VG melder at alderssammensetningen på smittede er i endring. Det skifter fra aldersgruppa 40-59 mot eldre og yngre. Det kan stemme med at mange 40-59 åringer plukket opp smitte i barer på skiferie i alpene, mens nå smittes det mer generelt i befolkninga. Flere unge, flere eldre og flere kvinner.

 

Edit: Det var vist feil tråd, men dere får lese om det fortsatt er interessant.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Jeg kjører bare litt tall gjennom calc her, men alle kilder er usikre, ingen mørketall er med og ingen fremtidige smittede er med så ta det for hva det er. Aldersfordeling * dødsrate = forventet antall dødsfall i de ulike aldersgruppene.

Aldersfordeling.png.06b789ccc038bc4641f997bc086ffc59.pngAldersfordeling2.png.145d82c1a18a0485b888cefccf23fa9d.pngAldersfordeling3.png.973df7caeb55e4cace2f756485a8d400.png

Dette er altså det vi har i vente med dagens bekreftet smittede. Ca 146 stk + mørketall + framtidige tall. NB. Merk at VG melder at alderssammensetningen på smittede er i endring. Det skifter fra aldersgruppa 40-59 mot eldre og yngre. Det kan stemme med at mange 40-59 åringer plukket opp smitte i barer på skiferie i alpene, mens nå smittes det mer generelt i befolkninga. Flere unge, flere eldre og flere kvinner.

Det er viktig å få med seg at over 1% av norges befolkning skal dø i år, kansje 60 000, om 600 dør  av korona må 59 400 dø av andre årsaker.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Alle skal dø en gang, men ikke alle er klar for det i år. Svært mange av de som dør av corona har forholdsvis god helse og mange gode år igjen å leve. Da er det synd om det slutter alt for tidlig.

Det burde har vert helseadvarsel på bensinpumper pga avgassing under fylling. Nå for tiden burde det vert advarsel for mulig smittespredning både via betalings automat og håndtak på pumpe. Folk som hoster i hendene inni bilen og tar i håndtak for fylling utgjør en smitterisiko. Dette gjelder nok for bekjening av hurtigladere også.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...