Gå til innhold

Hvilke tanker har dere om døden?


Anbefalte innlegg

Elgen-Hansi skrev (På 21.4.2020 den 11.09):

Så moderne vitenskap er kunnskapsløs, i sterk kontrast til dine fabuleringer?

Moderne vitenskap som ser hva som skjer når vi dør, finnes ikke.

Men er åpenbart at de døde er døde, bibelen sier at de døde skal sove til verdens ende.

Så om man er kristen og tror på bibelen så sover de døde, spøkelser finnes ikke, muligheter kun for Ånder som ikke er av mennesker ifølge bibelen..

Så Ateister og kristne som tror på bibelen mener at de døde sover, finnes ikke mer pr nå. Forskjell er at bibeltro tror at Gud kan få de døde til å våkne liv igjen....

Akkurat som Lasarus og de andre som Jesus og Apostlene vekket til live igjen. Dette var ikke bare å vekke en fyr som hadde vært død en drøy uke...

Det var et symbolsk poeng på at Gud kan....

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (10 timer siden):

....Men er åpenbart at de døde er døde, bibelen sier at de døde skal sove til verdens ende.

Så om man er kristen og tror på bibelen så sover de døde,.... 

 

Konkret: Hvor sier Bibelen at de døde skal sove til verdens ende? Er det noe tross min lesing av Bibelen perm til perm minst en gang årlig gjennom noen titalls år har oversett - eller det du som prøver på en stråmannsargumentasjon her? 

Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for å være død - men jeg må innrømme at jeg er bekymret for siden jeg bor i et land der man nektes hjelp og som oftest sør langsomt av at man f.eks sultes ihjel. Jeg håper jeg er heldig nok til at jeg dør av noe som går raskt og slipper å ligge på et sykehus i dagevis/ukevis/måneder og trygle fåfengt om å få dø.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vest skrev (3 timer siden):

Konkret: Hvor sier Bibelen at de døde skal sove til verdens ende? Er det noe tross min lesing av Bibelen perm til perm minst en gang årlig gjennom noen titalls år har oversett - eller det du som prøver på en stråmannsargumentasjon her? 

Start med Forkynneren 9.5-10 her står dette tydelig.

Salme 146.4

Så Jesus og Lasarus

Johannes 11.11-14, De døde sover, altså finnes ikke.

Det finnes flere eksempler, bibelen bruker ordet søvn, dette er for meg ikke det samme som et aktivt spøkelse, engel eller ånd...

Leser du Lasarus så viste også Marta søsteren til Lasarus dette.

Johannes 11.24

Johannes 5.28

Jesaja 26.19

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 timer siden):

Start med Forkynneren 9.5-10 her står dette tydelig.

Salme 146.4

Så Jesus og Lasarus

Johannes 11.11-14, De døde sover, altså finnes ikke.

Det finnes flere eksempler, bibelen bruker ordet søvn, dette er for meg ikke det samme som et aktivt spøkelse, engel eller ånd...

Leser du Lasarus så viste også Marta søsteren til Lasarus dette.

Johannes 11.24

Johannes 5.28

Jesaja 26.19

Takk for svar. La oss nå se på holdbarheten (bruker nynorsk Bibel selv, derfor sitatene på nynorsk): 

Salme 146,4  “Fer hans ånd ut, so vender han attende til si jord; den dagen er det ute med hans råder. “

At han vender attende til si jord er langt fra tydelig det samme som at han sover, det er en fortolkning - og en fortolkning jeg ikke mener har noe grunnlag i grunnteksten. 

Joh 11, 11-14: So tala han, og um eit bel segjer han til dei: Lasarus, venen vår, hev sovna; men no gjeng eg av og vekkjer han. Herre, hev han sovna, so vert han nok god att, sa læresveinane. Jesus hadde meint at han var slokna; men dei tenkte han tala um vanleg svevn.  Då sa Jesus reint ut: Lasarus hev slokna! 

Ordet oversatt med “sovna” er kekoimetai, - rot koimào - som betyr hensove og er den klassiske greks omskriving av dødens søvn I vers 14 bruker derimot Jesus ordet apètahnen - rot apethnèsko - som betyr noe annet, nemlig den død som skiller legene og sjel. 

Joh 11,24 Eg veit at han skal standa upp att når alle stend upp, på den siste dag, svara Marta.

Ja dette var - og er - den klassiske jødiske lære, men er den riktig? Mer om litt 

Joh 5,28 (tar med 5,29 også for å få fullstendig setning, konteksten er her at Jesus taler til disiplene): De må ikkje undrast på det! For det kjem ein time då alle dei som ligg i gravene, skal høyra hans røyst, og dei skal koma ut; dei som hev gjort godt, skal standa upp til liv, og dei som hev gjort vondt, skal standa upp til dom. 

Her står i grunnteksten “hoi en tois mnemeios “, oversatt “i gravminnesmerket/i gravens minnemerke” (hoi en er bestemt artikkel, tilsvarende -en/-a/-et i norske substantiv bestemt form), altså dem det er reist et gravminnesmerke over. Et gravminnemerke har ingenting med søvn å gjøre med mindre man da selv forestiller seg nettopp det) 

Es (Jes) 26,19: Dine daude skal verta levande, mine lik skal standa upp; vakna og fegnast, de som bur i moldi! For dogg yver grøne urter er di dogg; og jordi gjev daudingane attende til livet.

Hvem er “dine daude”, “mine lik” og “daudingane”? Joda det er legemer - kropper. 

 

Det du her presenterer som “kristendom”, Gouldfan, er JØDEDOM og en lære Jesus påpekte var feil, eller dvs: Læren var riktig INNTIL Jesu forsoningsdød på korset (som jødene som kjent fremdeles venter på). 

Mennesket er skapt med et legeme basert på “mold or marki” (1. Mos 2, 7), men det var GUD som “bles livsens ande i nosi hans, og mannen fekk sjel og liv.” (samme vers). Et menneske har etter kristen (og jødisk) lære både et legeme og en sjel. Om menneskets legeme er det så sant så sant hva presten uttaler i en begravelse: “Av jord er du kommet, til jord skal du bli.” Menneskets legeme ble skapt av jord, og man trenger ikke akkurat rakettforskernivå for å vite at det også blir til jord etter at dets livsånde ikke lengre er til stede. Mennsket har imidlertid også en sjel - innblest av Gud - og denne blir ikke til jord når mennekset dør. Tvert om, den er like udødelig som Skaperen selv og det hadde da også jødene veldig klart for seg. Jødene var veldig klar over at denne skulle stå opp “når alle stend upp” som Marta sier det i Joh 11,24. og inntil da var jødedommens tanke at sjelene var i dødsriket - stille og mørkt sted under jorden - og hvilte ut til den dagen kom. 

Jesus bekrefter tanken i og for seg,men gjør det også klart at i dette riket er det to avdelinger, en trøstes avdeling for de troende og en pinens avdeling for de ikke-troende - se bare Luk 16, 19-31! De to avdelingene var skilt før Jesu forsoningsdød på Golgata, jfr “ein stor avgrunn millom oss og dykk” (v26). Ved Jesu korsdød ble de troendes avdeling rykket hjem til himmelen - gjett HVORFOR det står som det står i Matt 27, 50-53: Og Jesus ropa endå ein gong med høg røyst og gav ut åndi. Då rivna forhenget i templet midt i tvo, ovantil og radt ned, og jordi skalv, og bergi brast, og gravene opna seg, og mange avlidne heilagmenne stod livs levande upp, og dei gjekk fram or gravene etter Jesus hadde stade upp att, og kom inn i den heilage staden og synte seg for mange. Da var dødsrikets avdeling for de hellige på flyttefot kan man trygt si, og dette skjedde så jorden skal og fjellene brast, for det var KREFTER i arbeid da Jesus døde for våre synders soning 

I dag er alle hellige - jøde og kristen som tok sin tilflukt til Kristi forsoningsdød og bygget sitt liv på hva Gud hadde sagt om den før de trakk sitt siste sukk på jord og Gud kalte deres sjel hjem - allerede SATT med Ham i himmelen (Ef 2,6). To ting gjenstår imidlertid ennå. For det ene at også legemene til alle disse millioner troende tas hjem akkurat som har skjedd for sjelene deres, for det ande at også troende som går i levende live på jorden blir tatt hjem til himmelen. Den dagen kommer i sin tid (1 Kor 15, 23-24): Men kvar i sin stad: Kristus er fyrstegrøda; so skal dei som høyrer Kristus til, verta levandegjorde når han kjem att; so kjem enden, når han yvergjev riket til Gud og Faderen, etter han hev gjort all makt og all yverråd og alt velde til inkjes. Straks det har skjedd - på samme måte som disiplene så Jesus bli rykket opp til himmerlen, altså i løpet av et øyelikk - er alle Guds barn hjemme i himmelen, med legen og sjel forenet igjen. Da har også det siste som leses under en kristen begravelse -når tredje skuffe muld kastes på kisten - “av jord skal du igjen oppstå”  - skjedd i forhold til den kristnes legeme. 

Mitt spørsmål er derfor fremdeles: Konkret: Hvor sier Bibelen at de døde skal sove til verdens ende? Du har kommet med mange henvisninger, men ingen av dem står for nærmere granskning... 

Lenke til kommentar
Vest skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. La oss nå se på holdbarheten (bruker nynorsk Bibel selv, derfor sitatene på nynorsk): 

Salme 146,4  “Fer hans ånd ut, so vender han attende til si jord; den dagen er det ute med hans råder. “

At han vender attende til si jord er langt fra tydelig det samme som at han sover, det er en fortolkning - og en fortolkning jeg ikke mener har noe grunnlag i grunnteksten. 

Joh 11, 11-14: So tala han, og um eit bel segjer han til dei: Lasarus, venen vår, hev sovna; men no gjeng eg av og vekkjer han. Herre, hev han sovna, so vert han nok god att, sa læresveinane. Jesus hadde meint at han var slokna; men dei tenkte han tala um vanleg svevn.  Då sa Jesus reint ut: Lasarus hev slokna! 

Ordet oversatt med “sovna” er kekoimetai, - rot koimào - som betyr hensove og er den klassiske greks omskriving av dødens søvn I vers 14 bruker derimot Jesus ordet apètahnen - rot apethnèsko - som betyr noe annet, nemlig den død som skiller legene og sjel. 

Joh 11,24 Eg veit at han skal standa upp att når alle stend upp, på den siste dag, svara Marta.

Ja dette var - og er - den klassiske jødiske lære, men er den riktig? Mer om litt 

Joh 5,28 (tar med 5,29 også for å få fullstendig setning, konteksten er her at Jesus taler til disiplene): De må ikkje undrast på det! For det kjem ein time då alle dei som ligg i gravene, skal høyra hans røyst, og dei skal koma ut; dei som hev gjort godt, skal standa upp til liv, og dei som hev gjort vondt, skal standa upp til dom. 

Her står i grunnteksten “hoi en tois mnemeios “, oversatt “i gravminnesmerket/i gravens minnemerke” (hoi en er bestemt artikkel, tilsvarende -en/-a/-et i norske substantiv bestemt form), altså dem det er reist et gravminnesmerke over. Et gravminnemerke har ingenting med søvn å gjøre med mindre man da selv forestiller seg nettopp det) 

Es (Jes) 26,19: Dine daude skal verta levande, mine lik skal standa upp; vakna og fegnast, de som bur i moldi! For dogg yver grøne urter er di dogg; og jordi gjev daudingane attende til livet.

Hvem er “dine daude”, “mine lik” og “daudingane”? Joda det er legemer - kropper. 

 

Det du her presenterer som “kristendom”, Gouldfan, er JØDEDOM og en lære Jesus påpekte var feil, eller dvs: Læren var riktig INNTIL Jesu forsoningsdød på korset (som jødene som kjent fremdeles venter på). 

Mennesket er skapt med et legeme basert på “mold or marki” (1. Mos 2, 7), men det var GUD som “bles livsens ande i nosi hans, og mannen fekk sjel og liv.” (samme vers). Et menneske har etter kristen (og jødisk) lære både et legeme og en sjel. Om menneskets legeme er det så sant så sant hva presten uttaler i en begravelse: “Av jord er du kommet, til jord skal du bli.” Menneskets legeme ble skapt av jord, og man trenger ikke akkurat rakettforskernivå for å vite at det også blir til jord etter at dets livsånde ikke lengre er til stede. Mennsket har imidlertid også en sjel - innblest av Gud - og denne blir ikke til jord når mennekset dør. Tvert om, den er like udødelig som Skaperen selv og det hadde da også jødene veldig klart for seg. Jødene var veldig klar over at denne skulle stå opp “når alle stend upp” som Marta sier det i Joh 11,24. og inntil da var jødedommens tanke at sjelene var i dødsriket - stille og mørkt sted under jorden - og hvilte ut til den dagen kom. 

Jesus bekrefter tanken i og for seg,men gjør det også klart at i dette riket er det to avdelinger, en trøstes avdeling for de troende og en pinens avdeling for de ikke-troende - se bare Luk 16, 19-31! De to avdelingene var skilt før Jesu forsoningsdød på Golgata, jfr “ein stor avgrunn millom oss og dykk” (v26). Ved Jesu korsdød ble de troendes avdeling rykket hjem til himmelen - gjett HVORFOR det står som det står i Matt 27, 50-53: Og Jesus ropa endå ein gong med høg røyst og gav ut åndi. Då rivna forhenget i templet midt i tvo, ovantil og radt ned, og jordi skalv, og bergi brast, og gravene opna seg, og mange avlidne heilagmenne stod livs levande upp, og dei gjekk fram or gravene etter Jesus hadde stade upp att, og kom inn i den heilage staden og synte seg for mange. Da var dødsrikets avdeling for de hellige på flyttefot kan man trygt si, og dette skjedde så jorden skal og fjellene brast, for det var KREFTER i arbeid da Jesus døde for våre synders soning 

I dag er alle hellige - jøde og kristen som tok sin tilflukt til Kristi forsoningsdød og bygget sitt liv på hva Gud hadde sagt om den før de trakk sitt siste sukk på jord og Gud kalte deres sjel hjem - allerede SATT med Ham i himmelen (Ef 2,6). To ting gjenstår imidlertid ennå. For det ene at også legemene til alle disse millioner troende tas hjem akkurat som har skjedd for sjelene deres, for det ande at også troende som går i levende live på jorden blir tatt hjem til himmelen. Den dagen kommer i sin tid (1 Kor 15, 23-24): Men kvar i sin stad: Kristus er fyrstegrøda; so skal dei som høyrer Kristus til, verta levandegjorde når han kjem att; so kjem enden, når han yvergjev riket til Gud og Faderen, etter han hev gjort all makt og all yverråd og alt velde til inkjes. Straks det har skjedd - på samme måte som disiplene så Jesus bli rykket opp til himmerlen, altså i løpet av et øyelikk - er alle Guds barn hjemme i himmelen, med legen og sjel forenet igjen. Da har også det siste som leses under en kristen begravelse -når tredje skuffe muld kastes på kisten - “av jord skal du igjen oppstå”  - skjedd i forhold til den kristnes legeme. 

Mitt spørsmål er derfor fremdeles: Konkret: Hvor sier Bibelen at de døde skal sove til verdens ende? Du har kommet med mange henvisninger, men ingen av dem står for nærmere granskning... 

 

Det er ikke en pinens avdeling for de ikke troende.

Dette er bare tull og svovelpredikant. Det finnes ikke noe helvete. Hell er avart overskrivelse av vår norrøne Hels Rike altså av norrøn gudetro, Hades er bare brukt som symbolikk på dødsriket.

Det er ganske tydelig ifølge bibelen at de døde ikke spiller harpe i bibelen, de sover og venter på slutten.

Det som forstås som Hell i bibelen er oversatt fra Gehenna. Gehenna var en avfallsplass i ørkenen der de gravla onde og mordere. Det som forstås med Gehanna altså det vi kaller Hell er en tidsavgrenset straff og døden/tilintetgjørelse. selv Hitler fortjener ikke evig straff. Da er det urettferdig, selv for folk typ som ham.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

 

Det er ikke en pinens avdeling for de ikke troende.

Dette er bare tull og svovelpredikant. ....

a (og her forventer jeg et ja/nei-svar!)  Er Jesus en løgnhals i Lukas 16, 23-25 (min understrekning): Som han no slo upp augo sine i helheimen, der han låg og pintest, ser han Abraham langt burte og Lasarus innmed barmen hans. Då ropa han: Far Abraham, gjer sælebot på meg! Send Lasarus, so han kann duppa fingertuppen sin i vatn og svala tunga mi! For eg lid fælt i denne logen. Abraham svara: Kom i hug, min son, at du fekk det gode du ynskte deg, i di levetid, og Lasarus like eins det som vondt var. Men no vert han trøysta her, og du lid vondt.

b) Glemte du å svare på hva jeg faktisk spurte om i forrige innlegg og i stedet prøvde å gå over til nytt tema før det forrige var ferdig - altså en bekreftelse på at du prøver å stille opp en stråmann i denne diskusjonen og hevde Bibelen sier noe jeg der påviste den ikke sier

Lenke til kommentar
Vest skrev (5 timer siden):

a (og her forventer jeg et ja/nei-svar!)  Er Jesus en løgnhals i Lukas 16, 23-25 (min understrekning): Som han no slo upp augo sine i helheimen, der han låg og pintest, ser han Abraham langt burte og Lasarus innmed barmen hans. Då ropa han: Far Abraham, gjer sælebot på meg! Send Lasarus, so han kann duppa fingertuppen sin i vatn og svala tunga mi! For eg lid fælt i denne logen. Abraham svara: Kom i hug, min son, at du fekk det gode du ynskte deg, i di levetid, og Lasarus like eins det som vondt var. Men no vert han trøysta her, og du lid vondt.

b) Glemte du å svare på hva jeg faktisk spurte om i forrige innlegg og i stedet prøvde å gå over til nytt tema før det forrige var ferdig - altså en bekreftelse på at du prøver å stille opp en stråmann i denne diskusjonen og hevde Bibelen sier noe jeg der påviste den ikke sier

Jeg har vært opptatt i møte ikveld.

Edit Jesus snakket profetisk etter dommen. Jesus hadde denne egenskapen, helt umulig for meg å tro at de lever i jorda til dommens dag...

Den pinen han i lignelsen i Hades eller Gehenna som er det mest korrekte, er en tidsavgrenset straff. Evig liv kan man fint gi, men ikke evig pine.

Husk at Gud er rettferdig, strengeste straff normale land gir er dødsstraff... Eller tidsbegrenset straff..

Skulle Gud være mer urettferdig enn oss??

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Vest skrev (4 timer siden):

Takk for svar. La oss nå se på holdbarheten (bruker nynorsk Bibel selv, derfor sitatene på nynorsk): 

Salme 146,4  “Fer hans ånd ut, so vender han attende til si jord; den dagen er det ute med hans råder. “

At han vender attende til si jord er langt fra tydelig det samme som at han sover, det er en fortolkning - og en fortolkning jeg ikke mener har noe grunnlag i grunnteksten. 

Joh 11, 11-14: So tala han, og um eit bel segjer han til dei: Lasarus, venen vår, hev sovna; men no gjeng eg av og vekkjer han. Herre, hev han sovna, so vert han nok god att, sa læresveinane. Jesus hadde meint at han var slokna; men dei tenkte han tala um vanleg svevn.  Då sa Jesus reint ut: Lasarus hev slokna! 

Ordet oversatt med “sovna” er kekoimetai, - rot koimào - som betyr hensove og er den klassiske greks omskriving av dødens søvn I vers 14 bruker derimot Jesus ordet apètahnen - rot apethnèsko - som betyr noe annet, nemlig den død som skiller legene og sjel. 

Joh 11,24 Eg veit at han skal standa upp att når alle stend upp, på den siste dag, svara Marta.

Ja dette var - og er - den klassiske jødiske lære, men er den riktig? Mer om litt 

Joh 5,28 (tar med 5,29 også for å få fullstendig setning, konteksten er her at Jesus taler til disiplene): De må ikkje undrast på det! For det kjem ein time då alle dei som ligg i gravene, skal høyra hans røyst, og dei skal koma ut; dei som hev gjort godt, skal standa upp til liv, og dei som hev gjort vondt, skal standa upp til dom. 

Her står i grunnteksten “hoi en tois mnemeios “, oversatt “i gravminnesmerket/i gravens minnemerke” (hoi en er bestemt artikkel, tilsvarende -en/-a/-et i norske substantiv bestemt form), altså dem det er reist et gravminnesmerke over. Et gravminnemerke har ingenting med søvn å gjøre med mindre man da selv forestiller seg nettopp det) 

Es (Jes) 26,19: Dine daude skal verta levande, mine lik skal standa upp; vakna og fegnast, de som bur i moldi! For dogg yver grøne urter er di dogg; og jordi gjev daudingane attende til livet.

Hvem er “dine daude”, “mine lik” og “daudingane”? Joda det er legemer - kropper. 

 

Det du her presenterer som “kristendom”, Gouldfan, er JØDEDOM og en lære Jesus påpekte var feil, eller dvs: Læren var riktig INNTIL Jesu forsoningsdød på korset (som jødene som kjent fremdeles venter på). 

Mennesket er skapt med et legeme basert på “mold or marki” (1. Mos 2, 7), men det var GUD som “bles livsens ande i nosi hans, og mannen fekk sjel og liv.” (samme vers). Et menneske har etter kristen (og jødisk) lære både et legeme og en sjel. Om menneskets legeme er det så sant så sant hva presten uttaler i en begravelse: “Av jord er du kommet, til jord skal du bli.” Menneskets legeme ble skapt av jord, og man trenger ikke akkurat rakettforskernivå for å vite at det også blir til jord etter at dets livsånde ikke lengre er til stede. Mennsket har imidlertid også en sjel - innblest av Gud - og denne blir ikke til jord når mennekset dør. Tvert om, den er like udødelig som Skaperen selv og det hadde da også jødene veldig klart for seg. Jødene var veldig klar over at denne skulle stå opp “når alle stend upp” som Marta sier det i Joh 11,24. og inntil da var jødedommens tanke at sjelene var i dødsriket - stille og mørkt sted under jorden - og hvilte ut til den dagen kom. 

Jesus bekrefter tanken i og for seg,men gjør det også klart at i dette riket er det to avdelinger, en trøstes avdeling for de troende og en pinens avdeling for de ikke-troende - se bare Luk 16, 19-31! De to avdelingene var skilt før Jesu forsoningsdød på Golgata, jfr “ein stor avgrunn millom oss og dykk” (v26). Ved Jesu korsdød ble de troendes avdeling rykket hjem til himmelen - gjett HVORFOR det står som det står i Matt 27, 50-53: Og Jesus ropa endå ein gong med høg røyst og gav ut åndi. Då rivna forhenget i templet midt i tvo, ovantil og radt ned, og jordi skalv, og bergi brast, og gravene opna seg, og mange avlidne heilagmenne stod livs levande upp, og dei gjekk fram or gravene etter Jesus hadde stade upp att, og kom inn i den heilage staden og synte seg for mange. Da var dødsrikets avdeling for de hellige på flyttefot kan man trygt si, og dette skjedde så jorden skal og fjellene brast, for det var KREFTER i arbeid da Jesus døde for våre synders soning 

I dag er alle hellige - jøde og kristen som tok sin tilflukt til Kristi forsoningsdød og bygget sitt liv på hva Gud hadde sagt om den før de trakk sitt siste sukk på jord og Gud kalte deres sjel hjem - allerede SATT med Ham i himmelen (Ef 2,6). To ting gjenstår imidlertid ennå. For det ene at også legemene til alle disse millioner troende tas hjem akkurat som har skjedd for sjelene deres, for det ande at også troende som går i levende live på jorden blir tatt hjem til himmelen. Den dagen kommer i sin tid (1 Kor 15, 23-24): Men kvar i sin stad: Kristus er fyrstegrøda; so skal dei som høyrer Kristus til, verta levandegjorde når han kjem att; so kjem enden, når han yvergjev riket til Gud og Faderen, etter han hev gjort all makt og all yverråd og alt velde til inkjes. Straks det har skjedd - på samme måte som disiplene så Jesus bli rykket opp til himmerlen, altså i løpet av et øyelikk - er alle Guds barn hjemme i himmelen, med legen og sjel forenet igjen. Da har også det siste som leses under en kristen begravelse -når tredje skuffe muld kastes på kisten - “av jord skal du igjen oppstå”  - skjedd i forhold til den kristnes legeme. 

Mitt spørsmål er derfor fremdeles: Konkret: Hvor sier Bibelen at de døde skal sove til verdens ende? Du har kommet med mange henvisninger, men ingen av dem står for nærmere granskning... 

Jeg beklager så mye, jeg har problemer med å tolke din nynorske bibel. Jeg tolker den greske og hebraiske variant.

Grekiske bruker Hades, dette er for att grekerne skulle forstå. Den europeiske Hell altså Hels rike er direkte overtro og hedentro utnyttet av katolske kirker og svovel predikanter.

Det er Gehenna det bygger på, Gehenna var et sted der man brente de døde som var onde eller mordere.

Evig ild betyr evige døden. Akkurat som med Gehenna.

Jesus trodde hverken på Hades eller Hel.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

@Gouldfan

Jeg forventer du svarer på spørsmålene jeg har stilt deg i stedet for stadig å  forsøke å føre fokus over på noe annet i stedet. Dersin du ikke svarer på spørsmålene i neste innlegg trekker jeg konklusjonen at det kan du ikke fordi du ikke kjenner din Bibel, og det prøver du å dekke over at du ikke kan. 

Lenke til kommentar
Vest skrev (27 minutter siden):

@Gouldfan

Jeg forventer du svarer på spørsmålene jeg har stilt deg i stedet for stadig å  forsøke å føre fokus over på noe annet i stedet. Dersin du ikke svarer på spørsmålene i neste innlegg trekker jeg konklusjonen at det kan du ikke fordi du ikke kjenner din Bibel, og det prøver du å dekke over at du ikke kan. 

Det står flere steder at de døde skal stå opp til dom den siste dagen...

Forkynneren de døde vet slettes ingenting og deretter sier det meste.

Lignelsen til Jesus er altså profetisk etter dommens dag.

Jeg kan ikke hele min bibel, jeg holder på med Apostlenes gjerninger nå... Etter dette dvs brevene til Paulus har jeg aldri lest ordentlig, holder på med dette nå. Åpenbaringen har jeg derimot lest, av ren nysgjerrighet. Men der er det mye som kan tolkes vidt og bredt.... Jeg tolker det på en måte mange andre ikke gjør.

Jeg kan ikke hele min bibel, men det jeg har lest og studert føler jeg at jeg har peiling på. 

Hvorfor er du så sint? Jeg går ikke på person eller noenting, jeg bare refererer fra bibelen. At folk tror og tolker forskjellig er helt greit for min del.

Mvh

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Tenker ofte på døden og jeg liker slett ikke tanken på den. For meg er det ingenting som tilsier at det er noe mer etter dette livet. Når jeg dør opphører jeg å eksistere. Det synes jeg er jævlig deprimerende her og nå men når jeg er død så spiller det jo ingen rolle siden jeg ikke eksisterer lengre.

Ellers har jeg en vitenskapelig skeptisk tilnærming til livet. Denne podkasten som jeg har fulgt i mange år har hatt stor innflytelse på meg og mitt livssyn: https://www.theskepticsguide.org/

Men siden jeg synes det er så jævlig deprimerende at jeg skal dø så er jeg også veldig opptatt av å forsøke å leve så lenge som mulig i håp om at jeg kan leve enda litt lengre inntil det kanskje en gang blir mulig vitenskaplig å gi meg "evig liv". Ellers ønsker jeg også å kryopreservere meg selv hvis jeg får råd og mulighet til det. Det høres sikkert helsprøtt ut for de fleste, og jo det er jo det. Ikke at jeg tror det er noen gode sjanser for at jeg kan vekkes igjen.. det er mer det at tanken på at jeg fysisk er preservert så godt det lar seg gjøre i tilfelle det er en mulighet i fremtiden. Bedre enn å råtne bort til jord hvor sjansen for noe mer er null. Med kryopreservering så er det i det minste et tynt håp. Og det gir meg litt sinnsro.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

@Gouldfan

Jeg konkluderer med at du fremdeles 1) ikke "kan"  svare på spørsmålet jeg stilte deg før du forteller du har vært på møte og 2) heller ikke imøtegår noe som helst av det jeg har skrevet tidligere, enn innlegget jeg nettopp nevnte. 

En person som "aldri har lest ordentlig" noen av Bibelens Bibelens 21 brev og heller ikke Jesu Kristi åpenbaring til Johannes - i alt 1/3 av Bibelens bøker og rundt 45 % av tekstmengden som skiller jødedom fra kristendom - men "føler" de har peiling på det de har lest og studert har i hvert fall ikke fått med seg en bibellesers aller viktigste prinsipp:  Skrift skal forklare skrift! Den som ikke arbeider slik  havner i nøyaktig samme grøft som Jesus refser  fariseerene - tidens aller mest kyndige i skriften i EGNE øyne for (Matt 22,16, min utheving):  De fer vilt av di de ikkje kjenner skriftene og ikkje Guds makt. By slike bare litt motstand mht en bibeltekst og de står hjelpeløse og prøver å få fokus over på noe annet. Å diskutere en bibeltekst med en slik person er bortkastet energi, nettopp fordi de igjen og igjen beviser de overhodet ikke kjenner Guds ord, selv om de har skråsikre svar. 

Av den grunn setter jeg punktum for diskusjonen og følger med det prinsippet Paulus formaner sin unge medkristne bror Timoteus om sitt første brev til ham (4,7). Men vis frå deg dei ugudelege mytane, som berre er tomt snakk. Slike hevder også de "refererer fra Bibelen, men Bibelens dom over dem er klar nok: Tomt snakk. 

Endret av Vest
Lenke til kommentar
Vest skrev (1 time siden):

@Gouldfan

Jeg konkluderer med at du fremdeles 1) ikke "kan"  svare på spørsmålet jeg stilte deg før du forteller du har vært på møte og 2) heller ikke imøtegår noe som helst av det jeg har skrevet tidligere, enn innlegget jeg nettopp nevnte. 

En person som "aldri har lest ordentlig" noen av Bibelens Bibelens 21 brev og heller ikke Jesu Kristi åpenbaring til Johannes - i alt 1/3 av Bibelens bøker og rundt 45 % av tekstmengden som skiller jødedom fra kristendom - men "føler" de har peiling på det de har lest og studert har i hvert fall ikke fått med seg en bibellesers aller viktigste prinsipp:  Skrift skal forklare skrift! Den som ikke arbeider slik  havner i nøyaktig samme grøft som Jesus refser  fariseerene - tidens aller mest kyndige i skriften i EGNE øyne for (Matt 22,16, min utheving):  De fer vilt av di de ikkje kjenner skriftene og ikkje Guds makt. By slike bare litt motstand mht en bibeltekst og de står hjelpeløse og prøver å få fokus over på noe annet. Å diskutere en bibeltekst med en slik person er bortkastet energi, nettopp fordi de igjen og igjen beviser de overhodet ikke kjenner Guds ord, selv om de har skråsikre svar. 

Av den grunn setter jeg punktum for diskusjonen og følger med det prinsippet Paulus formaner sin unge medkristne bror Timoteus om sitt første brev til ham (4,7). Men vis frå deg dei ugudelege mytane, som berre er tomt snakk. Slike hevder også de "refererer fra Bibelen, men Bibelens dom over dem er klar nok: Tomt snakk. 

Edit jeg har lest hele åpenbaringen og GT og alle evangeliene.

Jeg har også slått opp mye i brevene, men ikke lest fra start til slutt. Holder på å studerer apostlene nå. Det er veldig spennende.

Ugudelige mener jeg er å tro på Hell og Hades og ikke forstår hva det symboliserer.

Hvordan skulle dette livet i jorda foregå? Skulle Farao ligge i jorda og akke seg og ve seg helt til verdens ende og dommen? Mens Adolf Hitler får mye mildere straff?

Det mest rettferdige er å putte de døde i søvn og vekke de opp til dom siste dagen.

Det er også det som står i den opprinnelige teksten... Altså ikke Hell.

Og den gammel nynorsken din forstår ikke jeg, men jeg skulle ønske jeg skjønte det. Kult språk.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
On 4/5/2020 at 5:06 AM, tsetsefluen said:

Evig liv ville ha vært tortur for meg.

Evig liv med et valg om å få dø når man ønsker høres optimalt ut for meg. Når jeg er lei trykker jeg bare på knappen. Jeg har vanskelig for å se at jeg kan gå lei i uoverskuelig fremtid. Å leve dette livet er bare for interessant og fantastisk til at jeg lett kan gi slipp på opplevelsen.

Skjønner forøvrig ikke helt hva du mener her:

Quote

Å se reklame og humorserier er for barnslig. Jeg hater sånt.

?

Det er da mye mer til livet enn reklame og humorserier :p Og hvorfor er det barnslig? Jeg medgir dog at reklame er slitsomt, en god grunn til at jeg har AdBlock i nettleseren min og ikke ser eller hører på de kommersielle kanalene.

Lenke til kommentar
Geirr skrev (På 21.4.2020 den 13.28):

Hvorfor det være noe mer?

Benytt "ockhams barberkniv" (der det finnes flere mulige løsninger på problemet er ofte den enkleste den korrekte), og la Zapffes konklusjon synke inn: "Menneskeslekten kommer fra intet, og går til intet. Utover dette er der intet."

Greit nok .. må og må. Men det er hva jeg -tror-. Vi mennesker er ganske begrensede. Vi bruker avanserte måleinstrumenter for å studere alt rundt oss, og finner stadig ut nye ting. Jeg tror at hvis vi er heldige og får lov til å leve i noen tusen år til, noe som dessverre kanskje ikke er altfor sannsynlig, men som jeg håper, så er sjansen stor for at vi finner ut av ganske mye mer enn vi vet i dag. Vi har ikke drevet med forskning og vitenskap i særlig mange år. Ikke mange hundre år siden omtrent hele verden trodde på guder og ofring av mennesker for å blidgjøre dem så man fikk bedre matavl neste år. Vi må få mere tid.

 

TheDarkSapling - SCM skrev (På 23.5.2020 den 11.00):

Jeg tror ikke at livet er slutt etter døden. Har faktisk troen på reinkarnasjon. :yes:

Er også enig at vi mennesker er en ung rase fra universets perspektiv.

Har også en liten tro på reinkarnasjon. Vet bare ikke hvordan. Men at det virker på en eller annen måte vi ikke kan forklare enda, eller forhåpentligvis ikke noen gang klarer å kontrollere... onde mennesker kunne manipulert det i stor grad.

Til din andre setning, ja, vi er vel egentlig unge i kosmologisk målestokk... men når det kommer til livsgrunnlag, så er vi omtrent midt i den tiden når det er best for intelligent liv å skapes. Soler varer ikke evig. De skapes av kollaps av hydrogengass .. og dette er det begrensede mengder av. Men nok til at det skal fortsette en god del milliarder år til, såvidt jeg husker ^^ Med mindre det skjer noe i universets fundamentale drivkrafter før den tid da. Det har nemlig skjedd før. Men nå beveger vi oss over på kosmologi, og ikke død...

 

Psykake skrev (På 23.5.2020 den 17.01):

Menneskeheten kan best sammenlignes med et virus hvis eneste mål er ekspansjon og reprodusering + bevissthet for å gjøre spøken komplett. 

Når et menneske dør har det forhåpentlig rukket å reprodusere seg selv. Oppdrag fullført. Ikke noe poeng å tro at det skjer noe mer etter at målet med eksistensen er oppnådd. Da er det slutt. Finito. Over. 

Har muligens skrevet dette før i tråden ... men en vitenskapsfyr som heter Michio Kaku sa en gang i et vitenskapsprogram at mennesket er universets måte å prøve å forstå seg selv på. Jeg ser på mennesket som foreløpig (før vi finner annet liv) de eneste som kanskje kan finne ut av universets og livets gåte før vi blir utryddet av en natur- eller kosmologisk katastrofe.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 21.4.2020 den 11.43):

Dette gir ingen mening. Det er ikke slik at ting må være komplekst. Er det for enkelt at ting som blir kastet opp faller ned igjen? Tror du at plutselig så kaster du en ball og så fortsetter den bare å fly?

Helt greit at du ikke takler at det blir slutt og du trenger et lite håp. Du og mange religiøse har det til felles.
Det finnes ingen sjel, det finnes inget etterliv. Alt du er, er noen kjemiske reaksjoner i kroppen din. Alt du er, er i hodet ditt. Når hjernen din dør, så dør du, verden din og alt du er. For alltid, for evigheten. Verden har eksistert i milliarder av år før deg, og det er ganske narsissistisk tankegang å tro at du (og alle andre mennesker) er noe spesielt som har noe etterliv. Universet bryr seg ikke om deg. Du har ikke noe mer mening enn et tre, en stein eller vakumet i verdensrommet. All "mening" som du tillegger deg og mennesker er det du som gjør, men det blir ikke sant av den grunn.

Og det er fakta. Fram til noe som helst vitenskapelig peker på noe annet. Fram til et eneste holdepunkt for at det er noe mer enn kun svart i evigheten. Fram til da, så er det fakta. Og det er ingenting, igjennom tusenvis av år, som tilsier at det er no etterliv. Hvis det er det, så blir forskningen å bevise det.

Jeg takler fakta ^^ Men jeg velger å ha et åpent sinn rundt døden. Jeg er bare en positiv person ... har tro på mennesker, på menneskeheten. For meg er tanken på døden at, selv om det er en prosentsjans for at ingenting skjer, så har jeg også en tro på at det er -noe- som skjer. Det er en -prosentsjans- for det. Dette kan ikke du heller nekte for. Bare fordi vitenskapen ikke har funnet ut noe, så betyr ikke dét at det ikke er noe i det. Det aller meste er bare prosentsjanser, aldri svart eller hvitt. Noen få ting er, men langt fra alt.

Du er veldig fast i troen på at det ikke finnes noe etter døden, fordi vitenskapen ikke har bevist det ENDA! Men jeg mener at med tiden, hvis vi får nok -tid-, så er -sjansene store- for at vi finner ut av det.

En ting jeg mener rundt religiøse, er jo at vitenskapsfolk som har et så lukket sinn at de kontant utelukker muligheter de ikke kan bevise, er jo nettopp like fanatisk religiøse .. og dét er aldri bra. Noen ganger er sterk tro en bra ting .. men ofte er det fint å kunne møtes på halvveien.

Mening og mening, hva som er mening er opp til hver av oss å bestemme. Men hvis mening ikke er å ha tro og håp på at vi kan finne ut hva som er etter døden, eller hva som skjer ved universets ende eller når det har gått billiarder av år med tid - hva annet er da verdt å finne mening i? Jeg synes bare det er interessant, ikke noe annet.

Tusener av år kanskje, men dét er tusener av år i mørketid for menneskeheten. Vi har bare de siste 30-50 år forsket på et mer eller mindre intelligent nivå. Og får vi noen tusen år, kanskje helst titusener av år .. da mener jeg igjen at sjansene er store for at vi finner ut mye mer av det.

Endret av Taurean
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (4 minutter siden):

Det er en -prosentsjans- for det. Dette kan ikke du heller nekte for. Bare fordi vitenskapen ikke har funnet ut noe, så betyr ikke dét at det ikke er noe i det

Selvfølgelig kan man nekte for det. Per nå med alt vi har lært gjennom tusenvis av år så er det 100% sikkert at døden = slutt på alt. Det er ikke en prosentsjans at at det er liv etter døden. Vitenskapen vet at kroppen (hovedsaklig hjernen) inneholder alt du er. Personligheten din, tankene dine, følelsene dine og så videre. Når kroppen din dør, og all hjerneaktivitet er borte, så er det slutt. Helt slutt. Det er ingenting som hinter til at det er noe mer enn det som foregår i hjernen vår.

Den prosentsjansen du snakker om tar du ut av intet.

 


Og et lite tankeeksperiment som er litt relevant: Hvis man gradvis bytter ut deler på en båt, så vil båten på et tidspunkt være en helt ny båt. På hvilket tidspunkt sier man at det er en ny båt? Når 50% er byttet, 75%, 99%?

Poenget med det spørsmålet: Så kan man tenke på at alle cellene i kroppen byttes ut med 7-10 års mellomrom. Hvis man tenker slik at den du er er de cellene og atomene som hjernen din består av, så er den personen man var borte med 10 års mellomrom.
Har man dødd og gjenoppstått? Eller er den du er akkurat den spesifikke kombinasjonen av atomer?

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig kan man nekte for det. Per nå med alt vi har lært gjennom tusenvis av år så er det 100% sikkert at døden = slutt på alt. Det er ikke en prosentsjans at at det er liv etter døden. Vitenskapen vet at kroppen (hovedsaklig hjernen) inneholder alt du er. Personligheten din, tankene dine, følelsene dine og så videre. Når kroppen din dør, og all hjerneaktivitet er borte, så er det slutt. Helt slutt. Det er ingenting som hinter til at det er noe mer enn det som foregår i hjernen vår.

Den prosentsjansen du snakker om tar du ut av intet.

 


Og et lite tankeeksperiment som er litt relevant: Hvis man gradvis bytter ut deler på en båt, så vil båten på et tidspunkt være en helt ny båt. På hvilket tidspunkt sier man at det er en ny båt? Når 50% er byttet, 75%, 99%?

Poenget med det spørsmålet: Så kan man tenke på at alle cellene i kroppen byttes ut med 7-10 års mellomrom. Hvis man tenker slik at den du er er de cellene og atomene som hjernen din består av, så er den personen man var borte med 10 års mellomrom.
Har man dødd og gjenoppstått? Eller er den du er akkurat den spesifikke kombinasjonen av atomer?

Jeg har ikke ment at man er den "samme". Jeg vet ikke -hva- som skjer etter døden .. bare en sjans for at det skjer -noe-.

Det siste du skriver er vel det som dreier seg om gener. Og jeg er enig i at hvem "man" er, konstant endrer seg .. både fysiologisk og psykologisk.

Nei, akkurat nøyaktig hva som skjer, vet jeg ikke. Jeg har bare en tro på at det ikke blir helt svart. Det er bare en -tro- jeg har. Tja, ett faktum å backe det opp med er det jeg beskrev; At menneskeheten vitenskapelig er veldig ung enda. Vi er nettopp begynt i Vannmannens tidsalder (2000 år etter jebus) ^^ Så det blir spennende å se hva som skjer. Nå skal jeg sikkert ikke leve mer enn 10-30 år mer... men jeg holder muligheten åpen for at jeg kanskje blir gjenfødt som et annet menneske til slutt (kanskje noe annet med en viss bevissthet i mellomtiden), og kan følge med på utviklingen. Hvem vet. Ingen vet. Synes i hvert fall det er interessant å høre folks teorier :)

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig kan man nekte for det. Per nå med alt vi har lært gjennom tusenvis av år så er det 100% sikkert at døden = slutt på alt. Det er ikke en prosentsjans at at det er liv etter døden. Vitenskapen vet at kroppen (hovedsaklig hjernen) inneholder alt du er. Personligheten din, tankene dine, følelsene dine og så videre. Når kroppen din dør, og all hjerneaktivitet er borte, så er det slutt. Helt slutt. Det er ingenting som hinter til at det er noe mer enn det som foregår i hjernen vår.

Den prosentsjansen du snakker om tar du ut av intet.

 


Og et lite tankeeksperiment som er litt relevant: Hvis man gradvis bytter ut deler på en båt, så vil båten på et tidspunkt være en helt ny båt. På hvilket tidspunkt sier man at det er en ny båt? Når 50% er byttet, 75%, 99%?

Poenget med det spørsmålet: Så kan man tenke på at alle cellene i kroppen byttes ut med 7-10 års mellomrom. Hvis man tenker slik at den du er er de cellene og atomene som hjernen din består av, så er den personen man var borte med 10 års mellomrom.
Har man dødd og gjenoppstått? Eller er den du er akkurat den spesifikke kombinasjonen av atomer?

Med den forklaringen, hvordan kan du da forklare nær døden-opplevelser? ?

De fleste folk som har hatt nær døden-opplevelser har opplevd lyset, eller sett seg selv ovenfra, og kan forklare absolutt alt som har foregått i operasjonsrommet etter oppvåkningen. Akkurat dette er blidt forsket på, dem holder enda å forske på dette. Slik @Taurean sier at det er kanskje vi mennesker aldri får svar på hvordan dette henger sammen. :yes:

https://forskning.no/hjernen-sovn/forskere-ser-sammenheng-mellom-naer-doden-opplevelser-og-rem-sovn/1326324

Syns også at dette er utrolig fascinerende og interessant tema, nær døden-opplevelser og liv etter døden. Det er mye vi ikke kan forstå mellom himmel og jord, både man er troende eller ikke troende. :roll:

Endret av TheDarkSapling - SCM
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...