Gå til innhold

Hvilke tanker har dere om døden?


Anbefalte innlegg

ex-jordbærplukkeren skrev (52 minutter siden):

afterall - yup, flammen nådde maks entropy og ble bort ifra øyene våres mens i virkeligheten ble flammen bare konvertert til andre former.

Ja, den ble borte fra øynene våre fordi den sluttet å være en flamme. Energien fra flammen fortsetter å eksistere, bare spredt utover, men er ikke på noen måte en flamme lenger. På samme måte som energien fra hjernen vår spres utover, men ikke lenger på noen måte er tanker eller bevissthet.

ex-jordbærplukkeren skrev (54 minutter siden):

ellers morsom å lese alle innspillene om bevissthet fra "gjengen". vitenskap er kul den, men man må aldri stole blindt på vitenskap alene, best å kombinere vitenskap med noe mer slik at verifisering av infomasjoner blir mer presis. 

Her er jeg fundamentalt uenig med deg. Når man kombinerer vitenskap med kritisk tenkning kan den bli mer presis, men jeg mener at du kombinerer vitenskap med fri fantasi. Det gjør den mye mindre presis.

 

ex-jordbærplukkeren skrev (56 minutter siden):

man må ikke glemme at vitenskap er årsaken til at det finnes folk som fortsatt tror på at jorden er flat den dag idag i 2020 fordi noen tror fortsatt på utdatert vitenskap.

Her tar du totalt feil. At vitenskap noensinne har ment at jorden er flat, er en falsk myte. Og de som tror på flat jord er notoriske vitenskaps- og faktafornektere, ikke mennesker som tror på utdatert vitenskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The flat Earth model is an archaic conception of Earth's shape as a plane or disk. Many ancient cultures subscribed to a flat Earth cosmography, including Greece until the classical period, the Bronze Age and Iron Age civilizations of the Near East until the Hellenistic period, India until the Gupta period (early centuries AD), and China until the 17th century.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

 

Endret av ex-jordbærplukkeren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukkeren skrev (13 minutter siden):

The flat Earth model is an archaic conception of Earth's shape as a plane or disk. Many ancient cultures subscribed to a flat Earth cosmography, including Greece until the classical period, the Bronze Age and Iron Age civilizations of the Near East until the Hellenistic period, India until the Gupta period (early centuries AD), and China until the 17th century.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth

 

Jeg benektet da ikke at gamle kulturer har trodd på flat jord. Jeg skrev at vitenskap ikke har ment at jorden er flat. At varierende former for religion ikke forholder seg til vitenskap er en annen sak.

Men ikke glem at mitt svar var til din påstand om at flatjord-folket tror på en utdatert vitenskap. Mener du virkelig at de tror på flat jord fordi de har lest vitenskapsbøker fra pre-Gupta-India eller lignende? Eller var det bare noe du tok ut av løse lufta?

  

ex-jordbærplukkeren skrev (7 minutter siden):

theniceone, folk som deg tok kredsen ifra plato da han mente at jorda var rundt, men ingen trodde på han

Her aner jeg ikke hva du mener...

Endret av theNiceOne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukkeren skrev (8 minutter siden):

vitenskap har eksistert lengre tilbake i tid bror

Jeg er ikke din bror. Og når jeg snakker om vitenskap, så mener jeg en moderne forståelse av ordet. 

Men uansett så holder du på å fossro så godt du kan vekk fra påstanden jeg reagerte på, "... det finnes folk som fortsatt tror på at jorden er flat den dag idag i 2020 fordi noen tror fortsatt på utdatert vitenskap". Dette er en påstand du antagelig trakk ut av løse luften, du har ikke noe grunnlag for den, og den er feil: Folk tror at jorden er flat nettopp fordi de ikke tror på vitenskap overhodet, hverken ny eller gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingenting skjer i døden.

Vi mennesker tenker ganske høye tanker om oss selv. Vi har evne til å lage kompliserte koblinger, fantasere, skape forestillinger, planlegge osv osv. 

Vi betyr ingenting. Du ser ikke dyr som dyrker en religion eller funderer på hvorfor de lever. De blir født, følger instinktene sine og dør. 

Det kan kanskje være en ekkel tanke, men jeg synes det gir oss mer mening. Vi er heldige som kan oppleve livet. Jeg tar ikke livet for gitt fordi jeg vet at jeg bare har denne ene sjansen. Kanskje hadde jeg vært latere, hvis jeg trodde noe annet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Orker ikke å lese hele tråden, men har noen motargumenter til typiske påstander.

  • "Det vil bli som før du ble født." - Du aner ikke hvordan det var før du ble født, for du har ingen minner fra den gangen. Det kan hende du har vært bevisst mange ganger før du ble deg. Eller du og jeg kan være samme bevissthet. Eller du kan først ha blitt bevisst da du startet å lese dette innlegget; Ingen vet hvordan bevisstheten virker.
  • Siden en død hjerne ikke opplever noe, heller ikke tid, så vil det ikke bli stillhet og ingenting når du dør. Du vil oppleve at det øyeblikket du dør, er det samme øyeblikket som du blir født på nytt, selvsagt uten å huske noen ting fra ditt nåværende liv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst, mye artige tanker her inne :) Morsomt å lese!

nonlocality skrev (1 time siden):

Hvilke tanker har dere om døden?

- Mine tanker om døden er at den er begynnelsen på en ny kapittel

Er sånn jeg tenker også .. det er for enkelt og simpelt at alt bare blir svart. Det -må- være noe mer som skjer. Vi har bare ikke det teknologiske verktøyet til å registére eller forklare det enda. Men jeg tror vi får det til når tiden er inne for det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Først og fremst, mye artige tanker her inne :) Morsomt å lese!

Er sånn jeg tenker også .. det er for enkelt og simpelt at alt bare blir svart. Det -må- være noe mer som skjer. Vi har bare ikke det teknologiske verktøyet til å registére eller forklare det enda. Men jeg tror vi får det til når tiden er inne for det.

Hvorfor MÅ det skje noe..?

Flere gjentar dette, men ser ikke ut til å klare å begrunne påstanden sin. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Taurean skrev (12 minutter siden):

Jeg klarer ikke gi noe annet svar enn at det er for enkelt og simpelt at det bare blir svart.

Okei. Tilsvarende kan jeg påstå at enhjørninger MÅ eksistere. Det blir for simpelt at de ikke gjør det. Uten gode begrunnelser er det selvfølgelig lett å avfeie slike påstander. 

Er det hovedsakelig kun fordi du VIL at det skal være noe mer? 

 

Endret av afterall
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi er alle senter av vårt eget univers, og tanken om at det en dag skal opphøre å eksistere er vanskelig for mange. Egoet vil ikke godta at det "ikke er noe mer". Døden kan være tøff for de fleste å forsone seg med, og det er klart at det da er behagelig å erstatte den med en alternativ filosofi.

Ingen vet 100% sikkert hva som skjer når man dør, at det hele ikke er en simulasjon, en gudommelig plan, etc. Men legger man ego og confirmation bias til side en liten stund, og ser på alt vi vet om universet, så er det åpenbart hva som er mest sannsynlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ex-jordbærplukkeren skrev (10 timer siden):

værst er hyklere som vil diskutere

Jeg begynner å lure på om du svingte feil vei da du skulle til barnehagen. Jeg lurer fortsatt på hvorfor du deltar i et diskusjonforum når du blir fornærmet av at andre vil diskutere påstandene dine.

Taurean skrev (3 timer siden):

Først og fremst, mye artige tanker her inne :) Morsomt å lese!

Er sånn jeg tenker også .. det er for enkelt og simpelt at alt bare blir svart. Det -må- være noe mer som skjer. Vi har bare ikke det teknologiske verktøyet til å registére eller forklare det enda. Men jeg tror vi får det til når tiden er inne for det.

Jeg mistet foreldrene mine relativt tidlig, og begge fikk en vanlig kirkelig begravelse. Da jeg satt der kjente jeg veldig tydelig hvor trøstende prestens ord om at livet ikke sluttet ved døden, men bare var starten på noe bedre var. 
Det vil si, jeg kjente sterkt hvor trøstende det ville vært, og hvor behagelig det ville vært hvis jeg hadde trodd på det. 

At det ikke  slutter med døden, at vi skal se igjen våre kjære og at det er en endelig rettferdighet, er selvsagt behagelig å forestille seg. Ikke bare behagelig, men helt nødvendige tanker for at mange mennesker skal klare seg gjennom vanskelige perioder. 
 

Så jeg har ikke noe problem med å forstå at du og mange andre veldig sterkt ønsker at det skal være noe mer. Men det gjør det på ingen måte til en sannhet, og det er ingenting vi har oppdaget så langt som tyder på at det er noe mer enn ønsketenkning heller, så vidt jeg kan se.

 

Endret av theNiceOne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (12 timer siden):

kom med en fantastisk påstand som absolutt ikke stemmer med noe kjent vitenskap, og gjorde ingen forsøk på å begrunne påstanden.

Prøver egentlig å unngå å svare på toxic posts, men for noe jævla svada. Hva er det du hevder ikke stemmer med noen kjent vitenskap? Begrunnelsen var faktisk inkludert i innlegget.

Lenke til kommentar
dmow skrev (18 timer siden):

Orker ikke å lese hele tråden, men har noen motargumenter til typiske påstander.

  • "Det vil bli som før du ble født." - Du aner ikke hvordan det var før du ble født, for du har ingen minner fra den gangen. Det kan hende du har vært bevisst mange ganger før du ble deg. Eller du og jeg kan være samme bevissthet. Eller du kan først ha blitt bevisst da du startet å lese dette innlegget; Ingen vet hvordan bevisstheten virker.
  • Siden en død hjerne ikke opplever noe, heller ikke tid, så vil det ikke bli stillhet og ingenting når du dør. Du vil oppleve at det øyeblikket du dør, er det samme øyeblikket som du blir født på nytt, selvsagt uten å huske noen ting fra ditt nåværende liv.

 

dmow skrev (21 minutter siden):

Prøver egentlig å unngå å svare på toxic posts, men for noe jævla svada. Hva er det du hevder ikke stemmer med noen kjent vitenskap? Begrunnelsen var faktisk inkludert i innlegget.

Jeg har lagt ved det originale innlegget ditt. At «du vil oppleve at det øyeblikket du dør er det samme øyeblikket som du blir født på nytt» stemmer ikke med noen kjent vitenskap, og hvis du hadde begrunnelse for denne type reinkarnasjon i innlegget ditt, så forstår ikke jeg det. Kan du forklare hva begrunnelsen er, og hvilken kjent vitenskap som støtter dette synet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...