Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøp av EL sparkesykkel


Anbefalte innlegg

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Det er jo samme sykkel, kun med en fartsgrense i software som er endret. Jeg kjøpte den på 20-22 km/t. Da har jeg det på papir. Og så kan jeg om jeg ønsker laste ned en app og endre den grensen.

Men helt ærlig så synes jeg farten er grei nok, og verdsetter å spare litt på batteriet. Å øke fra 20 til 30 tar nok ganske mye ekstra på batteriet.

Men jeg trodde at per dags dato, så får man produktene "hardcoded" til 20-22 km/t .. altså at det er umulig for brukeren å gjøre det om? Ellers var det en god idé da. Så har man i hvert fall bevis på at man ikke har bestilt et ulovlig produkt.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
flamethower1234 skrev (3 timer siden):

Var absolutt ikke en dum ide men hadde politet gravd så mye om de skulle stoppa meg i 30km? Hadde de målt farten min?

Jeg personlig tror aldri de kommer til å stoppe tilfeldige folk i gata og på fortau, og sjekke direkte om den er stilt inn på 20 eller 30. Har aldri blitt stoppet selv langs veien. Kjører du pent, så tror jeg ikke de bryr seg om du kjører i 25-30. Jeg synes disse 5-10 ekstra km/t utgjør en stor forskjell, så jeg tar meg friheten med å bruke dem. Synes ikke det er nødvendig å kjøre særlig fortere enn dette, synes også da det fort blir uansvarlig. De har ikke særlig sterke bremser, disse lette produktene. Og man er jo veldig utsatt.

Men jeg kan ikke unngå å tenke på at hvis man havner i en skikkelig ulykke, så vet jeg ikke hvordan det blir med jussen, om den er innstilt på 30 i stedet for 20, uansett om man kjørte aldri så pent. For eksempel om en syklist syklet på en bakfra og begge ble hardt skadet.

Dette ville vært interessant å fått svar på.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (8 timer siden):

Jeg personlig tror aldri de kommer til å stoppe tilfeldige folk i gata og på fortau, og sjekke direkte om den er stilt inn på 20 eller 30. Har aldri blitt stoppet selv langs veien. Kjører du pent, så tror jeg ikke de bryr seg om du kjører i 25-30. Jeg synes disse 5-10 ekstra km/t utgjør en stor forskjell, så jeg tar meg friheten med å bruke dem. Synes ikke det er nødvendig å kjøre særlig fortere enn dette, synes også da det fort blir uansvarlig. De har ikke særlig sterke bremser, disse lette produktene. Og man er jo veldig utsatt.

Men jeg kan ikke unngå å tenke på at hvis man havner i en skikkelig ulykke, så vet jeg ikke hvordan det blir med jussen, om den er innstilt på 30 i stedet for 20, uansett om man kjørte aldri så pent. For eksempel om en syklist syklet på en bakfra og begge ble hardt skadet.

Dette ville vært interessant å fått svar på.

Hm.. Hadde lurt på det samme egt men tror ikke det har vært noen slike saker enda? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen av dere som har erfaring med 

https://www.elkjop.no/product/wearables-og-trening/elektrisk-sparkesykkel/43699/e-free-s2-pro-elektrisk-sparkesykkel#

Ser jo bra ut på papiret, og ganske billig. Men finner ikke noe informasjon om den noen plass, utenom at de er laget for wilfa. Som igjen ikke har dem på nettsidene sine. Men de selger noen ganske så like sykler under navnet e-way.

Lenke til kommentar
MoLvII skrev (3 timer siden):

Noen av dere som har erfaring med 

https://www.elkjop.no/product/wearables-og-trening/elektrisk-sparkesykkel/43699/e-free-s2-pro-elektrisk-sparkesykkel#

Ser jo bra ut på papiret, og ganske billig. Men finner ikke noe informasjon om den noen plass, utenom at de er laget for wilfa. Som igjen ikke har dem på nettsidene sine. Men de selger noen ganske så like sykler under navnet e-way.

Jøss, kun 8.8 kg, for et produkt som skal tåle 100 kg? Dét er imponerende. Også at den har 350 watt motor, som antageligvis betyr 700 watt maksimum effekt. Da regner jeg med at 7500 mAh-batteriet ikke tåler særlig mye. Hvis man veier 100 kg+, så tipper jeg den ikke går lenger enn kanskje 5-8 kilometer hvis man kjører full gass når man har mulighet, og kanskje en bratt bakke her og der som man sparker opp. 20 km/t er i sakteste laget, det går muligens an å bryte sperren, men da tømmer man nok batteriet enda raskere. Dette blir mye spekulasjoner, ut fra min erfaring.

Men, hvis den ikke skal brukes til annet enn slike korte turer, så ser den som du skriver bra ut på papiret.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (42 minutter siden):

Jøss, kun 8.8 kg, for et produkt som skal tåle 100 kg? Dét er imponerende. Også at den har 350 watt motor, som antageligvis betyr 700 watt maksimum effekt. Da regner jeg med at 7500 mAh-batteriet ikke tåler særlig mye. Hvis man veier 100 kg+, så tipper jeg den ikke går lenger enn kanskje 5-8 kilometer hvis man kjører full gass når man har mulighet, og kanskje en bratt bakke her og der som man sparker opp. 20 km/t er i sakteste laget, det går muligens an å bryte sperren, men da tømmer man nok batteriet enda raskere. Dette blir mye spekulasjoner, ut fra min erfaring.

Men, hvis den ikke skal brukes til annet enn slike korte turer, så ser den som du skriver bra ut på papiret.

Tror det er feil, i spesifikasjonene står det oppgitt en vekt på 13 kilo, noe som stemmer godt med at det er en Xiaomi M365-klone.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 minutter siden):

Tror det er feil, i spesifikasjonene står det oppgitt en vekt på 13 kilo, noe som stemmer godt med at det er en Xiaomi M365-klone.

Ja visst. I "Mer informasjon" står det 8.8 kg, i "Spesifikasjoner" står det 13 kg. Villedende informasjon.

 

13 kg er standard for et slikt produkt. Jeg vil si det er et veldig middelmådig produkt, ikke noe spesielt. Ett pluss, som med den fra Biltema, er at Elkjøp har dype lommer, så de vil ikke krangle så mye eller prøve å kaste bort tiden din hvis du har en god klage.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 timer siden):

Ja visst. I "Mer informasjon" står det 8.8 kg, i "Spesifikasjoner" står det 13 kg. Villedende informasjon.

Ja, så det jeg også. Her er det nok noen som har glemt å oppdatere informasjonen ?

 

Her er forsåvidt en artikkel om E-Free-syklene: https://www.elektronikkbransjen.no/artikler/wilfa-utvider-produktspekteret/468522
Det er tydeligvis Wilfa (kjent for vaffeljern) som lager disse. De impoterer også "ekte" Xiaomi-sykler.

Min erfaring med Wilfa er at de er veldig dårlig med reservedeler. Mulig E-Free-syklene kan bruke vanlige Xiaomi-deler, men det må noen andre oppklare nærmere. 

 

Edit:
https://www.wilfa.com/no/produkter/trening-og-hobby/elektrisk-sparkesykkel/
Ser at de nå har byttet navn fra E-Free til E-Way, men ellers ser de like ut.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

E-wheels E2S V2 ser ut til å være en god el-sparkesykkel. Jeg har tro på at det er best med luftfylte hjul.

Den er også IP56 vanntett, som gjør at den tåler regnvær.

Ser at ClassyWalk skriver om sin ClassyWalk S200 versjon 3.0:

Sitat: "Vi minner om at dette produktet ikke er egnet for bruk i regn eller fuktige omgivelser og overflater. Ved påvisning av fuktskader vil reklamasjonsretten frafalle. "

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

E-wheels E2S V2 ser ut til å være en god el-sparkesykkel. Jeg har tro på at det er best med luftfylte hjul.

Den er også IP56 vanntett, som gjør at den tåler regnvær.

Ser at ClassyWalk skriver om sin ClassyWalk S200 versjon 3.0:

Sitat: "Vi minner om at dette produktet ikke er egnet for bruk i regn eller fuktige omgivelser og overflater. Ved påvisning av fuktskader vil reklamasjonsretten frafalle. "

 

MoLvII skrev (6 timer siden):

Forskjellen på e-free og e-way er hovedsaklig at e-free har luft i hjulene.

Begge skal være vanntette og wilfa har reservedeler, fant jeg ut etter en mail.

Hva mener dere med "luftfylte hjul" og "luft i hjulene"? Mener dere egentlig slangeløse dekk?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

 

Hva mener dere med "luftfylte hjul" og "luft i hjulene"? Mener dere egentlig slangeløse dekk?

Jeg ser at hjulene til ClassyWalk S200 beskrives som: Punkteringsfrie dekk (dekk uten luft)

Med luftfylte hjul mener jeg hjul som en kan fylle med luft med en pumpe på samme måte som på en sykkel. Jeg antar at dette gir mer komfortabel kjøring da jeg ser for meg at hjul som ikke er fylt med luft og består av gummi tvers igjennom blir harde å kjøre på.

Må legge til at jeg ikke har prøvd slike el-sparkesykler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Luftfylte dekk er definitivt mer komfortable enn solide dekk. Men om jeg kunne velge hadde jeg valgt slangeløse dekk. Jeg har allerede punktert med min, som har slanger, og det er ikke en "roadside repair" for å si det sånn. Men slettes ikke umulig så lenge du har litt sykkel-verktøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
flamethower1234 skrev (På 6.4.2020 den 20.46):

Hvor fort går sparkesykkelen deres? Logisk av meg å kjøpe den som går i 30 når det koster like mye for den som går i 20.

Fikk nettopp tak i en Zero 8, 500w/48v/13ah. Den er lovlig og går i 22 km/t. Det er egentlig ett krav at sykkelen skal være levert lovlig ut fra produsent for at den skal være innenfor lovlighetens grenser, etter slik jeg har forstått.

Når det er sagt kan jeg bytte ut speedometeret til en unlocka versjon, da kan den gjøre 45 km/t tror jeg det var. Den er kanskje på den tyngre siden enn hva folk kanskje foretrekker men jeg skal jo ikke drive å løfte på den hele tiden heller. Luft i fordekket, men ikke i bakdekket. Synes det hørtes ut som en stor fordel da jeg ser for meg at det er ett helvete å bytte slange i dekket hvis en punkterer på bakhjulet.

Har jo ikke kjørt så mye med den, ett par mil bare så langt, men inntrykket jeg sitter igjen med er meget godt. Farten på 22 km/t holder egentlig for meg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...