Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Whirlpool sense 6 ovn tar sikringa.


Anbefalte innlegg

Kjøkkenet ble pusset opp høsten 2018.

Alt er bytt og nye kurser ble lagt osv. Nå i kveld etter å ha stekt to Grandiosa gikk sikringen , bare ovnen og et tak lys er på den kursen og aldri hatt problemer. 

Oven var slått av, når dette skjedde så bare klokka på displayet var aktivt. Jeg måtte fysisk dra ut kontakten til ovnen for at sikringa ville slå seg på. Og sikringa går på nano sekundet om jeg setter kontakten inn igjen. Er ikke hint til at oven får strøm før sikringa går.

Hadde dette skjedd når oven var på, ville jeg skjønt det, noe feil med et varme element eller noe. Men når dette skjer uten at oven er på er jeg ikke sikker på hva problemet er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mye du kan gjøre selv. Men det jeg ville gjort er å ta fram ovnen (løfte den fri fra skapet hvis den er innebygd), og sjekke at ledningen er hel og uskadet. Så skrudd av bakplaten for å sjekke innenfor.
Som du ser i den andre tråden koblet han fra jordledningen. Det er potensiellt farlig, men en enkel måte å skille jordfeil fra kortslutning.

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Fleskefjeset said:

Hvis alt er nytt fra 2018 som du skriver så er det jo bare å reklamere på ovnen. Du får sikkert en låneovn mens din er inne.

Ja jeg regner med å få ny om det er et seriøst problem og har kontaktet whirlpool. Problemet er at ting tar tid, og blir en kjip påske uten en ovn. Og hvem vet om Corona kan påvirke ting også. Normalt ville svigefar stikke nedom om hjelpe med å ihvertfall  finne ut feilen da han har peil, men pga Corona er ikke det mulig. 

 

Jeg kan sikkert ta ut oven oven og sjekke små ting, men jeg vil ikke koble fra noe jording.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Hårek said:

Har du tilgang til et multimeter? Da kan du måle på støpslet, motstand mellom fase/jord og fase/fase.  

Det har jeg ikke, ikke at jeg vet hvordan man bruker det heller...

Har tatt ut ovnen og sett bak. Ser ikke noe opplagt feil. 

 

Eneste jeg har sjekka er at det er ikke støpselet. Den funker bra. Så det er oven det er noe feil med. 

Har ikke funnet noe svar på Google.  Og ser ikke ut som oven har noe nullstillings muligheter borsett fra å dra ut kontakten. 

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Hvordan skulle man gå frem for å fjerne jordinga bare for å teste?

Har du flat støpsel som kan åpnes? Hvis du har vanlig rundt støpsel så er det støpt, da må dekslet bak på ovnen åpnes.
Skru løs den gul/grønne ledningen og la den henge fritt.
Forutsetningen er at ovnen står uten kontakt med noe av metall. Man må heller ikke ta på den, hvis det er jordfeil blir den strømførende.
Hvis du nå kan plugge inn kontakten uten at sikringen går, så har du jordfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...