Gå til innhold

Oljeministeren: Norge kan bli med på kutt i oljeproduksjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være bedre for miljøet og oljeproduserende land å holde prisen nærmere 100dollar enn 20. Direkte produksjonskostnader for norsk olje ligger nede på 2 dollar fatet. Slik prisene har vert har viljen til å holde produksjon oppe gitt høye kostnader. Går prisen mye ned vil driftstopp aksepteres og man kan vente lenger på reservedeler og teknikere. Fortjenesten har vert så høy at supplyskip har gått turer med små pappesker. 

Lenke til kommentar

Aksjoner fra oljeproduserende land drives selvsagt av ønsket om max fortjeneste, men drives også av kamp om markedsandeler og i noen grad av politikk siden olje er verdens viktigste handelsvare som alle trenger, og som et fåtall land har. Og siden det er en endelig ressurs er ingen tjent med en veldig lav pris som resulterer i sløsing. Alle produsenter vil være tjent med å redusere produksjonen med 25 % om det tredobler prisen. Både OPEC og Russland misliker dyr US skiferproduksjon som har sendt 7 mill fat/dag inn i markedet de siste årene. Det er dette "krigen" dreier seg om. De første konkursene i US skiferproduksjon har allerede kommet. Når noe mer skiferolje er borte, vil OPEC, Russland og andre produsenter strupe produksjonen, og oljeprisen vil stige igjen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Det må være bedre for miljøet og oljeproduserende land å holde prisen nærmere 100dollar enn 20. Direkte produksjonskostnader for norsk olje ligger nede på 2 dollar fatet. Slik prisene har vert har viljen til å holde produksjon oppe gitt høye kostnader. Går prisen mye ned vil driftstopp aksepteres og man kan vente lenger på reservedeler og teknikere. Fortjenesten har vert så høy at supplyskip har gått turer med små pappesker. 

Dersom en tar Equinors utgifter (fra regnskapet 2018) og trekker fra 10% for andre utgifter (vind for eksempel) og deler på produksjonen (2,11 millioner fat per dag i 2018), så har Equinor en utgift på kr 644 per fat. Selv om dollaren er høy nå, så er det langt mellom 2 dollar per fat og mitt beløp. Så vennligst forklar meg hvordan dette henger sammen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (40 minutter siden):

Dersom en tar Equinors utgifter (fra regnskapet 2018) og trekker fra 10% for andre utgifter (vind for eksempel) og deler på produksjonen (2,11 millioner fat per dag i 2018), så har Equinor en utgift på kr 644 per fat. Selv om dollaren er høy nå, så er det langt mellom 2 dollar per fat og mitt beløp. Så vennligst forklar meg hvordan dette henger sammen!

Vel hvordan De bruker pengene er vel en gåte. Tror prisen var lønnskostnader og driftskostnader på en spesifikk plattform delt på antall fat olje. Svært mange plattformer er nedbetalt og mitt eksempel var bare et eksempel. De har selvfølgelig mange mennesker som har høy lønn og reiser verden rundt for fellesskapets penger.

Når kapital utgifter var med var prisen ca 20dollar fatet. Tror det muligens var det nye feltet Johan Sverdrup. Det finnes mange gamle felt som i prinsippet kan drives med små kostnader om prisen på olje blir lav.

https://petropuls.no/index.php/13-nyheter/632-ny-hoyde-for-oljeprisen

Bp produserte for 13dollar fatet i 2016. Da var dollaren mye lavere enn i dag

https://finansavisen.no/investeringer/borsintervju/2019/12/04/7478359/pareto-analytiker-kjop-equinor-og-aker-bp

Her nevnes 2 dollar fatet

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 timer siden):

Vel hvordan De bruker pengene er vel en gåte. Tror prisen var lønnskostnader og driftskostnader på en spesifikk plattform delt på antall fat olje. Svært mange plattformer er nedbetalt og mitt eksempel var bare et eksempel. De har selvfølgelig mange mennesker som har høy lønn og reiser verden rundt for fellesskapets penger.

Når kapital utgifter var med var prisen ca 20dollar fatet. Tror det muligens var det nye feltet Johan Sverdrup. Det finnes mange gamle felt som i prinsippet kan drives med små kostnader om prisen på olje blir lav.

https://petropuls.no/index.php/13-nyheter/632-ny-hoyde-for-oljeprisen

Bp produserte for 13dollar fatet i 2016. Da var dollaren mye lavere enn i dag

https://finansavisen.no/investeringer/borsintervju/2019/12/04/7478359/pareto-analytiker-kjop-equinor-og-aker-bp

Her nevnes 2 dollar fatet

I 2018 var salg for Equinor 78 milliarder dollar. La oss si at vi trekker bort inntekter på vind og sol og annet med 10 milliarder, så står vi tilbake med 68 milliarder (Equinor tjente voldsomt mye på sine vindparker). Equinor produserte 770 millioner fat olje i 2018 (oppgitt 2,11 millioner fat per dag). Hvis en regner med en kurs for dollar i 2018 på 9 kroner, så vil det si at Equinor oppnådde fikk ca kr 794 per fat (markedspris på dette tidspunktet ca 75 dollar, altså kr 675 kroner per fat).

Når en ser på utgiftssiden 59 milliarder dollar (nettoresultat i 2018 ca 19 milliarder dollar) så fordeler 64% seg på varekostnader (eksterne kostnader), 16% på drift, 1,3% på salg, 15,7% på avskrivninger og 2,3% på letekostnader.

Dersom noen er så enfoldige at de tror at bare drift (9,5 milliarder dollar) er kostnaden bak hvert fat, så viser regnskapet til Equinor at et fat koster 12,3 dollar per fat i snitt.

Om dine data for BP er riktige, så viser jo de at BP er utrolig mye mer effektive enn Equinor!

 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 timer siden):

Vel hvordan De bruker pengene er vel en gåte. Tror prisen var lønnskostnader og driftskostnader på en spesifikk plattform delt på antall fat olje. Svært mange plattformer er nedbetalt og mitt eksempel var bare et eksempel. De har selvfølgelig mange mennesker som har høy lønn og reiser verden rundt for fellesskapets penger.

Når kapital utgifter var med var prisen ca 20dollar fatet. Tror det muligens var det nye feltet Johan Sverdrup. Det finnes mange gamle felt som i prinsippet kan drives med små kostnader om prisen på olje blir lav.

https://petropuls.no/index.php/13-nyheter/632-ny-hoyde-for-oljeprisen

Bp produserte for 13dollar fatet i 2016. Da var dollaren mye lavere enn i dag

https://finansavisen.no/investeringer/borsintervju/2019/12/04/7478359/pareto-analytiker-kjop-equinor-og-aker-bp

Her nevnes 2 dollar fatet

Jeg så på regnskapet til AkerBP for 2018. Utgifter er bare 47% av inntekter (enormt overskudd, mindre etter skatt). Ut fra oppgitt omsetning (utgifter) og oljeproduksjon (oljeekvivalenter for å ta med gass) er deres kostnad ca kr 314 per fat, altså ca 35 dollar per fat, altså langt fra det du nevner her!

På meg virker det som at de tall som kastes ut i diverse blad (som en burde vente bedre fra) er totalt useriøse!

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (5 timer siden):

Jeg så på regnskapet til AkerBP for 2018. Utgifter er bare 47% av inntekter (enormt overskudd, mindre etter skatt). Ut fra oppgitt omsetning (utgifter) og oljeproduksjon (oljeekvivalenter for å ta med gass) er deres kostnad ca kr 314 per fat, altså ca 35 dollar per fat, altså langt fra det du nevner her!

På meg virker det som at de tall som kastes ut i diverse blad (som en burde vente bedre fra) er totalt useriøse!

Jeg snakker om hva det koster å pumpe råolje opp fra Nordsjøen. Equinor driver med mye annet. De raffinerer olje og gass. Kårstø og mongstad er ikke knyttet til oljeutvinning men rafinering. Disse kostnadene er ikke knyttet til prisen av råolje, med unntak av olje til brennere. Bp har også rafenerier. Som sagt kostnader vi snakker om er å produsere råolje

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Ketill Jacobsen:

Dersom en tar Equinors utgifter (fra regnskapet 2018) og trekker fra 10% for andre utgifter (vind for eksempel) og deler på produksjonen (2,11 millioner fat per dag i 2018), så har Equinor en utgift på kr 644 per fat. Selv om dollaren er høy nå, så er det langt mellom 2 dollar per fat og mitt beløp. Så vennligst forklar meg hvordan dette henger sammen!

Proton svar:

Du stiller et vanskelig spørsmål. Kostnaden pr fat olje avhenger selvsagt av hvilke utgifter som innkluderes, og hvert felt har høyst forskjellig lønnsomhet. Et felt kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt, men være ulønnsomt for eierne, og omvendt. Equinor sitt regnskap er også tidvis påvirket av store investeringer som på Johan Sverdrup. Om du tar de store tall fra regnskapet så er jo sikkert ditt tall riktig for det året. Jeg tror tallet ditt, 2,11 mill fat/d er olje ekvivalenter, altså olje og gass. Det gjør regnestykket vanskeligere. Det som imidlertid er viktig, er at store investeringer er nødvendig før produksjonen kan starte, og investeringene må tilbakebetales uavhengig av produksjon. Variable driftskostnader, dvs. lønninger, forsyning, transport og delvis forsikring, som kan spares på Johan Sverdrup ved nedstenging er oppgitt til rundt 2 USD/fat. Oljepris over det gir inntekter, selv om det ikke gir overskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...