Gå til innhold

Bransjer/jobber som typisk tilbyr mulighet for hjemmekontor?


Anbefalte innlegg

I disse tider sitter vel alle som kan det med hjemmekontor, men jeg lurer på hvilke jobber som typisk tilbyr dette året rundt?

Jeg er utdannet byggingeniør og jobbet tidligere som rådgivende konsulent. En venn fra studiene har mulighet til hjemmekontor når han vil, men på min tidligere arbeidsplass var ikke dette et alternativ. Vi hadde kjernetid og ledelsen var tydelig på at de ønsket oss tilstede på kontoret. I den grad vi hadde hjemmekontor var det om vi jobbet på kvelder. Det er selvsagt mulig at jeg kunne forhandlet meg til en avtale med tidligere arbeidsgiver, men det vet jeg ikke enda og ønsker vel helst å prøve noe nytt.

Det er ikke nødvendigvis et mål i seg selv å sitte hjemme dagen lang, men jeg hater tanken på å være låst til et kontor og føle meg ufri. Hadde lett gått ned i lønn for denne muligheten.

Foruten ingeniørutdanningen har jeg også en årsenhet i økonomi og gode kunnskaper i Excel, samt grunnleggende VBA, så det er vel en mulighet for at jeg kunne funnet noe i en annen bransje også.

Noen idéer?

På forhånd takk. :)

Duke

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det openbare er at du sjølvsagt må ha ein kontorjobb for å kunne ha heimekontor (utanom heilt sporadisk). 

Dei fleste arbeidsgivarar vil ha kontroll og oversikt over sine tilsette, av den grunn er det ikkje alltid særleg med vilje til å tillate arbeid heimaifrå. 

Størst sjangs for å få heimekontor er dersom du jobbar med prosjekt og derfor blir hovudsakleg målt på det resultatet du leverer, ikkje nødvendigvis kor mange arbeidstimar du har brukt på jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres jo ikke veldig lovende ut, The Avatar! :) 

Har snakket med flere som jobber innen IT og har inntrykk av at det er veldig vanlig i den bransjen i hvert fall. Men dessverre har jeg ikke kompetanse innen IT. Enda i hvert fall.

Min tidligere jobb involverte forsåvidt resultatbaserte prosjekt slik du skisserer. Typisk leveranse av X antall tegninger i slutten av hver uke, men jo mer, jo bedre.

Det er vel ikke utenkelig at jeg kunne forhandlet meg til en avtale med forrige arbeidsgiver, men det er ikke førstevalget mitt.

Lenke til kommentar

Mange IT bedrifter har heimekontor, men det er fordi at mange av dei tilsette der har i oppgåve å være tilgjengeleg på telefon (meir eller mindre 24/7) og har i oppgåve å enten levere eit produkt innan fristen eller sørge for vedlikehald slik at systemet ikkje svikter.
I slike jobbar så speler det liten rolle om du jobbar 200% i 4 timar per dag eller 50% i 16 timar, resultatet som du leverer blir uansett det same.

I typiske 8-16 jobbar så er det lagt opp til at alt arbeid blir utført i denne perioda. Det er ein grunn til at IT-bransjen ofte brukar tvilsomme arbeidsavtalar der ein får fastlønn og er forventa å skulle stille opp når som helst utan ekstra betaling.

 

Det som blir spennande å sjå er nå etter at koronasituasjonen er over og næringslivet får tid til å evaluere korleis heimekontor har fungert. Eg er heilt sikker på at enkelte bedrifter vil ha gode erfaringar og derfor vil velge å aktivt legge til rette for meir bruk av heimekontor, eg kan til og med sjå for meg at enkelte arbeidsplassar ser at her kan ein spare pengar ved å redusere talet på tilgjengelege kontor og heller vil ha folk som jobbar heimaifrå.
Andre arbeidsplassar vil nok evaluere å finne ut at heimekontor var ei nødløysning i ein unntakssituasjon, men at det ikkje var særleg effektivt og derfor sluttar heilt med det.

Lenke til kommentar

Du har nok rett i det siste der, The Avatar. For de som kan vise at de presterer bra med hjemmekontor så blir det nok enklere å få fortsette med det i hvert fall. Det er vel litt individuelt - både hva folk selv liker og hvordan de presterer med hjemmekontor.

For min del kunne det passet fint å jobbe frem til klokken 13-14 på kontoret og så eventuelt jobbe litt mer hjemmefra senere på dag og i helger. 

Håper det kan la seg gjøre å finne en slik ordning. 

Eventuelt bare en 80 % stilling, men målet er uansett friheten til å ikke måtte møte på jobb hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som IT-konsulent (systemutvikler) og har hatt muligheten til å jobbe hjemmekontor i store deler av min karriere. Det er en veldig praktisk mulighet å ha, selv om det blir litt mye av det nå om dagen. 
 

I utgangspunktet skulle jeg jo tro at de fleste jobber som primært dreier seg om kontorarbeid skulle være mulig å gjøre hjemmefra. Men det de gjerne forskjellig kultur der fra bransje til bransje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Mange IT bedrifter har heimekontor, men det er fordi at mange av dei tilsette der har i oppgåve å være tilgjengeleg på telefon (meir eller mindre 24/7) og har i oppgåve å enten levere eit produkt innan fristen eller sørge for vedlikehald slik at systemet ikkje svikter.
I slike jobbar så speler det liten rolle om du jobbar 200% i 4 timar per dag eller 50% i 16 timar, resultatet som du leverer blir uansett det same.

I typiske 8-16 jobbar så er det lagt opp til at alt arbeid blir utført i denne perioda. Det er ein grunn til at IT-bransjen ofte brukar tvilsomme arbeidsavtalar der ein får fastlønn og er forventa å skulle stille opp når som helst utan ekstra betaling.

Etter snart 15 år som programmerer så har jeg aldri opplevd noe av det du beskriver her. Det er tydelig veldig store forskjeller i denne bransjen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fleste rådgivere, prosjektledere, byggeledere og ingeniører i din bransje har mulighet for hjemmekontor. 

Mulighet for hjemmekontor, betyr at du har fleksibiliteten til å gjøre det over lav terskel men gjerne med grunn (venter på håndverker, syke barn, har en avtale, er på hytta  etc). Eller at du trenger fred og ro innimellom.

Jeg har hjemmekontor selv, og benytter det et par dager i måneden - ellers er det som regel sunt for kompetanseutvikling, samarbeid og samhandling med ledere og kollegaer å sitte på kontoret til daglig. Man får en del små drypp med saker og ting som ellers ikke blir kommunisert på mail og telefon. Tror de feste selskaper ønsker å unngå at ansatte aldri er innom kontoret eller går tidlig hver dag som en fast greie. Det skaper en barriere mellom deg og selskapet, samt påvirker arbeidsmiljøet en viss grad. De fleste selskaper har også en fleksitidsordning, som gjør at du kan gå kl 14 så lenge du jobber inn igjen timer, enten på kontoret eller hjemmefra - det dekker ofte de fleste behov. Men om det er greit å gjøre det hver eneste dag, det er nok avhengig av arbeidsgiver. 

Personlig syns jeg det er greit at man jobber fulle dager som et utgangspunkt, men at ansatte kan gjøre unntak her og der etter egne behov. Men det får være min mening, noe andre er uenig i. 

Det du kan se etter, er gjerne jobber som selger ute i distriktene. Kjenner til et par som jobber med å selge installasjonsmateriell for grossister. Disse har hjemmekontor som faste arbeidssted for å dekke Norgeskartet uten å opprette nye kontorer, men de er mye ute hos kunder - ofte lange dager på reise, som resulterer i fleksitid som tas ut etter ønske. Man får som regel dekket internett, mobil og kanskje et fast tillegg på lønn for å ha hjemmekontor.

Lenke til kommentar
baBuShKa skrev (9 timer siden):

De fleste rådgivere, prosjektledere, byggeledere og ingeniører i din bransje har mulighet for hjemmekontor. 

Jeg antar at dette er vanskelig som driftssjef eller byggeplassleder som jeg spurte om i den andre tråden? Jobben er vel per definisjon å følge opp den daglige driften på byggeplassen?

Sitat

 

Jeg har hjemmekontor selv, og benytter det et par dager i måneden - ellers er det som regel sunt for kompetanseutvikling, samarbeid og samhandling med ledere og kollegaer å sitte på kontoret til daglig. Man får en del små drypp med saker og ting som ellers ikke blir kommunisert på mail og telefon. Tror de fleste selskaper ønsker å unngå at ansatte aldri er innom kontoret eller går tidlig hver dag som en fast greie. Det skaper en barriere mellom deg og selskapet, samt påvirker arbeidsmiljøet en viss grad. De fleste selskaper har også en fleksitidsordning, som gjør at du kan gå kl 14 så lenge du jobber inn igjen timer, enten på kontoret eller hjemmefra - det dekker ofte de fleste behov. Men om det er greit å gjøre det hver eneste dag, det er nok avhengig av arbeidsgiver. 

Personlig syns jeg det er greit at man jobber fulle dager som et utgangspunkt, men at ansatte kan gjøre unntak her og der etter egne behov. Men det får være min mening, noe andre er uenig i. 

 

Ser synspunktene dine her og er delvis enig. For min del hadde jeg nok ønsket å møte på kontoret daglig, men hadde for eksempel ønsket å gå klokken 14/14:30 og jobbet inn det resterende på kveldstid eller i helger. Eventuelt møtes på midten med å gå tidlig 3 dager i uken og jobbet fullt 2 dager i uken.

Om dette ikke er mulig kunne jeg eventuelt jobbet 80 % om det lar seg gjøre.

Hovedmotivasjon for hjemmekontor for min del foruten å ikke være låst til en bestemt lokasjon hver dag er at jeg jobber med et sideprosjekt som krever min oppmerksomhet særlig fra 3 til 7 hver ettermiddag/kveld. :)

En annen faktor er at jeg satt i åpent landskap på jobb og synes helt ærlig det er en forferdelig ting. Jeg lærte meg å leve med det til en viss grad, men det er så absolutt ikke noe som stimulerer konsentrasjon og effektivt arbeid. Sånn sett tror jeg at jeg hadde jobbet enda bedre hjemmefra gitt at det er arbeidsoppgaver jeg faktisk mestrer.

Sitat

Det du kan se etter, er gjerne jobber som selger ute i distriktene. Kjenner til et par som jobber med å selge installasjonsmateriell for grossister. Disse har hjemmekontor som faste arbeidssted for å dekke Norgeskartet uten å opprette nye kontorer, men de er mye ute hos kunder - ofte lange dager på reise, som resulterer i fleksitid som tas ut etter ønske. Man får som regel dekket internett, mobil og kanskje et fast tillegg på lønn for å ha hjemmekontor.

Godt innspill. Og ikke helt utenkelig. Samtidig blir det nok mye reisetid og jeg er usikker på hvordan jeg ville likt det og hvordan det ville passet ellers med mine planer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Burde bli lovpålagt at folk som kan jobbe hjemme gjør det. Som håndverker er det utrolig irriterende å stampe i kø fordi flere av de som sitter på ræva med kontorjobb reiser til en plass for noe de fint kunne gjort hjemme.

Ellers miljøaspektet med det. Det alene bør være mer enn nok å lovpålegge hjemmekontor for de som kan. 

Lenke til kommentar
Malerifaen skrev (2 timer siden):

Ellers miljøaspektet med det. Det alene bør være mer enn nok å lovpålegge hjemmekontor for de som kan. 

Heimekontor som permanent løysning kan fort gå utover det psykososiale arbeidsmiljøet sjølv om ein klarer å holde oppe produksjonen heimaifrå. 

Eg vil også tru at når ein jobbar frå heimekontor som fast ordning så vil nok det føre til at fleire vil ut av huset når dei har fri, som igjen nok fører til at miljøgevinsten forsvinn ettersom ein då berre flytter reiseaktiviteten til ei anna tid på døgnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 minutter siden):

Heimekontor som permanent løysning kan fort gå utover det psykososiale arbeidsmiljøet sjølv om ein klarer å holde oppe produksjonen heimaifrå. 

Eg vil også tru at når ein jobbar frå heimekontor som fast ordning så vil nok det føre til at fleire vil ut av huset når dei har fri, som igjen nok fører til at miljøgevinsten forsvinn ettersom ein då berre flytter reiseaktiviteten til ei anna tid på døgnet. 

Godt muleg. Eg trur faktisk at fleire vil vela å lat bilen stå i stan for å kjøyre te butikken. Og å gå tur i nærmiljøet. Faktisk fleire vil sikkert droppe å eige bil, men istaden leige når behøva kjem.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
25 minutes ago, Mato said:

Har dei faktiskt gitt heimakontor til kundeservice ansatte? Eg og romkameraten min - som begge jobbet der i eit par år - har framleis vanskelig for å innbille oss at gjennomsnittlige robot-- øh, personen der får jobbe heimafrå.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (49 minutter siden):

Har dei faktiskt gitt heimakontor til kundeservice ansatte? Eg og romkameraten min - som begge jobbet der i eit par år - har framleis vanskelig for å innbille oss at gjennomsnittlige robot-- øh, personen der får jobbe heimafrå.

Får vel gjort det samme hjemme som på fysisk kontor, selvom man jobber på support. :) 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (53 minutter siden):

Har dei faktiskt gitt heimakontor til kundeservice ansatte? Eg og romkameraten min - som begge jobbet der i eit par år - har framleis vanskelig for å innbille oss at gjennomsnittlige robot-- øh, personen der får jobbe heimafrå.

Det er vel mange år siden Telenor hadde kundeservice ansatte? Det er vel satt ut til underleverandører for lengst. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...