Gå til innhold

Trening, utholdenhet og oppvarming for å spille bilspill med ratt og pedaler


Anbefalte innlegg

Jeg liker å kjøre endel bilspill som bla Forza spillene. De siste månedene så har jeg begynt å kjøre med ratt og pedaler, med Logitech G920. Men jeg merker ca etter 10-20 minutter, så blir jeg veldig "dau" på innsiden av lårene og i anklene og knærne. Merker det spesielt på de venstre beinet, da bremsepedalen har endel mer motstand (som ikke kan justeres) enn selveste gasspedalen. :) Og når jeg sitter med venstrefoten 'klar til å bremse', foten bare vippet opp og hviler såvidt over bremsepedalen, så merker jeg det skikkelig i selveste ankelen.
Selveste rattet er festet til bordplaten til kontorpulten, og til pedalene så har jeg plassert en plastboks inn'at veggen slik at jeg rekker fram til pedalene (er kun ca 168cm høy).

Av trenings-"utstyr" jeg har så er det en helt vanlig sykkel, og Ringfit Adventure til Nintendo Switch.
Tenkte også på noen hjemmeøvelser jeg kanskje kan gjøre uten utstyr?

Trenger litt tips å råd, da jeg liker å kjøre bilspill med ratt og pedaler, men er utmattende for ledda(?) og musklene. :) 
Også får jeg styrket musklene, bedret kondisen samtidig også, samt også går litt ned i vekt, så en slags vinn-vinn-vinn situasjon. :D 

  1. Vil det kanskje hjelpe litt å få litt vinkel oppover på selveste pedalene (kan evt vippe hele "plata" litt opp" med noe), for å få en mer naturlig vinkel?
  2. Er det best å sitte lavest mulig ned mot pedalene? Sånn at man kommer mer fra "forsiden" av pedalene, og ikke over. Jeg bruker en kontorstol som man kan justere høyden på.
  3. Er det noen øvelser jeg kan ta for å f.eks varme opp før jeg setter igang?
  4. Er endel sykkelturer, evt også gåturer en grei måte å trene på lårene, anklene og knærne?
  5. Knebøy er vel også en ganske grei måte?
  6. Hva med kneløft?
  7. "Ankeløft" (eller hva det heter) er vel en ganske grei måte å trene opp anklene på?
  8. Er pushups (knestående) en grei måte å trene opp armene for at det skal bli enklere å holde kontroll på bilen når jeg svinger inn og ut av svinger?

Beklager hvis jeg har brukt litt feil begreper på ting, men har ikke peiling i det hele tatt. ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

All trening er god trening og vil øke utholdenhet tvers over.

Men det du sikter til er statisk utholdenhet og blir bedre med mengdetrening, og så klart er det viktig med stilling og posisjonering.
De som spiller trommer merker også denne utmattelsen og må nesten sammen med mengdetrening tilpasse seg hvordan de ikke blir utslitt, rett og slett være mer økonomiske i kraft og hvile.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Oppdatering: Bruke ryggsekk med matvarer fra butikken har fungert ganske godt det også. :) Samt prøvd å gjort noen ankel-øvelser og sånt. Var i samråd med fysioterapeut for noen år tilbake, angående rehabilitering etter at en kneskål gikk ut av ledd (ble selvsagt plassert tilbake). Fant da også litt muskelsvinn i ankler, så har gjort noen av de øvelsene, jeg fikk hos han da, nå også.

Pushups har jeg bare gitt opp, klarer knapt 1.. (også knestående). Men løfte ryggsekken, som er full av matvarer, opp på ryggen. Tror jeg også har hjulpet endel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...