Gå til innhold

Trenger råd til kjøp av ny desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HP har denne siden https://support.hp.com/za-en/document/c06087511

Ifølge den så har maskinen to minneplasser: Two DDR4 SODIMM (260-pin) sockets
Det står at den støtter 4 og 8 GB minnebrikker: Supports 4 GB and 8 GB DDR4 UDIMMs, up to PC4-19200 (DDR4-2400)

og at det er en begrensning: Supports up to 8 GB (unbuffered) on 64-bit computers
sikkert på grunn av at prosessoren ikke støtter mer https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/128992/intel-celeron-j4005-processor-4m-cache-up-to-2-70-ghz.html

Lenke til kommentar

Hvis du kan sette sammen disse delene selv så får du en bra maskin:

 
 
 
 
 
4433371.jpg

Sum deler 4698

Windows 10 går det å installere og bruke uten lisens.

PC-skjerm eksempel til kr 1081, https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4841189

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei, er ikke SSD et dårlig valg framfor klassiske harddisken, dette med tanke på lav levetid på disse nye hardiskene. Leste noe slikt i teknisk blad, men dere vet sikkert bedre.

 

Er ikke Dell maskinen bra?

 

Syns det er så mye pes med å lage egen maskin. Det er så mye detaljarbeid som en må ta hensyn til.

 

Forresten, kan jeg bruke ebay.com til å kjøpe deler for å bygge eget PC?

Lenke til kommentar
Lenke til kommentar

Holdbarhet på SSD har ikke vært noe problem siste årene, kanskje det var det i starten når de kom.

Er nok veldig personavhengig om en synes det er greit å sette sammen en datamaskin. Det finnes mange video og artikkler på internett om hvordan det gjøres bla. her: (ser at de bruker vannkjøling, mens luftkøler er det en vanligvis bruker)

 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei, jeg har undersøkt litt og de programmene jeg skal bruke, krever minimum 16 gb RAM. Helst 32 gb ram hvis mulig. Lurer på om de RAM som selges på ebay.com er brukbare?

 

 

kan noen hjelpe meg med info om det er mulig å sette inn mer ram i dell maskiner?

 

hvordan bygge en god PC?

Lenke til kommentar
Mariabella skrev (1 minutt siden):

Hei, jeg har undersøkt litt og de programmene jeg skal bruke, krever minimum 16 gb RAM. Helst 32 gb ram hvis mulig. Lurer på om de RAM som selges på ebay.com er brukbare?

 

 

kan noen hjelpe meg med info om det er mulig å sette inn mer ram i dell maskiner?

 

hvordan bygge en god PC?

Nei, du kjøper ikke et sett minnebrikker på ebay, for så å sette inn i en bærbar med mindre du faktisk vet hva du gjør.

Siden du spør slik, er mitt råd at du heller burde kjøpe en PC som møter de kravene du har ;) Det kommer du bedre ut av.

 

Hvilke programmer er det snakk om?

Minnehastighet er viktigere enn mengde, så ikke sikkert at du må ha 32, det kommer an på flere faktorer.

Er heller ikke vits med 32gb ram på en PC, om skjermkort og CPU er for dårlig til å henge med i programmet.

Lenke til kommentar
Mariabella skrev (18 minutter siden):

Hei, jeg snakker om stasjonær pc. Det er autocad og revit tegneprogrammer. Er Dell bra eller HP ? Kan jeg få en bra PC for rundt 5000kr? Med min 16 gb RAM?

Skal jeg være helt ærlig med deg, så får du ikke en bra pc til den prisen. 5000 er vel prisklassen jeg anbefaler besteforeldre som kun skal inn på google, og vil betale minst mulig. Skal du bruke PCen til 3D og redigering så får du veldig lite for 5000.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du er så opphengt i 16GB ram, men totalt overser de andrekomponentene. RAM alene har ikke så mye å si. Hvilket merke PCen har, HP, Dell osv. har heller ikke all verden å si.

Det som har noe å si er:

- Lagring, og om PCen har SSD til OS.

- CPU, hvordan prosessor, hvor mange tråder.

- GPU, hvor kraftig er skjermkortet.

- RAM, hvor mye, og hvor raskt er minne.

 

Autodesk revit er noe jeg aldri ville kjørt med integrert grafikk, der anbefales det PC med dedikert skjermkort. Autocad derimot er ikke like krevende på skjermkortet.

Hvor mye minne du trenger, kommer helt an på hvor store modeller du skal jobbe med, men som sagt er det ikke vits med mye minne om ikke CPU og GPU henger med.

 

Du sier ikke hvordan du skal bruke disse programmene. Er det til jobb, skole, eller som hobby?

Hvor store file / prosjekter skal du jobbe med?

Hvor ofte / hvor mye skal du bruke disse programmene?

Dette har mye å si for hvordan PC du bør kjøpe, og hvor mye penger du bør legge i PC.

Men basert på revid, og at vi er innenfor Autodesk serien til Adobe ville jeg anbefalt å øke budsjettet.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...