Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC restarter kontinuerlig (henger)


Anbefalte innlegg

Har en Acer Aspire stasjonær PC som sannsynligvis synger på siste vers. I går kjørte den en oppdatering på Windows 10 som var mindre vellykket da den låste seg under oppdateringen. Jeg forsøkte da å gjenopprette Windows (men beholde personlige filer) men dette fikk jeg feilmelding på underveis. Deretter har jeg forsøkt å gå inn i sikker modus med nettverkstilkobling, men det som har skjedd nå er at PCen jobber litt med oppstart, for deretter å restarte. Dette gjør den kontinuerlig, så eneste mulighet for meg for å få den av, er å holde inne powerknappen. PCen bryr jeg meg ikke om, men har mange bilder der inne av mine barn jeg skulle ha fått reddet. Noen som har noen tips til en lite kyndig PC-bruker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Benny said:

Noen som har noen tips til en lite kyndig PC-bruker?

Ta backup. Å lagre alle bilder på én plass blir som å la det gamle fotoalbumet ligge ute i vinterstormen.

Foreslår du tar med deg PC'en til noen som kan reparere datamaskiner (les: verksted), og forhåpentligvis er ikke filene på disken kryptert.

Lenke til kommentar
MasterGITE skrev (3 timer siden):

Mulig at strømforsyningen har skjedd noe feil. Kan også være hovedkort. Du kan kanskje ta ut harddisken, bruke en SATA til USB-A adapter. Kopiere ut filene med en annen PC kanskje? 

Tusen takk, kan forsøke med å få kjøpt en adapter for å se om jeg får tilgang på filene via en sånn sak. 

Lenke til kommentar

Høres ut som defekt harddisk. Men dette er kun en teori. Kan også være PSU, hovedkort eller andre komponenter som nevnt over. 

Dersom harddisk viser seg å være defekt må den kobles til en maskin med SATA, og bruke et recovery program for å hente ut data fra harddisken. Selv da er det ikke sikkert at man får reddet alle filene, med mindre man lever inn harddisk spesialisert verksted. 

Om du ikke har mye erfaring med PC, og det er viktig for deg å redde ut filene, er mitt tips: Ta med PCen til er verksted eller til service der du kjøpte den og rådfør deg. 

Det er dumt å gjøre ting på egenhånd, da man lett kan skade eller miste filer om du ikke er helt sikker på hva du gjør. 

Slik jeg skjønner det, så kommer du ikke inn på PCen. En re-innstallasjon som nevnt over vil derfor permanent slette filene du har på maskinen (dersom du ikke har tilgang til windows sitt tilbakestilling- og reparasjonsverktøy).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...