Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakke og fjerne rust vs ny bil?


Anbefalte innlegg

Har en 2008 vw touran som helt normalt mister lakk og begynner å ruste... Rusten har per nå satt seg verst rundt dørhåndtakene på bakdørene og nederst på framdørene, pluss at det er en flekk på taket. Det er også noen bobler i lakken rundt omkring. Har tidligere fått lakket og fjernet rust på 3 av 4 hjulbuer. Bilen har gått over 250 000km, men har aldri hatt noen store problemer med den, bare byttet slitedeler. Har også igjen 33 000kr på lånet av bilen, noe som kanskje er litt mer enn hva jeg kan forvente å få igjen for bilen. 

så det jeg lurer på er om det egentlig er noen vits i å betale noe mer for lakking og fjerning av rust? Har hørt at det er stor sjanse for at rust og lakkproblemer kan komme tilbake. Burde det heller kjøpes ny bil for å slippe rust? Hvilke biler ruster «minst»? Har isåfall ikke tenkt å bruke noe mye mer enn 150 000kr på ny bil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper det kommer til å koste deg omtrent 3000 - 5000 kr i grunning, opprettingsmasse, lakk og verktøy, og ca 2 ukers jobb med 2-3 timers jobb hver dag, hvis du skal gjøre det selv, uten særlig erfaring fra før. Da blir det naturligvis ikke et profesjonelt resultat, men du stopper rusten midlertidig, i 2-3 år.

Skal du gjøre det riktig rundt gummilister, plastikk og håndtak, må du fjerne dem først. Det tar naturligvis lenger tid. Jeg gjorde ikke dette, for skulle skrote bilen om 1-2 år likevel.

Skrap bort løs lakk og rust, først med noe skarpt håndverktøy (skrape, hva som helst som er skarpt og durabelt). Så anbefaler jeg å bruke en batteridrill med spesialverktøy man setter på drillen, som spinner rundt, som skraper av rust ned til lakken. Kanskje kjøpe et billig egnet verktøy som gjør denne jobben er det beste, for drill kan fort bli litt svakt.

Smør på ruststopper/grunning, la tørke 1 døgn. Smør på opprettingsmasse, kanskje i flere omganger (døgn), til du har en jevn overflate (må pusses med sandpapir). Så kan det lakkes, som vanligvis sprayes på. En god sprayflaske er viktig, jeg brukte bare lakkboksen fra butikken, det ble skjoldete, men bilen jeg hadde var ikke verdt mer enn skrotverdien så jeg brydde meg ikke.

Skal du bruke verksted, tipper jeg det vil koste omtrent 20 000 kr.

Lenke til kommentar

Som du sier selv begynner bilen å dra på årene og har etterhvert begrenset økonomisk verdi, hvor det i tillegg gjenstår litt lån. Å bytte en bil hvor du sitter igjen med restlån etter salg er som alle kanskje skjønner litt uheldig og det ville jeg unngått om mulig.

Mitt råd er å gjøre det så enkelt som mulig, så billig som mulig. Kjøp en rustfjerner som f.eks Bit-Hamber Hydrate 80 som selges hos bilnerden.no. Skrap av det verste av overflate rust og smør på dette stoffet ihht bruksanvisning. Bruk en lakkstift eller evt litt spraylakk i en liten kopp og pensel. 

Det blir ikke perfekt resultat, men det stopper videre rust og blir helt akseptabelt. En low effort, low cost, high reward løsning om du vil.

Lenke til kommentar

Hvor mye en bil ruster avhenger av ganske mange ting, og det er slett ikke alltid mangel på stell som er (hoved)årsaken. Enkelte bilmodeller har ganske store utfordringer, mens andre veldig lite. Dette kan varierere fra år til år, og fra hvilken fabrikkk modellen din ble produsert på. Så det er uhyre vanskelig, rene minefeltet, å si hvilke biler som ruster "minst" eller "mest".
Å stelle bilen godt er uansett en god investering. Holde saltet mest mulig borte med jevnlig å spyle bilen med kaldt vann om vinteren, er effektivt. Antirustbehandling er nesten alltid en økonomisk gunstig løsning. Men antirustbehandling vil ikke hjelpe på overflaterust på karosseriet, som du er plaget med.
Nå er du ikke førstemann som opplever rust på dører og karosseri generelt på en FolkeVogn. Generelt er de nok noe mer plaget med karosserirust enn endel andre merker, skjønt en masse unntak finnes her og. Mens andre merker kan være mer plaget med den rusten som du kanskje ikke legger så mye merke til men som er farlig, under bilen og inne i hulrom. Feks har endel japanske merker nokså store plager med den farlige rusten på understell, mens de kan se ganske fin ut i karosseriet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 timer siden):

Er det bare kosmetisk? Isåfall fiks det selv på enkleste måte. 

Men det hørtes jo ut som det var veldig mye? Er disse bilene ekstra dårlige? Bor du en plass hvor det saltes mye? Isåfall må man være flink med å spyle bilen ofte.

Ja, på tyske biler(men spesielt vag) når de har noen år bak seg (3-10) så detter lakken av i store flak.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, freddy85 said:

Ja, på tyske biler(men spesielt vag) når de har noen år bak seg (3-10) så detter lakken av i store flak.

Høres ikke spesielt trivelig ut.. Masse rust på en 2008 modell høres jo helt merkelig ut.

Men vil tro salting og har en del å si.

Bor i Tromsø og solgte en Ford Sierra for ett par år si den til en kar som kom helt fra Haugesund. Var vist ikke sjangs å finne så rustfrie eksemplarer sør i lander grunnet salting.  Sierran min var aldri behandlet eller gjort noe spesielt med, men det saltes veldig lite her i Nordnorge og da ruster det vist ikke. Solgte og nylig en 2006 Mondeo og den va tilnærmet rustfri i både karroseri og understell.

Det er ikke tilsvarende Mondeo som ruller sørpå. Mange er så rusta at de er klar for huggeren.

Så skal man ha bil så burde man kansje dra nord for å hente ?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Forskjell mellom f.eks Finnmark og Oslo er jo hysterisk. Kjøpte selv en 20 år gammel Pajero Sport fra Finnmark. Litt brun under, greit å få behandlet, men ikke noe dramatikk. Ikke ett fnugg i lakken, helt strøken. Samme bilen hadde garantert vært rustet i filler i sør-Norge.
Når det gjelder FolkeVogn/Audi så har de klart det kunststykket å få bilene til å ruste også der det ikke saltes noe videre. Har sett fine Audier som har gått i innerste Telemark hvor det "aldri" saltes, hvor biler normalt ikke ruster noe videre, 8 år gammel og med rusthull i dørene og alle hjulbuer brune og småråtne. Så salt er en vesentlig faktor, men er bilene dårlige nok så ruster de også av bare fuktighet.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt ny bil. En kompis hadde en 2010 Passat (ikke ukjent for å ruste). Den var rimelig greit vedlikeholdt, men det begynte å komme rust da den var rett over 5 år gammel. Han fikk først dekket deler av det som dukket opp på bakskjermer av forhandler, men så dukket det stadig opp rust på nye steder. Hadde det vært noe annet enn VW fra denne perioden ville jeg muligens vurdert å fikse det, men...

 

Lenke til kommentar

Hvorfor bygger de ikke biler i det samme type materialet som båter er bygget av? Glassfiber og plastikk? Er jo så utrolig dyrt og mye styr med lakk? Så har du de folka som skal ha hele bilen lakkért på nytt til 30 000 kr bare hvis noen kommer borti den. Det er jo galskap.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Taurean said:

Hvorfor bygger de ikke biler i det samme type materialet som båter er bygget av? Glassfiber og plastikk? Er jo så utrolig dyrt og mye styr med lakk? Så har du de folka som skal ha hele bilen lakkért på nytt til 30 000 kr bare hvis noen kommer borti den. Det er jo galskap.

Glassfiber og plastikk har en del andre ulemper.

Noen biler lages jo i aluminium. Får ikke samme problematikk da.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (11 minutter siden):

Ruster ikke aluminium? De fleste el-biler lages vel i aluminium? Det er nok en positiv faktor for dem da.

Nei, alu kan ikke ruste, men det kan korrodere. Faktisk kan aluminium være vel så plaget med korrosjon som stål er det, så å tro at alt blir så bra med aluminium er en myte. Det er dyrere å produsere og komplisert å reparere en skadet bil med konstruksjon i aluminium. Det er mer komplisert å få lakk til "å sitte" på aluminium, og det skal mindre til for at man endrer formen permanent.
Aluminium har den største fordelen i vekt, en bil kan bygges lettere. Derfor finner du endel aluminium på litt dyrere biler. På mellomklassebiler er det typisk med f.eks panser, bærearmer og traverser i aluminium. Audi har flere biler som er helt eller delvis bygget opp av aluminium. Noen modeller Tesla er aluminium.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rustfjerning og lakkering er skamdyrt. Vi har en 2007 Ford, den er litt plaget med rust ved bakhjulene. For et par år siden ba vi Ford om prisoverslag på å fikse det, jeg husker ikke hva summen var men mener det var rundt 15 000. Helt sykt. 

Et lokalt lakkeringsverksted "fikset" det for oss til en brøkdel av prisen. "Fikset" fordi det kom tilbake etter et års tid, og nå er det enda mer der. Vet ikke om det er noe vits i å bruke penger på det egentlig, å fikse det skikkelig koster vel mer enn hva bilen er verdt. ? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...