Gå til innhold

Hvordan får man igjen inndratt førerkort


Kajac

Anbefalte innlegg

Hei

Som noen sikkert vet, mistet jeg førerkortet i januar fordi jeg kjørte for fort.

Forelegget sier at jeg er dømt til 6 måneders inndragelse av førerrett fra 20. Januar 2020, og 13000 kr i bot. Dette har jeg akseptert og sånn sett "ute av verden".

Det vil si at jeg skal få førerkortet tilbake igjen 20. Juli 2020. Men hvordan foregår dette? Får jeg det i posten? Må jeg hente det hos politiet? Må jeg til en trafikkstasjon og få nytt? Siden det "kun" er beslaglagt i seks måneder, har jeg forstått det slik at jeg ikke trenger å ta oppkjøringen på nytt. Men ser for meg at det er noen formaliteter som må i orden likevel.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Hvis du ser på forelegget, er det spesifisert om du trenger å avlegge ny førerprøve etc. Du aksepterer alle vilkårene i forelegget, dersom du vedtar det. Dersom det ikke står noe om dette i forelegget, trenger du ikke å avlegge ny førerprøve.

 

Du bør ta kontakt en stund med lokalt politi før tidens utløp. Det er forskjellige rutiner på hvor førerkort sendes og oppbevares. Det er nødvendigvis ikke en automatikk i at det blir sendt ut. 

Uansett kan beslaget oppheves på dato, og du kan få en midlertidig kjøretillatelse i mellomtiden.

 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Står ingenting i forelegget om førerprøve. Dette sjekket jeg ekstra grundig. Kun at det er beslaglagt (tap av førerrett) og bot på 13 000 kr.

Men det står ingenting om utlevering heller. Tenkte å kontakte politiet når tiden nærmer seg, men vil være ute i litt god tid, særlig da dette er i fellesferien, og med tanke på at det sikkert fremdeles er et og annet korona-tiltak på gang også i juli.

Jeg har allerede førerkortappen på telefonen. Denne sier nå "Inndratt førerkort". Når datoen for opphevelse av belaget er kommet, vil appen da reflektere at jeg har fått førerkortet tilbake igjen? Eller er dette en hel-manuell prosess?

Lenke til kommentar

Eg kjenner ikkje til korleis systemet er lagt opp men det hadde overraska meg om det ikkje blei lagt inn ein utløpsdato når førarkortbeslaget blir registrert i systemet. 

Eg meiner også på at sertifikatet vanlegvis blir returnert per post slik at du får sertifikatet nokre dagar etter at tapsperioda er over. Typisk fordi det er UP som har gjennomført kontrollen og at det fysiske førarkortet er oppbevart der den aktuelle UP-patrulja har sin base og ikkje nødvendigvis i ditt politidistrikt. 

Ta kontakt med politiet eller vegvesenet og spør. Det er sannsynleg at når datoen er der så kan du bruke førarkortappen, få vegvesenet til å skrive ut midlertidig førarkort, eller rett og slett bestille nytt fysisk kort om politiet er treige med å sende ut. Det er sikkert også mogleg å avtale at du personleg hentar førarkortet på den politistasjonen som oppbevarer førarkortet. 

Lenke til kommentar

I mitt distrikt må man selv henvende seg til nærmeste trafikkstasjon for å få igjen førerkortet etter endt tapstid. Det leveres også ut et skriv som opplyser om dette når førerkortet beslaglegges.

Jeg har alltid antatt dette var rutinen over hele landet, men hvis det som står over stemmer så er det tydeligvis lokale forskjeller.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 timer siden):

Takk for svar. Står ingenting i forelegget om førerprøve. Dette sjekket jeg ekstra grundig. Kun at det er beslaglagt (tap av førerrett) og bot på 13 000 kr.

Men det står ingenting om utlevering heller. Tenkte å kontakte politiet når tiden nærmer seg, men vil være ute i litt god tid, særlig da dette er i fellesferien, og med tanke på at det sikkert fremdeles er et og annet korona-tiltak på gang også i juli.

Jeg har allerede førerkortappen på telefonen. Denne sier nå "Inndratt førerkort". Når datoen for opphevelse av belaget er kommet, vil appen da reflektere at jeg har fått førerkortet tilbake igjen? Eller er dette en hel-manuell prosess?

Det høres lurt ut. Jeg er usikker på om det går automatikk i dette. Uansett så kan du avtale et møte på en politistasjon, hvor de kan oppheve beslaget på minutter. Da ordner det seg, selv om du ikke nødvendigvis får et fysisk førerkort samme dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Eg kjenner ikkje til korleis systemet er lagt opp men det hadde overraska meg om det ikkje blei lagt inn ein utløpsdato når førarkortbeslaget blir registrert i systemet. 

Eg meiner også på at sertifikatet vanlegvis blir returnert per post slik at du får sertifikatet nokre dagar etter at tapsperioda er over. Typisk fordi det er UP som har gjennomført kontrollen og at det fysiske førarkortet er oppbevart der den aktuelle UP-patrulja har sin base og ikkje nødvendigvis i ditt politidistrikt. 

Ta kontakt med politiet eller vegvesenet og spør. Det er sannsynleg at når datoen er der så kan du bruke førarkortappen, få vegvesenet til å skrive ut midlertidig førarkort, eller rett og slett bestille nytt fysisk kort om politiet er treige med å sende ut. Det er sikkert også mogleg å avtale at du personleg hentar førarkortet på den politistasjonen som oppbevarer førarkortet. 

Bare retter litt på det du skrev. UP følger lokale rutiner, og oppbevarer ikke nødvendigvis førerkortet på stasjonen de tilhører. 

Når det gjelder førerkort, så skriver ikke vegvesenet ut midlertidig førerkort når det foreligger en straffesak i bunnen for inndragningen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Så vi nærmer oss :) Under tre uker igjen nå. Jeg kontaktet politidistriktet mitt, og fikk dette svaret tilbake:

Sitat

Alle inndratte førerkort blir sendt til Statens vegvesen. Du må dermed oppsøke en av deres trafikkstasjoner når tapstiden er for å gjenerverve ditt fysiske førerkort. Tapstiden oppheves imidlertid automatisk i Statens vegvesen sine systemer, noe som innebærer at du kan kjøre med den digitale førerkort-appen fra 20. juli.

Samtidig så ser jeg at mange skriver at de får det i posten, og noen sier de må henvende seg til politiet. Noen som vet hva som er normalen? Har kontaktet SVV, men de har ikke svart meg. De har heller ingen informasjon om dette på sidene sine heller. Politiets sider henviser bare videre til SVV. Saken er jo litt vanskeligere siden koronaen gjør at alle trafikkstasjonene er stengt, og man må bestille time flere uker i forveien...

Dette er jo noe som skjer med folk hele tiden, burde jo ikke være så vanskelig å finne ut av...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...