Gå til innhold

Dårlig Wifi signaler i garasjen


Anbefalte innlegg

Har en Asus RT-AC66U-B1 i 1etg som kjører i Aimesh med Asus RT-AC66U-B1. Funker bra. I kjellerstua har jeg en eldre Asus RT-AC66U med annen SSID. Har satt den i vinduet. Den gir heller ikke nok Wifi i garasjen til elbilladeren.Ligger på -93dBm til -84dBm. Problemet er at den av og til hopper et et par ganger i døynet. Er ca 20 meter ned til garasjen. Hva kan jeg gjøre for å få bedre dekning på min Zaptec Home lader?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. I spesifikasjonene fra den norske websiden for produktet:

Quote

Kommunikasjonsgrensesnitt og Skykobling/nettverk
Wifi 2.4 GHz, IEEE 802.11 b/g/n (kanal 1-11)

Hvis det er slik at denne ikke støtter kanal 1-13, som er standard for europa, bør man vurdere å slå av automatisk kanalvalg for 2,4GHz-båndet på ruteren. Produkter som selges i europa skal egentlig støtte kanal 1-13. Mulig dette er en copy'n'paste-feil og man har brukt spesifikasjoner for bruk i et annet land, men samtidig her kan man jo lure på det ikke er tilfelle siden de faktisk oppgir dette - noe som ellers ikke er nødvendig.

Forstår det slik at det ikke er Ethernet-kontakt på laderen?

Potensielle løsninger ellers:
- Homeplug som gir nettverk til garasjen hvis garasjen er bak samme sikringsskap som huset ellers. Så et aksesspunkt i garasjen.
- Sette opp utendørs aksesspunkt som peker mot garasjen
- legge ethernet-kabel til garasjen og sette opp et aksesspunkt der. 
- kan være at wifi-klienten i laderen egentlig er litt dårlig, og at f.eks. en wifi-repeater satt opp i garasjen er en bedre wifi-klient som da ellers vil gi dekning god nok for laderen.

 

 

Lenke til kommentar

Zaptec er et norskprodusert produkt. Made in Norway. Så det bør vel være kanal 1-13. Hvis den har kanal 1 til 11. Vil den da skifte kanal og plutselig falle ut?

Er ikke Ethernet kontakt på laderen. Homeplug funker ikke da jeg ikke har noe strøm inn til garasjen fra mitt hus. Er fra nabohuset.

Da har jeg satt den ene Asus RT-AC66U-B1 ut i garasjen. Med Aimesh blir lader nå på -35dBm og -39dBm når porten er lukket. Har Asus en node som kan brukes ute i garasjen. Blir støvete her.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
2 hours ago, Arve28 said:

Zaptec er et norskprodusert produkt. Made in Norway. Så det bør vel være kanal 1-13. Hvis den har kanal 1 til 11. Vil den da skifte kanal og plutselig falle ut?

Er ikke Ethernet kontakt på laderen. Homeplug funker ikke da jeg ikke har noe strøm inn til garasjen fra mitt hus. Er fra nabohuset.

Da har jeg satt den ene Asus RT-AC66U-B1 ut i garasjen. Med Aimesh blir lader nå på -35dBm og -39dBm når porten er lukket. Har Asus en node som kan brukes ute i garasjen. Blir støvete her.

Rart hvis de har valgt en løsning som bare støtter 1-11 - er jo det spesifikasjonene sier. Nesten litt merkelig, for maskinvaren i seg selv bør normalt sett støtte høyere 2,4 GHz-frekvenser, og så styrer man hvorvidt 1-11 eller 1-13 (eller 1-14 i de landene som har det) skal benyttes gjennom litt andre løsninger. Siden dette er en klient, er det jo ikke de samme behovene for begrensninger på dette området egentlig som hvis det hadde vært en ruter.... så merkelig..

Men ja, hvis ruter skifter over til en kanal da som ikke er støttet, vil det blir problemer. Samme hvis ruteren også er satt opp med større kanalbredde og bruker kanal 11 (men egentlig da også bruker frekvenser utenfor hva kanal 11 bruker i tillegg).

 

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en ny router i stua og bruker begge Asus RT-AC66U-B1  som noder. En i 2 etg og en i garasjen.

Hvilke av disse ville dere valgt for å kjøre i AImesh med de 2 andre?

https://www.proshop.no/Homeplug/ASUS-AiMesh-AX6100-RT-AX92U-1-pack-Homeplug/2788540?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

https://www.komplett.no/product/1141211/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ax58u-router

https://www.komplett.no/product/867566/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac88u-router#

Eller noe annet?

Hvordan kan jeg beskytte Asus RT-AC66U-B1 i garasjen mot støv, snø og kullegrader. Ikke oppvarmet garasje?

Er det noe annet som hadde funket bedre i garasjen? Eller ha en wifi-repeater av et slag?

Er dette noe https://www.power.no/data-og-tilbehoer/nettverk-og-rutere/nettverksforlenger/unifi-ac-ac1200-poe-outdoor-mesh-ap/p-588934/

Lenke til kommentar
Arve28 skrev (10 timer siden):

Hvordan kan jeg beskytte Asus RT-AC66U-B1 i garasjen mot støv, snø og kullegrader. Ikke oppvarmet garasje?

Kuldegrader er ikke noe problem. Sett den gjerne i en boks, men den må ikke være for liten og tett. Hvis det blir for varmt får du et problem.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Arve28 said:

Har en eldre Asus RT-AC66U som ikke har Aimesh. Kan bruke den i garasje. Men hvordan setter jeg den opp for at den kan ta imot trådløse signaler og  sende de videre til laderen. Kan da godt ha annen SSID.

Noen av Asus-ruterne støtter "Repeater mode" hvis man går inn på Administration -> Operational Mode. Hvis du der kan velge repeater mode, så kan det være en løsning. 

Lenke til kommentar

Har vel selv aldri prøvd repeater-modus på Asus-rutere. Men når du starter det oppsettet der, blir du vel tatt gjennom en veiledning som bruker å være ganske grei å finne ut av. I praksis skal du vel velge nettverket som denne skal være en repeater for og skrive inn passord. Mulig det ikke er noe mer enn det. Mulig du har en opsjon om denne skal ha samme SSID som hovednettverket eller noe annet. Jeg ville anbefalt å ikke ha samme.

Men litt usikker her: Var dette den noe eldre RT-AC66U-en? 

Repater-modus er vel egentlig ikke hensiksmessig hvis dette er med rutere som støtter AI Mesh.

Når det eller gjelder ruterne du har listet for kjøp:
Jeg vet ikke om den løsningen fra Ubiquti er noe som må inngå sammen med annet Ubiquti-utstyr. Men hvis utendørs AP er en mulighet for deg, så finnes det ellers flere aktører som har produkter. Det å få dette på utsiden av en yttervegg kan hjelpe stort. Disse er jo f.eks. ganske rimelige, og det er jo her kun 2,4 GHz du trenger: https://www.komplett.no/product/853507/datautstyr/nettverk/aksesspunkt/tp-link-cpe210-wireless-access-point

Hva som ellers er det beste rutervalget handler litt om behov. Wifi 6-støtte kan være kjekt på sikt, men samtidig er det da bare denne ene ruteren i mesh-oppsettet som vil støtte det. Men OK, kanskje ikke så farlig.

Wifi er ganske vanskelig. Det finnes gjerne ikke fasitløsninger. Å handle der det er enkelt å få returnert en løsning hvis det ikke dekker behovene vil ofte være det anbefalte. Hos elkjedene har de jo gått tilbake på returnordningene sine i disse dager. Fortsatt mulig hos nettbutikker, men blir litt mer arbeid og porto.

Egentlig burde det vært muligheter for en 4G-modul til slike ladere. Å sette en 4G-ruter i garasjen med et tvilligsim for data kan vel også være en mulighet. Eller er det noe her som tilsier at den må være på lokalnettet, eller holde det at den bare har intenrettforbindelse?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...