Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

50% permittert, fast lønn, jobber 8 timer en dag, 3 timer en annen dag osv, men til sammen 40 timer per uke - er dette riktig?


Gjest 8bf9e...7ad

Anbefalte innlegg

Gjest 8bf9e...7ad

Jeg er litt i villrede om hva som blir riktig her. Blir det riktig av bedriften og "slå sammen" timene så det blir mest fordelaktig for bedriften, eller skal jeg bli på jobb til 4 timer er gått, og få overtidsbetalt for det som jeg jobber i tillegg - uavhengig av hva jeg har jobbet tidligere?

Anonymous poster hash: 8bf9e...7ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8bf9e...7ad skrev (7 minutter siden):

Jeg er litt i villrede om hva som blir riktig her. Blir det riktig av bedriften og "slå sammen" timene så det blir mest fordelaktig for bedriften, eller skal jeg bli på jobb til 4 timer er gått, og få overtidsbetalt for det som jeg jobber i tillegg - uavhengig av hva jeg har jobbet tidligere?

Anonymous poster hash: 8bf9e...7ad

Eg ingen jus-ekspert, men det skal godt gjøres å få overtid "etter 4 timer pr dag". 
 For å få overtid, så må du se på lovgivinga som gjelder (arbeidsmiljøloven) og om deres bedrift/bransje har noe egne avtaler/bestemmelser. Men generelt sett, er det etter 8 timer/dag og over 40t/uka du kan ha krav på overtid. 

Eg vil tru at 50% permisjon betyr at du skal jobbe 5 dager i løpet av 2 uker, 8 timer kvar dag. Igjen, veldig generelt.

Lenke til kommentar
Quote

Overtid

Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for alminnelig arbeidstid er overtidsarbeid.

Dersom det blir arbeidet ut over avtalt arbeidstid, men innenfor lovens grenser for alminnelig arbeidstid, vil dette være såkalt merarbeid. Overtid i lovens forstand blir det først når det arbeides ut over dette.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/

Quote

Alminnelig arbeidstid

I arbeidsmiljøloven er det fastsatt grenser for den alminnelige arbeidstiden:

  • 9 timer i løpet av 24 timer (normalarbeidsdag)
  • 40 timer i løpet av 7 dager (normalarbeidsuke)

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/

Utover dette kan det hende det er definert andre vilkår som er meir rause i kontrakta di.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Gjest 8bf9e...7ad

Jeg jobber med bilutleie, og er derfor veldig variert når det er mye å gjøre - alt etter hvor mange kunde som skal ha leiebil den dagen. 

Det står ingenting om arbeidstid i permitteringsvarselet, kun "permitteringsgraden er 50%". 

Spiller det inn at jeg har fastlønn? Kan arbeidsgiver si at jeg ikke kan kreve overtidsbetalt, men at jeg at jeg tar ut overtiden min i avspasering som en kompensasjon for at jeg jobbet f.eks 3 timer en dag?

Anonymous poster hash: 8bf9e...7ad

Lenke til kommentar
Gjest 8bf9e...7ad

Arbeidskontrakt sier ingenting om overtid eller avspasering. 

"Arbeidstakeren utfører sitt arbeid i normal arbeidstid, hverdager fra kl 07:00 - 15:00. Avvik må påregnes."

Anonymous poster hash: 8bf9e...7ad

Lenke til kommentar
Gjest 8bf9e...7ad

Ja, det er planen. 

Arbeidstilsynet sier: "Arbeid ut over arbeidsmiljølovens grenser for alminnelig arbeidstid er overtidsarbeid." "I arbeidsmiljøloven er det fastsatt grenser for den alminnelige arbeidstiden: 9 timer i løpet av 24 timer (normalarbeidsdag) / 40 timer i løpet av 7 dager (normalarbeidsuke)

Det vil da si at hvis jeg jobber 8 timer mandag, 2 timer tirsdag, 2 timer onsdag, 6 timer torsdag, 2 timer fredag - så har jeg jobbet totalt 40 timer (37.5 timer), og har da dermed ingen krav på overtid/avspasering?

Anonymous poster hash: 8bf9e...7ad

Lenke til kommentar

Om ein jobbar 50% stilling har ein ikkje krav på overtidsbetaling om ein jobbar meir enn dei 50%, kun vanleg timebetaling. Det er fyrst når arbeidstida per dag, veke, etc. Er meir enn 100% ein snakkar om overtid. Reknar med det blir det same ved 50% permittering.

Når det er sagt, skal du så klart ikkje arbeida 40 timar (37,5+lunsjpauser)/100% når du er 50% permittert. Er det snakk om 37,5/2 målt over heile veka med nokre fulle dagar og nokre korte dagar og fridagar er det OK. Jobbar du meir enn 50% i løpet av veka skal arbeidsgjevar betala løn for det, og timane blir tilsvarande trekte ifrå dagpengane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du er 50% permittert, så er aøt arbeid du utfører over 50% per definisjon overtid. Her er det rom for å gjennomsnittsberekne arbeidstida. 

Den 50% delen som du er permittert er på statens rekning, så dette er arbeidstid som arbeidsgjevar ikkje fritt kan benytte utan å enten unntaksvis betale deg overtid for arbeid utover 50% eller ved å redusere permitteringsgraden. 

Det du jobbar ekstra utover 50% skal du føre opp på meldekortet til NAV og vil gi reduksjon av dagpengar. 

Lenke til kommentar

Hvis man jobber normalt jobber 8 timer, og er 50% permitert, og jobber 5 timer den dagen. Da skriver man 5 timer hos jobben, og melder 3 timer hos NAV.

NAV er der for å hjelpe deg når du trenger det, ikke for å utnyte for å ha betalt fri. Du melder det du har og ikke har jobbet hos NAV, og alt over 50% i arbeid hos arbeidsgiver er positivt både for arbeidsgiver som da har inntekt, og NAV som sparer kost for samfunnet.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt forstå den (tilsynelatende) forventningen om at man skal ha overtidsbetalt før man har arbeidet 100%?

Eksempel: Forrige uke jobbet du 40t og fikk betalt full lønn. Denne uken er du 50% permittert, men jobber fortsatt nøyaktig det samme, men forventer overtid på halve tiden?

Ellers, om du jobber 4t hver dag eller 8-8-2-2 spiller ikke så mye rolle. Du har ikke krav på å være på jobb 8-12 f.eks. hver dag, og så "fri" resten.

Lenke til kommentar
Gjest 8bf9e...7ad
krikkert skrev (42 minutter siden):

Dersom du er 50 % permittert og jobber 60 % er du 40 % permittert. Du arbeider ikke overtid. 

Men jeg er pdd 50% 

 

permittert. 

 

AndersT2 skrev (31 minutter siden):

Hvis man jobber normalt jobber 8 timer, og er 50% permitert, og jobber 5 timer den dagen. Da skriver man 5 timer hos jobben, og melder 3 timer hos NAV.

NAV er der for å hjelpe deg når du trenger det, ikke for å utnyte for å ha betalt fri. Du melder det du har og ikke har jobbet hos NAV, og alt over 50% i arbeid hos arbeidsgiver er positivt både for arbeidsgiver som da har inntekt, og NAV som sparer kost for samfunnet.

Ok takk for info. Skal sjekke ut dette. Det høres logisk ut det. 

NoTrace skrev (3 minutter siden):

Kan ikke helt forstå den (tilsynelatende) forventningen om at man skal ha overtidsbetalt før man har arbeidet 100%?

Eksempel: Forrige uke jobbet du 40t og fikk betalt full lønn. Denne uken er du 50% permittert, men jobber fortsatt nøyaktig det samme, men forventer overtid på halve tiden?

Ellers, om du jobber 4t hver dag eller 8-8-2-2 spiller ikke så mye rolle. Du har ikke krav på å være på jobb 8-12 f.eks. hver dag, og så "fri" resten.

Jeg forventer ingenting, jeg lurer på hva som blir riktig. Jeg har aldri vært permittert eller fått noe hos NAV før, så jeg har ikke peiling. Er ikke lett å finne informasjon spesifikt rundt dette på NAV sine sider og det er umulig å komme i kontakt med de for å få svar.

 

Anonymous poster hash: 8bf9e...7ad

Lenke til kommentar

Men du er ikke permitert en fast prosent. Du er permitert opp til 50%, altså har du krav på 50% lønn selv om du bare arbeider 20% f.eks.
Du kan ikke kreve å bare jobbe 50% når du er permittert, og så ta resten på NAV. Dersom arbeidsgiver har jobb nok til at du kan jobbe 100% er du 0% permittert.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...