Gå til innhold

Skal oppgradere, hvor begynner eg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
geir__hk skrev (1 time siden):

Ville definitivt begynt med OS. Når det kommer til det andre, kan det være greit om du kommer opp med hva du tenker å bruke av penger på oppgraderinga.

Hvor gammel er riggen din (2012?). Jeg tenker at det mest hensiktsmessige her er å bytte "alt" når du først skal oppgradere.

Den er sikkert fra 2012 eller noe slikt ja, husker ikke helt. 
Og ja, planen er å sakt men sikkert bytte ut alt. Men eg vil begynne med 1 ting om gangen så derfor lurer eg hva eg burde begynne med, hva som evt er mest "kritisk".

Emile the rat skrev (1 time siden):

Tror det er mer lønnsomt å bygge nytt.

Eneste som er verdt å ta vare på er skjermkort slik jeg ser det.

Har du noe budsjett? :) 

Budsjett og budsjett, eg trenger absolutt IKKE det nyeste av det nye og ting som kommer ut imorgen om du skjønner. Vil helst "slippe" å bruke 7-10 tusen for hver komponent ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Ville nok investert i en ny CPU og Hovedkort, samt litt ram. Sandy-bridge er ganske gammelt, så du må nok belage deg på å oppgradere en del. 

Det koster alltid å oppgradere dersom man skal game og ha en god ytelse. 

IcedInsanity skrev (6 minutter siden):

Budsjett og budsjett, eg trenger absolutt IKKE det nyeste av det nye og ting som kommer ut imorgen om du skjønner. Vil helst "slippe" å bruke 7-10 tusen for hver komponent ?

Du trenger ikke bruke 7 - 10 tusen for hver komponent, men det blir nok det til sammen om du vil ha noe brukbart. CPU er viktigste for deg, GPU kan du godt beholde en del år til med mindre du absolutt skal ha ultra i alle spill. 

Sånn jeg ser det så har du ihvertfall et brukbart skjermkort, da slipper du å betale 3 - 4000 på bare det.  Så kan du heller prioritere en god CPU og hovedkort. 

Slik jeg ser på bygging av PCer så er det en investering fordi du kommer jo til å ha PCen i mange år, og dersom du bruker litt ekstra så slipper du å oppgradere tidligere.. Men da blir det fort dyrere og. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
IcedInsanity skrev (11 minutter siden):

At alt i alt kommer på 10 lapper er helt iorden.

Men da kommer vi til det andre spørsmålet, om eg begynner med hovedkort, hvilket er ett godt valg som funker med de komponentene eg har nå og som vil virke med ting eg skaffer meg i fremtiden?

Jeg vil oppfordre deg til å lage en liste på Komplett, så kan folk her kommentere på den listen og komme med innspill på hva du eventuelt bør bytte. Som sagt så bør du kjøpe alt nytt utenom GPU etter min mening. 

Lenke til kommentar
IcedInsanity skrev (13 minutter siden):

At alt i alt kommer på 10 lapper er helt iorden.

Men da kommer vi til det andre spørsmålet, om eg begynner med hovedkort, hvilket er ett godt valg som funker med de komponentene eg har nå og som vil virke med ting eg skaffer meg i fremtiden?

Du må kjøpe hovedkort, CPU og minne samlet da det er socket avhengig.

Det du har av i dag er Samdu Bridge og syøtter DDR3 minne. 

Kjøper du ny prosessor vil den ha ny socket, og kreve hovedkort som støttet angitt socket. Alt etter Haswell-e og Ryzen bruker DDR4 minne. 

Derfor må du kjøpe ny CPU med hovedkort som passer og DDR4 minne.

Men enig med Omnia at alt (uten skjermkort) bør byttes. 
Å oppgradere litt etter litt er en veldig dårlig ide når de komponentene du har er så gamle.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
aomt skrev (3 minutter siden):

Det er eit stund siden eg holdt på med PCer/oppgradering, etc. Men om eg husker riktig, så hjelper det nokså lite å oppgradere ein eller to komponenter, når resten henger så pass mye etter. PCen din blir ikkje raskare enn den treigaste HW.

Absolutt. Da blir det en flaskehals. 

Lenke til kommentar
IcedInsanity skrev (På 4.4.2020 den 10.18):

Har laget en "liste" nå, med tre ting. Hvordan ser den ut så langt?

https://www.komplett.no/wishlist/shared/b7538f62-54aa-4875-b170-d006d0eafd00

Var du opptatt av pris så ville jeg valgt AMD. Som noe slikt:

https://www.komplett.no/product/1080529/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/amd-socket/gigabyte-b450m-ds3h-socket-am4

https://www.komplett.no/product/1132196/datautstyr/pc-komponenter/prosessorer/amd-ryzen-5-3600-prosessor

Samt noe minne som andre får anbefale. Prisen blir i alle fall mye penere, og kommer du til å merke noe forskjell?

Her har du "spart" 3000 kr på to komponenter som du heller kan bruke til neste oppgradering, eller noe annet.

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...