Gå til innhold

Dreamliner må reboote for å unngå katastrofal feil


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme problem som Patriot på nittitallet? ' The Patriot missile battery at Dhahran had been in operation for 100 hours, by which time the system's internal clock had drifted by one-third of a second.' de delte tiden i en enhet som ikke kan representeres digitalt uten akkumulerte feil..

Lenke til kommentar

CDN her er ett bidirectional fiber optisk nettverk basert på ARINC664 standarden som igjen er basert på Ethernet. En rekke fly har dette systemet, bl.a. flere Airbus og Sukhoi Superjet så det hadde vert interesant å vite om dette kun er ett problem for Drømmelinjen eller om andre også har dette problemet.

http://read.pudn.com/downloads496/doc/project/2067008/AFDX-ARINC664.pdf

 

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bare spekulerer her, men et eksempel på hvordan en slik bug kan se ut er denne linjen her:

uint32_t start_time_ms = 0;

if( current_time_ms() >= (start_time_ms + 1000) ){  //Don't do this
 start_time_ms = current_time_ms();
 set_error(ERR_TIMEOUT);
}

I motsetning til:

uint32_t start_time_ms = 0;

if(current_time_ms() - start_time_ms >= 1000){  //Overflow safe
 start_time_ms = current_time_ms();
 set_error(ERR_TIMEOUT);
}

Når start_time_ms er større eller lik UINT32_MAX (2^32) så vil (start_time_ms + 1000) evalueres til et nummer som er større enn hva man får plass til i en uint32_t, noe som betyr at det vil rulle rundt til 0 igjen. Dette medfører at set_error(ERR_TIMEOUT) vil trigge umiddelbart, og ikke etter 1000 ms slik som man skulle tro. Den som er overflow safe vil rulle rundt sammen med overflowen, siden current_time_ms() alltid vil være (unsigned) større eller lik start_time_ms, og f.eks. 1 - 2^32 vil fortsatt være større enn 1000 om vi snakker om unsigned integers.

Som sagt så spekulerer jeg bare på hva som kunne skjedd. Eksempelet er veldig reellt og det er noe jeg har sett flere ganger gjennom min karriere innenfor sikkerhetsrelatert embedded programvare.

Xantippe skrev (23 minutter siden):

Kanskje det samme med Dreamliner?

Mulig det var ment som en spøk, men det er ingen motivasjon for dette.

TeslaS skrev (1 time siden):

Ikke lett å være Boeing om dagen.

Software bugs skjer hele tiden. Jeg vil gjenta det du sier, men vinklet mot at Boeing har sett mye granskning og skepsis i tiden etter 737 MAX problemene.


 

Lenke til kommentar

Kan vi ikke bare forby Boeing fra å fly i Europa for evig og alltid. Med to av prestisjeprosjektene fulle av feil, hvorav ett så gravalvorlig (no pun intended) at det har stått på bakken verden over mange måneder.

Åpenbart driter de i test og kvalitetssikring. Vi trenger dem ikke. Vi har Airbus, som ved å kjøpe også betyr å støtte Europeiske arbeidsplasser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det kommer flere feil etter hvor lenge et system er påskudd, Det er her de fleste ringer support og blir bedt om å ta en omstart

Men presist etter 51 timer er nok blanding av dårlig software og hardware. Burde ikke være et stort problem for et selskap som lager fly ?

Burde kunne klare å ansette noen som kan finne bugs...

Lenke til kommentar
kyrreso skrev (På 4.4.2020 den 8.34):

Hva skjer med flyene som har gått over tiden? 

Det lurer jeg også på. Ganske dramatisk hvis man glemmer tidsfristen og man er oppe i luften på sekundet det går over.

 

FB.598029528 skrev (16 timer siden):

Ja det kommer flere feil etter hvor lenge et system er påskudd, Det er her de fleste ringer support og blir bedt om å ta en omstart

Men presist etter 51 timer er nok blanding av dårlig software og hardware. Burde ikke være et stort problem for et selskap som lager fly ?

Burde kunne klare å ansette noen som kan finne bugs...

51 timer hørtes sketchy ut ?

Endret av Nettels
Lenke til kommentar

Embedded software på små datamaskiner som er drysset omkring overalt i vårt samfunn. Noen har heldighvis en innebygget watch dog som sette disse tilbake ti factory status. vaskemaskiner, støvsugere, teslaer, lokomotiver og airbuzzer.

Det er så billig å produsere, må vite. Har du laget en kan man bare kopiere opp det antallet man trenger for en billig penge. Den tiden man bygget saker for analog drift med skrutrekker og loddebolt, samt virkelige fagfolk som kunne sine ting, ja dengang kom man faktisk trygt frem og tilbake til månen, til og med med radio rør.

Gammel gubbe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...