Gå til innhold

Ordfører vil stoppe hybridferge [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"frykter det vil beslaglegge kommunens strøm" - LOL!

Ordføreren bør ta seg en bolle og se på alle andre som "beslaglegger kommunens strøm". Og til opplysning for uvitende ordførere, strøm er ikke en lokalt begrenset ressurs, som om Lyngen kommune var en øy midt i Stillehavet. Må man gjøre justeringer i kraftnettet så gjør man det, uansett hvem som er sistemann til å øke kapasitetsbehovet. Man hører jo aldri "Vi vil ikke ha noe nytt sykehjem fordi det beslaglegger kommunens strøm".

Også, som jeg har sagt i mange andre debatter, bør Lyngen-sambandet flyttes fra den bredeste delen av fjorden (ca 13 km) til en smalere (ca 5 km) for å redusere både reisetid, behov for antall ferger og ikke minst energi enten det er bunkers eller strøm.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tjavel skrev (2 timer siden):

Hva med å sette opp ei vindmølle og et batteri i nærheten av ferjekaia, og så lavere ferjebiletter for folk så de synes det er greit med mølla.

Vindmølle og kabeldrift, det hadde gjort susen. Mye høyere virkningsgrad. Kabelferjer burde vert mere i bruk. 

Med vindmølle hadde det blitt som i gamledager. Man måtte stått på ferjekaien til man fikk rett bør. Fordelen med vindmølle er at den hadde gitt bør selv om det var motbør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (3 timer siden):

Hva med å sette opp ei vindmølle og et batteri i nærheten av ferjekaia

Hva når fergeleiene ligger helt nede ved havnivå (duh) bak en vegg av fjell (Lyngsalpene)? Eller sagt på en annen måte, hvorfor vil du ha de spesifikt nært fergekaia?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Hva når fergeleiene ligger helt nede ved havnivå (duh) bak en vegg av fjell (Lyngsalpene)? Eller sagt på en annen måte, hvorfor vil du ha de spesifikt nært fergekaia?

Trenger ikke være rett ved men nære nok til at en blir bevisst på at den er til ferja, så er folk mere positiv til den. Også bra om da har eget ledningsnett så kan den gi strøm om strømnettet er slått ut. Da kan den også gi strøm til kritiske funksjoner i lokalsamfunnet fra batteriene. Må ha disse uansett for å lade ferja kjapt nok? Med ei vindmølle og batterier så er det kanskje en engangkostnad på si 10-20mill og så er det ingen drivstoffutgifter deretter.

Aner ikke om passer for Lyngsalpene for det er nå ganske bratt der ja, men kunne være noe generelt nå som vi bytter til elferger.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (1 time siden):

Trenger ikke være rett ved men nære nok til at en blir bevisst på at den er til ferja, så er folk mere positiv til den. Også bra om da har eget ledningsnett så kan den gi strøm om strømnettet er slått ut. Da kan den også gi strøm til kritiske funksjoner i lokalsamfunnet fra batteriene. Må ha disse uansett for å lade ferja kjapt nok? Med ei vindmølle og batterier så er det kanskje en engangkostnad på si 10-20mill og så er det ingen drivstoffutgifter deretter.

Aner ikke om passer for Lyngsalpene for det er nå ganske bratt der ja, men kunne være noe generelt nå som vi bytter til elferger.

Eget ledningsnett? Det hadde vært kjekt med eget vann og avløps-nett hjemme så jeg fortsatt kunne ha begge deler om det offentlige hadde problemer, eller eget veinett i tilfelle det offentlige er stengt av ulike grunner. Men det koster jo flesk å ha dobbelt opp "bare sånn i tilfelle". Hvem skal betale den regninga?

Det offentlige kraftnettet har strenge krav til både oppetid og rettetid. Man skal kunne stole så mye på det at det er unødvendig å bygge parallelle uavhengige kraftlinjer. Til særlig sårbare ting som f.eks sykehus (ferger teller neppe som særlig sårbar) så har man blant annet nødaggregat. Det har jo blåst noen ganger før på Lyngenfjorden og det står jo ikke om liv om ferga må innstille en tur eller ti.

Det er også meningsløst å ikke blande vindkraft med øvrig kraftproduksjon i kraftnettet. Hva om det slutter å blåse en dag? Skal ferga stille inn turer da også? (i tillegg til når det blåser for sterkt).

Forsyne lokalsamfunnet fra fergebatteriene? Hvorfor? Så folk kan la varmepumpa gå i stedet for å fyre med ved en sjelden gang? Hvordan ser du for deg at det rent fysisk skal gjøres å avgrense effektbruken i lokalsamfunnet slik at det passer til batteriene? Hva tror du en sånn vekselretter veier og koster?

_____________________

Ok, nok kritikk av dumme forslag. Jeg skal heller forklare hva som er hensiktsmessig:

- La kraftprodusentene ta seg av kraftproduksjon. De vet hva de driver med, hvordan de ulike kraftlildene utfyller hverandre og hva som er lønnsomt.

- La nettselskapene ta seg av nett, både bygging og vedlikehold. De vet hva de driver med og hvordan man bygget et nett med god leveringssikkerhet og kapasitet til best mulig pris.

- La fergeselskapene drive fergedrift og kun det. De vet hva de driver med og hva som er lønnsomt innenfor rammene av oppdraget de har fått. Hybriddrift med 65-75% hybridisering (andel elektrisk) er perfekt til sånt. Det gir backup i tilfelle uforutsett mye batteribruk. F.eks pga uventet vær, trafikkmengde, ekstraturer etc og gir mulighet for å bruke batteriene helt ned til 0%. Altså god utnyttelsessgrad.

- Flytt fergeleiene litt nordover i Lyngenfjorden så man kan klare seg med mindre og lettere ferger som har desto hyppigere avganger. Det gir både kortere overfartstid, lavere energibruk, bedre kundeopplevelse og rimeligere drift. Ullsfjordferga bør erstattes av fast forbindelse.

https://www.vegvesen.no/Fylkesveg/fv91ullsfjordforbindelsen

https://www.itromso.no/meninger/2019/09/04/Ullsfjordforbindelsen-er-finansiert-19862434.ece

Utforsk kartet med kommentarer her

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Eget ledningsnett? Det hadde vært kjekt med eget vann og avløps-nett hjemme så jeg fortsatt kunne ha begge deler om det offentlige hadde problemer, eller eget veinett i tilfelle det offentlige er stengt av ulike grunner. Men det koster jo flesk å ha dobbelt opp "bare sånn i tilfelle". Hvem skal betale den regninga?

Det offentlige kraftnettet har strenge krav til både oppetid og rettetid. Man skal kunne stole så mye på det at det er unødvendig å bygge parallelle uavhengige kraftlinjer. Til særlig sårbare ting som f.eks sykehus (ferger teller neppe som særlig sårbar) så har man blant annet nødaggregat. Det har jo blåst noen ganger før på Lyngenfjorden og det står jo ikke om liv om ferga må innstille en tur eller ti.

Det er også meningsløst å ikke blande vindkraft med øvrig kraftproduksjon i kraftnettet. Hva om det slutter å blåse en dag? Skal ferga stille inn turer da også? (i tillegg til når det blåser for sterkt).

Forsyne lokalsamfunnet fra fergebatteriene? Hvorfor? Så folk kan la varmepumpa gå i stedet for å fyre med ved en sjelden gang? Hvordan ser du for deg at det rent fysisk skal gjøres å avgrense effektbruken i lokalsamfunnet slik at det passer til batteriene? Hva tror du en sånn vekselretter veier og koster?

 

Nei ikke helt eget ledningsnett men egne ledninger fra vindmølla til batteri ved ferga, som de da uansett må ha ved hurtiglading. Var litt uklart uttrykt sikkert. Så er dette koblet videre mot det lokale nettet også så en kan dra strøm derifra om en må når det ikke blåser. Men stort sett får ferga strømmen den trenger selv.

Da belaster man som oftest ikke det lokale nettet men kan også bidra som omdirigering eller ekstra backup for strøm ved strømbrudd var tanken.

Avgrense effektbruken noe man beveger seg i retning av med smartere nett?

Dess vanligere og lettere å installere vindmøller,  er da ferjeselskapet klassisk kraftprodusent?  Større skala enn folk med solceller på taket som leverer til nettet men samme i prinsippet. Om vindmølla er noenlunde vedlikeholdsfri.

Jeg skriver en kommentar på et internett-forum her, ikke en teknologisk avhandling :) Om det ikke er nyttig i denne sammenhengen eller akkurat for Lyngen så kan det være noe som kan inspirere noen til andre tanker eller situasjoner hvor det gir mening. Finner det ofte mer interessant å lese kommentator-feltene enn tekstene for det er masse tanker og ideer som en ikke har tenkt på og da spinner en avgårde i egne tanker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...