Gå til innhold

Mellanox MHRH2A-XSR QSFP


Anbefalte innlegg

Mellanox ConnectX-3 CX354A PCIe x8 40 GBe QSFP+ Dual Port Server HP 649281-B21

For er lei av å måte betale returfrakt hvis det ikke virker, for er mye slik ebay er hvis det er problemer vil selger garantert kreve jeg tar returfrakten.

Sitat

Returfrakt er ikke vits å tenke på, du handler brukt og da har du ikke garanti. Må du ha dette, så må du også betale dyrt for det

jo lager sak på det hvis det ikke virker man har jo ebay money back warranty men er ikke morsomt å sløse returfrakt på alt for det blir fort penger hvis det er 350 kr per pakke etter 3 bestillinger har jeg tapt 1050 kr hvis jeg gidder å kaste bort pengene.

Sitat

men uansett så er det ikke mange plasser du trenger 40GbE i et hjemmenettverk. Jeg bruker det mellom 2 maskiner, og trenger ikkje switch. For å få maskinen tilkoblet med resten av nettverket så brukes vanlig 1GbE i tillegg.

Det er jo mest for å lære om infraband og qsfp+ har kabeler så bortkastet å ikke teste de. Men jeg risiker jo å få noe som ikke virker, gir treg hastighet eller ustabil ytelse. Har du noe test program for å teste at den gir 40 gigabit og ikke  under 10 gigabit? For er viktig å teste ting på ebay grundig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Du kan bruke iperf til å teste hastighet. Jeg kan gi deg en gratis førsteleksjon: det heter «infiniband», ikke «infraband». Terminologi er viktig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Det er jo mest for å lære om infraband og qsfp+ har kabeler så bortkastet å ikke teste de. Men jeg risiker jo å få noe som ikke virker, gir treg hastighet eller ustabil ytelse. Har du noe test program for å teste at den gir 40 gigabit og ikke  under 10 gigabit? For er viktig å teste ting på ebay grundig.

Det er ikke der du bør begynne. Du bør begynne med å lære deg hvordan nettverk er bygd opp. Det kan du lære med 10Mb/s ethernet om du vil. Jeg lærte en del av å sette opp PPP over seriell til en Raspberry Pi, med en hastighet på hele 57600bps...

Jeg har stortsett aldri opplevd at nettverksutstyr ikke leverer anonnsert hastighet. De få gangene jeg har sett det har det vært kablingen; aldri nettverkskortet eller switcher.

Lær deg hvordan TCP/IP fungerer. Lær deg hvordan rutere videresender trafikk. Hva skiller for eksempel en ruter og en switch?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Jeg har stortsett aldri opplevd at nettverksutstyr ikke leverer anonnsert hastighet. De få gangene jeg har sett det har det vært kablingen; aldri nettverkskortet eller switcher

10GBase-T Cisco SFP-10G-T-S 10G SFP+ da bør du teste denne med 2.5 gigabit nettverkkort. Og se om de leverer ytelsen, testet med samme kabel med samme nettverkkort funger fint å få 300 MB\S kopiering mellom 2 pcer, men under halvparten med SFP+.

er ikke morsomt til stadig dekke returkostnad for selger for feil og mangler ikke er informert om.

Lenke til kommentar

Når du kommer over 10GbE, så er det fort at store deler av hardwaren og/eller softwaren din henger etter ?
For å si det sånn, Ebay er egentlig veldig greit for når du starter prosessen reklamering/retur så koster det selger så ekstra mye. Flere ber om at du tar kontakt med de direkte over mail/telefon istedenfor å bruke Ebay.

En må og huske at når du driver på med SFP+, så har selv selgere begrenset kompetanse, dette er ekspertprodukter som krever høy spisskompetanse å benytte seg av. Da kan ikke en Ebay selger gi deg support, hjelp eller garantier. Hadde han greidd det, så kunne ha like godt jobbet som nettverksingeniør og 3-doblet lønnen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
siDDis skrev (1 time siden):

Når du kommer over 10GbE, så er det fort at store deler av hardwaren og/eller softwaren din henger etter ?
For å si det sånn, Ebay er egentlig veldig greit for når du starter prosessen reklamering/retur så koster det selger så ekstra mye. Flere ber om at du tar kontakt med de direkte over mail/telefon istedenfor å bruke Ebay.

En må og huske at når du driver på med SFP+, så har selv selgere begrenset kompetanse, dette er ekspertprodukter som krever høy spisskompetanse å benytte seg av. Da kan ikke en Ebay selger gi deg support, hjelp eller garantier. Hadde han greidd det, så kunne ha like godt jobbet som nettverksingeniør og 3-doblet lønnen.

Tja så du tror hvis jeg kjøper slik kort får jeg kun 10 gigabit når jeg plugger inn?

Ryzen 7 1700 bør vel klare 40 gigabit overføring er verre med harddisker og SSD disker og pci-e SSD disker, men burde være mulig å få testet 40 gigabit ren maskinvare ytelse, men man kan ikke få ren filoverføring.

Det som mer vanskelig er å bevise man faktisk får man betaler for, for er flere selgere som sier man kun får 10 gigabit der jeg er usikker hva jeg får hvis jeg plugger en kabel i hver av portene å tester? For ville ikke kjøpt 40 gigabit infiniband hvis de gir kun 10 gigabit ytelse selv ved testing av maskinvareytelse. Er de opplyst som 10 gigabit i windows 10 er det bortkastet.

Så er det vist flere som nevner drivere windows 10 muligens ikke støtter drivere til QSFP+ som windows server 2020 gjør? Men syns det er rart når SFP+ funger hvis QSFP+ ikke funger i verken linux eller windows 10?

Sitat

prosessen reklamering/retur så koster det selger så ekstra mye.

Nei eneste som koster selgeren ekstra er tid og hvis man ødlegger varen, ellers er nok tapet på kjøper hvis de betaler returen, selgerne taper nok lite. Men er ikke vanskelig å teste nettverkkort i windows 10 fleste har jo det, så syns såpass burde selgerne gjøre, enkelte mener de får kun 10 gigabit hastighet selv med QSFP+ kabel. Så er tydligvis enkelte kort som ikke er 40 gigabit?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Ryzen 7 1700 bør vel klare 40 gigabit overføring er verre med harddisker og SSD disker og pci-e SSD disker, men burde være mulig å få testet 40 gigabit ren maskinvare ytelse, men man kan ikke få ren filoverføring.

Test med iperf3, ikke med filkopiering eller lignende. Iperf er spesifikt laget for å teste båndbredde over nettverkshardware, uten å være avhengig av andre faktorer.

Det finnes et par andre teknikker, som sparse files og en http-server, men det er for spesielle formål. I lokalnettverk bør du bruke iperf.

Ang. 40Gb/s pusher du det meste med det. På en i7-8550U-laptop greier jeg å pushe ca. 55Gb/s over loopbackinterfacet. Sannsynligvis vil en Rysen7 greie 40Gb/s, men det er i det området at jeg ville vurdert mer egnet hardware.

Endret av barfoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har ikke 100Gb for pushe data fra en maskin. 100Gb er enten for spesielle miljøer, eller for trunks mellom ulike nettverkskomponenter.

Forøvrig er det stor forskjell på 40Gb/s og 100Gb/s. 40Gb/s er på det nivået at de fleste CPUer greier det. 100Gb/s er på det nivået at de færreste greier det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ferreste greier det? ryzen 9 3950x bør vel klare det, samme med i9-9900K ellers må det være noe feil. Nå har det vel skjedd en del siden første genrasjon ryzen. er vel på 4 genrasjon pci-e mot 3 genrasjon.

Men usikker om 40 gigabit er maks på 3 genrasjon? Da man må ha de beste cpuene\hovedkortene for å få glede av det.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, LMH1 said:

Ferreste greier det? ryzen 9 3950x bør vel klare det, samme med i9-9900K ellers må det være noe feil. Nå har det vel skjedd en del siden første genrasjon ryzen. er vel på 4 genrasjon pci-e mot 3 genrasjon.

Ingen bruker desktop-CPUer for å dytte 100Gb/s data.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å pushe 40Gbps er lett, selv med 10år gamle CPU'er. Spørsmålet er heller meir, trenger du det?

Nei eneste som koster selgeren ekstra er tid og hvis man ødlegger varen, ellers er nok tapet på kjøper hvis de betaler returen, selgerne taper nok lite.


Ebay har spesielle regler for salg, er du en selger som skaper hodebry, så blir du bøtelagt. Når du trykker reklamasjonknapp på Ebay så mister selger fleire % av salgssummen uansett om det er et spørsmål, fillesak eller reell reklamasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Ebay har spesielle regler for salg, er du en selger som skaper hodebry, så blir du bøtelagt. Når du trykker reklamasjonknapp på Ebay så mister selger fleire % av salgssummen uansett om det er et spørsmål, fillesak eller reell reklamasjon.

Generieltsett er hvis man har flere reklamasjoner kan man bli utestengt over kort tid. Men som regel taper selgeren verdien for de de selger eventuelt hvis de ikke tar returkostnaden selv. Så tapet for selger er ikke særlig stort.

 

Lenke til kommentar
17 hours ago, siDDis said:

Å pushe 40Gbps er lett, selv med 10år gamle CPU'er. Spørsmålet er heller meir, trenger du det?


Ebay har spesielle regler for salg, er du en selger som skaper hodebry, så blir du bøtelagt. Når du trykker reklamasjonknapp på Ebay så mister selger fleire % av salgssummen uansett om det er et spørsmål, fillesak eller reell reklamasjon.

Nåja, så lett er det ikke. Iperf3 er enkelt trådet, så jeg endte ihvertfall opp med å måtte spinne opp flere instanser av iperf for å fylle opp 25 gbps. 
 

ref: https://fasterdata.es.net/performance-testing/network-troubleshooting-tools/iperf/multi-stream-iperf3/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kpolberg skrev (På 26.7.2020 den 19.36):

Jeg er usikker på om han har kunnskapen nødvendig for å diagnostisere om det er feil på produktet eller hans test metode.

Jeg har vertfall gjort det jeg kan for å ungå feilkjøp men vet ikke 100% sikkert ennå.

https://store.mellanox.com/categories/adapters/ethernet-adapter-cards/connectx-3-en.html

Her kan man spørre om hjelp men de vil ikke hjelpe så mye de som kjøper på ebay. Men de mener adapteret og kabelene skal fungere som jeg har kjøpt.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
LMH1 skrev (3 minutter siden):

Jeg har vertfall gjort det jeg kan for å ungå feilkjøp men vet ikke 100% sikkert ennå.

Nei, det har du ikke. Du har ikke lest (eller tatt til deg) noe som helst, det viser du med spørsmålene du stiller.

Lenke til kommentar

Men er det mulig å lese seg opp på slike kort, og finne ut hva som er feil, typisk selgerne å si dagen etter varen er sendt nettverkkortet antakelig ikke vil fungere i windows 10, men har brukt nettverkdrivere for servere for SFP+.

Det andre som jeg syns er litt rart selgeren mener det må være inifiband 40 gigabit for å få SFP+ til adapteret QSFP+ å fungere gir det mening hos dere? for godt mulig selgeren har rett men syns det høres litt rart ut om den konverter direkte til infiband istedenfor ethernet. Men er usikker da det vil fungere for er jo SFP+ på den andre siden. Eller spiller det ingen rolle så sant den konverter?

Er det slik med infiband man ikke får internett å fungere gjennom så den funger kun som usb enhet for deling av filer men fildeling kan gå?

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...