Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

Marzo skrev (2 timer siden):

Du mente Tesla fikk tildelt VIN fra myndighetene?

Der misforsto jeg, Tesla rapporterer til myndighetene hvilke VIN de har tenkt å bruke.

Marzo skrev (2 timer siden):

Du mente Tesla solgte alle bilene de hadde produsert i 2019.

Har jeg ment det?

Marzo skrev (2 timer siden):

Du mener Tesla ikke har numeriske VIN. Noe vi tydelig ser Tesla har på alle sine modeller inkl Y som kun har levert et fåtall biler.
Du er blitt oppfordret til å motbevise dette men oppgaven ser ut til å ta mer tid enn du trodde..

Mener du at Tesla *ikke* har gap i sine VIN-serier? At høyeste VIN tilsvarer antall produserte biler?

Marzo skrev (1 time siden):

Tesla leverer fortsatt ut biler i Norge som er produsert i 2019.

Den der kan du gjerne utdype, klarer du ut fra et VIN-nummer å si når en bil ble produsert? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Kahuna said:

Der misforsto jeg, Tesla rapporterer til myndighetene hvilke VIN de har tenkt å bruke.

Hvilke myndigheter er det de rapporterer dette inn til? Amerikanske?
Gjelder det kun for biler de produserer i USA eller også Kina og etter hvert Tyskland?

Har andre produsenter samme praksis? Må GM rapportere til amerikanske, og Tyske som selger biler i USA?
Dette var helt nytt for meg.
 

Quote

Har jeg ment det?

Mener du at Tesla *ikke* har gap i sine VIN-serier? At høyeste VIN tilsvarer antall produserte biler?

Jeg har nettopp understreket at det kan finnes gap, gjerne pga biler som er feilproduserte eller av andre grunner ikke leveres ut til kunder. Det kan også tenkes at Tesla hopper over gitte antall serienummer. Som allerede forklart flere ganger...

Men det du prøvde å bløffe var at en bil med serienummer 20xxxxx like så godt kunne være produsert etter en bil med 60xxxx.
Dette har du påstått ganske lenge nå og jeg vil veldig gjerne at du legger frem et eksempel på dette.
All den tid jeg hverken har hørt om det eller sett antydning av det i det materialet jeg har gått igjennom og lagt frem for deg.
 

Quote

Den der kan du gjerne utdype, klarer du ut fra et VIN-nummer å si når en bil ble produsert? 

Man må ikke ha noen doktorgrad for å enkelt fastslå hvilket kvartal bilen er produsert, og med litt kvalifisert gjetting gå ned på måned.
Gitt at Tesla produserer ca samme antall biler pr uke mer eller mindre.
Feks kan vi se at modell skillet fra 2019 modell til 2020 modell er et sted mellom serienummer 542xxx og 547xxx.
Disse ble produsert fra november 2019.

I Q4 var høyeste serienummer som er registrert i Norge 607455, den ble registrert 17 desember 2019.
Biler med lavere serienummer enn dette ble altså produsert før denne, som er fraktet til Norge med båt og utlevert til kunde en uke før julaften.

Bilene som ble registrert i forrige uke som jeg linket til, har altså eksistert før 17 desember og hvis du vil estimere mer nøyaktig så må du lese deg opp på båt trafikk og dock tid som blir brukt for å estimere hvor mange biler som kjøres av båtene.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (17 minutter siden):

Hvilke myndigheter er det de rapporterer dette inn til? Amerikanske?
Gjelder det kun for biler de produserer i USA eller også Kina og etter hvert Tyskland?

Har andre produsenter samme praksis? Må GM rapportere til amerikanske, og Tyske som selger biler i USA?
Dette var helt nytt for meg.

Det står faktisk nevnt i den bloggen du stadig henviser til:
https://www.bloomberg.com/graphics/tesla-model-3-vin-tracker/
Tredje avsnitt: "We did this by combining data from an obscure government registry with reports from thousands of our Readers."

Jeg vet ikke hvilket register dette er men med tanke på at Tesla er omfattet av støtteordninger for elbiler er det ikke så rart at VIN må rapporteres til myndighetene. 

Marzo skrev (21 minutter siden):

Jeg har nettopp understreket at det kan finnes gap, gjerne pga biler som er feilproduserte eller av andre grunner ikke leveres ut til kunder. Det kan også tenkes at Tesla hopper over gitte antall serienummer. Som allerede forklart flere ganger...

Men det du prøvde å bløffe var at en bil med serienummer 20xxxxx like så godt kunne være produsert etter en bil med 60xxxx.
Dette har du påstått ganske lenge nå og jeg vil veldig gjerne at du legger frem et eksempel på dette.
All den tid jeg hverken har hørt om det eller sett antydning av det i det materialet jeg har gått igjennom og lagt frem for deg.

Under den første grafen på samme siden står dette forbeholdet: "Note: VINs aren’t produced in perfect sequence. Reported VINs always exceed actual production. Sources: NHTSA, Tesla". Den andre grafen har samme forbeholdet med litt annen ordlyd. 

Marzo skrev (24 minutter siden):

Man må ikke ha noen doktorgrad for å enkelt fastslå hvilket kvartal bilen er produsert, og med litt kvalifisert gjetting gå ned på måned.
Gitt at Tesla produserer ca samme antall biler pr uke mer eller mindre.
Feks kan vi se at modell skillet fra 2019 modell til 2020 modell er et sted mellom serienummer 542xxx og 547xxx.
Disse ble produsert fra november 2019.

Men den antagelsen forutsetter altså at du kan stole på at Tesla ikke bytter om på bolkene med VIN nummer. Den eneste sikre metoden å finne ut når en bil ble produsert er å spørre Tesla direkte og det er ikke så mange som både har spurt *og* postet resultat+VIN etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Kahuna said:

Det står faktisk nevnt i den bloggen du stadig henviser til:
https://www.bloomberg.com/graphics/tesla-model-3-vin-tracker/
Tredje avsnitt: "We did this by combining data from an obscure government registry with reports from thousands of our Readers."

Jeg vet ikke hvilket register dette er men med tanke på at Tesla er omfattet av støtteordninger for elbiler er det ikke så rart at VIN må rapporteres til myndighetene. 

Under den første grafen på samme siden står dette forbeholdet: "Note: VINs aren’t produced in perfect sequence. Reported VINs always exceed actual production. Sources: NHTSA, Tesla". Den andre grafen har samme forbeholdet med litt annen ordlyd. 

Men den antagelsen forutsetter altså at du kan stole på at Tesla ikke bytter om på bolkene med VIN nummer. Den eneste sikre metoden å finne ut når en bil ble produsert er å spørre Tesla direkte og det er ikke så mange som både har spurt *og* postet resultat+VIN etterpå.

De henviser så klart til det amerikanske kjøretøyregisteret! Er du helt våken?
Eller er du i den oppfattelse at Tesla registrerer alle bilene de produserer i USA, før de sendes ut av landet?

Akkurat som biler som selges her i Norge så må de registreres og få utlevert et skiltnummer.
Det samme gjelder for USA og alle andre land. Å bruke denne data for analyse er det de altså henviser til.
Tesla har på ingen måte rapporteringsplikt om hvilke VIN de ønsker å produsere til noen myndigheter før de har solgt bilen og den skal registreres i det landet den er solgt til.
Kjøretøyregisteret er en god kilde til data for å kartlegge VIN, mye bedre enn hva som postes på et vilkårlig forum.
Dette har jeg også gitt deg eksempler på.

Og akkurat som påpekt flere ganger for deg så betyr ikke VIN 1000 at det er produsert 1000 biler.
Hvis en bil faller av samlebåndet så vil den aldri bli solgt til en kunde.

Du er oppfordret til å finne eksempler på biler som har høyere VIN som er produsert før en bil med lavere VIN.
Ettersom Tesla har høyere etterspørsel enn produksjon skal det ikke være så vanskelig?
Da trenger du ikke leter etter en bil som ble produsert på en fredag mot en som ble laget onsdagen uka før.
Prøv heller med en fra 2018 vs en i år så har du gode marginer for feil...

Lykke til!

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (17 minutter siden):

VIN

Som selskap så får man utdelt WMI fra SAE. Utover dette så følger man standarden som er satt av enten ISO (EU) eller Nord Amerika. Disse to standardene er kompatibel med hverandre. Utover dette er det ingenting som  forteller at du (som selskap) *SKAL* produsere bilene i perfekt sekvens i henold til en kronologisk VIN-nummerering. Er dette vanskelig å forstå? Eksempler på dette er gitt fra andre bilmerker, for at dette skal legges dødt

EDIT: Og hvorfor er dette så inni hampen viktig? Jeg fatter og begriper ikke for alt Tesla skal "taes" for

Endret av bshagen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, bshagen said:

Som selskap så får man utdelt WMI fra SAE. Utover dette så følger man standarden som er satt av enten ISO (EU) eller Nord Amerika. Disse to standardene er kompatibel med hverandre. Utover dette er det ingenting som  forteller at du (som selskap) *SKAL* produsere bilene i perfekt sekvens i henold til en kronologisk VIN-nummerering. Er dette vanskelig å forstå? Eksempler på dette er gitt fra andre bilmerker, for at dette skal legges dødt

På samme måte som det ikke er noen som sier at man ikke skal det? Kanskje litt enklere å forstå?
Har du noen gang hørt om logikk?
Tesla vil som alle andre ha sporbarhet i produktene sine.
Enten man lager biler eller brødristere.

At Tesla gjør det, er godt dokumentert.
Jeg klarer dessverre ikke gjøre det mer tydelig.
 

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
24 minutes ago, bshagen said:

Eksempler på dette er gitt fra andre bilmerker, for at dette skal legges dødt

Det var nettopp Tesla som var temaet her men kom gjerne med andre merker hvis det hjelper deg i å tro du har mer rett...

Og ikke en Koenigsegg som ble krasjet under testkjøring eller noe sånt.

 

Endret av Marzo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

EDIT: Og hvorfor er dette så inni hampen viktig? Jeg fatter og begriper ikke for alt Tesla skal "taes" for

Jeg tror nok du missforstår her veldig, det fremstår ikke som om Tesa skal "taes" for noe som helst, men at enkelte brukere er uenige i hvordan vin-nr (serienr spesifikt?) brukes fra tesla sin side. Alt må jo ikke være negativt om Tesla selv om det er merket som er den røde tråden i en diskusjon :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Marzo skrev (2 timer siden):

På samme måte som det ikke er noen som sier at man ikke skal det? Kanskje litt enklere å forstå?
Har du noen gang hørt om logikk?
Tesla vil som alle andre ha sporbarhet i produktene sine.
Enten man lager biler eller brødristere.

At Tesla gjør det, er godt dokumentert.
Jeg klarer dessverre ikke gjøre det mer tydelig.
 

Generiske brødristere har ikke endeløse konfigurasjoner på samme base. De er antagelig ikke serialiserte heller, om det ikke er et krav om det i ISO f.eks (gidder ikke sjekke for brødristere).

Se for deg at du er et selskap. Du har EN (!) fabrikk som dealer med hele verden (som var Tesla Freemont i begynnelsen). Du har forskjellige konfigurasjoner for denne ene tingen du selger (samme bil - flere configs) og du har forskjellige produksjonsdatoer pga logistikk - fordi ordrene og depositum kommer fra hele verden - SAMTIDIG. Du er også nystartet og ting er kanskje ikke like smooth som du skulle ha det til, de 100 hvite setene du bestilte fikk plutselig en ledetid på tre dager ekstra, og sveiseroboten på linje 6 daua i dag. Du har allerede godkjent ordrene som du har fått inn (det er du deler ut VIN til kundene, etterhvert som du får ordre). Ser du greia?

Bilene går i produksjon, men kanskje ikke sekvensielt etter VIN, men trackingen ellers er uproblematisk, fordi du bruker ikke VIN inhouse, men du bruker Produksjons Ordre som holder styr på alt. VIN kunne også brukes som sådann, for det er bare et tall og du kan jo godt si "jammen, hvorfor ikke bare bruke VIN som PO?". Da må du bygge din egen database og GUI for nøyaktig DIN produksjon. Hvorfor gjøre det, når du kan benytte velrenomerte systemer som SAP f.eks? But I degress..

Hvorfor er det vanskeligere å følge en bil som har siste seks sifre som her 948672 enn 902143, når du kan sette produksjons ordre? Tallene er jo helt trivielle og om Tesla plotter inn min VIN inn i sitt system i ettertid så har de nøyaktig dato for release fra PO. Jeg ser  ikke et eneste problem med dette. Jeg har vært QA selv og releaset produkter for leveranse, og dette er, jeg kan ikke få sagt det enklere - det er  vanlig. Like vanlig som boller med eller uten rosiner. Ordinært. Det finnes ingenting i verden som er mer "nudler" enn dette. Et tall er et tall - om du får S/N 2 og jeg S/N 1, men jeg bor i Norge og du i LA - så ja, du får antagelig  bilen før meg - fordi fabrikken ligger der og det er ikke sikkert det er en båt til å hente bilen min på to-tre uker enda. Derfor går DIN bil i produksjon før min. Skal hele samlebåndet var stå der å vente fordi jeg har et lavere S/N enn deg? Hvis det er problem med min bil som gjør at den må trekkes fra beltet, måtte du også vente? Nei, det er sånn du får deg en heftig back log, og det vil du ikke. Du vil ha bilene ut av fabrikken fort som f... samtidig som du ønsker å gi kunden VIN som en bekreftelse på at bilen du venter på er bekreftet. De kan velge å gi bengen i dette også, men Tesla gjør dette. Mange gjør dette, mens mange andre gjør det kun på request. Panigalen jeg bestilte i fra Ducati fikk jeg ikke så mye som noe info om før den plutselig dukket opp i Holmestrand, enda jeg ringte og maste (ukentlig)

Nåh! Gidder jeg ikke mer. For noe greier. S/N kan bli angitt før den går i produksjon - det er bare et tall og det er ikke uvanlig. Tallene, for en ansatt, gir de nada info før de trykker det inn i system - derfra så har de ALL info. Det er ingen som går rundt å husker at "å ja, KF943273 - den ble sikker produsert 9. mars 2020 kl 12:43". Kom igjen. Bruk den logikken du skryter sånn av

Marzo skrev (2 timer siden):

Det var nettopp Tesla som var temaet her men kom gjerne med andre merker hvis det hjelper deg i å tro du har mer rett...

Og ikke en Koenigsegg som ble krasjet under testkjøring eller noe sånt.

Jeg linket jo til dette. Det var også andre som snakket om Ferrari F40 f.eks, som gjorde dette. Det  er en kjennsgjerning at dette er vanlig i industrien, det er derfor VIN ofte er diskutert på tvers av bilmerker, særlig om det sjeldne biler.

Hansien skrev (1 time siden):

Jeg tror nok du missforstår her veldig, det fremstår ikke som om Tesa skal "taes" for noe som helst, men at enkelte brukere er uenige i hvordan vin-nr (serienr spesifikt?) brukes fra tesla sin side. Alt må jo ikke være negativt om Tesla selv om det er merket som er den røde tråden i en diskusjon :)

Kom igjen a. Det er VINs det er snakk om. Det er liksom ... *ehh* ... det er ikke noe å være "uenig" om. Det er opp til Tesla eller BMW, eller FIAT, Masarati, KIA eller - hvem som helst - å produsere din bil på ordre som gjør produksjonen mest effektiv, med unntak av eventuelle prioriteringer. Derfor får du ... ventetid. Husker sjefen min bestilte den nye Sciroccoen når den kom, hun måtte vente i nesten 9 måneder. Sånn ere bare noen ganger. Anyway, dette er den største ikke-saken jeg noensinne har diskutert på diskusjon.no  siden jeg deltok i flat jord-tråden. 

Endret av bshagen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
44 minutes ago, bshagen said:

Generiske brødristere har ikke endeløse konfigurasjoner på samme base. De er antagelig ikke serialiserte heller, om det ikke er et krav om det i ISO f.eks (gidder ikke sjekke for brødristere).

Se for deg at du er et selskap. Du har EN (!) fabrikk som dealer med hele verden (som var Tesla Freemont i begynnelsen). Du har forskjellige konfigurasjoner for denne ene tingen du selger (samme bil - flere configs) og du har forskjellige produksjonsdatoer pga logistikk - fordi ordrene og depositum kommer fra hele verden - SAMTIDIG. Du er også nystartet og ting er kanskje ikke like smooth som du skulle ha det til, de 100 hvite setene du bestilte fikk plutselig en ledetid på tre dager ekstra, og sveiseroboten på linje 6 daua i dag. Du har allerede godkjent ordrene som du har fått inn (det er du deler ut VIN til kundene, etterhvert som du får ordre). Ser du greia?

Bilene går i produksjon, men kanskje ikke sekvensielt etter VIN, men trackingen ellers er uproblematisk, fordi du bruker ikke VIN inhouse, men du bruker Produksjons Ordre som holder styr på alt. VIN kunne også brukes som sådann, for det er bare et tall og du kan jo godt si "jammen, hvorfor ikke bare bruke VIN som PO?". Da må du bygge din egen database og GUI for nøyaktig DIN produksjon. Hvorfor gjøre det, når du kan benytte velrenomerte systemer som SAP f.eks? But I degress..

Hvorfor er det vanskeligere å følge en bil som har siste seks sifre som her 948672 enn 902143, når du kan sette produksjons ordre? Tallene er jo helt trivielle og om Tesla plotter inn min VIN inn i sitt system i ettertid så har de nøyaktig dato for release fra PO. Jeg ser  ikke et eneste problem med dette. Jeg har vært QA selv og releaset produkter for leveranse, og dette er, jeg kan ikke få sagt det enklere - det er  vanlig. Like vanlig som boller med eller uten rosiner. Ordinært. Det finnes ingenting i verden som er mer "nudler" enn dette. Et tall er et tall - om du får S/N 2 og jeg S/N 1, men jeg bor i Norge og du i LA - så ja, du får antagelig  bilen før meg - fordi fabrikken ligger der og det er ikke sikkert det er en båt til å hente bilen min på to-tre uker enda. Derfor går DIN bil i produksjon før min. Skal hele samlebåndet var stå der å vente fordi jeg har et lavere S/N enn deg? Hvis det er problem med min bil som gjør at den må trekkes fra beltet, måtte du også vente? Nei, det er sånn du får deg en heftig back log, og det vil du ikke. Du vil ha bilene ut av fabrikken fort som f... samtidig som du ønsker å gi kunden VIN som en bekreftelse på at bilen du venter på er bekreftet. De kan velge å gi bengen i dette også, men Tesla gjør dette. Mange gjør dette, mens mange andre gjør det kun på request. Panigalen jeg bestilte i fra Ducati fikk jeg ikke så mye som noe info om før den plutselig dukket opp i Holmestrand, enda jeg ringte og maste (ukentlig)

Nåh! Gidder jeg ikke mer. For noe greier. S/N kan bli angitt før den går i produksjon - det er bare et tall og det er ikke uvanlig. Tallene, for en ansatt, gir de nada info før de trykker det inn i system - derfra så har de ALL info. Det er ingen som går rundt å husker at "å ja, KF943273 - den ble sikker produsert 9. mars 2020 kl 12:43". Kom igjen. Bruk den logikken du skryter sånn av

Jeg linket jo til dette. Det var også andre som snakket om Ferrari F40 f.eks, som gjorde dette. Det  er en kjennsgjerning at dette er vanlig i industrien, det er derfor VIN ofte er diskutert på tvers av bilmerker, særlig om det sjeldne biler.

Kom igjen a. Det er VINs det er snakk om. Det er liksom ... *ehh* ... det er ikke noe å være "uenig" om. Det er opp til Tesla eller BMW, eller FIAT, Masarati, KIA eller - hvem som helst - å produsere din bil på ordre som gjør produksjonen mest effektiv, med unntak av eventuelle prioriteringer. Derfor får du ... ventetid. Husker sjefen min bestilte den nye Sciroccoen når den kom, hun måtte vente i nesten 9 måneder. Sånn ere bare noen ganger. Anyway, dette er den største ikke-saken jeg noensinne har diskutert på diskusjon.no  siden jeg deltok i flat jord-tråden. 

Jeg klarer ikke lese så mye sammenhengende pisspreik.. sorry hvis jeg overser noe av betydning inni der.
Skulle ikke du komme med noe konkret?
At du mener det ikke burde være sånn er totalt irrelevant.
At du i det hele tatt tror (ja det var de linkene) at det ikke er sånn, viser hvor inkompetent du er.

Det var JEG som delte VIN for F40! Nettopp for å vise poenget mitt! Nyere årsmodell, høyere serienummer !
Kan du ikke være snill å slutte å tøffe deg sånn når du driter deg ut. Det er pinlig å lese...

Så kom igjen a nå kompis.. Slutt å si det er ikke sånn bare fordi det ikke er påbudt eller fordi du synes ikke det er sånn.
Jeg har forklart en rekke ganger med god dokumentasjon at det nettopp er sånn.
Hvis det er vanskelig å forstå så er det ditt problem. Hvis det er noe som er feil, så er det mitt problem.

Jeg trenger noe mer konkret enn at dine meninger.
For de fleste her inne gir totalt f* i hva du mener om saken.. (inkl meg).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, oophus3do said:

Stemmer vel ikke alt der.

F.eks: 

Who else recommends that you set the battery to 90% full on a regular basis to save the battery? No one, that's who. It allows them to claim a certain range but recommend against operating the car that way.

 

Audi annbefaler at man bare lader til 80% på daglig basis.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Audi annbefaler at man bare lader til 80% på daglig basis.

Forskjellen ligger i at Audis 80% tilsvarer 70% hos Tesla. 100% hos Audi er nærmere 90% hos Tesla. 

Skal man være "politisk korrekt" så burde man lade til max 50% siden forekomstene av li-plating tar seg opp over. 

Jeg regner med du er enig i resten av artikkelen siden du kun valgte å kommentere en kommentar som var sann når den ble sagt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, oophus3do said:

Forskjellen ligger i at Audis 80% tilsvarer 70% hos Tesla. 100% hos Audi er nærmere 90% hos Tesla. 

Skal man være "politisk korrekt" så burde man lade til max 50% siden forekomstene av li-plating tar seg opp over. 

Jeg regner med du er enig i resten av artikkelen siden du kun valgte å kommentere en kommentar som var sann når den ble sagt? 

Nei må innrømme at jeg bare skumleste den, og reagerte på det utsagnet, siden det ikke stemmer.

Når ble artikkelen skrevet?

Min Model 3 har fantastisk bra rekkevidde sommer så vinter, uansett hva tall på internett sier. Kombinert med fantastisk ladenettverk har jeg ingenting å klage på. Har aldri måtte lade over 90% og har aldri vært under 10%, enda jeg bor i Nord-Norge med lange distanser.

400km er ganske så langt altså, og klarer bilen det så er iallefall jeg godt berget.

En Audi med 80% klarer vel ikke det.. Men det kommer seg vel.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Nei må innrømme at jeg bare skumleste den, og reagerte på det utsagnet, siden det ikke stemmer.

Så du letet kun etter måter du personlig kunne falsifisere den på. Normalt det fra leiren syns jeg. 

 

Complexity skrev (1 minutt siden):

Når ble artikkelen skrevet?

Artikkelen er ny, men sitatet du prater om er eldre. 

 

Complexity skrev (2 minutter siden):

Min Model 3 har fantastisk bra rekkevidde sommer så vinter, uansett hva tall på internett sier. Kombinert med fantastisk ladenettverk har jeg ingenting å klage på. Har aldri måtte lade over 90% og har aldri vært under 10%, enda jeg bor i Nord-Norge med lange distanser.

400km er ganske så langt altså, og klarer bilen det så er iallefall jeg godt berget.

Trur du skal lese artikkelen jeg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, oophus3do said:

Så du letet kun etter måter du personlig kunne falsifisere den på. Normalt det fra leiren syns jeg. 

 

Artikkelen er ny, men sitatet du prater om er eldre. 

 

Trur du skal lese artikkelen jeg. 

Nei bare retter på en feil i artikkelen. Ikke første gang det blir påpeker at Tesla er lite brukervennlig fordi man må passe på batteriet og ikke bare kan fullade det hele tiden.

Så greit å nevne at det er slik hos andre også.

Motor.no klarte 404km med Model 3 LR på sin vintertest, og 340km med e-Tron 55.

e-Tron er en mye større bil med høyere forbruk, men også mye større batteri.

Model 3 har ikke varmepumpe + veldig innefektiv software til varmeapparatet som jeg håper de fikser snart (bruker mye mindre strøm i Manual enn i Auto av en eller annen grunn)

Uansett så er det rekkevidde nok for meg på Teslan. Kunne blitt litt knapt med Audien til tider, spesielt siden det ikke er ladere til dem her.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Nei bare retter på en feil artikkelen. Ikke første gang det blir påpeker at Tesla er lite brukervennlig fordi man må passe på batteriet og ikke bare kan fullade det hele tiden.

Det er ikke feil i artikkelen, det er et eldre sitat fra artikkel 1. Da var Tesla den eneste som sa man måtte lade til ca 4,1V som jo blir 90% for dem. Audi anbefaler å være under 4,0V med sine 80%. 

Resten gidder jeg ikke besvare siden det beviser at du fremdeles ikke har giddi å lese artikkelen for å forstå hva den handler om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet dette nå begynner å bli noe for spesielt interesserte, men litt mere Tesla VIN's. 

Tesla registrerte i går en Model 3. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EB43638

Denne har VIN 5YJ3E7EB7KF407853 
Bokstaven K betyr altså 2019 modell, (J =2018 og L=2020).
Serienummer 4078XX ser vi tilbake i Q2 2019.
Bilene er høyst sannsynlig produsert i april 2019.
 

image.png.742a45334466ce0c73dfda26b6583b97.png

Bilen er ikke bruktimport iflg vegvesenet.

 

Lenke til kommentar
Marzo skrev (19 minutter siden):

Vet dette nå begynner å bli noe for spesielt interesserte, men litt mere Tesla VIN's. 

Tesla registrerte i går en Model 3. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/Kjøretøyopplysninger?registreringsnummer=EB43638

Denne har VIN 5YJ3E7EB7KF407853 
Bokstaven K betyr altså 2019 modell, (J =2018 og L=2020).
Serienummer 4078XX ser vi tilbake i Q2 2019.
Bilene er høyst sannsynlig produsert i april 2019.
 

image.png.742a45334466ce0c73dfda26b6583b97.png

Bilen er ikke bruktimport iflg vegvesenet.

 

Hva er forklaringen på at en bil produsert for over ett år siden nå får sin førstegangsregistrering? Jeg ville stilt noen tøffe spørsmål før jeg aksepterte å få en slik.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, uname -l said:

Hva er forklaringen på at en bil produsert for over ett år siden nå får sin førstegangsregistrering? Er det "rejects" som de har prøvd å pushe på kunder inntil noen var dumme nok til å akseptere den? Eller noe annet?

Bilene som blir avvist ved henting er allerede registrert, så det er nok ikke forklaringen.
Disse vil ikke dukke opp i nybil registrering når de registreres på ny eier, da disse blir teknisk sett 2. eier på bilen.

Sannsynligvis er det snakk om en bil som har stått på lager, enten i Norge eller Nederland.
Svart Long Range er en av de mest solgte spesifikasjonene.

Tror ikke Tesla har noen automatikk i å velge den eldste bilen på lager når de skal matche bestillinger.
Trolig er det en helt manuell prosess.
Skal jeg tippe er det klassisk lager logistikk hvor første bil inn er siste bil ut, uten at jeg kjenner til Tesla sitt apparat her.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...