Gå til innhold

Nå som Tesla er detronisert, er det mulig å nå elbilambisjonene i Norge


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Trestein said:

Er model S noe bedre på dette? Går utifra at modell 3 er billigutgavene.

som noen av oss har spådd lenge så vil kjente bilfabrikanter ikke ha noe problem å hente inn et eventuelt forsprang tesla har hatt på høyytelses el biler. Porche har vis dette i rekordfart. De slår tesla på kjøreegenskaper, bremser, motorkjøling og batterilading

Om Porche hadde ville laget en maximalt økonomisk el bil så tror jeg de hadde klart det også. 

Model 3 er billigutgaven ja, og nei Model S klarer ikke det på grunn av 10 år gammel batteriteknologi og dertil overoppheting.

Men den aller raskeste Model S koster like mye som den aller billigste Porsche Taycan - uten noe utstyr (syke tid det er dyrt for utstyr til Taycan)

Kansje man burde sammenligne dem da?`For antar det e er råeste utgave av Taycan som testes?

Blir morro når nye Tesla Roadster kommer. Tipper Porschen blir rimelig grusa da iallefall.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (5 minutter siden):

Model 3 er billigutgaven ja, og nei Model S klarer ikke det på grunn av 10 år gammel batteriteknologi og dertil overoppheting.

Men den aller raskeste Model S koster like mye som den aller billigste Porsche Taycan - uten noe utstyr (syke tid det er dyrt for utstyr til Taycan)

Kansje man burde sammenligne dem da?`For antar det e er råeste utgave av Taycan som testes?

Blir morro når nye Tesla Roadster kommer. Tipper Porschen blir rimelig grusa da iallefall.

Jeg har ikke sett noen seriøse tester av porches råeste. Tror rekorden på nurnburgring ble satt med taycan turbo. Taycan turbo S er vel kraftigste. Porche har vel uttalt at denne vil være raskere på nurnburgring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Trestein said:

Jeg har ikke sett noen seriøse tester av porches råeste. Tror rekorden på nurnburgring ble satt med taycan turbo. Taycan turbo S er vel kraftigste. Porche har vel uttalt at denne vil være raskere på nurnburgring.

Taycan Turbo ja.

Får jo en Model S Performance + en Model 3 Performance til prisen av en Taycan Turbo uten ekstrautstyr..

Og ekstrautstyr må du jo ha for å blandt annet kunne lade den (hvorpå Teslan kommer med omtrent alt de tilbyr)

Ergo en bil i en helt annen klasse.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Taycan Turbo ja.

Får jo en Model S Performance + en Model 3 Performance til prisen av en Taycan Turbo uten ekstrautstyr..

Og ekstrautstyr må du jo ha for å blandt annet kunne lade den (hvorpå Teslan kommer med omtrent alt de tilbyr)

Ergo en bil i en helt annen klasse.

Porche har vel aldri bygget billige biler. Tror du har rett. Porche er nok i en annen divisjon når det gjelder bilbygging. Nå er jo Porche også kjent for å tjene penger på bilene sine så der har vi vel også et punkt der Porche tar en soleklar seier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
B4stian skrev (11 minutter siden):

Hvis du har sett videoen du henviser til, så vil du se at bilen peaker på 250 kW og 95 kW effekt nås rett før batteriet er på 60%.

Hvis du følger med på hva han sier, så spekulerer han om han starter å se antydninger til de begrensningene. Han har jo opplevd det selv, og mange rapporterer til han angående lignende opplevelser. Det å kjøpe et produkt som reklameres for å kunne lade ved 250kW, som i realiteten gjør det i 2-3 minutter, før man siden kan oppleve å se en maks effekt på 95kW må vell kunne kalles "Batterygate"? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (5 timer siden):

Porsche som eier 10% av Rimac? Trur nok det samarbeidet der fint klarer det meste om de går inn for det. 

No når en engelsk støvsuger-produsent skal til å produsere batteri-biler kan det godt hende vi snart får se 0 tallet hva angår 0 - 100 km/t.

Kansje 0,7 sek..... På mange måter vil det være mer miljøvennlig, da man slepp å kjøre så langt før man har oppnådd farten. Og vil kunne ta det litt mer med ro rent trafikalt grunnet denne tidsbesparelse.

 

Vegvesenet har jo hatt slike biler som vakumerer under i mange år, men dei er ikke konstruert for å øke marktrykket og brukes til rengjøring.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (30 minutter siden):

No når en engelsk støvsuger-produsent skal til å produsere batteri-biler kan det godt hende vi snart får se 0 tallet hva angår 0 - 100 km/t.

Kansje 0,7 sek..... På mange måter vil det være mer miljøvennlig, da man slepp å kjøre så langt før man har oppnådd farten. Og vil kunne ta det litt mer med ro rent trafikalt grunnet denne tidsbesparelse.

 

Vegvesenet har jo hatt slike biler som vakumerer under i mange år, men dei er ikke konstruert for å øke marktrykket og brukes til rengjøring.

De har nok valgt å ikke produsere elbiler likevel, om det er Dyson du tenker på.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/3J7XeL/dyson-skrinlegger-planene-om-a-lage-elbil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (5 timer siden):

No når en engelsk støvsuger-produsent skal til å produsere batteri-biler kan det godt hende vi snart får se 0 tallet hva angår 0 - 100 km/t.

Kansje 0,7 sek..... På mange måter vil det være mer miljøvennlig, da man slepp å kjøre så langt før man har oppnådd farten. Og vil kunne ta det litt mer med ro rent trafikalt grunnet denne tidsbesparelse.

 

Vegvesenet har jo hatt slike biler som vakumerer under i mange år, men dei er ikke konstruert for å øke marktrykket og brukes til rengjøring.

Trur du blander litt drops her. ^^ 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (9 minutter siden):

Ja, dette var langt over steken, i dette forumet.......

 

Lykke til videre. Vi har pressefrihet.....

https://tv.nrk.no/serie/filmavisen/1941

Mate Rimac har ingenting med støvsugere å gjøre. Den fyren har litt av en liten suksesshistorie og har nå komponenter hos en veldig stor gruppe produsenter. 

Rimac Concept One slo pusten ut av samtlige når den kom, og knuste selv Porsche 918 på drag-strippen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Mate Rimac har ingenting med støvsugere å gjøre. Den fyren har litt av en liten suksesshistorie og har nå komponenter hos en veldig stor gruppe produsenter. 

Rimac Concept One slo pusten ut av samtlige når den kom, og knuste selv Porsche 918 på drag-strippen. 

Leste det i går. Er snart 10 år siden, artig...

 

Takk for oppdatering. ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 timer siden):

Hvis du følger med på hva han sier, så spekulerer han om han starter å se antydninger til de begrensningene. Han har jo opplevd det selv, og mange rapporterer til han angående lignende opplevelser. Det å kjøpe et produkt som reklameres for å kunne lade ved 250kW, som i realiteten gjør det i 2-3 minutter, før man siden kan oppleve å se en maks effekt på 95kW må vell kunne kalles "Batterygate"? 

Ja, Bjørn har god innsikt og erfaring med mye innenfor elbiler. Han nevner ting i begge retninger hva angår batteriet. Du blander her inn begrensningene han har hatt på tidligere modeller med en eldre batteriteknologi. Model S og X er ganske utdatert i forhold når det kommer både til hastigheten på hurtigladingen, samt overoppheting ved høy belastning f.eks. på autobahn.

Alle kan plukke ut biter av en kilde og legge det frem enten mer positivt eller mer negativt enn hele bildet som blir presentert. Det er tydelig at du ikke er interessert at en elbil skal brukes som taxi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
B4stian skrev (2 minutter siden):

Ja, Bjørn har god innsikt og erfaring med mye innenfor elbiler. Han nevner ting i begge retninger hva angår batteriet. Du blander her inn begrensningene han har hatt på tidligere modeller med en eldre batteriteknologi. Model S og X er ganske utdatert i forhold når det kommer både til hastigheten på hurtigladingen, samt overoppheting ved høy belastning f.eks. på autobahn.

Alle kan plukke ut biter av en kilde og legge det frem enten mer positivt eller mer negativt enn hele bildet som blir presentert. Det er tydelig at du ikke er interessert at en elbil skal brukes som taxi.

Jeg syntes man må stikke fingeren i jorda og innse at det finnes ulike behov og bruksområder for biler. En bil med betalt sjåfør eller en bil med 4 eletromontører som har timebetaling blir fort dyr når de må lade bilen i arbeidstiden. Det samme er med busser som har lønnet sjåfør. Det koster penger at noen skal stå ved en ladestasjon og se på at batteriet lades opp.

Når det er sagt så er det en svært stor del av oss som kan lade bilen om natta og som kan kjøre eletrisk 80-100% av sitt bruk uten at det hemmer dem et minutt. Disse må for all del kjøpe og kjøre el bil. Det er helt OK og i mange tilfeller både økonomisk og miljøvennlig.

Etterhvert som flere modeller kommer med firehjulstrekk og tilhengerfeste vil denne siste prosentandelen øke. Men å si at en tm3 passer for alle er useriøst. Alle har ulike behov og før disse blir dekket vil noen kjøpe biler med forbrenningsmotor som bedre dekker deres spesifikke behov.

Jeg venter med å kjøpe bil fordi jeg vet at om få år vil batterier være vesentlig bedre enn i dag og utvalget større. Det er svært fristende økonomisk å kjøpe i dag men totalt er drivstoff kostnader en liten del av bilkostnader for mange.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Jeg syntes man må stikke fingeren i jorda og innse at det finnes ulike behov og bruksområder for biler. En bil med betalt sjåfør eller en bil med 4 eletromontører som har timebetaling blir fort dyr når de må lade bilen i arbeidstiden. Det samme er med busser som har lønnet sjåfør. Det koster penger at noen skal stå ved en ladestasjon og se på at batteriet lades opp.

Når det er sagt så er det en svært stor del av oss som kan lade bilen om natta og som kan kjøre eletrisk 80-100% av sitt bruk uten at det hemmer dem et minutt. Disse må for all del kjøpe og kjøre el bil. Det er helt OK og i mange tilfeller både økonomisk og miljøvennlig.

Etterhvert som flere modeller kommer med firehjulstrekk og tilhengerfeste vil denne siste prosentandelen øke. Men å si at en tm3 passer for alle er useriøst. Alle har ulike behov og før disse blir dekket vil noen kjøpe biler med forbrenningsmotor som bedre dekker deres spesifikke behov.

Jeg venter med å kjøpe bil fordi jeg vet at om få år vil batterier være vesentlig bedre enn i dag og utvalget større. Det er svært fristende økonomisk å kjøpe i dag men totalt er drivstoff kostnader en liten del av bilkostnader for mange.

Selvsagt, hver og en har råderett over egne midler og hvilken bil man vil kjøpe. Det jeg reagerer på er at man plukker ut biter og trekker konklusjoner basert på eldre teknologi som ikke har noe med denne spesifikke saken å gjøre. Jeg har aldri sagt at en bilmodell passer for alle. Spesielt når elbil kommer opp som tema, så er jo det viktigste at man kan trekke flere tonn og kjøre 100 mil uten stopp...

Jeg har ingen kunnskap å drive et lite selskap med taxivirksomhet der man har flere ansatte som kjører for seg, men jeg registrerer flere og flere elbiler også blant taxi, så det er hvert fall endel som mener det er lønnsomt å lade en gang i ny og ne i løpet av arbeidsdagen enn å fylle bensin/diesel. 

Endret av B4stian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
B4stian skrev (26 minutter siden):

Selvsagt, hver og en har råderett over egne midler og hvilken bil man vil kjøpe. Det jeg reagerer på er at man plukker ut biter og trekker konklusjoner basert på eldre teknologi som ikke har noe med denne spesifikke saken å gjøre. Jeg har aldri sagt at en bilmodell passer for alle. Spesielt når elbil kommer opp som tema, så er jo det viktigste at man kan trekke flere tonn og kjøre 100 mil uten stopp...

Jeg har ingen kunnskap å drive et lite selskap med taxivirksomhet der man har flere ansatte som kjører for seg, men jeg registrerer flere og flere elbiler også blant taxi, så det er hvert fall endel som mener det er lønnsomt å lade en gang i ny og ne i løpet av arbeidsdagen enn å fylle bensin/diesel. 

Det med taxi er nok utfordrende. Husker godt min første tur i el taxi. Det må ha vert i 2011. Leaf. Helt klart at taxier burde vert el. 

Men taxinæringen har ofte spesielle krav. Å stå i flere uker på verksted er også kostbart. Lading er kostbart osv. Porche taycan kunne nok egnet seg men den blir gjerne for kostbar. Hadde taxisjåfører kunne hatt to biler kunne de ha byttet på holdeplassen flere ganger for dagen. Dessuten har de aller fleste taxisjåfører våte drømmer om langturer som gir dem avbrekk og høy inntjening. Får man en forespørsel om en tur fra Ålesund til trondhjem vil muligens kunder vegre seg om man må vente lenge for lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (23 timer siden):

Jeg har ikke sett noen seriøse tester av porches råeste. Tror rekorden på nurnburgring ble satt med taycan turbo. Taycan turbo S er vel kraftigste. Porche har vel uttalt at denne vil være raskere på nurnburgring.

Det stemmer at det var en Turbo. Turbo S ble klokket inn til 1:17.60 på Top Gear Track, dvs. samme tid som NSX (Mk II). Det er en god tid for en tung firedørs sedan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (23 timer siden):

Porsche som eier 10% av Rimac? Trur nok det samarbeidet der fint klarer det meste om de går inn for det. 

Var litt skeptisk til Rimac etter Top Gear-krasjen, men blir virkelig imponert over hva de har fått til etter å ha lest litt om selskapet. Mate Rimac er som en kroatisk von Koenigsegg, dog uten en rik far og med gründervirksomhet i et land med liten tradisjon for bilproduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...